Gå til innhold

Far møtte ikke til mekling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! 
Jeg hadde ikke tenkt å nevne det her, men far har alkoholproblemer. Etter å forsøkt å få ham til å ta i mot hjelp lenge, så orker jeg ikke mer. 

Det som nevnes her om at far får den daglige omsorgen hvis jeg melder flytting, det har jeg ikke tenkt på. Jeg melder flytting på barnet samtidig. Men hvis han ikke skriver under, får han da automatisk daglig omsorg?  Jeg vil helst ikke blande inn advokat hvis det ikke er høyst nødvendig. Men ser at jeg må snakke med advokat, evt krisesenter som kan gi meg et helt sikkert svar på dette. 

Planen min var å ta med barnet, og så søke folkeregisteret om å få overført barnet til min adresse etter 6 mnd. Jeg leser at en av dere her har fått det ordnet på 3 mnd. Det var også en nyttig opplysning. 

Jeg vil så langt det går unngå en banrefordelingssak. 

Anonymkode: fa6f6...ad6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Hovedformålet med en megling er å lage en samværsavtale.
Om den ene ikke møter skrives vanligvis en attest med normalsamvær (annenhver helg og en kveld i uka) til den som ikke er der.

Systemet er lagd med høyde for at psykopater finnes, og at ingen skal bli sittende fast i trusler om manglende signaturer, samværsnekt etc.

Du tar feil. Det skrives ikke noen samværsavtale uten at begge er enige. Ts, ikke hør på dette, her er grunnen til at jeg sier advokat, på KG vil du bare få masse svar fra folk som ikke aner hva de snakker om.

Anonymkode: 159b1...881

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke tenkt å nevne det her, men far har alkoholproblemer. Etter å forsøkt å få ham til å ta i mot hjelp lenge, så orker jeg ikke mer. 

Det som nevnes her om at far får den daglige omsorgen hvis jeg melder flytting, det har jeg ikke tenkt på. Jeg melder flytting på barnet samtidig. Men hvis han ikke skriver under, får han da automatisk daglig omsorg?  Jeg vil helst ikke blande inn advokat hvis det ikke er høyst nødvendig. Men ser at jeg må snakke med advokat, evt krisesenter som kan gi meg et helt sikkert svar på dette. 

Planen min var å ta med barnet, og så søke folkeregisteret om å få overført barnet til min adresse etter 6 mnd. Jeg leser at en av dere her har fått det ordnet på 3 mnd. Det var også en nyttig opplysning. 

Ja, det risikerer du. Ikke gjør noe uten å rådføre deg med fagfolk. Krisesenter eller advokat eller begge deler. Du behøver ikke å fortelle ham at du får råd av advokat, hvis det er konfliktøkning du frykter.

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen fare for at far får daglig omsorg, når han har rusproblemer og opptrer manipulerende.
Du kan flytte, ta med meglingsattesten og barnet, og si at han må bli med på neste meglingstime.
Ordne alt i skjul, og kom deg vekk. Ikke la ham true deg. Allier deg med krisesenter eller barnevern for å dokumentere situasjonen, og at du gjør det du skal. Ingen av instansene kan bestemme hvor barnet skal bo, men du sikrer deg vitner til en eventuell sak.
En ruset person skal ikke være alene sammen med et barn. Det er i seg selv omsorgssvikt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har vært borti noen tilfeller, hvor dette ikke har gått den veien mor ønsker. Men når det er alkohol inn i bildet, ville jeg tatt kontakt med hjelpeinstanser for å få litt veiledning. 

Anonymkode: a25de...006

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Det er ingen fare for at far får daglig omsorg, når han har rusproblemer og opptrer manipulerende.
Du kan flytte, ta med meglingsattesten og barnet, og si at han må bli med på neste meglingstime.
Ordne alt i skjul, og kom deg vekk. Ikke la ham true deg. Allier deg med krisesenter eller barnevern for å dokumentere situasjonen, og at du gjør det du skal. Ingen av instansene kan bestemme hvor barnet skal bo, men du sikrer deg vitner til en eventuell sak.
En ruset person skal ikke være alene sammen med et barn. Det er i seg selv omsorgssvikt.

Dette skal bevises og noen ganger er det svært vanskelig! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor i dette står det at det skrives samværsavtale med bare én part til stede?

Da han ikke møtte, ble jeg vist hvor jeg kan lage et forslag alene. Denne kan jeg da sende til far, og han kan signere elektronisk. Jeg har begynt arbeidet med denne. Jeg mener at han ikke skal ha overnatting før han får hjelp mot alkoholproblemene. Dette skriver han garantert ikke under på. Han mener at han ikke har et problem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette skal bevises og noen ganger er det svært vanskelig! 

Ja. Det er vanskelig. Vi har vært gjennom barnevernsundersøkelse pga hans drikking. Da var han edru i 3 måneder. 
Men det sklei ut og ble like ille igjen etterpå.

I desember drakk han seg beruset 26 av 31 dager. Noen dager bare 6 halvlitere, men som regel mer (opptil 20). Han er på aap og drikker når som helst på døgnet. 
i januar har han ikke drukket noe. Han forstår kanskje at det er alvor, og kan klare å holde seg en stund nå. Da kan ikke noe bevises når det evt skal tas blodprøver av ham. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ta bilder av ølbokser, spritflasker og det han konsumerer. Ta bilde fra kjøleskap og hvor dere setter panten. Gjør dette hver eneste dag som oppsamling av bevis. Ta «tilfeldige» bilder når han drikker, få med ølboksen eller hva det er. Gjerne mens han drikker av boksen eller glasset. Da har du bildebevis, dato og klokkeslett.

Om han nekter for å ha konsumert det alene i en evt rettsak, så tilby deg å ta blodprøve for å bevise at du ikke har rørt noe som helst. De kan sjekke deg for alkohol flere uker tilbake.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da han ikke møtte, ble jeg vist hvor jeg kan lage et forslag alene. Denne kan jeg da sende til far, og han kan signere elektronisk. Jeg har begynt arbeidet med denne. Jeg mener at han ikke skal ha overnatting før han får hjelp mot alkoholproblemene. Dette skriver han garantert ikke under på. Han mener at han ikke har et problem. 

Nettopp, han må signere. Det gis ikke en avtale automatisk slik det ble påstått. Og av det må du slutte at du ikke kan høre på hva ukjente på et nettforum svarer deg. Noen av oss har åpenbart ikke peiling og du vet ikke hvem. Og her er det viktig at du gjør alt riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok våre felles barn og flyttet ut av hjemmet, far møtte ikke opp til mekling. Det du trenger er jo kun meklingsattesten. Det er negativt at far ikke møter så det viser liten vilje til samarbeid. Jeg fikk overført barna til vår nye adresse, samme med at Nav godkjente at jeg fikk barnetrygd for en ekstra. 

Det var aldri snakk om at far skulle ha hverken hovedomsorg eller 50/50, uansett hva han selv ønsket. Tok det til retten og far endte med hver annen fre-søn og en dag i uken, og 2 uker ferie på sommeren, hver annen jul/påske etc. Jeg gjorde det jeg mente var best for barna, men jeg hadde en advokat jeg rådførtte meg med hele veien fra før jeg flyttet. far vil nok ikke signere flyttemelding, men det betyr ikke at barna ikke flyttes over til ny adresse, det er bare å ringe og forklare, Ting tar lenger tid, men det løser seg . Men det koster selvsagt å ta det til retten, jeg brukte ca 200 000 på 2 runder i retten. Men det  var det verdt

Anonymkode: 869c7...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker igjen for alle innspill. Jeg vet at ikke alle råd på et forum bør følges. Men jeg har fått mange viktige innspill, og jeg sjekker rådene nærmere for å se hva som stemmer og ikke.

Jeg har over lang tid brukt mobilen til å sikre meg bevis i tilfelle det blir rettssak. Jeg vil for all del unngå rettssak. Både fordi det er dyrt og fordi barnet blir den største taperen. Jeg har masse bevis som kan brukes mot ham i en rettssak. Men vil helst at vi skal skilles som venner og få til et samarbeid. Jeg tror vi blir bitre fiender om vi må gjennom en rettssak, og det er barnet det går ut over. Så jeg vil gjøre alt jeg kan for å samarbeide. Likevel kan jeg ikke la barnet bo hos far, eller i det hele tatt overnatte før han tar i mot hjelp. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må varsle barnefar om flytting, fristen var vel før 6 uker, mener den er 3 måneder nå. Da kan far stå fritt til å stevne deg inn for retten.

Anonymkode: c67e8...072

AnonymBruker
Skrevet

Kan mobilbevis (bilder av tomgods, filmer av at han er full midt på dagen, registrering av inntak..) brukes som bevis i retten?  TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må varsle barnefar om flytting, fristen var vel før 6 uker, mener den er 3 måneder nå. Da kan far stå fritt til å stevne deg inn for retten.

Anonymkode: c67e8...072

Så da kan han stevne meg for retten, selv om han ikke dukket opp på mekling?

Hva er gyldig som varsling? Jeg ønsket egentlig å flytte i sommer. Jeg var også den gang alene på mekling. Men det ble ikke flytting da, og meklingsattesten har gått ut (6 mnd). 

Jeg varslet ham i november at jeg bestilte time til familierådgivning. Til denne timen møtte jeg i desember alene (han ville ikke). I desember varslet jeg ham om at jeg bestemte meg for å flytte og at jeg bestilte mekling. På mekling nå i januar møtte jeg også alene.
Det vil si at jeg kan melde flytting i februar/ mars? Jeg har ikke skriftlig bevis på at jeg har varslet far om flytting. Men det er vel bevis nok at jeg bestilte mekling? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den egentlige årsaken til at du ikke vil involvere advokat? Det er nemlig det beste rådet du har fått her inne og som du bør ta til deg. 

At du tror det er mulig å skilles som venner, når det alt er gått så langt, er en illusjon. 

Anonymkode: dc79f...d48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er den egentlige årsaken til at du ikke vil involvere advokat? Det er nemlig det beste rådet du har fått her inne og som du bør ta til deg. 

At du tror det er mulig å skilles som venner, når det alt er gått så langt, er en illusjon. 

Anonymkode: dc79f...d48

Dette.

Og selv om du involverer advokat så betyr det ikke at det blir krangel og helvette. Kranglingen og helvette skapes av personene i uenigheten, ikke av advokaten.

Advokaten vil dog sikre deg juridiske råd og at du vet hva du gjør og gjør det rett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt med å bo på krisesenter. De hjelper deg med alt etter det. 

Anonymkode: cbe26...2be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...