Gå til innhold

Sammenkomster for foreldrene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der vi bor har det vært mammatreff, pappatreff og foreldrefester ikke bare i forbindelse med skolen men også idrett. Syns det har vært både nyttig og hyggelig, og har fått mange venner på den måten. Som regel blir det slutt på det når ungene blir eldre, men da har man jo opparbeidet seg en kontakt med foreldrene som er bra enten man ender opp som venner eller perifere bekjente. 

Hvis man ikke ønsker å være med på sånt kan man jo bare la vær. 

Anonymkode: e0795...2cd

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Jeg traff mine bestevenner gjennom foreldre gruppa til mitt barn. Syns det er så koselig å møtes med og uten barn. God mat og vin.

Har alltid vært en sjenert person, det har irritert meg mye. Så har eksponert meg selv, for å bli mer komfortabel i sosiale sammenheng. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har vært på dette med begge barnas klasser, og har opplevd det som veldig nyttig, for begge to. I tillegg til hyggelig, faktisk. 
Jeg er normalt veldig sjenert, og liker ikke settinger som "sommeravslutning" på skolen og sånt. Da ender jeg å sitte med barnet mitt og kanskje en jeg kjenner fra før. Og så blir jeg alene når barnet går og leker med venner. 

Mens på foreldretreff (det er normalt mødrene som engasjerer seg.) så møter jeg folk i en annen setting. Vi snakker normalt om den ene tingen vi har til felles: 

• Barna
  • Klassemiljøet
  • Lærerne
  • Erfaringer fra søskens klasser
  • Barnas fritidsaktiviteter 
    Osv. 

For begge barnas klasser har det på slike kvelder blitt avdekket at det er utfordringer med ting på skolen. Enten i miljøet med barna, eller konflikter med andre klasser. 
Da var det fordi en eller flere mødre tok opp noe deres barn hadde sagt hjemme, som de lurte på om flere hadde hørt om. Og så viste det seg at det var overraskende mange barn som hadde sagt noe tilsvarende hjemme. (Men at ingen foreldre hadde oppfattet det som et stort problem som gjaldt hele klassen.)

Saken ble da avdekket, og tatt opp med lærerne neste dag, og ryddet opp i. Skolen hadde ikke oppdaget problemet selv.

I tillegg er det veldig nyttig å ha et relevant sted å spørre om ting man lurer på ang. barna. F.eks. hvor mange som faktisk har tilgang på SoMe, når de forskjellige har leggetid, når de har innetid, hva og hvor mye de får spille på PC/PS... 

Det viser seg også at det er lettere for meg å snakke med disse foreldrene senere også, for jeg føler jeg kjenner dem litt. 

Anonymkode: 998cc...bd4

Avslutninger er virkelig noe heeelt annet enn foreldretreffer. Jeg som har vært klassekontakt, FAU og alt føler meg også litt utenfor på avslutninger hvor alle går sammen med de de kjenner best. Vi har ingen «venner» i foreldregruppene så det var ikke like gøy. De årene jeg var klassekontakt kunne jeg bruke den rollen for å ta kontakt og prate med folk, utenom ble det stusselig når mannen er mer introvert enn meg. 

Dess flere ganger man møter foreldre jo bedre kjent blir man. Eldste driver fritidsaktivitet med mange på trinnet og vennene så møter jo foreldre en gang i uka halve året. Eldste driver aktivitet alene og der blir jeg ikke bedre kjent med foreldre, men i den foreldregruppen var det mye sosialt fra barnehagen allerede og de var over 20 stk fra samme bhg som begynte på skolen, Eldste gikk kun ett år i bgh med klassekompiser og de var bare 7 stk som begynte på samme skole og sønnen fikk kun EN av de i klassen så jeg kjente jo nesten ingen ved skolestart. 

Anonymkode: 8b52b...679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...