AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Mammatreff, vennegrupper med foreldre, foreldretreff. Jeg virkelig hater disse sosiale sammenkomstene. Jeg er sjenert og faller utenfor med en gang så får ikke så mye igjen av det. Har også virkelig nok med alt annet som må gjøres i livet. Hvem er du som syns dette er så fint og flott? Hvordan er det for dere andre som ikke er med på sånt, går det bra med barna likevel og deres sosiale liv? Anonymkode: eb7db...37a 8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mammatreff, vennegrupper med foreldre, foreldretreff. Jeg virkelig hater disse sosiale sammenkomstene. Jeg er sjenert og faller utenfor med en gang så får ikke så mye igjen av det. Har også virkelig nok med alt annet som må gjøres i livet. Hvem er du som syns dette er så fint og flott? Hvordan er det for dere andre som ikke er med på sånt, går det bra med barna likevel og deres sosiale liv? Anonymkode: eb7db...37a Selvfølgelig går det bra med barna selv om jeg ikke sitter og sipper vin sammen med de andre mødrene, som jeg sikkert ikke har så mye til felles med. De minste ungene har besøk titt og ofte, og blir invitert på besøk. Helt uten at jeg drar på masse "treff". Jeg er ikke sjenert, men det oppstår ofte klikker, og man blir sittende alene og kjede seg hele treffet. I tillegg har jeg veldig travelt tidsskjema, og har ikke tid til enda mer ting på kveldstid. Anonymkode: 93be7...656 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Har aldri hørt om et eneste foreldretreff her jeg bor, jeg.. Hvor i alle dager er det man har sånt? Her er det arrangementer med foreldre og barn i bhg og skolen, men aldri noe for kun foreldrene. Det høres merkelig ut. Vi har vært på lucia-feiring, hvor foreldre var invitert til å være med for å se på tog og spise lussekatter - men da har 90% av foreldrene mer enn nok med å passe på egne elleville unger og tror nok det er helt normalt at ingen prater noe særlig. Samme med fn-dag-feiring, sa knapt hei hallo til de andre foreldrene der, og så at de fleste foreldrene hadde mer enn nok med å passe på overgiret avkom. Anonymkode: aceb4...040 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri hørt om et eneste foreldretreff her jeg bor, jeg.. Hvor i alle dager er det man har sånt? Her er det arrangementer med foreldre og barn i bhg og skolen, men aldri noe for kun foreldrene. Det høres merkelig ut. Vi har vært på lucia-feiring, hvor foreldre var invitert til å være med for å se på tog og spise lussekatter - men da har 90% av foreldrene mer enn nok med å passe på egne elleville unger og tror nok det er helt normalt at ingen prater noe særlig. Samme med fn-dag-feiring, sa knapt hei hallo til de andre foreldrene der, og så at de fleste foreldrene hadde mer enn nok med å passe på overgiret avkom. Anonymkode: aceb4...040 Ts Vi er med på alle sånne arrangementer. Men her er det flere treff i året for kun foreldre. Typisk hjemme hos en hvor man bestiller mat eller ute på restaurant. Vær glad dere ikke har det! Vi bor i en nokså stor by på Østlandet. Anonymkode: eb7db...37a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts Vi er med på alle sånne arrangementer. Men her er det flere treff i året for kun foreldre. Typisk hjemme hos en hvor man bestiller mat eller ute på restaurant. Vær glad dere ikke har det! Vi bor i en nokså stor by på Østlandet. Anonymkode: eb7db...37a Grøss, det høres ut som et mareritt... MEn hvor mange er virkelig med på det, da..? Kan det tenkes at det er en liten kjerne som er med, og flertallet er det ikke? Jeg har vanskelig for å tro på at flertallet faktisk har tid og ork og lyst til å delta på noe sånt - jeg har det ikke, og hadde hatt null kvaler med å takke nei. Anonymkode: aceb4...040 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Grøss, det høres ut som et mareritt... MEn hvor mange er virkelig med på det, da..? Kan det tenkes at det er en liten kjerne som er med, og flertallet er det ikke? Jeg har vanskelig for å tro på at flertallet faktisk har tid og ork og lyst til å delta på noe sånt - jeg har det ikke, og hadde hatt null kvaler med å takke nei. Anonymkode: aceb4...040 Tja. Ikke vært med mange ganger, men litt over halvparten er der. De andre sier de gjerne vil, men det ikke passer. Anonymkode: eb7db...37a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja. Ikke vært med mange ganger, men litt over halvparten er der. De andre sier de gjerne vil, men det ikke passer. Anonymkode: eb7db...37a Joda, men da tenker jeg flesteparten av de som sier de gjerne vil, lyger 1/3 av befolkningen er introvert, og flesteparten er også opptatte. Anonymkode: aceb4...040 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 Har barn i 10. klasse og har hatt mammakveld hvert år siden skolestart. Møtes på pizzeria, spiser pizza, vin/øl/brus og prater om løst og fast. Har vært klassekontakt noen år og sett at selv om enkelte er litt sjenerte har mange sett nytte av disse kveldene og mye tanker om hvordan barnas miljø er blir luftet. Må ikke være ekstrovert, i sønnens klasse er det snarere overvekt av ganske stille og rolige mammaer. Jeg har selv invitert alle mammaene i 10. klassingens klasse ut neste uke. De er 20 i klassen, så langt har 11 mødre takket ja. Tenker det store samtaleemnet blir valg av vgs. Blir nok nok en hyggelig kveld hvor alle kommer hjem med litt nye tanker. Anonymkode: 8b52b...679 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har barn i 10. klasse og har hatt mammakveld hvert år siden skolestart. Møtes på pizzeria, spiser pizza, vin/øl/brus og prater om løst og fast. Har vært klassekontakt noen år og sett at selv om enkelte er litt sjenerte har mange sett nytte av disse kveldene og mye tanker om hvordan barnas miljø er blir luftet. Må ikke være ekstrovert, i sønnens klasse er det snarere overvekt av ganske stille og rolige mammaer. Jeg har selv invitert alle mammaene i 10. klassingens klasse ut neste uke. De er 20 i klassen, så langt har 11 mødre takket ja. Tenker det store samtaleemnet blir valg av vgs. Blir nok nok en hyggelig kveld hvor alle kommer hjem med litt nye tanker. Anonymkode: 8b52b...679 Men altså, er det virkelig ingen som reagerer på denne kjønns-situasjonen...? Det høres jo helt hull i hodet ut at mammaene skal treffes - hvorfor ikke pappaene..? Hva er greien der? Anonymkode: aceb4...040 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men altså, er det virkelig ingen som reagerer på denne kjønns-situasjonen...? Det høres jo helt hull i hodet ut at mammaene skal treffes - hvorfor ikke pappaene..? Hva er greien der? Anonymkode: aceb4...040 Nettopp. Jeg har typiske "manneinteresser", så å diskutere strikking, interiør, rumpetrening og fillers mens man blir brisen på billig vin, hadde vært døden. Vi er i 2023. Å ha kjønnsdelte kvelder er avleggs. Anonymkode: 93be7...656 4
Arkana Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tenker at man ikke trenger synes at det er gøy. men at man kan ha i tankene at et godt forhold til andre foreldre er viktig for klassemiljøet og for elevene. Det er mye lettere å ta opp ting med noen man kjenner. Vennetreff er også viktig for klassemiljøet og det er mindre sannsynlig at man plager/mobber noen man kjenner, har et forhold til og har vært hjemme hos eller der foreldrene kjenner hverandre. Det er en grunn til at mange skoler er opptatt av slike ting, de vet det fungerer. Så kan man selvsagt godt roe ned litt på frekvensen, det skal tross alt være overkommelig. Her er det for øvrig pappatreff også (selv synes jeg godt man bare kan kalle det foreldretreff og ikke være så opptatt av hvem av foreldrene som kommer). 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 Er foreldretreff hos oss, på skolen og enkelte fritidsaktiviteter. Jeg drar ikke, det er stort sett klikker med de damene som kjente hverandre lenge før de fikk barn, diskuterer sminke og frisører og felles hytteturer de har tatt, og jeg har mer enn nok med å holde ut med det sosiale på foreldremøtene. Jeg har et relativt godt liv, bra jobb, spennende fritidsinteresser osv, men føler meg helt utilpass og utenfor på skoleavslutninger/foreldremøter, og er voksen nok til å ikke behøve å tvinge meg selv til å ha den dårlige følelsen frivillig. Jeg har mine egne venner som jeg har mye til felles med. Prioriterer heller dem. Barna danner egne vennskap uavhengig av om foreldrene er venner eller ikke, det er det som er viktig for meg. Anonymkode: f02b0...ed3 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men altså, er det virkelig ingen som reagerer på denne kjønns-situasjonen...? Det høres jo helt hull i hodet ut at mammaene skal treffes - hvorfor ikke pappaene..? Hva er greien der? Anonymkode: aceb4...040 Fordi ingen menn kom når vi inviterte på kafekveld første gang. Det kommer også 3/4 mødre på alle foreldremøter. Anonymkode: 8b52b...679 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi ingen menn kom når vi inviterte på kafekveld første gang. Det kommer også 3/4 mødre på alle foreldremøter. Anonymkode: 8b52b...679 Men er det noen grunn til å la være å invitere dem, da...? Jeg ville aldri kommet på et mamma-treff, av rent prinsipp. Jeg kunne kommet på et foreldretreff. Ja, det er ofte mødrene som kommer, men det er ingen grunn til å ekskludere de få fedrene som kunne tenke seg å stille. Tvert imot. Anonymkode: aceb4...040 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp. Jeg har typiske "manneinteresser", så å diskutere strikking, interiør, rumpetrening og fillers mens man blir brisen på billig vin, hadde vært døden. Vi er i 2023. Å ha kjønnsdelte kvelder er avleggs. Anonymkode: 93be7...656 Har vært 0 strikking, fillers, interiør og rumpetreningprat på de treffene jeg har vært på. Anonymkode: 8b52b...679 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 Har hørt at det er mye slik her jeg bor. Foreløpig har jeg sluppet unna, men gruer meg når mine begynner på skolen. Det er visst verst der. Jeg ser ikke forskjell på mødrene her, for de ser like ut, lik kledd og omtrent samme alder og samme interessert og bilene er omtrent ganske like. Vi flyttet hit grunnet lokasjon og skolens gode rykte. Men det har vært mammatreff, pappatreff, selskaper, ut og spise, kinotreff, kafetreff og dette gjelder bare foreldrene. Jeg har ikke tid eller interesse for disse treffene, men faller nok fort utenfor om jeg ikke deltar. Anonymkode: f8c8b...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hørt at det er mye slik her jeg bor. Foreløpig har jeg sluppet unna, men gruer meg når mine begynner på skolen. Det er visst verst der. Jeg ser ikke forskjell på mødrene her, for de ser like ut, lik kledd og omtrent samme alder og samme interessert og bilene er omtrent ganske like. Vi flyttet hit grunnet lokasjon og skolens gode rykte. Men det har vært mammatreff, pappatreff, selskaper, ut og spise, kinotreff, kafetreff og dette gjelder bare foreldrene. Jeg har ikke tid eller interesse for disse treffene, men faller nok fort utenfor om jeg ikke deltar. Anonymkode: f8c8b...ad0 Jeg glemte Halloween og oktoberfest. Vi bor i Oslo. Anonymkode: f8c8b...ad0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 Det er nok de færreste som gjør det fordi det er gøy, men fordi det er viktig å bli kjent med foreldre og vite litt om hvem barna omgås Anonymkode: 524f7...25c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har barn i 10. klasse og har hatt mammakveld hvert år siden skolestart. Møtes på pizzeria, spiser pizza, vin/øl/brus og prater om løst og fast. Har vært klassekontakt noen år og sett at selv om enkelte er litt sjenerte har mange sett nytte av disse kveldene og mye tanker om hvordan barnas miljø er blir luftet. Må ikke være ekstrovert, i sønnens klasse er det snarere overvekt av ganske stille og rolige mammaer. Jeg har selv invitert alle mammaene i 10. klassingens klasse ut neste uke. De er 20 i klassen, så langt har 11 mødre takket ja. Tenker det store samtaleemnet blir valg av vgs. Blir nok nok en hyggelig kveld hvor alle kommer hjem med litt nye tanker. Anonymkode: 8b52b...679 Hvorfor valg av vgs? Barna må få bestemme selv. AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er nok de færreste som gjør det fordi det er gøy, men fordi det er viktig å bli kjent med foreldre og vite litt om hvem barna omgås Anonymkode: 524f7...25c Da inviterer man både mødre, fedre og barna. Og skolen har vel liste over telefon-numre til alle foreldre som deles ut i tilfelle noen lurer på hvor poden er? For noe stress. Anonymkode: 41ad9...352 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hørt at det er mye slik her jeg bor. Foreløpig har jeg sluppet unna, men gruer meg når mine begynner på skolen. Det er visst verst der. Jeg ser ikke forskjell på mødrene her, for de ser like ut, lik kledd og omtrent samme alder og samme interessert og bilene er omtrent ganske like. Vi flyttet hit grunnet lokasjon og skolens gode rykte. Men det har vært mammatreff, pappatreff, selskaper, ut og spise, kinotreff, kafetreff og dette gjelder bare foreldrene. Jeg har ikke tid eller interesse for disse treffene, men faller nok fort utenfor om jeg ikke deltar. Anonymkode: f8c8b...ad0 To tanker: 1)Det kan jo være en sammenheng mellom skolens gode rykte og at foreldrene kjenner hverandre og er engasjerte. 2)Hvis du tar deg bryet med å bli kjent med dem, vil du nok klare å se forskjell på dem også, heller enn å bare avfeie med dine egne overfladiske observasjoner. Anonymkode: 948fb...832 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå