Gå til innhold

Barnet ditt er så veslevoksent

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hørt det brukt på den måten , hverken på Sunnmøre eller Østlandet 

Anonymkode: 5e703...402

Samme her, her i Oslo har jeg kun hørt det negativt. Men mulig andre deler av landet bruker det på annen måte. 

Anonymkode: 3ba8a...e79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk er så dårlig med språk at det kan bety hva som helst. Her på kg er det jo "rørende" hvis noen blir mobbet for eksempel. 

Anonymkode: 84dfb...5a0

Skrevet

Definisjonen på veslevoksen er "Forstandig og snusfornuftig, på en litt komisk måte".

Selv så har jeg aldri brukt eller hørt uttrykket som noe negativt. Kun positivt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme her, her i Oslo har jeg kun hørt det negativt. Men mulig andre deler av landet bruker det på annen måte. 

Er selv fra Oslo. Assosierer veslevoksen med noe positivt:)

AnonymBruker
Skrevet

Frøkna mi kan være litt veslevoksen eller "frempå". Det er jo egentlig ikke så rart. Hun er barn av godt voksne foreldre med voksne søsken. Hun er med på alt og er der hvor ting skjer. Men selv om hun snakker et godt språk, langt over sin alder, er selvstendig og moden, er hun fremdeles et barn. Hun blir veiledet, når hun tar en plass som ikke her hennes. Hun får ikke lov til å bryte inn i samtaler, hun ikke er en del av. Men hun har mange meninger, ofte fine meninger når vi diskuterer ulike tema. Vi snakker med henne om "alt" , hun er et godt opplyst barn. 

Veslevoksen trenger ikke å være negativt, men disse barna trenger også veiledning. Mye veiledning. Barnehagen gjorde min frøken til nestleder det siste året hun gikk der, fordi hun var så "frempå". Det var jeg sterkt imot, da dette ikke er en rolle et barn skal ha. Det vil ofte straffe seg senere, når barn får ansvar for andre barns ve og vel. De gjorde det av god mening, fordi det var så lang avstand mellom henne og de "andre", samt at hun var eldst, men for meg er dette feil fremgangsmåte og hun kunne fort endt opp som " Besserwisser", og de barna får sjeldent venner. 

Anonymkode: d7160...529

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Definisjonen på veslevoksen er "Forstandig og snusfornuftig, på en litt komisk måte".

Selv så har jeg aldri brukt eller hørt uttrykket som noe negativt. Kun positivt. 

Snusfornuftig er da en  negativ beskrivelse. 

Anonymkode: 9cb5f...ef5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her, jeg forbinder også ordet med noe utelukkende negativt. 

La meg gjette; ingen av foreldrene har doktorgrad 🤔

Anonymkode: ee61b...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

La meg gjette; ingen av foreldrene har doktorgrad 🤔

Anonymkode: ee61b...7c6

Ingen av mine nei, men jeg har. Og ble omtalt som et veslevoksent barn. Aldri på en positiv måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Frøkna mi kan være litt veslevoksen eller "frempå". Det er jo egentlig ikke så rart. Hun er barn av godt voksne foreldre med voksne søsken. Hun er med på alt og er der hvor ting skjer. Men selv om hun snakker et godt språk, langt over sin alder, er selvstendig og moden, er hun fremdeles et barn. Hun blir veiledet, når hun tar en plass som ikke her hennes. Hun får ikke lov til å bryte inn i samtaler, hun ikke er en del av. Men hun har mange meninger, ofte fine meninger når vi diskuterer ulike tema. Vi snakker med henne om "alt" , hun er et godt opplyst barn. 

Veslevoksen trenger ikke å være negativt, men disse barna trenger også veiledning. Mye veiledning. Barnehagen gjorde min frøken til nestleder det siste året hun gikk der, fordi hun var så "frempå". Det var jeg sterkt imot, da dette ikke er en rolle et barn skal ha. Det vil ofte straffe seg senere, når barn får ansvar for andre barns ve og vel. De gjorde det av god mening, fordi det var så lang avstand mellom henne og de "andre", samt at hun var eldst, men for meg er dette feil fremgangsmåte og hun kunne fort endt opp som " Besserwisser", og de barna får sjeldent venner. 

Anonymkode: d7160...529

Hun ble nestleder? Hva betyr det? Rimelig sikker på at hun ikke var nestleder for barnehagen 

Anonymkode: 7134b...ffc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg forbinder ordet "veslevoksen" med høyt evnenivå og spesielt da høy verbal intelligens. Dessverre kan de oppfattes som litt annerledes, og annerledes er jo sjeldent "positivt" i vår jantelovverden. 

Angående barnet som fikk bruke de "frempå" evnene sine til å være leder, så kan det være en fin lærepenge om alt går greit. De vil raskt få erfaring med hvordan andre responderer på "sjefing" og hva som lønner seg og ikke lønner seg når man skal lede andre. Minner meg om denne serien, hvor ulike barn for voksen-jobber: 

Endret av Eleusinskemysteri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...