Gå til innhold

Dumt å ha avstand mellom vielse og fest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kirken vi skal gifte oss i er i nærheten av der vi bor (får ikke gifte oss i kirken ved barndomshjemmet mitt pga folkeregisteret adresse i annen kommune). Lokalet vi ønsker oss ligger 50 minutter unna (i Asker), vi bor utenfor Oslo andre veien. Er det veldig klønete med så lang reisevei? Blir mye kjøring for mange. Lokalet festen skal være i er åpent etter vielsen så man kan dra dit og få velkomstdrink og fingermat. Hva tenker dere..?

Anonymkode: 18295...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller; det var klønete av meg å skrive at «vi ikke får». Da vi ringte var han ganske negativ til folk som ikke soknet dit + ikke nok kapasitet så vi slo det fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske knotete å kjøre gjennom Oslo for selskapet. Er da masse lokaler på din side også.

Anonymkode: 3d1ff...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fungere fint, men forutsetter jo at alle gjestene har en grei måte å flytte seg mellom kirke og festlokale på. Jeg og min kone hadde en tilsvarende avstand.

Ellers det er kostnader for kirken med en vielse(kirketjener, organist, prest og renholder skal ha sin lønn) og det er vel vanlig at om man gifter seg utenfor den kommunen man bor i, må man betale litt, eller kanskje ikke vil være like velkommen hvis det er travelt i ønsket kirke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres tungvindt ut, med mindre dere leier inn buss og får alle avgårde. Å belage seg på at folk kjører selv og at de uten bil, og de langveis fra, kommer seg greit frem med kollektivtransport er mindre ok 

Anonymkode: 65fb9...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Helt vanlig her i området. Har vært borti 1,5 timers kjøring til festlokale uten at det ble problem. Folk som har plass i bilen tar med de som ikke har egen bil. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill :) Ønsker veldig dette lokalet fordi det er i nærheten av barndomshjemmet mitt og foreldrene mine giftet seg der. Det er kun 7 av gjestene som kommer fra der vielsen er (der vi bor). Åh, vanskelig. Ønsker ikke at gjestene skal grue seg i det de får invitasjonen heller 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var på ett bröllop där det var ca så långt mellan kirken och feststedet. På olika sidor av staden. Den gången hade brudparet ordnat med buss till gästerna. 

En annan gång var det vigsel i kyrkan i byn (liten by), och fest i en lokal i en by (ännu mindre), 20 minuter bort. Helt ok. Alla hade ändå ordnar med transport och nykter chaufför - det fanns i princip inte taxi i de byarna. 

Bara ni är klar med informationen till gästena ska det nog gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks buss til gjestene, så er vel ikke dette et problem i det hele tatt. Ja, det vil koste dere penger. Men som du sier selv så er held situasjonen blitt tungvinn for gjestene fordi du vil holde festen på et spesielt sted. Da burde dere ordne skyss, slik at deres «samvittighet» er ren.

Anonymkode: 3d49d...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en annen kirke i Asker enn den nær barndomshjemmet for at gjestene skal slippe å kjøre så mye. Siden så få av gjestene kommer fra der dere bor betyr det jo at de fleste først må kjøre til kirken og så kjøre (tilbake) til lokalet. Hadde syntes det var litt klønete selv, kanskje noen da velger å ikke komme i kirken f.eks. Vi giftet oss i Asker kirke selv om vi bodde i Oslo, var ikke noe problem da i alle fall. 

Anonymkode: 9799c...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg arrangert transport for gjestene som ikke har egen bil. 

Vi slet en del da vi var i konfirmasjon utenbys, og da hadde flydd opp og ikke hadde bil. Lite artig å måtte leie bil på toppen av andre utgifter for å komme oss fra kirke til festlokale. 

Anonymkode: 40cca...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs også litt hvor gjestene bor. Hvis mange av gjestene bor i nærheten av festlokalet er det OK, men hvis de fleste bor i nærheten av kirken er det litt unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Det er lettere for de som kommer fra området rundt festlokalet enn de fra andre siden. Å kjøre vil til og fra kirken er ok. Vanskeligere for de som får 50 min reisevei hjem midt på natten. 

Gå i dialog med folk, så føler du litt på hvordan de stiller seg til det. :) Noen kommer kanskje til å bestille hotell og slipper reisevei etter festen? 

Det kan være tungvindt, men det kan også være helt problemfritt. 

Anonymkode: d017a...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...