Gå til innhold

Assistert befruktning for enslige, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jo dette vært lov en liten stund. 

Er det noen som har vært gjennom prosessen som kan dele litt om hvordan det var? Jeg vurderer å bli singelmamma. Tiden går og jeg har fortsatt ikke en mann. Nå tenker jeg at han får evt komme senere, for klokka går..! 

Jeg lurer på alt fra pris, ventetid, hvordan du ble møtt hos legen og på sykehuset, om du gjorde det privat eller offentlig (og hvorfor) og om du gjorde det i Norge eller utland (og hvorfor). Fant du støtte i noen grupper på face/insta/snap/kg, evt hvilke? Hvordan går det å være alenemamma? Hvor mye avlastning får du fra nettverket? Orker du søsken? 

Personlig kjenner jeg at det frister å dra til Danmark, utelukkende for å kunne velge pappa til babyen min selv. I alle "naturlige" unnfangelser velger man jo far til barnet, enten på bakgrunn av utseende, personlighet, helse eller en blanding, og jeg synes det er ubehagelig å bli fratatt denne muligheten. Jeg aner ikke hvor lang tid jeg må beregne. Er 35 år og tror i utgangspunktet at inseminasjon skal holde. Men sitter med tusen spørsmål og synes det å starte prosessen er litt skummelt. 

Anonymkode: 0a0f1...8ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lurer også på hvor mye fravær du måtte ha på jobb ifbm prøvingen og om du har vært åpen med Nav om far ukjent eller donor. Har det noe å si for barnetrygden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen som har vært gjennom prosessen som kan dele litt om hvordan det var? Jeg vurderer å bli singelmamma. Tiden går og jeg har fortsatt ikke en mann. Nå tenker jeg at han får evt komme senere, for klokka går..! 

Jeg lurer på alt fra pris, ventetid, hvordan du ble møtt hos legen og på sykehuset, om du gjorde det privat eller offentlig (og hvorfor) og om du gjorde det i Norge eller utland (og hvorfor). Fant du støtte i noen grupper på face/insta/snap/kg, evt hvilke? Hvordan går det å være alenemamma? Hvor mye avlastning får du fra nettverket? Orker du søsken? 

Personlig kjenner jeg at det frister å dra til Danmark, utelukkende for å kunne velge pappa til babyen min selv. I alle "naturlige" unnfangelser velger man jo far til barnet, enten på bakgrunn av utseende, personlighet, helse eller en blanding, og jeg synes det er ubehagelig å bli fratatt denne muligheten. Jeg aner ikke hvor lang tid jeg må beregne. Er 35 år og tror i utgangspunktet at inseminasjon skal holde. Men sitter med tusen spørsmål og synes det å starte prosessen er litt skummelt. 

Hei :) jeg er alenemamma til en jente som snart fyller 2 år. Jeg ble gravid med henne via icsi, men det var ikke enkelt gitt. 

Jeg begynte som 29 åring å tenke tanken på å gå gjennom dette som enslig, dette var før det ble lovlig i Norge, derfor ble alternativet for meg å gjøre dette i Danmark.  

Ingen ting galt med meg, alle prøver var og er fortsatt fin. Normal bmi, perfekte prøver med hormoner, gynekolog osv. 

Likevel skulle jeg gå gjennom 9 insemineringsforsøk før jeg gikk over på ivf/icsi. Først 6 ivf forsøk, før vi gikk over på icsi da det klaffet på fryseforsøk nr 4. 

Så det jeg trodde skulle ta meg maks 1 år, tok meg 7 år og 670 000,- fattigere.

Men selvfølgelig veldig verdt det. Men jeg sitter nå med en høyrente gjeld etter forsøkene, og har ikke råd til å få søsken til min datter, desverre. 

Håper det klaffer fortere for din del enn det gjorde for meg. Lykke til

Anonymkode: 07985...ee6

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar og lykkeønskning❤️

Hvor mye kostet det totalt pr inseminasjon? Trenger man medisiner til det også? Brukte du samme donor for alle inseminasjonene eller byttet du etter hvert når det ikke klaffet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye kostet det totalt pr inseminasjon? Trenger man medisiner til det også? Brukte du samme donor for alle inseminasjonene eller byttet du etter hvert når det ikke klaffet? 

Ja til insemineringsforsøk trenger man feks femar, fostimon og ovitrelle. Tror medisiner kom på rundt 1500,- år insemineringsforsøk.  I tillegg koster forsøket rundt 1500,- i egenandel hvis det gjøres i det offentlige men da jeg tok dette privat, kostet pr insemineringsforsøk 10 000,- + kostnader for donorsæd som var rundt 25 000,- for 3 strå. (det brukes 1 strå pr forsøk)  i tilegg kommer utgifter for reise. 

Jeg og legene trodde det skulle holde med insemineringsforsøk,  men desverre gjorde det ikke det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg byttet donor flere ganger. Tror jeg byttet totalt 6 ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er solomamma til en liten gutt.

Jeg har gjort alt privat (men satte meg på venteliste for offentlig parallelt, i tilfelle jeg ikke skulle lykkes på budsjettet jeg hadde privat). Første timen var en samtale og en sjekk, også ble jeg sendt videre for div blodprøver. Alt var fint, så legen bestilte strå fra sædbanken slik at vi kunne starte ved neste syklus. Måtte da melde inn mens, og ca på syklusdag 12 var det UL for å se hvordan egget så ut. Måtte ta eggløsningstester deretter, og gi dem beskjed så fort den var positiv. Dagen etter positiv test ble det inseminering. Jeg trengte ikke noe medisiner i forkant, men som standard ble det brukt crinone i etterkant. Jeg tok blodprøve ca 14 dager etterpå. Det klaffet ikke på første forsøk, så jeg hadde en runde til. Da satt den😊 En tidlig UL var inkludert i prisen, så jeg fikk se et lite hjerte noen uker senere❤️

Totalt havnet vel dette på ca 50 000,- tenker jeg (jeg gjorde det i Norge). Fra første samtale til jeg var gravid gikk det 2 mnd. Null ventetid.

Jeg kjenner ingen som har gjort det samme, men jeg kjente selv at jeg måtte gjøre det «nå eller aldri». Har bare fått positive tilbakemeldinger, selv om det kom som et sjokk på de fleste. Det skumleste var å bestille første timen egentlig. Når den var unnagjort var jeg så innstilt på at dette skulle gå fint😊

Endret av Sjokolade90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Var det slik at legen på privatklinikken forklarte litt om donor, eller lot deg delta noe i beslutningen? Må man bruke norsk donor i Norge? 

Fint å høre at det kan gå "enkelt" også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2023 den 16.33):

Jeg har startet prosessen her i Norge som enslig tidlig i 30-årene. 

Jeg hadde første legetime i oktober, etter å ha bestilt time i september. Jeg er enda ikke henvist til sykehus som gjennomfører assistert befruktning - så det tar tid i det offentlige. Fastlege henviste meg til lokal gynekolog først. Noen måneders ventetid for første time. Ny time til enda en undersøkelse  har jeg fått om en måned. Så nå etter fire måneder (fem) etter neste undersøkelse er jeg enda ikke henvist til assistert befruktning. 

Systemet behandler meg som ei som ikke kan bli gravid, og må gjennom flere tester - noen svært ubehagelige. 

Jeg vurderer nå Danmark for å få fortgang i prosessen, samt slippe og bli behandlet som en syk pasient. 

Anonymkode: 8b125...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde første legetime i oktober, etter å ha bestilt time i september. Jeg er enda ikke henvist til sykehus som gjennomfører assistert befruktning - så det tar tid i det offentlige. Fastlege henviste meg til lokal gynekolog først. Noen måneders ventetid for første time. Ny time til enda en undersøkelse  har jeg fått om en måned. Så nå etter fire måneder (fem) etter neste undersøkelse er jeg enda ikke henvist til assistert befruktning. 

Systemet behandler meg som ei som ikke kan bli gravid, og må gjennom flere tester - noen svært ubehagelige. 

Jeg vurderer nå Danmark for å få fortgang i prosessen, samt slippe og bli behandlet som en syk pasient. 

Med den holdningen så er det kanskje like greit du betaler selv. Makan.

Anonymkode: 205ff...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for svar! 

Var det slik at legen på privatklinikken forklarte litt om donor, eller lot deg delta noe i beslutningen? Må man bruke norsk donor i Norge? 

Jeg kunne velge hårfarge, øyefarge og høyde. Klinikken jeg brukte bruker dansk sædbank, og jeg tror de fleste private gjør det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade90 skrev (12 minutter siden):

Jeg kunne velge hårfarge, øyefarge og høyde. Klinikken jeg brukte bruker dansk sædbank, og jeg tror de fleste private gjør det😊

Det kunne jeg også. Jeg brukte Circonia i Århus. Jeg betalte 4000 og ble inseminert to ganger. Jeg la meg på hotell når eggløsningen nermer seg og brukte eggløsningstest hver morgen. Når den slo ut ringte jeg klinikken og kom inn samme dag og dagen etter. Det ble tvillinger 😍

Anonymkode: 36836...3a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 2.33):

Takk for svar! 

Medicus lar deg ønske donor. De andre private er jeg mer usikker på. De aller fleste private bruker de danske sædbankene. 

Anonymkode: 00655...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Med den holdningen så er det kanskje like greit du betaler selv. Makan.

Anonymkode: 205ff...14e

Jeg forteller jo bare om mine erfaringer og følelser rundt prosessen så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 1.15):

Bli behandlet som en syk pasient?

IVF systemet er likt for alle. Og det gjør oss ikke til syke pasienter.  Man burde se på det som en positiv ting at man blir sjekket før man setter i gang sånn at potensielle ting som kan skape kluss eventuelt blir oppdaget. Litt dumt å bruke masse tid, energi og resurser hvis man f.eks har tette eggledere eller andre ting som kan dukke opp i en utredning.. 

Og er du enda ikke henvist til IVF så er det legen din det er noe i veien med.. Man får gyn time ganske raskt privat, mange har ikke ventetid i det hele. 

Det er venting for oss alle i det offentlige om det feiler oss noe eller ei.. Godt de ikke gjør forskjell.. 

Anonymkode: ac2cb...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...