AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #181 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lignende som meg - kvinne, 42, førsteamanuensis og tjener 750 000. Jeg har nok ikke mulighet til å gå opp 1 million i lønn hvis jeg bytter arbeidsplass, men det har med grunnutdanningen min å gjøre. Det er vel kun innen fag som enkelte realfag/ingeniørfag (spesielt hvor det går an å få jobber innen oljen evt industri) det er realistisk å nå en lønn på nærmere to millioner ved jobb-bytte ut av akademia, evt kanskje medisin. Jeg kunne nok gått opp noe i lønn hvis jeg hadde byttet jobb, men da hadde jeg i de fleste stillinger vært nødt til å ha lederansvar jeg ikke ønsker. Men lønningene i akademia bør helt klart opp. Ser det er flere lektorer med opprykk som er svært nær min grunnlønn… Selv om jeg har 10+ år med høyere utdanning, inkludert tre år på et høyere nivå enn dem. Og i tillegg er mine muligheter til inntekter utenom er dårligere enn deres (færre eksterne sensoroppdrag etc). Jeg har en jevngammel venninne som er lektor med opprykk. Jeg tok ikke igjen henne i lønn før i fjor… Anonymkode: abe87...a90 Selv har jeg samfunnsfaglig utdanning, men likevel en type kompetanse som er attraktiv for næringslivet og konsulentbransjen. Enig i at det er et tankekors at man som førsteamanuensis ligger så nært lektorer i lønn. Jeg har opp gjennom årene undervist fremtidige lektorer som deretter har endt opp med å tjene bedre enn jeg gjorde i en førstelektorstilling på universitetet. Jeg har aldri valgt jobb etter lønn, og alltid tenkt jeg skal bli værende i akademia, men må innrømme at det er mer og mer fristende å prøve ut en annen type jobb der jeg kan få adskillig bedre betalt for kompetansen min. Vi får se hva tiden bringer. Akkurat nå sitter jeg stille i båten fordi jeg jobber på spennende, velfinansierte prosjekter. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har PhD og jobber i det private med lønn på 1 mill, men vurderer å gå over til noe med mindre arbeidsbelastning og da akseptere lavere lønn. Savner forskning og mulighet til å styre dagene mer selv. Høy lønn er ikke verdt det, hvis det innebærer å bli overarbeidet! Merk: jeg vet at noen forskerstillinger innebærer høy arbeidsbelastning og at gresset ikke alltid er grønnere på andre siden. K44 Anonymkode: 4c146...820 Enig, jeg har hittil styrt unna akkurat det scenarioet du beskriver. Jeg har stor innflytelse over egen tid og forskning, og den friheten har stor verdi. Når det er sagt har jeg også stor arbeidsbelastning. Jeg skal både publisere og innhente midler. Men arbeidsoppgavene gir meg mye. Anonymkode: 7ad6e...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #182 Del Skrevet 5. januar 2023 35 år. Er sykepleier, delvis ufør. Har ca 500tusen i året + barnetrygd. Anonymkode: ab2f8...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #183 Del Skrevet 5. januar 2023 M34, vernepleier i kommune, 468k. Anonymkode: cdcd4...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #184 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tviler på at direktører i staten sitter på KG😂😂 Anonymkode: 52083...f4c Jeg pleide å sitte på kvinneguiden da jeg var statsminister 🤷♀️ Anonymkode: 96a47...2de 4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #185 Del Skrevet 5. januar 2023 Sånne tråder irriterer meg. Det er så mange variabler som spiller inn. Stat/kommune/privat? Fagbrev/bachelor/ master? Man kan være for eksempel miljøterapeut med alle disse. Og hva med ansiennitet? Det er jo kjempeviktig. Anonymkode: 672d8...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #186 Del Skrevet 5. januar 2023 Kvinne, 41 år, doktorgrad, systemutvikler og produkteier, 900 000 i året. Anonymkode: dd61c...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #187 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kvinne, 41 år, doktorgrad, systemutvikler og produkteier, 900 000 i året. Anonymkode: dd61c...709 Du burde sannsynligvis hatt minst et par hundre tusen mer i lønn.. Ikke godta luselønn bare fordi du er kvinne. Anonymkode: 96a47...2de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #188 Del Skrevet 5. januar 2023 Så høye lønninger dere har. Jeg er kvinne, førstekonsulent i staten, 41 år 517 000 i året. Anonymkode: 5a53e...bb3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supertramp89 Skrevet 5. januar 2023 #189 Del Skrevet 5. januar 2023 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Med så mange "rådgivere" som det er her på KG så er det ikke rart at vi menn søker her for nettopp råd:-) Offshorearbeider som jobber 2uker på, 4 fri, +/- millionen i lønn Anonymkode: 40495...514 Dette er min drømmejobb. Misunner deg. Endret 5. januar 2023 av Supertramp89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #190 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lignende som meg - kvinne, 42, førsteamanuensis og tjener 750 000. Jeg har nok ikke mulighet til å gå opp 1 million i lønn hvis jeg bytter arbeidsplass, men det har med grunnutdanningen min å gjøre. Det er vel kun innen fag som enkelte realfag/ingeniørfag (spesielt hvor det går an å få jobber innen oljen evt industri) det er realistisk å nå en lønn på nærmere to millioner ved jobb-bytte ut av akademia, evt kanskje medisin. Jeg kunne nok gått opp noe i lønn hvis jeg hadde byttet jobb, men da hadde jeg i de fleste stillinger vært nødt til å ha lederansvar jeg ikke ønsker. Men lønningene i akademia bør helt klart opp. Ser det er flere lektorer med opprykk som er svært nær min grunnlønn… Selv om jeg har 10+ år med høyere utdanning, inkludert tre år på et høyere nivå enn dem. Og i tillegg er mine muligheter til inntekter utenom er dårligere enn deres (færre eksterne sensoroppdrag etc). Jeg har en jevngammel venninne som er lektor med opprykk. Jeg tok ikke igjen henne i lønn før i fjor… Anonymkode: abe87...a90 Ser nå at jeg leste det innlegget jeg quotet feil, du skrev ikke at du skulle gå opp en million i lønn, men gå opp til en million i lønn. 🤣 Det er jo stor forskjell på det. Det gikk litt fort i svingene, beklager. Da er det flere som har mulighet til det, men det avhenger fremdeles av grunnutdanningen din. Jeg ville nok hatt problemer med å finne en jobb med 1 mill i året i lønn også - jeg måtte i så fall byttet beite fullstendig faglig sett. Anonymkode: abe87...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #191 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du burde sannsynligvis hatt minst et par hundre tusen mer i lønn.. Ikke godta luselønn bare fordi du er kvinne. Anonymkode: 96a47...2de Nei, jeg ligger helt ok an i forhold til lønnsstatistikkene i min bransje. Dette i følge Tekna. Hadde jeg jobbet i konsulent-firma, hadde jeg nok tjent langt mer, men det gjør jeg altså ikke, og ønsker heller overhodet ikke å gjøre det. Jeg er godt informert om lønnsnivå, og var i dialog med Tekna om lønnen senest for et halvt år siden, ifbm jobb-bytte. Anonymkode: dd61c...709 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #192 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv har jeg samfunnsfaglig utdanning, men likevel en type kompetanse som er attraktiv for næringslivet og konsulentbransjen. Enig i at det er et tankekors at man som førsteamanuensis ligger så nært lektorer i lønn. Jeg har opp gjennom årene undervist fremtidige lektorer som deretter har endt opp med å tjene bedre enn jeg gjorde i en førstelektorstilling på universitetet. Jeg har aldri valgt jobb etter lønn, og alltid tenkt jeg skal bli værende i akademia, men må innrømme at det er mer og mer fristende å prøve ut en annen type jobb der jeg kan få adskillig bedre betalt for kompetansen min. Vi får se hva tiden bringer. Akkurat nå sitter jeg stille i båten fordi jeg jobber på spennende, velfinansierte prosjekter. Enig, jeg har hittil styrt unna akkurat det scenarioet du beskriver. Jeg har stor innflytelse over egen tid og forskning, og den friheten har stor verdi. Når det er sagt har jeg også stor arbeidsbelastning. Jeg skal både publisere og innhente midler. Men arbeidsoppgavene gir meg mye. Anonymkode: 7ad6e...65d Enig i dette (jeg er den første du quotet). Akademia har jo sluppet unna med dårlige lønninger hittil, men de lekker ansatte som en sil, og får økende konkurranse fra andre bransjer (både privat og offentlig). Jeg synes det er uholdbart at førsteamanuensiser tjener mindre enn en lektor i skolen. Mange av universitetslektorene har også lang erfaring og høy kompetanse (det er derfor de får jobben), og de burde også ligge over minstelønna i skolen. Det er ikke sånn at akademia ikke byr på mye stress og jobb, akkurat… Men som du, jeg liker arbeidsoppgavene, det å legge opp dagen og arbeidet mitt selv, og å forske. Variasjonen i oppgaver. Og å slippe personalansvar/direkte lederansvar (selv om jeg i og for seg leder et forskningsprosjekt med et budsjett på godt over 10 mill). Anonymkode: abe87...a90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #193 Del Skrevet 5. januar 2023 Kvinne 32, programmerer, 750.000. Anonymkode: eaafa...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #194 Del Skrevet 5. januar 2023 K42, sykepleier m/master. Seniorrådgiver i staten, 750 000 kr p/å. Anonymkode: ec3c5...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 5. januar 2023 #195 Del Skrevet 5. januar 2023 (endret) K27, medhjelper innen eiendomsmegling. Ingen utdanning, begynte i jobben for ett år siden, 400 000 i fastlønn. Endret 5. januar 2023 av Gipetto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #196 Del Skrevet 5. januar 2023 K36, jobber med salg, kr 600 000,- brutto, null utdanning, jobber i det private. Anonymkode: 28a88...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #197 Del Skrevet 5. januar 2023 Mann 38 jobber innenfor IT. 1.2mnok/år, fri arbeidstid, alle normale goder inkl 6 ukers ferie. Det største godet er vel å ikke jobbe i stat/kommune så jeg har stortsett motiverte og kompetente medarbeidere rundt meg 😂 Anonymkode: d3bfa...b35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #198 Del Skrevet 5. januar 2023 M 36, Brønntekniker i nordsjøen. 950.000 i året pluss eventuell overtid, ett annet stort gode er 2 ukers jobb og 4 uker fri. Hjemme er jeg hobbygynokolog, men det er pro bono basert og mer en utgiftspost. Anonymkode: deae5...81a 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #199 Del Skrevet 5. januar 2023 Direktør innen det private næringsliv. Kvinne 36 år. 1 000 000 + bonus + aksjeavtale. Anonymkode: e51f8...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #200 Del Skrevet 5. januar 2023 M33, Revisor, privat sektor, under 5 års erfaring (har autorisasjon), ca. 700K bruttolønn. Mer om man jobber overtid så klart. Anonymkode: 53f53...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå