Gå til innhold

Når skal Storbritannia, USA og Russland si unnskyld for å ha ødelagt tyske byer i 1945?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mulig jeg husker feil, men jeg tror nesten at det var Tyskland som begynte...

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (18 timer siden):

Veldig stygt å ta livet og ødelegge hjemmene til millioner av tyskere uavhengig av at Tyskland begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal alle de som har krevd unnskyldninger fra uskyldige etterkommere be om unnskyldning for det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 timer siden):

Veldig stygt å ta livet og ødelegge hjemmene til millioner av tyskere uavhengig av at Tyskland begynte.

For å være seriøs, til tross for at utgangspunktet ditt var et helt ubegrunnet innlegg, så var det absolutt noen angrep på Tyskland som bar mer preg av (helt unødvendig) hevn enn militær begrunnelse.

Bombingen av Dresden er vel det mest åpenbare eksempelet. Det er absolutt grunn til å stille spørsmål om ikke Tyskland kunne fortjene en unnskyldning for dette - men samtidig, når man vet hvilke grusomheter Hitler-Tyskland sto bak, og deres bombing av London i starten på krigen, synes jeg ikke unnskyldning mot Tyskland er veldig viktig.

Ps1: Slaktehus-5 er en roman som (delvis) handler om bombingen av Dresden, som jeg anbefaler alle å lese.

Ps2:

Sitat

Faith is to believe What we do not see, and the reward of this faith is to see What we believe.

Hvorfor regnes det som en belønning å se syner?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

For å være seriøs, til tross for at utgangspunktet ditt var et helt ubegrunnet innlegg, så var det absolutt noen angrep på Tyskland som bar mer preg av (helt unødvendig) hevn enn militær begrunnelse.

Bombingen av Dresden er vel det mest åpenbare eksempelet. Det er absolutt grunn til å stille spørsmål om ikke Tyskland kunne fortjene en unnskyldning for dette - men samtidig, når man vet hvilke grusomheter Hitler-Tyskland sto bak, og deres bombing av London i starten på krigen, synes jeg ikke unnskyldning mot Tyskland er veldig viktig.

Ps1: Slaktehus-5 er en roman som (delvis) handler om bombingen av Dresden, som jeg anbefaler alle å lese.

Ps2:

Hvorfor regnes det som en belønning å se syner?

Hva har det siste spørsmålet med denne tråden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (1 time siden):

Hva har det siste spørsmålet med denne tråden å gjøre?

Ingenting, men tydeligvis viktig nok til at du har med det jeg kommenterte som signatur i hver eneste post, og i tillegg valgte å trekke det fram i en egen post nå, til tross for at jeg puttet det nederst som et p.s.2. 😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2023 at 9:50 PM, Capitan Fracassa said:

Enig.

Men forbrytelser ble begått av de allierte også. Kjent for mange er at noe av bombingen var unødvendig, bl.a. mot Dresden. Om to de atombombene mot Japan var nødvendig for å få en tidligere slutt på krigen får vi vel aldri vite sikkert. Norske nazi-frontkjempere har beskrevet forholdene i alliert krigsfangenskap etter krigen, mange døde av dårlig behandling og hevntokt på nettene. Bl.a. var noen frislupne jøder med på det, det er på en måte forståelig.

Mer ukjent er det massive omfanget av voldtekter begått særlig av de sovjetiske soldatene rett etter krigen under okkupasjonen av Tyskland. Det ble dysset ned i mange tiår. Anthony Beaver, anerkjent historiker, har anslått at over en million tyske kvinner og jenter ble systematisk voldtatt i noen deler av Øst-Tyskland alene. Etter at nazistene var nedkjempet var plyndring, alkohol og voldtekt det som opptok mange av sovjeterne og ledelsen satte ikke en stopper for det før 2-3 år etter krigen. Noen har anslått oppmot to millioner og at 240 000 døde under eller etterpå. Noen av selvmord, traumatisert, og noen tvunget til det av mannlige familiemedlemmer for å ha "fristet" fienden. Man kan lure på hva som skjer i Ukraina hvis Putler vinner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_during_the_occupation_of_Germany

Anonymkode: ffeae...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...