AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har et barn på 3 år. Får stadig høre at hun er så veslevoksen. Jeg glemte helt å spørre hva de mente, det ble sagt av flere i barnehagen. (Ansatte). Jeg søkte på google, og der kommer det at det er et av faresignalene på omsorgsvikt? 😬 Hva synes du er definisjonen på veslevoksen? Anonymkode: 0371f...0ed
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Jeg syns ikke om veslevoksen. Var det selv som barn og det var definitivt pga omsorgssvikt. Barn skal være barn. Anonymkode: 10997...257 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Mange mener veslevoksen som at barnet er moden for alderen, snakker mye, og kanskje litt masete/frekt. Anonymkode: 34f62...192 12 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 Jeg tenker en som er flink å prate og som kan komme med utsagn man ikke forventer av en på den alderen. Tenker kun positivt rundt dette og ante ikke at det kunne ha med omsorgssvikt å gjøre. Anonymkode: 7668b...eb0 20 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 At barnet er modent for alderen, sier og gjør ting som om det var litt eldre. Jeg er vant til at det er positivt men klart det spørs jo hva som er grunnen til det. Jeg ble kalt det, ingen omsorgssvikt men har kronisk sykdom så måtte tidlig lære å takle det. Blir kanskje litt veslevoksen av slikt? Anonymkode: 17c27...236 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Jeg forbinder ikke ordet veslevoksen som noe positivt, men forbinder det heller ikke med omsorgssvikt. Jeg ser for meg de barna som er litt frekke/forsøker å sjefe over de andre barna. Akkurat som en voksen. Det er ikke like sjarmerende når et barn sier «du har glemt å vaske hendende», «nå griser du fælt» eller «du må rekke opp hånda først» Anonymkode: ebd57...01b 14 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Jeg liker ikke veslevoksne barn. Masete «besserwissere». Anonymkode: 10644...9c5 11 1 3
n_97 Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Jeg ble beskrevet som det og min mor behandlet meg som en liten voksen og brukte meg som venninne. Dessverre fikk hun aldri hjelp, for hun passet på å oppføre seg ovenfor lærere og andre. Mitt tilfelle er ekstremt, men ja. Det kan være et rødt flagg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forbinder ikke ordet veslevoksen som noe positivt, men forbinder det heller ikke med omsorgssvikt. Jeg ser for meg de barna som er litt frekke/forsøker å sjefe over de andre barna. Akkurat som en voksen. Det er ikke like sjarmerende når et barn sier «du har glemt å vaske hendende», «nå griser du fælt» eller «du må rekke opp hånda først» Anonymkode: ebd57...01b Enig. Det er dette jeg også forbinder med veslevoksen, barn som er litt besserwissere og som sjefer over og irettesetter andre. Ikke omsorgssvikt, men heller ikke positivt. Anonymkode: cce95...6be 10
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 Sukk. Ett av mine barn har alltid blitt beskrevet som veslevoksen, hun har alltid hatt et veldig modent/voksent språk med voksent ordforråd. Har eldre søsken, og vi har har alltid snakket med barna vanlig, lest mye for dem og de leser selv og akkurat hun har spurt om ord og uttrykk, fått forklaring på alt og brukt det korrekt hele veien. Voksne folk (over 30) har kalt henne veslevoksen på en positiv måte: moden, underfundig humor, er nok svært intelligent. Unge folk (på fritidsaktiviteter og sfo, 16- 25-åringer), har sagt det på en måte hun har følt sårende og et stempel (og de syns sikkert hun var en besserwisser). Nå på mellomtrinnet blir hun kalt nerd av andre barn. Erfarne lærere er begeistret, hun er veldig skoleflink og kvikk, kunnskapsrik og morsom. Unge vikarer himler med øynene og blir sure hun vet noe de ikke vet. Det virker som det er verre for ei jente å være glup enn en gutt, den glupeste gutten har en viss status blant barna, jenta mi føler seg utenfor og rar. Men: har aldri hørt om eller tenkt på omsorgssvikt og veslevoksenhet. Det må være spesiell selvstendighet kanskje, barn som må klare seg selv? Anonymkode: ca954...d1b 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Tillegg: hvis du stadig får høre det, må du jo spørre hva de legger i det. Jeg kan på ingen måte tro at de mener du utsetter henne for omsorgssvikt (!), klart de mener noe positivt eller nøytralt når de sier det til deg. Anonymkode: ca954...d1b 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Sist møte med barnehagen ble det sagt at hun lå meget godt an, og har alltid ville klart ting selv. Veldig selvstendig. Hjelper til med de mindre barna og har stor omsorg for de. 🙂 Hun får helt klart lov til å være barn. Og jeg vil ikke tro at jeg har noen krav til henne som gjør at hun må være voksen?? Men klart, jeg kan være blind 🤷 Vi skal snart ha møte med barnehagen igjen og da skal jeg spørre. Men her inne var de fleste svarene ikke mye positivt om å være veslevoksen. Min snart treåring har vanskelig for å bestemme eller være noen besserwisser da 🤷 Anonymkode: 0371f...0ed
Helene1982 Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Det å være veslevoksen handler ikke om omsorgssvikt. Barn som opplever omsorgssvikt, kan bli veslevoksne, men jeg vil jo tro at de ansatte i barnehagen hadde hatt en samtale med mor om de var bekymret for omsorgssvikt og ikke sagt at barnet er veslevoksent. Jeg er mye mer bekymret for enkelte i denne tråden som mener at det er relevant at de ikke liker veslevoksne 3-åringer som TS sitt barn. Jeg ville holdt det for meg selv om jeg ikke likte personligheten til en 3-åring som jeg ikke hadde møtt. 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forbinder ikke ordet veslevoksen som noe positivt, men forbinder det heller ikke med omsorgssvikt. Jeg ser for meg de barna som er litt frekke/forsøker å sjefe over de andre barna. Akkurat som en voksen. Det er ikke like sjarmerende når et barn sier «du har glemt å vaske hendende», «nå griser du fælt» eller «du må rekke opp hånda først» Anonymkode: ebd57...01b Det er vel omsorgssvikt først når de ikke irettesettes av sine foreldre. Noen er jo født med veldig antenner for det som skjer rundt seg og kan også si til voksne det de får beskjed om selv av voksne som en del av oppdragelsen. Anonymkode: 7668b...eb0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et barn på 3 år. Får stadig høre at hun er så veslevoksen. Jeg glemte helt å spørre hva de mente, det ble sagt av flere i barnehagen. (Ansatte). Jeg søkte på google, og der kommer det at det er et av faresignalene på omsorgsvikt? 😬 Hva synes du er definisjonen på veslevoksen? Anonymkode: 0371f...0ed At de svarer på en måte som viser at de reflekterer, tenker jeg som veslevoksent. Men også at de er mer alvorlige, liksom tankefulle. Uten at det trenger å være verken positivt eller negativt Anonymkode: 0add4...b20 2
fru Alving Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 Når ansatte i barnehagen sier at barnet ditt er veslevoksent så er det egentlig et kompliment TS. Barnet er modent for alderen, skjønner mer, snakker bedre, er mer selvstendig eller noe annet som ligger litt "foran" de fleste på samme alder. Noen barn er også over snittet intelligente og de kan oppfattes veslevoksne fordi de for eksempel forstår mer av språket eller forstår en mer voksen humor. En helt annen ting er at barn som opplever omsorgssvikt ofte tvinges til å bli mer voksne enn de trenger og det regner jeg med ikke er tilfellet for ditt barn. Det er noe med årsak og virkning her😊 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 Barnet mitt er veslevoksent😆 Han var knappt 2 år da nedstengingen og koronaen kom, rakk såvidt å begynne i barnehagen før det. Har i perioder hatt mye fri, og er enebarn. Altså er han mye med voksne, og vi har han med på våre hobbyer og slikt. Han har et meget godt ordforråd og veldig mange kunnskaper om ting barn på hans alder ikke kan noe om. Når han skal på besøk eller får bestemme hvem han skal være sammen med nå, er det min pappa som er favoritten. Være i garasjen og skru og jobbe🤣 De har sakt i barnehagen at han har mye kunnskaper og godt ordforråd, og kanskje ikke bestandig skjønner seg så godt på mindre barn, og noe lek. men har ikke inntrykk av at de mistenker oss for omsorgssvikt av den grunn😳 Anonymkode: 5a018...f7e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sist møte med barnehagen ble det sagt at hun lå meget godt an, og har alltid ville klart ting selv. Veldig selvstendig. Hjelper til med de mindre barna og har stor omsorg for de. 🙂 Hun får helt klart lov til å være barn. Og jeg vil ikke tro at jeg har noen krav til henne som gjør at hun må være voksen?? Men klart, jeg kan være blind 🤷 Vi skal snart ha møte med barnehagen igjen og da skal jeg spørre. Men her inne var de fleste svarene ikke mye positivt om å være veslevoksen. Min snart treåring har vanskelig for å bestemme eller være noen besserwisser da 🤷 Anonymkode: 0371f...0ed Folk legger ulike ting i det. I mitt hode er det et barn som oppfører seg og prater som en voksen i flere sammenhenger. En definisjon er "forstandig og snusfornuftig på en litt komisk måte" (https://naob.no/ordbok/veslevoksen) Men jeg kan godt tenke meg at det personalet i barnehagen legger i det når de nevner det ofte, er at barnet er selvstendig og modent for alderen. Når det er noe de stadig tar opp uten å forklare mer, tenker jeg ikke de mener det er negativt. Det er flere som har brukt og bruker veslevoksen om fireåringen min også. Hun snakket tidlig, og brukte tidlig ord og uttrykk som kan være litt uventede og komiske fra et lite barn. I kveld sa hun f.eks. "nå er det definitivt på tide å finne senga mamma, det har vært en lang dag". Hun er også opptatt av å hjelpe lillesøsteren og andre yngre barn, og forklare ting for dem. Og nå er hun i en periode hvor hun kan fremstå som "besserwisser". "Du må ha på smekke, for du er bare ett år og søler en del, og tomatsuppe lager flekker på ulltøy vettu". Men jeg hører i hvert fall folk bruke veslevoksen om barn som er modne og klarer mye selv, uten at de nødvendigvis er snusfornuftige. Anonymkode: 560c1...858 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 Her jeg bor brukes veslevoksent utelukkende om barn som blander seg i de voksnes samtaler feks, oppfører seg som bedrevitere, sjefer og bestemmer i gjengen osv. Anonymkode: edb26...b29 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har et barn på 3 år. Får stadig høre at hun er så veslevoksen. Jeg glemte helt å spørre hva de mente, det ble sagt av flere i barnehagen. (Ansatte). Jeg søkte på google, og der kommer det at det er et av faresignalene på omsorgsvikt? 😬 Hva synes du er definisjonen på veslevoksen? Anonymkode: 0371f...0ed Veslevoksne barn er barn som kverulerer og blander seg i voksne samtaler. Jeg var sånn selv altså, men det er ikke utelukkende positivt. Anonymkode: 7134b...ffc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå