Gå til innhold

Hva er din alder, stilling og hva tjener du i året.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

K 36, rådgiver i staten 517 600 👎

Anonymkode: c23af...82e

Veldig dårlig. Trodde at 500-550 var vanlig lønn for konsulent 

Anonymkode: 06c6b...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 20.36):

K, 38 år, seniorrådgiver i staten, ca 860tusen inkl div tillegg,  fleksibel arbeidstid hjemmekontor, trening i arbeidstid, litt ekstra ferie jul. Trives veldig bra pga spennende jobb super sjef og kolleger. toop jobbsituasjon med småbarn.

Anonymkode: 6056d...001

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 20.37):

Kvinne, 43 år, leder i helsevesenet 750.000kr + Noe overtid.

Anonymkode: 86aa2...484

Det er så provoserende å lese hvordan man har råd til å lønne de minst produktive i stat/kommune med lønn langt over gjennomsnittet, og goder folkene med langt dårligere lønn i samme etat bare kan drømme om - og som gjør en hinsides mye viktigere jobb..men hey, de fikk i hvert fall applaus under Pandemien - mens de høytlønnede satt beskyttet på hjemmekontor. 

I bakvendtland der alt går an..

I de fleste andre land Norge kan sammenligne seg med, tjener mennesker i helseyrker langt mer enn det man gjør i Norge..ikke rart folk rømmer yrket, og ingen gidder å utdanne seg innen dette faget lengre. Mon tro hva man skal gjøre med alle som trenger helsehjelp - og ingen til å hjelpe dem. 
Jeg kommer aldri til å anbefale barna mine til å utdanne seg innen denne etaten, og er sjeleglad jeg selv rømte yrket..

Jeg husker godt alle årene vi skulle bukke og takke for de lusne hundrelappene vi fikk i lønnsøkning, og nesten måtte ha dårlig samvittighet over å ha karret til oss «svære» lønnstillegg..mens ledere, ymse rådgivere, ymse titler og papirflyttere fikk langt bedre oppgjør og goder for hvert år som gikk..

Byråkratiet i Norge koster sinnsvake summer..men det er alle andre som får skylda. 
Kveldens hjertesukk. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Det er så provoserende å lese hvordan man har råd til å lønne de minst produktive i stat/kommune med lønn langt over gjennomsnittet, og goder folkene med langt dårligere lønn i samme etat bare kan drømme om - og som gjør en hinsides mye viktigere jobb..men hey, de fikk i hvert fall applaus under Pandemien - mens de høytlønnede satt beskyttet på hjemmekontor. 

I de fleste andre land Norge kan sammenligne seg med, tjener mennesker i helseyrker langt mer enn det man gjør i Norge..ikke rart folk rømmer yrket, og ingen gidder å utdanne seg innen dette faget lengre. Mon tro hva man skal gjøre med alle som trenger helsehjelp - og ingen til å hjelpe dem. 
Jeg kommer aldri til å anbefale barna mine til å utdanne seg innen denne etaten, og er sjeleglad jeg selv rømte yrket..

Jeg husker godt alle årene vi skulle bukke og takke for de lusne hundrelappene vi fikk i lønnsøkning, og nesten måtte ha dårlig samvittighet over å ha karret til oss «svære» lønnstillegg..mens ledere, ymse rådgivere, ymse titler og papirflyttere fikk langt bedre oppgjør og goder for hvert år som gikk..

Byråkratiet i Norge koster sinnsvake summer..men det er alle andre som får skylda. 
Kveldens hjertesukk. 

Først og fremst er jeg helt enig i at helsearbeidere er for dårlig betalt.

Men alvorlig talt? De minst effektive i staten? Du vet jo ikke hva disse stillingene innebærer i det hele tatt. Rådgiver kan være alt fra den som kjører ut lønn til ansvarlig for websiden. Ganske essensielle oppgaver altså for at Norge skal gå rundt. Dessuten fikk akademikerne i staten 3,8% i forrige oppgjør. Så IKKE bedre oppgjør enn andre. Blir litt oppgitt når du uttaler deg så bastant på noe du tydeligvis ikke har peiling på.

Anonymkode: 07a5d...d32

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Først og fremst er jeg helt enig i at helsearbeidere er for dårlig betalt.

Men alvorlig talt? De minst effektive i staten? Du vet jo ikke hva disse stillingene innebærer i det hele tatt. Rådgiver kan være alt fra den som kjører ut lønn til ansvarlig for websiden. Ganske essensielle oppgaver altså for at Norge skal gå rundt. Dessuten fikk akademikerne i staten 3,8% i forrige oppgjør. Så IKKE bedre oppgjør enn andre. Blir litt oppgitt når du uttaler deg så bastant på noe du tydeligvis ikke har peiling på.

Anonymkode: 07a5d...d32

Helt enig. Og mange byråkrater og ledere i staten kan gå betydelig opp i lønn ved å gå til det private. Bare tullete å fremstille det som alle som ikke har fysiks yrke er lite produktive. Det finnes gode og dårlige byråkrater/ledere akkurat som i alle andre yrker. Og alle type yrker er nødvedige for at samfunnet skal være effektivt og gå rundt. 

Anonymkode: fa1d7...9a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 22.27):

hvilken plattform er du på?

Anonymkode: deae5...81a

Hvordan er det relevant?

Anonymkode: add14...64e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Kveldens hjertesukk. 

Dette oppgulpet var vell kanskje ikke helt gjennomtenkt var det vell? 😂

Jeg er en av disse byråkratene du snakker om, for det første er lønnen min direkte diktert etter utdanning (master) og mangeårig erfaring. Jeg hadde tjent latterlig mye bedre privat. For det andre har jeg en svært samfunnsnyttig jobb, uten den hadde det ikke vært særlig kult å levd i Norge. 

For det tredje, "helseyrker" som du omtaler blir jo svært bredt. Mener du at helsefagarbeideren med vgs utdanning skal lønnes likt som en master utdanning? Skal bachelorgrad og master lønnes likt? Eller skal vi bare innføre borgerlønn? 

Når man velger seg en vei og gå, så håper jeg å tror at de aller fleste går den veien de selv ønsker. Med de betingelser som er. I Norge har vi vanvittig med muligheter til å utvikle oss, utdanning, jobb og trygghet. 

At du er bitter for at andre tjener bedre enn deg er bare trist. Du som alle andre i dette landet står fritt til å ha den lønnen du selv ønsker, om det er penger det står i.

Anonymkode: 74425...7cd

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Biff skrev (3 timer siden):

Mann, 47, sykepleier i kommune, max annsinitet, 576 000,-. Selvsagt kommer helg/kveld/helligdagstillegg 

Ha en fortreffelig aften 🤑

Hva var din skattebare inntekt for 2022 da?

Anonymkode: d6f5b...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 11.32):

Mann 38 jobber innenfor IT. 

1.2mnok/år, fri arbeidstid, alle normale goder inkl 6 ukers ferie. Det største godet er vel å ikke jobbe i stat/kommune så jeg har stortsett motiverte og kompetente medarbeidere rundt meg 😂

Anonymkode: d3bfa...b35

😂 den svei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i helsevesenet og det er enkelt å forstå hvorfor ikke lønnen er noe å skryte av. Man er jo kun en utgiftspost, man skaper ikke noe verdi. Det er noe annet i andre land hvor helsevesen er privatisert og folk må ha forsikring --> forsikringspenger kommer til sykehuset --> sykehuset har overskudd med penger, og kan gi god lønn til ansatte.

Blir nok noen år til på meg i yrke, så blir det omskolering til et bedre betalt yrke.

Anonymkode: cdcd4...118

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette oppgulpet var vell kanskje ikke helt gjennomtenkt var det vell? 😂

Jeg er en av disse byråkratene du snakker om, for det første er lønnen min direkte diktert etter utdanning (master) og mangeårig erfaring. Jeg hadde tjent latterlig mye bedre privat. For det andre har jeg en svært samfunnsnyttig jobb, uten den hadde det ikke vært særlig kult å levd i Norge. 

For det tredje, "helseyrker" som du omtaler blir jo svært bredt. Mener du at helsefagarbeideren med vgs utdanning skal lønnes likt som en master utdanning? Skal bachelorgrad og master lønnes likt? Eller skal vi bare innføre borgerlønn? 

Når man velger seg en vei og gå, så håper jeg å tror at de aller fleste går den veien de selv ønsker. Med de betingelser som er. I Norge har vi vanvittig med muligheter til å utvikle oss, utdanning, jobb og trygghet. 

At du er bitter for at andre tjener bedre enn deg er bare trist. Du som alle andre i dette landet står fritt til å ha den lønnen du selv ønsker, om det er penger det står i.

Kanskje lese innleggene før du siterer? 

Jeg har like lang utdannelse som deg - og enda lengre. Jeg trodde de fleste i dette landet visste at lang utdannelse og ansvar ikke automatisk utløste høy lønn? 

Om man skulle ha lønnet folk ut fra hvilke ansvar de har - hvor ville lønnen din kontra en intensivsykepleier vært feks? 

Poenget mitt består - byråkratiet og dets papirflyttere koster dette landet uhorvelig mye penger..man kunne ha slanket etaten kraftig - og fortsatt hatt samme kvaliteten..og gitt «slankepengene» til dem som sliter ræva av seg men knapt har nok til faste utgifter.

Som jeg sa - jeg er glad jeg rømte den råtne etaten..synd flere får øynene opp..det blir et stort problem for deg når ræva de trenger vask. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jobber selv i helsevesenet og det er enkelt å forstå hvorfor ikke lønnen er noe å skryte av. Man er jo kun en utgiftspost, man skaper ikke noe verdi. Det er noe annet i andre land hvor helsevesen er privatisert og folk må ha forsikring --> forsikringspenger kommer til sykehuset --> sykehuset har overskudd med penger, og kan gi god lønn til ansatte.

Blir nok noen år til på meg i yrke, så blir det omskolering til et bedre betalt yrke.

Anonymkode: cdcd4...118

Med logikken din - hvorfor har da samme stat råd til å betale byråkratiet høy lønn, lærere høy lønn (i denne tråden tjener lærere 700-800 tusen i året feks) osv? Men de har ikke råd til å betale sliterne en anstendig lønn? Canada feks, med samme prinsipper i styre og stell som oss - hvorfor får de det til? 

Kanskje en omfordeling hadde gjort seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 24 år, jobber i McDonald's. Forrige året tjente jeg ca 440 000.

Anonymkode: cd0be...1f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Og mange byråkrater og ledere i staten kan gå betydelig opp i lønn ved å gå til det private. Bare tullete å fremstille det som alle som ikke har fysiks yrke er lite produktive. Det finnes gode og dårlige byråkrater/ledere akkurat som i alle andre yrker. Og alle type yrker er nødvedige for at samfunnet skal være effektivt og gå rundt. 

Hva er det som gjør at dette landet krever så ekstremt mange flere byråkrater og ledere enn andre land? Kan du nevne noen andre land med like stort byråkrati som det Norge har? 
At vi har så ekstremt mange ledd - forringer tjenestene våre, og gjør systemet tungrodd og bakvendt. Vi setter ned komiteer og prosjektgrupper på hver minste beslutning som skal tas..opplegget vi driver på med er latterlig. Vi har uhorvelig med utgifter på piss og vas som kunne vært omfordelt til noe som kom hele samfunnet til gode (bedre helsesektor feks..eller bedre barnehager/skoler, med flere ressurser..) 

Jeg finner ikke en eneste grunn til at administrative stillinger skal ha bedre lønnsbetingelser og goder enn andre med større ansvar og like lang utdannelse i samme etat..gjør du? 
Skal vi feks ha et fungerende helsevesen må lønningene opp..og da må noe annet skrotes..hva vil tjene samfunnet best tenker du? Noen som kan ta vare på de som trenger helsetjenestene - eller de som sitter på kontoret og leter etter muligheter til å stramme inn ytterligere for dem som allerede springer ræva av seg? Skal vi korte ned helsetjenestene til at eldre på sykehjem kan få varm mat 1 gang i uken - slik at administrasjonen kan få beholde lunsjbufféen sin? Skal vi kutte helsefagarbeidernes pauser - slik at byråkratiet og ledelsen kan opprettholde sine blåturer og bonusordninger? 
Skal barna få enda dårligere kvalitet på undervisningen sin - slik at byråkrater og ledere kan få beholde gratis trim i arbeidstiden? 

Det eneste som er sikkert, er at fortsetter denne utviklingen - er det ingen igjen i feks helseyrket om noen år..for hvem gidder å utdanne seg til fattigdom - når man kan velge og vrake blant byråkratiske lederstillinger? Ikke blir man sliten, og man klarer sikkert å jobbe til man er 75 år uten problem - administrative stillinger sliter som kjent ikke på fysikken slik tunge jobber i helseyrkene gjør..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vera said:

Hva er det som gjør at dette landet krever så ekstremt mange flere byråkrater og ledere enn andre land? Kan du nevne noen andre land med like stort byråkrati som det Norge har? 
At vi har så ekstremt mange ledd - forringer tjenestene våre, og gjør systemet tungrodd og bakvendt. Vi setter ned komiteer og prosjektgrupper på hver minste beslutning som skal tas..opplegget vi driver på med er latterlig. Vi har uhorvelig med utgifter på piss og vas som kunne vært omfordelt til noe som kom hele samfunnet til gode (bedre helsesektor feks..eller bedre barnehager/skoler, med flere ressurser..) 

Jeg finner ikke en eneste grunn til at administrative stillinger skal ha bedre lønnsbetingelser og goder enn andre med større ansvar og like lang utdannelse i samme etat..gjør du? 
Skal vi feks ha et fungerende helsevesen må lønningene opp..og da må noe annet skrotes..hva vil tjene samfunnet best tenker du? Noen som kan ta vare på de som trenger helsetjenestene - eller de som sitter på kontoret og leter etter muligheter til å stramme inn ytterligere for dem som allerede springer ræva av seg? Skal vi korte ned helsetjenestene til at eldre på sykehjem kan få varm mat 1 gang i uken - slik at administrasjonen kan få beholde lunsjbufféen sin? Skal vi kutte helsefagarbeidernes pauser - slik at byråkratiet og ledelsen kan opprettholde sine blåturer og bonusordninger? 
Skal barna få enda dårligere kvalitet på undervisningen sin - slik at byråkrater og ledere kan få beholde gratis trim i arbeidstiden? 

Det eneste som er sikkert, er at fortsetter denne utviklingen - er det ingen igjen i feks helseyrket om noen år..for hvem gidder å utdanne seg til fattigdom - når man kan velge og vrake blant byråkratiske lederstillinger? Ikke blir man sliten, og man klarer sikkert å jobbe til man er 75 år uten problem - administrative stillinger sliter som kjent ikke på fysikken slik tunge jobber i helseyrkene gjør..

Om offentlig sektor er så dårlig for helsefagsarbeidere, hvorfor er det nettopp helsefagsarbeiderne som klager hver gang jobbene deres privatiseres og de i stedet blir ansatt i det private? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (18 timer siden):

Kanskje lese innleggene før du siterer? 

Jeg har like lang utdannelse som deg - og enda lengre. Jeg trodde de fleste i dette landet visste at lang utdannelse og ansvar ikke automatisk utløste høy lønn? jeg har ikke sagt noe som tilsier det du sier her. Du selv brukte begrepet "helseyrker" som jeg påpekte omfatter en stor variasjon av yrker og utdannelser.

Om man skulle ha lønnet folk ut fra hvilke ansvar de har - hvor ville lønnen din kontra en intensivsykepleier vært feks? langt høyere.  jeg har både en samfunnsnyttig jobb, lengre utdanning enn den vanlige intensivsykepleier, skaper arbeidsplasser og skaper verdier. Samt holder samfunnet trygt.

Poenget mitt består - byråkratiet og dets papirflyttere koster dette landet uhorvelig mye penger..man kunne ha slanket etaten kraftig - og fortsatt hatt samme kvaliteten..og gitt «slankepengene» til dem som sliter ræva av seg men knapt har nok til faste utgifter. - du evner kanskje ikke å se det, men argumentene dine faller på egen urimelighet. Sannsynlig har du ikke spesielt god innsikt i hva hver og en av disse " papirflytterene" bidrar med på samfunns basis. Hadde det ikke bare vært kult om vi stengte ned nav? Politietaten? Forsvar? Kommunene trenger kanskje ikke behandle søknader om bygging, bevilge penger, håndtere klager o.l? Hva i all verden trenger vi Statsforvalteren til? Osvosv..

Som jeg sa - jeg er glad jeg rømte den råtne etaten..synd flere får øynene opp..det blir et stort problem for deg når ræva de trenger vask. - jeg er også glad du forhåpentligvis ikke jobber med mennesker mer, virker som du nok ikke helt er rett match uansett hva lønnen hadde vært for å si det slik. Personlig skal jeg dø lenge før jeg trenger noen til å tørke meg i ræva som du sier og lever veldig greit i mitt liv. Problemet vi står i nå i helsesektoren hadde ikke vært løst med høyere lønn. For det er jo absolutt de sykepleierene som tjener godt nok å vell så det for tiden, blar du i denne tråden vil du også se representanter av det. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M33, over 1,8mill. Dataingeniør.

Rolige dager, spanderte turer og ferier, hjemmekontor, jobber under 37,5t/uken, +++

Anonymkode: ddafc...8cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2023 at 11:50 PM, Vera said:

Med logikken din - hvorfor har da samme stat råd til å betale byråkratiet høy lønn, lærere høy lønn (i denne tråden tjener lærere 700-800 tusen i året feks) osv? Men de har ikke råd til å betale sliterne en anstendig lønn? Canada feks, med samme prinsipper i styre og stell som oss - hvorfor får de det til? 

Kanskje en omfordeling hadde gjort seg? 

Du er den første jeg har hørt klage over at lærere er overbetalte. Og hva slags jobb hadde du som sier du har master og klager over at du tjente langt dårligere enn lærere da du jobbet i helsesektoren? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...