Gå til innhold

Sa fra om at det ble røkt på utested

Gjest ikke anti røyk

Anbefalte innlegg

Gjest ikke anti røyk

Alle vet at det nå ikke er lov til å røyke på offentlig sted!

Jeg sa fra til Kommunelegen om at det ble røkt på en uterestaurant i Oslo.

Sa det ble satt fram askebegere, og at døren ble låst ca. 2 timer før stengetid slik at gjester og personalet fikk røyke.

Dett er 3 mnd. siden og ingenting er skjedd.

Jeg var innom mange distanser vedr. dette og som sa hvor jeg skulle hendvende meg.

Jeg henvendte meg da til bydelslegen som igjen bekreftet at han skulle si i fra til kommuneoverlegen.

Hvor er røykekontrollen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke snakk om at det er forbudt på offentlig sted i så måte.

Hvis det var en UTE-restaurant som du sier er det tillatt å røyke der, så fremt det er utendørs (dvs ikke en balkong e.l i telt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke anti røyk
Det er ikke snakk om at det er forbudt på offentlig sted i så måte.

Hvis det var en UTE-restaurant som du sier er det tillatt å røyke der, så fremt det er utendørs (dvs ikke en balkong e.l i telt.)

Nei, nei det er inne i lokalet.

Litt feil skrevet men jeg mente et UTE sted - en restaurant der det blir røyket inne nede i kjelleren .

Balkongen er greit så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei det er inne i lokalet.

Litt feil skrevet men jeg mente et UTE sted - en restaurant der det blir røyket inne nede i kjelleren .

Balkongen er greit så klart.

Da så! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du gå dit, da? La nå røykerne være i fred, du kan sikkert finne noe annet å anmelde som er litt alvorligere hvis du har lite å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ring sjenkekontrollen. De kan vel ikke gjøre noe med røykingen, men de kan gi beskjed til rette vedkommende.

Men hvorfor ligger denne på skråblikk?

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at det nå ikke er lov til å røyke på offentlig sted!

Jeg sa fra til Kommunelegen om at det ble røkt på en uterestaurant i Oslo.

Sa det ble satt fram askebegere, og at døren ble låst ca. 2 timer før stengetid slik at gjester og personalet fikk røyke.

Dett er 3 mnd. siden og ingenting er skjedd.

Jeg var innom mange distanser vedr. dette og som sa hvor jeg skulle hendvende meg.

Jeg henvendte meg da til bydelslegen som igjen bekreftet at han skulle si i fra til kommuneoverlegen.

Hvor er røykekontrollen egentlig?

Hva var problemet egentlig? Holdt de deg gissel og tvang nesa di nedi askebegrene?

Uansett er det fint lite de kan gjøre med det i etterkant, bortsett fra å intensivere kontrollen på stedet du har rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Hva var problemet egentlig? Holdt de deg gissel og tvang nesa di nedi askebegrene?

Når dette utestedet blir en av veldig få steder man kan røyke, blir det et urettmessig konkurransefortrinn i forhold til de utestendene som ønsker å være seriøse og følge loven.

Endret av Rattleshake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Hvis dørene var stengt var det vel ikke lenger et "offentlig sted"? - Og det må da finnes tusenvis av andre utesteder i Oslo?

Vet ikke åssen det er i åpningstiden, men jeg har ei bartender-vennine hvor vi har narchspiel med øl og røyk etter stengetid. Fantastisk! Etter stengetid og med låst dør, er det i alle fall lovlig. Også hvis utestedet har privatfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så selv om steder bryter loven, så er man teit om man reagerer?

lovbrudd er det best å snu ryggen til å gå ett annet sted?

jeg skjønner at mange ikke gidder ta røykeloven på alvor, men uansett hvor lite man respekterer den, så er det en lov.

jeg har selv meldt ifra om lovbrudd, salg av noe rusmiddel i en campingbil på andre siden av arbeidsplassen min, og irriterte meg når ingenting ble gjort.

klart jeg bare kan snu ryggen til å la dem selge/kjøpe der. De plaget ikke meg, kunne gå en annen vei jeg. men er man teit om man melder ifra om lovbrudd man mener bør bli tatt tak i?

eller er det bare "grove" lovbrudd man kan reagere på uten å være sær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

eller er det bare "grove" lovbrudd man kan reagere på uten å være sær?

Det kommer an på situasjonen/lovbruddet. Jeg synes det er overdrevet å anmelde dette.

Endret av GrønnSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på situasjonen/lovbruddet. Jeg synes det er overdrevet å anmelde dette.

det syntes tydeligvis politiet når jeg anmeldte salg av narkotika også, vi har alle våre prioriteringer, det er likevel frustrerende når man ikke blir hørt fordi lovbruddet man melder ifra om ikke taes på alvor.

hvordan tror man at folk tar relger og lover på alvor når ikke de som bestemmer dem bryr seg med å følge opp regelbrudd engang?

Endret av aline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ta grensehandel, f.eks. Mange har smuglet og gjort seg til forbrytere.

Kontorrekvistia; Hvem har vel ikke tatt med seg noe hjem derfra?

Det finnes mange type lover, noen ganger går ikke lovverket og personlig moral hånd i hånd. I følge loven er vi forbrytere, i følge den personlige moral er vi kanskje ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GreenSky
hvordan tror man at folk tar relger og lover på alvor når ikke de som bestemmer dem bryr seg med å følge opp regelbrudd engang?

Det finnes en løsning på det. Høyere skatter kan betale mer politi. Og mer skatt kan igjen lønne mer fagpersonell og skaffe flere fengselsplasser. Men det koster penger.

Endret av GrønnSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at så lenge det røykes i lokalet har de ikke lov til å sjenke alkohol.

Og stenger de dørene gjelder ikke sjenkebevillingen, hvis de ikke søker spesielt om å få ha bevilling for lukkede selskaper.

Så jeg syns trådstarter har all rett til å reagere.

Syns dere det virkelig er greit å gjøre seg til kjeltring for en røyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...