Gå til innhold

Hvorfor er folk på Sørlandet så kristne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det indoktrinering av tidlig alder der nede, som har gjort det slik.

Anonymkode: b120e...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi de velger å være kristne. Så enkelt som det. Er det indoktrinering som gjør at ateister velger å benekte Gud?

Anonymkode: 57e67...49d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur. Er lettere å bli påvirket til å være kristen når det er mange kristne rundt en hele livet. 

Anonymkode: b399a...94e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg liker det. Det føles som flere folk er snillere blant en gruppe med mange kristne, og på uia der jeg jobber er det ganske mange kristne professorer og andre ansatte.

Anonymkode: fc1cf...af2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi veldig mange av mennene jobbet i farlige yrker på sjøen i tidligere tider. De var enten fiskere, loser eller reiste verden rundt og var borte fra familiene sine i årevis. Dette var tøffe yrker som tifvis skapte stor engstelse. Så har religionen blitt en viktig del av samfunnet.

Anonymkode: db914...b90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke noen flere kristne på sørlandet enn det er i resten av Norge. 

Anonymkode: ce803...bd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (Akkurat nå):

Det er nok bare en myte.  

Det stemmer. 

Anonymkode: ce803...bd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje fordi veldig mange av mennene jobbet i farlige yrker på sjøen i tidligere tider. De var enten fiskere, loser eller reiste verden rundt og var borte fra familiene sine i årevis. Dette var tøffe yrker som tifvis skapte stor engstelse. Så har religionen blitt en viktig del av samfunnet.

Anonymkode: db914...b90

Ok, men da burde det jo vært veldig mange kristne i Nord-Norge også? Flere fiskere der.

Anonymkode: a4f3b...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (8 timer siden):

Det er nok bare en myte.  

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 9.12):

Fordi de velger å være kristne. Så enkelt som det. Er det indoktrinering som gjør at ateister velger å benekte Gud?

Anonymkode: 57e67...49d

Hvis du velger å tro på Gud, tror du jo egentlig ikke på ham. Ateister benekter ikke gudene, de tror bare ikke på dem. Hvis du virkelig ærlig tror på guder, tenker jeg nok at du er oppdratt til det. Vanskelig å begynne å tro som voksen om du aldri har gjort det førZ Du kan jo forestille deg at du plutselig skal være sterkt troende hindu. 

Anonymkode: 1811d...dbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du velger å tro på Gud, tror du jo egentlig ikke på ham. Ateister benekter ikke gudene, de tror bare ikke på dem. Hvis du virkelig ærlig tror på guder, tenker jeg nok at du er oppdratt til det. Vanskelig å begynne å tro som voksen om du aldri har gjort det førZ Du kan jo forestille deg at du plutselig skal være sterkt troende hindu. 

Det finnes jo mange mennesker som konverterer til ulike religioner. Et ateistisk livssyn er ikke ideelt for absolutt alle, selv om man kanskje er oppdratt til å ha det synet på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tradisjonelt sett har  ateister tattavstand fra all gudstro, selv om det ikke inngår i selve definisjonen. Derfor har også ateister blitt sett ned på og vært utstøtt av samfunnet. Jeg liker av den grunn ikke betegnelsen ateist for de som ikke tror på gud eller religion da man blir satt i en bås jeg mener man ikke hører til i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som andre steder knytta opp mot graden av indoktrinering. Uten indoktrinering fra foreldre og andre som selv har plukka opp sosiopatiske trekk som følge av tilsvarende indoktrinering i barneårene hadde ikke mange blitt religiøse i disse dager.

Anonymkode: de978...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble religiøs i tenårene fordi det føltes riktig for meg. Tror ikke plassen du bor har så mye og bety. 

Anonymkode: 1050d...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...