Gå til innhold

Hvordan så verden ut i 1685?

CrazyCatLady2500

Anbefalte innlegg

Jeg leser en bokserie fra 1685 og sliter med å se det for meg. Googler meg i hjel… 

For eksempel: hva slags klær gikk folk med? Jeg finner bare ekempler på «moteklær» og jeg vil heller vite hva vanlige folk/fattigfolk gikk med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ganske lange, plane kjortler i ull og lin vil jeg tro. Og vester og caper laget av pels og ull til å holde varmen. Strikkede strømper av ull. Så nylig solens sønn og månens datter på nrk tv. Den skal speile 1700-tallet blant fiskere, bønder og samer i Nord-Norge så det kan gi en god pekepinn. 

Anonymkode: 5dbb4...ae2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske lange, plane kjortler i ull og lin vil jeg tro. Og vester og caper laget av pels og ull til å holde varmen. Strikkede strømper av ull. Så nylig solens sønn og månens datter på nrk tv. Den skal speile 1700-tallet blant fiskere, bønder og samer i Nord-Norge så det kan gi en god pekepinn. 

Takk! Dette var nyttig info. 😃 Serien jeg leser foregår i Nord-Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noe svar, men er også veldig nysgjerrig på slike ting. Drømmer om å skrive en historisk romanserie selv, så lurer på alt mulig slikt. Har forsøkt og Google dette selv, flere ganger, men mye lettere å finne klesdraktene til de høyerestående, adelige og kongelige, ja

Har du sjekket forskjellige bildearkiv? Finnes vel ikke mye fotografier fra den tiden, men sikkert malerier og tegninger. 

Uib har et bra bildearkiv, du kan jo lete litt her og se om du ser noe som du kan tenke deg at de gikk med.

https://marcus.uib.no/search/

Også kan du gå på biblioteket og se i historiske bøker, der er ofte tegninger o.l.

Anonymkode: 29514...1c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (11 timer siden):

Jeg leser en bokserie fra 1685 og sliter med å se det for meg. Googler meg i hjel… 

For eksempel: hva slags klær gikk folk med? Jeg finner bare ekempler på «moteklær» og jeg vil heller vite hva vanlige folk/fattigfolk gikk med. 

Her har du eksempel på en baron (ved Baroniet Rosendal) som har latt seg male mot siste halvdel av 1600-tallet. Ludvig Rosenkrantz.

image.png.4917159f2935be3ac2fd4fa0393751ed.png

Anonymkode: bb6f6...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg skulle til å skrive at dei fleste fattigfolk hadde nok strikka klede, men så kom eg over denne artikkelen frå Norsk  Folkemuseum: Mange tror at nordmenn har strikket siden vikingtiden, men teknikken ble først tatt i bruk her i landet på 1600-tallet.

Men når eg tenkjer etter så hadde nok fattigfolk mykje tova ullklede, både bukse, stakk og jakke. Fleire stader hadde bygdene eigne "stampe-møller" ved elvene. Desse stampene er nokre stader framleis bevart, men ligg langt unna folks bevisstheit.

I stampene forvandla ein saueull til harde tova ullstoff, i ulik tjuknad og kvalitet. Slike ullstoff kunne til og med gjerast heilt vasstett. 

Skotøy fanst ikkje slik vi kjenner det i dag, men tresko var det bønder nytta. Under skoa kunne ein feste små naglar (som liknar dagens tieknestiftar berre meir robuste) slik at når ein gjekk så sleit ein ikkje sjølve skoen. Slike naglar vart kalla "skobespararar" og vart enkelte stader nytta innpå 1900-talet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eg skulle til å skrive at dei fleste fattigfolk hadde nok strikka klede, men så kom eg over denne artikkelen frå Norsk  Folkemuseum: Mange tror at nordmenn har strikket siden vikingtiden, men teknikken ble først tatt i bruk her i landet på 1600-tallet.

Men når eg tenkjer etter så hadde nok fattigfolk mykje tova ullklede, både bukse, stakk og jakke. Fleire stader hadde bygdene eigne "stampe-møller" ved elvene. Desse stampene er nokre stader framleis bevart, men ligg langt unna folks bevisstheit.

I stampene forvandla ein saueull til harde tova ullstoff, i ulik tjuknad og kvalitet. Slike ullstoff kunne til og med gjerast heilt vasstett. 

Skotøy fanst ikkje slik vi kjenner det i dag, men tresko var det bønder nytta. Under skoa kunne ein feste små naglar (som liknar dagens tieknestiftar berre meir robuste) slik at når ein gjekk så sleit ein ikkje sjølve skoen. Slike naglar vart kalla "skobespararar" og vart enkelte stader nytta innpå 1900-talet. 

Takk! Ja, tresko er nevnt i serien. Det og kommager.  

Skobesparere vet jeg hva er, og det ser en spor av på gamle tregulv (f eks gamle skoler) der jeg vokste opp 💙 

Og så bruker gruvearbeiderne i serien  blendende hvite skjorter så det skal være lett å se dem hvis det går ras 🙀 

F3F02C87-5716-47E1-B6D8-DF694A0BB556.png

Endret av CrazyCatLady2500
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (På 2.1.2023 den 11.41):

Tror dette kan illustrere 1600-tallet til en viss grad. 

df4e15dfe609328a470ec1b5f89cc636.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nokon som veit kva det redskapet er? 

image.png.f13d2493396cd6aa838114cb360057b6.png

Minner meg om tanga som brukes for å ta pelsdyr (rev) ut av burene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 23.38):

Her har du eksempel på en baron (ved Baroniet Rosendal) som har latt seg male mot siste halvdel av 1600-tallet. Ludvig Rosenkrantz.

image.png.4917159f2935be3ac2fd4fa0393751ed.png

Ja, takk, men det er «fattigfolket» jeg vil se for meg ☺️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 11.51):

Begynte på denne i går. Den gir meg godt inntrykk både av hvordan folk så ut og hvordan landskapet (jeg har aldri vært nord for Værnes) ser ut ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrazyCatLady2500 skrev (5 minutter siden):

Ja, takk, men det er «fattigfolket» jeg vil se for meg ☺️ 

Hvilken serie leSer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (7 minutter siden):

Hvilken serie leSer du?

Stina Saga ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...