AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #21 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har barn i 10. klasse og har hatt mammakveld hvert år siden skolestart. Møtes på pizzeria, spiser pizza, vin/øl/brus og prater om løst og fast. Har vært klassekontakt noen år og sett at selv om enkelte er litt sjenerte har mange sett nytte av disse kveldene og mye tanker om hvordan barnas miljø er blir luftet. Må ikke være ekstrovert, i sønnens klasse er det snarere overvekt av ganske stille og rolige mammaer. Jeg har selv invitert alle mammaene i 10. klassingens klasse ut neste uke. De er 20 i klassen, så langt har 11 mødre takket ja. Tenker det store samtaleemnet blir valg av vgs. Blir nok nok en hyggelig kveld hvor alle kommer hjem med litt nye tanker. Anonymkode: 8b52b...679 Dette er ikke frekt ment men bare lurer: Hva er vitsen med at foreldre seg imellom skal diskutere valg av vgs? Anonymkode: 95c4e...107 4
fru Alving Skrevet 3. januar 2023 #22 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Det er mulig å ha god kontakt med andre foreldre uten at det skal bli sladrekveld eller diskutere rumpe og fillers eller strikking som en nevnte. På en del av svarene så høres det ut som om det er helt forferdelig å skulle bruke noen timer med andre barns foreldre. Vi som har barn på samme trinn har automatisk ting å snakke om, sosiale utfordringer, skjermtid, grenser, lekser,tenåringer, eller valg av vgs. Hva er egentlig problemet med å møte foreldrene til de barna dine går sammen med hver dag og forsøke og legge godviljen til for å bli litt kjent. Blant foreldre til de barna mine har møtt på har noen få blitt venner, noen bekjente og noen aner jeg ikke hvem er. Har du sosial angst eller er kjempeopptatt så er kanskje ikke slike foreldrekvelder noe for deg. Men for oss andre er det en gylden mulighet til å få mer innblikk i barnets omgivelser og kanskje høre om aktuelle situasjoner eller ting på skolen fra et annet perspektiv.. Har du ikke lyst eller det ikke passer så er det bare å ikke møte den ganen. Men det viserseg jo at når foreldrene kjenner hverandre og snakker sammen så er det ofte forebyggende for en del utfordringer som kan komme og det er og lettere å ta opp ting når man har kjenner hverandre. Endret 3. januar 2023 av fru Alving 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #23 Skrevet 3. januar 2023 Jeg syntes helt ærlig at foreldretreff er knall! Jeg er okke spesielt utadvendt, og nettopp derfor er det fint med en ramme rundt det å bli kjent med andre foreldre. Det å bli litt kjent gjør det lettere å ta opp ting med andre foreldre, og skaper et godt miljø rundt barna. Anonymkode: e18bb...73b 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #24 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er ikke frekt ment men bare lurer: Hva er vitsen med at foreldre seg imellom skal diskutere valg av vgs? Anonymkode: 95c4e...107 Når det er minst 10 ulike vgs og enda flere linjer å velge mellom og man selv ikke har gått mer enn en et annet sted så er det greit å høre om erfaringer fra søsknene til vennene. Et par foreldre jobber også som lærere på vgs. Det er også greit å vite om noen av vennene skal gå på samme skole eller ikke. Bor i fylke med nærskoleprinsipp, men det er jo linjer uten det prinsippet også på også skoler utenfor de gamle fylkesgrensene. Anonymkode: 8b52b...679 2
fru Alving Skrevet 3. januar 2023 #25 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når det er minst 10 ulike vgs og enda flere linjer å velge mellom og man selv ikke har gått mer enn en et annet sted så er det greit å høre om erfaringer fra søsknene til vennene. Et par foreldre jobber også som lærere på vgs. Det er også greit å vite om noen av vennene skal gå på samme skole eller ikke. Bor i fylke med nærskoleprinsipp, men det er jo linjer uten det prinsippet også på også skoler utenfor de gamle fylkesgrensene. Anonymkode: 8b52b...679 Enig! Nå er det alltid noen barn og unge som er selvgående, vet hva de vil og ikke trenger så mye hjelp og veiledning. For alle som ikke har slike i huset er det ganske så nyttig å kunne spille litt ball med andre foreldre som har jevnaldrende igjennom oppveksten til avkommet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #26 Skrevet 3. januar 2023 fru Alving skrev (9 minutter siden): Enig! Nå er det alltid noen barn og unge som er selvgående, vet hva de vil og ikke trenger så mye hjelp og veiledning. For alle som ikke har slike i huset er det ganske så nyttig å kunne spille litt ball med andre foreldre som har jevnaldrende igjennom oppveksten til avkommet. Min 10-klassing har fortsatt ikke peiling på hva han vil bli/gå. Er absolutt ikke selvgående, men får ganske gode karakterer etter litt veiledning, så har litt flere valgmuligheter enn mange av kompisene, men jeg vet flere av kompisene ikke har det. Anonymkode: 8b52b...679
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #27 Skrevet 3. januar 2023 Jeg synes foreldretreff er kjempefint, og ofte blir det kjønnsdelt fordi få fedre (dessverre) prioriterer det. Poenget er å bli kjent med foreldregruppen man skal dele klasse med over mange år, for å lettere kunne snakke sammen om bl.a. klassemiljø og utfordringer som kommer. Ingen av foreldretreffene jeg har vært på har diskutert overfladiske greier, det går mye i barna, inntrykk av skolen, hvem som er sammen på fritiden, fritidsaktiviteter osv. På det personlige plan går det i hva vi jobber med og hvordan hverdagen er. Da vet jeg f.eks. hvem som har halvdagsplass på AKS og må hentes tidlig om de skal være med hjem. Jeg vet hvem som trenger mer hjelp enn de kan gi i en periode (baby eller sykdom i familien). Jeg har snakket med moren til den sjenerte jenta jeg aldri har tenkt på å invitere, og vi kan lettere finne på noe sammen. Vi kan snakke om lekser, om trender, hva «alle» har eller ikke har. Jeg er ikke veldig ekstrovert, men prioriterer alltid disse treffene om jeg har mulighet. Anonymkode: c77c3...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #28 Skrevet 3. januar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Joda, men da tenker jeg flesteparten av de som sier de gjerne vil, lyger 1/3 av befolkningen er introvert, og flesteparten er også opptatte. Anonymkode: aceb4...040 Jeg er introvert og sjenert og elsker slike treff. Eneste måten jeg tørr å ha kontakt Anonymkode: 030b9...7a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #29 Skrevet 3. januar 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Nettopp. Jeg har typiske "manneinteresser", så å diskutere strikking, interiør, rumpetrening og fillers mens man blir brisen på billig vin, hadde vært døden. Vi er i 2023. Å ha kjønnsdelte kvelder er avleggs. Anonymkode: 93be7...656 Slikt har aldri vært tema på våre kvemde Anonymkode: 030b9...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #30 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 11.13): Mammatreff, vennegrupper med foreldre, foreldretreff. Jeg virkelig hater disse sosiale sammenkomstene. Jeg er sjenert og faller utenfor med en gang så får ikke så mye igjen av det. Har også virkelig nok med alt annet som må gjøres i livet. Hvem er du som syns dette er så fint og flott? Hvordan er det for dere andre som ikke er med på sånt, går det bra med barna likevel og deres sosiale liv? Anonymkode: eb7db...37a De er stort sett veldig sosiale og ekstroverte. Får energi av å være sosiale. Sånne som oss blir jo heller tappet for energi av slike sosiale ting. Var med i barselgruppe for minsten sist og lenge siden jeg har følt meg mer ensom. Passet ikke inn, som vanlig. Anonymkode: 4f72f...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #31 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 15.41): Hvorfor valg av vgs? Barna må få bestemme selv. Da inviterer man både mødre, fedre og barna. Og skolen har vel liste over telefon-numre til alle foreldre som deles ut i tilfelle noen lurer på hvor poden er? For noe stress. Anonymkode: 41ad9...352 Nei man inviterer selvsagt ikke barn på kvelden og nei barn sksl heller ikke være med på slt Anonymkode: 524f7...25c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #32 Skrevet 6. januar 2023 Jeg synes slike mammatreff er HELT GRUSOMME. Jeg klarer jo fint selv å bli kjent med og danne meg et inntrykk av foreldrene til vennene av barna, trenger ingen «hyggelig» mammakveld for å bli kjent. Anonymkode: b6d0b...a8c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #33 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 20.59): Når det er minst 10 ulike vgs og enda flere linjer å velge mellom og man selv ikke har gått mer enn en et annet sted så er det greit å høre om erfaringer fra søsknene til vennene. Et par foreldre jobber også som lærere på vgs. Det er også greit å vite om noen av vennene skal gå på samme skole eller ikke. Bor i fylke med nærskoleprinsipp, men det er jo linjer uten det prinsippet også på også skoler utenfor de gamle fylkesgrensene. Anonymkode: 8b52b...679 Men er ikke dette ting ungdommene selv kan diskutere? Da vi skulle søke oss til videregående hadde vi infomøter på skolen og besøk til ulike skoler. Vi hadde også full oversikt over hvem i klassen som hadde sølt hvor. Det er jo uansett ungdommene som skal velge, tenker jeg som forelder kan diskutere fordeler og ulemper med min tenåring men ikke velge for han/henne. Anonymkode: 95c4e...107 1
ALB Skrevet 6. januar 2023 #34 Skrevet 6. januar 2023 On 1/3/2023 at 4:52 PM, fru Alving said: Det er mulig å ha god kontakt med andre foreldre uten at det skal bli sladrekveld eller diskutere rumpe og fillers eller strikking som en nevnte. På en del av svarene så høres det ut som om det er helt forferdelig å skulle bruke noen timer med andre barns foreldre. Vi som har barn på samme trinn har automatisk ting å snakke om, sosiale utfordringer, skjermtid, grenser, lekser,tenåringer, eller valg av vgs. Hva er egentlig problemet med å møte foreldrene til de barna dine går sammen med hver dag og forsøke og legge godviljen til for å bli litt kjent. Blant foreldre til de barna mine har møtt på har noen få blitt venner, noen bekjente og noen aner jeg ikke hvem er. Har du sosial angst eller er kjempeopptatt så er kanskje ikke slike foreldrekvelder noe for deg. Men for oss andre er det en gylden mulighet til å få mer innblikk i barnets omgivelser og kanskje høre om aktuelle situasjoner eller ting på skolen fra et annet perspektiv.. Har du ikke lyst eller det ikke passer så er det bare å ikke møte den ganen. Men det viserseg jo at når foreldrene kjenner hverandre og snakker sammen så er det ofte forebyggende for en del utfordringer som kan komme og det er og lettere å ta opp ting når man har kjenner hverandre. Svært enig i dette. Er introvert selv, og gruet meg for kontakt med andre foreldre når jeg gikk gravid, men det har helt ærlig gått helt suverent når jeg kom over kneika. Nå snakker jeg gjerne med fedrene også, da, her vi bor er pappaene heldigvis veldig engasjerte, stort sett. Rumpetrening og fillers har aldri vært diskutert 😛 Skolevalg, tilfredshet med uteområdene i barnehagen, fritidsaktiviteter og faglig innhold i barnehagen er derimot populære temaer.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #35 Skrevet 6. januar 2023 Jeg tror det har mye å si for klassemiljøet med sånne kvelder. I eldste sin klasse har det vært mamma/pappakvelder (med aktiviteter og div). Jaktturer etc årlig. Det er aldri noe tull eller konflikter i klassen. Alle kjenner alle og har en god tone. Når barna blir eldre er det fint å ha en nøytral plass der man feks kan fortelle om leggetider og høre at man ikke er eneste som er streng feks. I klassen til minste har det aldri vært noe sosialt, og her er det dårlig klassemiljø. Mange perfekte mødre med perfekte barn som aldri gjør noe galt. Tror de hadde hatt en annen tone om vi hadde hatt bedre miljø. Både blant barna og de voksne. Anonymkode: f54e7...53a 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #36 Skrevet 6. januar 2023 Jeg synes det er grusomt. Forsøkte å ta del i slike ting i starten (datter er 15 år nå), men ga opp relativt kjapt. Enkelte mammaer var rett og slett ikke noe ok folk å være med. Brautende, bedrevitende og faktisk nedlatende overfor de yngre mammaene. Ikke trivelig i det hele tatt. Og den rollen de inntok da har de tviholdt på på alt av foreldremøter, håndballtreninger og Gud-vet-hva. Så hos oss er det vel de samme som deltar hver gang, og de fleste deltar ikke. Henger meg forøvrig på dette med å kalle det «mammakvelder». Husk at det begynner å bli en del barn med likekjønnede foreldre, og det bør i det aller minste hete foreldrekveld. Anonymkode: 8ebf5...e16 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #37 Skrevet 6. januar 2023 Har to barn og har aldri hørt om hverken foreldrekvelder eller at foreldre alene skal møtes. Det hadde jeg hatt null interesse for. Kjenner de foreldrene som er til barnas venner, men ikke sånn at jeg kunne tenkt meg å bruke fritiden min på dem, Barna finner seg da venner uten at foreldrene har noe med hverandre å gjøre Anonymkode: c4345...20b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #38 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 11.13): Mammatreff, vennegrupper med foreldre, foreldretreff. Jeg virkelig hater disse sosiale sammenkomstene. Jeg er sjenert og faller utenfor med en gang så får ikke så mye igjen av det. Har også virkelig nok med alt annet som må gjøres i livet. Hvem er du som syns dette er så fint og flott? Hvordan er det for dere andre som ikke er med på sånt, går det bra med barna likevel og deres sosiale liv? Anonymkode: eb7db...37a Her og er det mye sånt. Det er mingling i 2-3timer etter barna har sunget 2 sanger. Så kleit som det er mulig å bli. Helt ødelagt flere uker før og etter. Men jeg går jo for barna. (angst). Ikke noe problem å treffe folk å ha besøk. Eller at barna har med noen hjem osv. Men den tausheten eller å dra ut ord av andre foreldre som ikke klarer å åpne munnen sin eller prøve selv engang.. Nei takk.. Ikke alle passer sammen! Anonymkode: bdc5e...b0a 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #39 Skrevet 6. januar 2023 På ungdomsskolen er det gjerne nye klasser, elever fra mange barneskoler, nye utfordringer og kun to korte foreldremøter hvor man møter andre foreldre så derfor heier jeg på andre møteplasser. Sist foreldremøte var det knapt en pappa som møtte i sønnens klasse så derfor naturlig at jeg inviterer til mammakveld. Anonymkode: 8b52b...679
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #40 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har vært på dette med begge barnas klasser, og har opplevd det som veldig nyttig, for begge to. I tillegg til hyggelig, faktisk. Jeg er normalt veldig sjenert, og liker ikke settinger som "sommeravslutning" på skolen og sånt. Da ender jeg å sitte med barnet mitt og kanskje en jeg kjenner fra før. Og så blir jeg alene når barnet går og leker med venner. Mens på foreldretreff (det er normalt mødrene som engasjerer seg.) så møter jeg folk i en annen setting. Vi snakker normalt om den ene tingen vi har til felles: Barna Klassemiljøet Lærerne Erfaringer fra søskens klasser Barnas fritidsaktiviteter Osv. For begge barnas klasser har det på slike kvelder blitt avdekket at det er utfordringer med ting på skolen. Enten i miljøet med barna, eller konflikter med andre klasser. Da var det fordi en eller flere mødre tok opp noe deres barn hadde sagt hjemme, som de lurte på om flere hadde hørt om. Og så viste det seg at det var overraskende mange barn som hadde sagt noe tilsvarende hjemme. (Men at ingen foreldre hadde oppfattet det som et stort problem som gjaldt hele klassen.) Saken ble da avdekket, og tatt opp med lærerne neste dag, og ryddet opp i. Skolen hadde ikke oppdaget problemet selv. I tillegg er det veldig nyttig å ha et relevant sted å spørre om ting man lurer på ang. barna. F.eks. hvor mange som faktisk har tilgang på SoMe, når de forskjellige har leggetid, når de har innetid, hva og hvor mye de får spille på PC/PS... Det viser seg også at det er lettere for meg å snakke med disse foreldrene senere også, for jeg føler jeg kjenner dem litt. Anonymkode: 998cc...bd4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå