AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #21 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet mitt er veslevoksent😆 Han var knappt 2 år da nedstengingen og koronaen kom, rakk såvidt å begynne i barnehagen før det. Har i perioder hatt mye fri, og er enebarn. Altså er han mye med voksne, og vi har han med på våre hobbyer og slikt. Han har et meget godt ordforråd og veldig mange kunnskaper om ting barn på hans alder ikke kan noe om. Når han skal på besøk eller får bestemme hvem han skal være sammen med nå, er det min pappa som er favoritten. Være i garasjen og skru og jobbe🤣 De har sakt i barnehagen at han har mye kunnskaper og godt ordforråd, og kanskje ikke bestandig skjønner seg så godt på mindre barn, og noe lek. men har ikke inntrykk av at de mistenker oss for omsorgssvikt av den grunn😳 Anonymkode: 5a018...f7e Sånn er mitt barn og uten at jeg ville kalt han veslevoksen. Bare nysgjerrig og sosial og glad i å være til nytte Anonymkode: 7134b...ffc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #22 Skrevet 7. januar 2023 Aldri hørt det brukt på en negativ måte. er vant til at det blir brukt om de som er reflekterte og snakker med store ord 😅 bruker formuleringer (og tanker) som man ikke forventer fra et barn. Og man sier veslevoksen med glimt i øyet, fordi det er morsomt 😊 Anonymkode: 85249...e24 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #23 Skrevet 7. januar 2023 Jeg husker jeg ble kalt veslevoksen av voksne da jeg var barn. Jeg var glup, og hadde et godt ordforråd allerede fra jeg begynte å prate (jeg lærte raskt). Men i mitt hode tolket jeg det som negativt.. Jeg ble ofte ledd av, av voksne, når jeg ikke prøvde å være morsom. Det opplevdes veldig sårt. Da jeg var barn var jeg glad i oppmerksomhet. Det er jeg ikke i dag for å si det mildt. I dag har jeg en mastergrad med toppkarakterer, og en svært godt betalt jobb til å være i midten av 20-årene, og når jeg treffer de samme menneskene i dag er dem liksom så begeistret over hva jeg har fått til, men jeg sitter med en bismak. Lite vet de at jeg ble mindre og mindre sosial på grunn av at jeg hele tiden ble kalt veslevoksen og av den grunn følte meg rar.. Jeg har ingen nære venner i dag, og har slitt veldig sosialt. Anonymkode: a5286...d30
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #24 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Sukk. Ett av mine barn har alltid blitt beskrevet som veslevoksen, hun har alltid hatt et veldig modent/voksent språk med voksent ordforråd. Har eldre søsken, og vi har har alltid snakket med barna vanlig, lest mye for dem og de leser selv og akkurat hun har spurt om ord og uttrykk, fått forklaring på alt og brukt det korrekt hele veien. Voksne folk (over 30) har kalt henne veslevoksen på en positiv måte: moden, underfundig humor, er nok svært intelligent. Unge folk (på fritidsaktiviteter og sfo, 16- 25-åringer), har sagt det på en måte hun har følt sårende og et stempel (og de syns sikkert hun var en besserwisser). Nå på mellomtrinnet blir hun kalt nerd av andre barn. Erfarne lærere er begeistret, hun er veldig skoleflink og kvikk, kunnskapsrik og morsom. Unge vikarer himler med øynene og blir sure hun vet noe de ikke vet. Det virker som det er verre for ei jente å være glup enn en gutt, den glupeste gutten har en viss status blant barna, jenta mi føler seg utenfor og rar. Men: har aldri hørt om eller tenkt på omsorgssvikt og veslevoksenhet. Det må være spesiell selvstendighet kanskje, barn som må klare seg selv? Anonymkode: ca954...d1b Nå er det forskjell på å være glup og veslevoksen da. Man kan være «glup» uten å være masete, kverulerende, irettesettende, besserwisser etc. som er mer det man forbinder med veslevoksen. Anonymkode: 9cb5f...ef5 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #25 Skrevet 8. januar 2023 Veslevoksent kan jo gjerne være det helt motsatte av omsorgssvikt. Det kan også tyde på et barn med et veldig stort ordforråd og som på enkelte områder er modent eller «overstimulert» har et veslevoksent barn selv, og ingen er bekymret når jeg spør «du ser litt sint ut vennen min» og 3-åringen svarer «nei, jeg er ikke sint mamma, jeg er bare litt frustrert fordi jeg får ikke til å kle denne kjolen på dukka mi» ingen er heller bekymret når hun sier «det var skikkelig illeluktende på dette badet» eller responderer med bare hyggelig når noen sier takk. Slapp helt av! Anonymkode: ee61b...7c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #26 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Enig. Det er dette jeg også forbinder med veslevoksen, barn som er litt besserwissere og som sjefer over og irettesetter andre. Ikke omsorgssvikt, men heller ikke positivt. Anonymkode: cce95...6be Oj - jeg har aldri tenkt at barn som sjefer er veslevoksne! For meg er veslevoksen når barn har et uvanlig godt språk/ordforråd for alderen og kommer med kommentarer man ikke forventer fra barn. Litt sånn snusfornuftige som en over sier. Når en toåring sier «Nei nå er det på tide å legge seg, vi skal jo tidlig opp i morgen» eller en femåring sier «Kanskje noen burde sjekke om lillebror trenger ny bleie før vi drar» eller når 7-åringen sier «Oj, nå var det glatt ute, håper kommunen se der noen for å strø før skolebussen kommer!» Anonymkode: 514ab...cbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #27 Skrevet 8. januar 2023 Forbinder det med barn som har for mye ansvar, tar for mye plass, sjefer, avbryter voksne, prøver å bestemme alt. Ikke et sjarmerende tegn Anonymkode: 736f3...01f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #28 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sånn er mitt barn og uten at jeg ville kalt han veslevoksen. Bare nysgjerrig og sosial og glad i å være til nytte Anonymkode: 7134b...ffc Okei? Og så? Anonymkode: 5a018...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #29 Skrevet 8. januar 2023 Du har rett, det kan være ett tegn. Hvis man ser det i sammenheng med mange andre tegn. Noen ganger kan "veslevoksenhet" heller være en forstrukket relasjonsform, altså at barnet i overkant tilpasser sin atferd til andre (voksne), og kan vise omsorg i "for stor grad" både til små og store, om du skjønner hva jeg mener. Men det er jo unntakene, og skal alltid sees i sammenheng. Man kan ikke bare trekke ordet veslevoksen opp av sekken og så koble det til omsorgsvikt. Og det gjør man jo ikke heller. Anonymkode: 7f7f2...f92
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #30 Skrevet 8. januar 2023 Har også en veslevoksen gutt, som i at han snakker som en 40-åring. Han var ikke besserwisser når han var så liten (men er kanskje litt det nå), men kunne si ting litt sånne dølle pappating.😅 Når han møtte på voksne ute kunne han si typ «huff, nå er det kaldt ute da dere» eller ha andre samtaler som barn typisk synes er gørr. Ser ikke på det som hverken positivt eller negativt, bare sånn han er. Anonymkode: 22e64...260 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #31 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her jeg bor brukes veslevoksent utelukkende om barn som blander seg i de voksnes samtaler feks, oppfører seg som bedrevitere, sjefer og bestemmer i gjengen osv. Anonymkode: edb26...b29 Samme her, jeg forbinder også ordet med noe utelukkende negativt. Anonymkode: 3ba8a...e79 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #32 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme her, jeg forbinder også ordet med noe utelukkende negativt. Anonymkode: 3ba8a...e79 Jeg tror dette er noe vesentlig, hvor man bor. Jeg er oppvokst med at veslevoksen i og for seg er noe positivt, mer som en kuriositet. Barna snakker og uttrykker seg på en måte man ikke forventer av et barn på den alderen, verken mer eller mindre. Og kanskje barnet tenker på ting som er heller uvanlig for aldersgruppen. Slike ting voksne skal passe seg for å le av, for som noen over her nevnte, barna prøver jo ikke å være morsomme. Anonymkode: f61f1...a7e 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #33 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det forskjell på å være glup og veslevoksen da. Man kan være «glup» uten å være masete, kverulerende, irettesettende, besserwisser etc. som er mer det man forbinder med veslevoksen. Anonymkode: 9cb5f...ef5 Men hun blir/ble kalt for «veldig veslevoksen». Og jeg forbinder uttrykket med min datter, men ikke alt det der negative. Anonymkode: ca954...d1b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #34 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Okei? Og så? Anonymkode: 5a018...f7e Da har man nettopp forskjellige oppfatninger av ordet veslevoksen. Som jo var temaet i tråden. Anonymkode: 7134b...ffc
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #35 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her jeg bor brukes veslevoksent utelukkende om barn som blander seg i de voksnes samtaler feks, oppfører seg som bedrevitere, sjefer og bestemmer i gjengen osv. Anonymkode: edb26...b29 Samme her, ingenting positivt med det Anonymkode: 5e703...402 1
Hactar Skrevet 8. januar 2023 #36 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her jeg bor brukes veslevoksent utelukkende om barn som blander seg i de voksnes samtaler feks, oppfører seg som bedrevitere, sjefer og bestemmer i gjengen osv. Anonymkode: edb26...b29 Om slik oppførsel beskrives som veslevoksen, sier det indirekte noe ikke helt flatterende om å være voksen, haha! Synes det er fascinerende hvor forskjellig ord kan tolkes ut fra hvor man bor. Tror TS kan ta utgangspunkt i at barnehagepersonalet bruker uttrykket mer i betydning snusfornuftig/godt ordforråd/tenker på ting man ikke forventer ut fra alder og slikt. Det ville vært veldig uproft av barnehagepersonalet å stadig vekk slenge ut "veslevoksen" i betydning "ufordragelig" i garderoben ved henting. Om barnets oppførsel var problematisk, hadde de nok tatt det opp på en helt annen måte. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #37 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror dette er noe vesentlig, hvor man bor. Jeg er oppvokst med at veslevoksen i og for seg er noe positivt, mer som en kuriositet. Barna snakker og uttrykker seg på en måte man ikke forventer av et barn på den alderen, verken mer eller mindre. Og kanskje barnet tenker på ting som er heller uvanlig for aldersgruppen. Slike ting voksne skal passe seg for å le av, for som noen over her nevnte, barna prøver jo ikke å være morsomme. Anonymkode: f61f1...a7e Jeg har aldri hørt det brukt på den måten , hverken på Sunnmøre eller Østlandet Anonymkode: 5e703...402 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #38 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror dette er noe vesentlig, hvor man bor. Jeg er oppvokst med at veslevoksen i og for seg er noe positivt, mer som en kuriositet. Barna snakker og uttrykker seg på en måte man ikke forventer av et barn på den alderen, verken mer eller mindre. Og kanskje barnet tenker på ting som er heller uvanlig for aldersgruppen. Slike ting voksne skal passe seg for å le av, for som noen over her nevnte, barna prøver jo ikke å være morsomme. Anonymkode: f61f1...a7e Smarting kaller vi det. Veslevoksen er feks min sønn på tre år når han klapper meg på kinnet og sier «går det bra mamma, lillevenn?» Anonymkode: 7134b...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #39 Skrevet 8. januar 2023 Par av mine barn har vært typisk veslevoksne, de har hatt et voksent språk og vært interessert i ting barn ikke er så opptatt av (historie, geografi). I tillegg har de hatt god hukommelse, så de har huska det de har snappa opp fra radio eller samtaler de har overhørt. De virka litt rare/spekter-aktige som småbarn, men i skolealder har det bare vært en fordel. I ungdomsalderen har de vokst inn i alderen, og virka helt vanlige. Ingen omsorgssvikt, men litt nerdete personligheter. Anonymkode: 99d76...c26
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #40 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det forskjell på å være glup og veslevoksen da. Man kan være «glup» uten å være masete, kverulerende, irettesettende, besserwisser etc. som er mer det man forbinder med veslevoksen. Anonymkode: 9cb5f...ef5 Og «voksne» (unge) folk er altså frekke nok til å stemple henne som dette på skolen. Jeg tviler på at det er det de ansatte i Bhg til ts’ barn mener, da ville de vel ikke nevnt det slik. «Barnet ditt er skikkelig irriterende (og/eller vi lurer på om hun er utsatt for omsorgssvikt)». Det er selvfølgelig ikke det de mener, de mener vel veslevoksen, snakker og oppfører seg som om hun var eldre enn hun er. Det er da ikke kun kverulerende, det er også reflektert, omsorgsfullt, kunnskapsrik, fornuftig. Anonymkode: ca954...d1b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå