AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Del Skrevet 8. januar 2023 Vi passer en liten blandingshund på ubestemt tid. Den går på allergifôr kjøpt hos veterinær. Hunden har ikke allergi som vi vet om, men blir løs i magen av kylling i følge eier. Derfor har eier blitt anbefalt allergifôret av venner. Vennenes hund har allergi, er mageoperert flere ganger. På fôrpakken står det at fôret kun må gis i samarbeid med veterinær. Det er jo ikke tilfelle her. Vi har fremdeles endel fôr igjen. Jeg vurdere å bytte hunden over på et annet type fôr, gjerne et som er for tupé ømfintlig mage? Fôret hunden får er av merket Royal Canin Vet. Er all maten til «vanlig» Royal Canin bra, eller bør vi holde oss til Vet? Hvilket fôr gir dere til deres lille hund med ømfintlig mage? Anonymkode: b66a4...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Del Skrevet 8. januar 2023 Vi fikk en omplasseringsvalp for en stund siden som hadde blitt satt på spesialfor for ømfintlig mage. På den posen står det også at man bare skal gi hunden det foret i samråd med veterinær og at hunden ikke skal stå på det foret over lengre perioder. Vi kjøpte acana hundefor for valper/små raser istedet og det har fungert godt for han. Han hadde veldig urolig mage da han kom til oss, men noe kan ha vært stress/ feilernæring der han var før. Vi har en boks med Wefiber (kjøpt hos veterinær) som vi tilsetter foret hvis det er tegn til at han har urolig mage, men det har gått veldig bra. Acana er et bra hundefor, for det har ikke korn i seg som kan tulle med sensitive hundemager. Det er litt dyrt i innkjøp, men veldig energitett, så porsjonene er mindre enn det han hadde da han gikk på det andre foret. Jeg vil ikke tro det er farlig å gå på spesialfor, men det er jo tydeligvis ikke nødvendig for hunden din, så da ville jeg bytta. Anonymkode: 76333...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Acana er et bra hundefor, for det har ikke korn i seg som kan tulle med sensitive hundemager. Anonymkode: 76333...025 Obs, at et fôr er kornfritt er ikke det samme som at det er bra. Er det erter/ertefiber i fôret kan det føre til at hunden utvikler hjertefeil. Mange kornfrie fôr er for sterke for sensitive hundemager. Acana har havre i mange av sine fôr og erter i de fleste. Havre er også korn… ts. Hvis hunden funker greit på fôret er det sannsynligvis ingen grunn til å bytte annet enn at vetfôr pleier å være kostbart. Men til liten hund er det jo ikke enorme kostnader i mat uansett. Eventuelt finn et fôr til sensitiv mage som ikke inneholder kylling. Anonymkode: 05553...53e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi passer en liten blandingshund på ubestemt tid. Den går på allergifôr kjøpt hos veterinær. Hunden har ikke allergi som vi vet om, men blir løs i magen av kylling i følge eier. Derfor har eier blitt anbefalt allergifôret av venner. Vennenes hund har allergi, er mageoperert flere ganger. På fôrpakken står det at fôret kun må gis i samarbeid med veterinær. Det er jo ikke tilfelle her. Vi har fremdeles endel fôr igjen. Jeg vurdere å bytte hunden over på et annet type fôr, gjerne et som er for tupé ømfintlig mage? Fôret hunden får er av merket Royal Canin Vet. Er all maten til «vanlig» Royal Canin bra, eller bør vi holde oss til Vet? Hvilket fôr gir dere til deres lille hund med ømfintlig mage? Anonymkode: b66a4...6ad Du passer hunden. Da er det relativt uhøflig å skulle bytte fôr på hunden. Anonymkode: 516c6...a5f 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du passer hunden. Da er det relativt uhøflig å skulle bytte fôr på hunden. Anonymkode: 516c6...a5f Dette! Jeg hadde blitt fly forbanna hvis min hund gikk på et for som holdt magen i sjakk, men noen andre bare skulle teste seg frem for å se om den tålte annet. Allergifor fås kun kjøpt hos veterinær, så veterinæren er klar over hvilket for hunden får. Anonymkode: 5bae9...9c3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Del Skrevet 8. januar 2023 Du bytter ikke for på en hund som ikke er din, makan til frekkhet. Anonymkode: 1a21c...5cc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Del Skrevet 8. januar 2023 Eier har ikke kjøpt fôr selv, men fått av andre. Eier har også sagt at vi bare kan kjøpe hva fôr vi vil, derfor jeg undersøker litt. Jeg prøver ikke på noen måte å gå mot eier her, vare så det er sagt👍 TS Anonymkode: b66a4...6ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #8 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Eier har ikke kjøpt fôr selv, men fått av andre. Eier har også sagt at vi bare kan kjøpe hva fôr vi vil, derfor jeg undersøker litt. Jeg prøver ikke på noen måte å gå mot eier her, vare så det er sagt👍 TS Anonymkode: b66a4...6ad Hvorfor skal ikke eier selv bestemme hvilket for hunden skal ha? For er ikke noe man bare bytter, det må byttes gradvis. Anonymkode: 1a21c...5cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor skal ikke eier selv bestemme hvilket for hunden skal ha? For er ikke noe man bare bytter, det må byttes gradvis. Anonymkode: 1a21c...5cc Hunden er hos oss på ubestemt tid. Grunnen har ikke noe med spørsmålet mitt å gjøre. Da jeg dro på dyreklinikk for å kjøpe nytt fôr, var de ansatte der veldig tydelige på at hunden ikke skulle ha dette fôret med mindre hunden faktisk var allergisk. Hunden har ingen påvist allergi. Eier har fått fôr av andre. Eier har sagt at vi må bare bytte fôr, om vi ville det, da vi fikk overlevert hunden. Jeg har begynt å se på dette mens vi fremdeles har mye vet-fôr igjen, for en eventuell overgang. Med andre ord, jeg forsøker ikke på noen måte å overkjøre eier. Jeg forsøker å gjøre det beste for hunden. Jeg har funnet ut at Royal Canin har et rasefôr til hunderasen hunden har 75% opphav fra. Vurdere om vi skal bytte over til dette. TS Anonymkode: b66a4...6ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden er hos oss på ubestemt tid. Grunnen har ikke noe med spørsmålet mitt å gjøre. Da jeg dro på dyreklinikk for å kjøpe nytt fôr, var de ansatte der veldig tydelige på at hunden ikke skulle ha dette fôret med mindre hunden faktisk var allergisk. Hunden har ingen påvist allergi. Eier har fått fôr av andre. Eier har sagt at vi må bare bytte fôr, om vi ville det, da vi fikk overlevert hunden. Jeg har begynt å se på dette mens vi fremdeles har mye vet-fôr igjen, for en eventuell overgang. Med andre ord, jeg forsøker ikke på noen måte å overkjøre eier. Jeg forsøker å gjøre det beste for hunden. Jeg har funnet ut at Royal Canin har et rasefôr til hunderasen hunden har 75% opphav fra. Vurdere om vi skal bytte over til dette. TS Anonymkode: b66a4...6ad Da så, da ble alt litt klarer. Du er fosterfamilie for hunden, ikke bare en som passer litt her og der. Jeg bruker Royal Canin til mine, det smaker ikke like godt som en del andre for men ene går på slanke for og en annen på valpefor så de trenger begge godt for. Jeg kjøper hos veterinær, det er kortere vei for meg enn om jeg skulle kjøpt ett annet sted. Har forresten også Royal Canin nyrefor til kattene og skal ha de over på for for levra snart, disse er gamle så det ble anbefalt. Anonymkode: 1a21c...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #11 Del Skrevet 8. januar 2023 Ikke noe farlig utover de generelle helseproblemene tørrforing medfører. Det eneste "tørrforet" jeg kunne vurdert er Orijen. Vet for er bare tilsatt ekstra ting og blir utelukkende solgt til veterinærer for at det skal fremstå som premium fôr og forsvare en høy prislapp. Når min hund opererte beina sine så sa ortopeden at leddfôr ofte kun er tilsatt glukosamin og andre tilskudd, det er ikke bevist at det har effekt på hund men det skader ikke i tilfellet det gjør det. Jeg fortsatte med råforing og Orijen men kjøpte leddtilskudd og tilsatte det i maten selv, mye bedre og billigere. Anonymkode: 94e3c...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ikke noe farlig utover de generelle helseproblemene tørrforing medfører. Det eneste "tørrforet" jeg kunne vurdert er Orijen. Vet for er bare tilsatt ekstra ting og blir utelukkende solgt til veterinærer for at det skal fremstå som premium fôr og forsvare en høy prislapp. Anonymkode: 94e3c...335 Men disse «kornfrie» tørrfôrene er det som oftest erter i, erter har vist seg å kunne gi hjertesykdom. Jeg sjekka inneholdet i både orijen og Acana-erter i begge to. Dyre er disse kornfrie fôrene også, uten at det kan bevises at de er bedre-det høres bare så bra ut at det ikke er korn i de, en skal jo bare ikke så langt ned på innholdslista før det er mye annet snodig i stedet for karbohydrat fra korn. Jeg har tidligere fôret hund på orijen, det ble for sterkt for magen, måtte slutte. Har fôret en annen hund på et annet kornfritt fôr, bikkja digga det, men har utviklet hjertetrøbbel, trolig på grunn av maten. Dyrlegen som er hjertespesialist ba meg finne et fôr uten erter. Etter fôrbytte til ertefri mat har jeg nå en hund med minst like bra pels, som driter vesentlig mindre enn på det kornfrie fôret. Beklager ts for å kuppe tråden. Hundemat kan engasjere. Hvis du får lov av eier å bytte mat på hunden dere passer, så Finn noe som er greit sammensatt, ikke har kylling i seg og så må du bare se hva bikkja fungerer på. Ser pelsen bra ut, normal mengde bæsj i grei konsistens, er dyret fornøyd med serveringa, ja men da er det sikkert greit. Rc har greie fôr, men du trenger ikke å se på rasevariantene på maten. Det er jo greit om en får tak i mat på en nærliggende dyrebutikk😊 Anonymkode: 05553...53e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soulma Skrevet tirsdag kl 06:31 #13 Del Skrevet tirsdag kl 06:31 Du bytter ikke fôr på et dyr du passer uten eiers viten og godkjennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden soulma skrev (På 19.11.2024 den 7.31): Du bytter ikke fôr på et dyr du passer uten eiers viten og godkjennelse. For ett år siden ville jeg vært enig. Anonymkode: b865b...21f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden soulma skrev (På 19.11.2024 den 7.31): Du bytter ikke fôr på et dyr du passer uten eiers viten og godkjennelse. Er du på tokt i gamle hundetråder? Vet ikke hvor produktivt det er altså 😂 Anonymkode: b6a5e...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå