Gå til innhold

Prøveperioden- smerter som følge av endometriose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Dette blir et langt innlegg - så takk til deg som holder ut🙂

Jeg har kommet dit i livet hvor jeg og min mann står overfor valget om vi vil prøve å få barn eller ikke.

Jeg er i midten av 30-årene og det som har holdt meg tilbake fra å ta en avgjørelse tidligere er at jeg har endometriose, og jeg er svært bekymret for hvordan en eventuell prøveperiode vil påvirke livskvaliteten min. Ikke bare på grunn av den generelle påkjenningen det er å skulle prøve når man har den diagnosen jeg har, men på grunn av de ekstreme smertene som følger med min endometriose. 

Før jeg begynte på p-piller, for ganske mange år siden, hadde jeg så sterke menstruasjonssmerter at jeg var sengeliggende i to dager, hver eneste måned. På grunn av en annen sykdom jeg har kan jeg heller ikke ta Ibux og forsøkene på smertelindring ved hjelp av Paracet var sjelden velykkede.

Jeg følte derfor at jeg fikk livet i gave da jeg begynte på p-piller for endelig fikk jeg kontroll over eget liv igjen og jeg slapp sykefravær på jobb og skole. Jeg kunne dra på ferie når jeg ville og jeg slapp å gå glipp av egne og andres store livsbegivenheter.

Det er ifølge min lege stor sannsynlighet for at smertene man hadde før man begynte på p-piller vil komme tilbake når man slutter på pillene. Det er dette som uroer meg.

Jeg ble diagnostisert med, og operert for, endometriose i fjor, men jeg ble anbefalt å stå på p-piller til jeg eventuelt ønsket å forsøke å bli gravid fordi det ikke er en garanti for at smertene avtar etter en operasjon.

Dette ble som sagt litt langt, og jeg har forståelse for at alles opplevelser er ulike, men jeg synes likevel at det kan være interessant å høre hvilke erfaringer andre bærer på❤️

Jeg lurer på om det er noen andre her med endo eller lignende lidelser som har gått gjennom noe lignende?

Ble endo-symptomene endret etter pilleslutt? Ble smertene like ille som tidligere da dere slutta på p-piller? Selv for dere som har blitt operert for endometriose? Hvis smertene kom tilbake hvordan var prøveperioden med så sterke smerter?

Hvordan holder man ut over så lang tid, for det kan jo for mange av oss med endo ta lang tid å bli gravid?

Noen som har erfaring med å utsette mensen med Primolut en sjelden gang midt oppi hele prøveperioden sånn at man får deltatt i være seg bryllup eller en annen viktig begivenhet man gjerne vil få med seg? 

Jeg har skjønt at mange med enometriose må ty til IVF, kan man få tilbud om dette på et tidlig tidspunkt så man slipper å gå gjennom en lang og smertefull periode hvis det skulle være tilfelle?

Jeg er, som dere skjønner, nybegynner på dette feltet så alt av relevant info tas imot med åpne armer.

Takk❤️

Anonymkode: 4cf53...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere mulighet for å betale for privat IVF for å slippe prøving? Det ville jeg seriøst vurdert i ditt tilfelle.

Anonymkode: 41068...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen gode svar til deg, men vil gi deg all min sympati. Jeg sliter selv med menssmerter, men langt ifra så ille som jeg tror de med endometriose har det. 

Nå har jeg prøvd å bli gravid i over et halvt år, og jeg kan ikke ta Naproxen som smertelindring da det ikke er anbefalt når man prøver å bli gravid. Jeg må dermed belage meg på å ligge i senga de første timene jeg får mensen, og stort sett får jeg jo mensen på en hverdag.. det er veldig frustrerende, og ikke minst smertefullt.

Det jeg vil anbefale deg er å snakke med en gynekolog og/eller fertilitetsklinikk, de bør vel ha noe erfaring med dette. 

Anonymkode: b84c7...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...