Gå til innhold

Orker ikke å bo i borettslag, men har ikke råd til enebolig.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er i utgangspunktet ikke borettslaget som er problemet, men idiotnaboer. Har bodd 10 år i blokk og stortrivdes, så ble det plutselig utskiftning av beboere i tre av leilighetene rundt, og nå er det er sant helvete å bo her.

Anonymkode: eb98c...b9b

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bor i sameie og må bruke gangen som soverom pga støy om nettene😏Er dessverre både fattig og syk, så kan ikke ha hus.

Anonymkode: 28020...5d7

Jeg ligger på stua pgr av bråk . Er så lei .  Jeg kjøper meg nok hytte seinere å bor der .

Anonymkode: 9f221...3a3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frihet og rettferdighet er at alle bor i blokk❤

Anonymkode: 568d2...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her bor jeg i rekkehus,og det er faktisk helt stille her. Jeg hører ikke noe overhodet til naboene. Så det blir nok lenge til jeg flytter i leilighet igjen, At det er stille og rolig er faktisk ganske viktig.

Men hadde jeg drømt om enebolig hadde det måtte blitt på bygda.

Anonymkode: 5cc67...bd9

Så heldig du er. Her høres altfor mye gjennom veggen. 

Anonymkode: 099e8...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har stikk motsatt erfaring faktisk. Kjøpte enebolig for 10 år siden og angret med en gang. Bor i dag i 24. etasje i et moderne bygg med fantastisk utsikt og alle fasiliteter, og jeg elsker det. Siden det er et moderne bygg er det like stille som om jeg hadde bodd milevis fra nærmeste nabo. Høyt oppe så det er så godt som ingen gatestøy heller.

Kommer aldri, aldri, aldri til å kjøpe hus igjen.

Anonymkode: 4b448...0fa

Enig! Det er stor forskjell på borettslag.

Jeg er oppvokst i enebolig, og bor nå i en lavblokk i Oslo. Her er det tilnærmet lydtett (hører svak lyd når datteren til naboene over hopper tau i stua, ellers er det helt tyst). Har egen hage, og utsikt til fine grøntarealer.

Føler at jeg har godt privatliv her, forholder meg til naboene så mye som jeg gidder (noen av dem er superhyggelige, så jeg setter faktisk stor pris på dem).

Betaler under 3000 kr i fellesutgifter i måneden, og da er varmtvann, internett og TV inkludert. I tillegg har vi gartner som tar seg av felles hager og plener, og vaktmestertjenester er inkludert. 

Borettslaget er ikke nytt heller, det er en OBOS-blokk fra ca. 1980. 

Skjønner ikke hva slags borettslag folk her i tråden har flyttet inn i. Anbefaler å se etter et sted med etasjeskiller i betong, og beliggenhet der man ikke ser rett inn i stua til noen andre. 

Anonymkode: 2fe98...e0b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Naboer er den verste sorten mennesker som finnes. Det spiller ingen rolle om de bråker eller ikke. Bare det å se, høre og lukte dem (matlukt er provoserende irriterende!) er ille nok i seg selv. 😅

Word!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frihet og rettferdighet er at alle bor i blokk❤

Anonymkode: 568d2...0a3

Hæ? Det er hverken fritt eller rettferdig å bli utsatt for andres bråk i tide og utide!

Det stilleste stedet jeg har bodd, minus der jeg bor nå, var i rekkehus i Oslo vest. Jeg har også bodd i enebolig i liten by, mye mer bråk der! Men kan såklart ikke sammenlignes med leiligheten midt i Oslo.

Nå bor jeg i rekkehus på landet og elsker det! 30 min med tog til Oslo S. Men likevel: vi er heldige med naboene, hvis de gamlingene rett ovenfor vår hage skulle flytte og bli byttet ut med en bråkete familie, så blir idyllen fort brutt. Naboene ved siden av hører vi omtrent ikke, det er fantastisk lydisolert, tydeligvis. Det er mer det å sitte ute som blir kjipt hvis vi er uheldig med naboene.

Anonymkode: 65714...c36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med leilighet for egen del er parkering. Som oftest bare en parkeringsplass og veldig vanskelig med gjesteparkering når man har besøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ligger på stua pgr av bråk . Er så lei .  Jeg kjøper meg nok hytte seinere å bor der .

Skulle ønske jeg kunne gjort det😍Men i min situasjon er det ikke realistisk. I dag har jeg bært madrassene inn igjen på soverommet; kan ikke sove på gangen lenger. Får mer vondt i en allerede ødelagt rygg, og er dritredd for å ødelegge varmekablene når jeg legger madrass der som dekker hele gulvet i gangen. Hva fan kan man gjøre; jeg selger innen 6 mnd…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Forstår at ikke alle har de samme forutsetningene, men har var det mye klagete folk. Hvis det er så viktig for deg å bo uten folk rundt deg, hvorfor har du ikke flyttet på landet, tatt en jobb hvor du tjener såpass bra at du kan kjøpe enebolig eller i det minste vært opptatt av at der du flytter er det nokså god lydisolering og det er færrest  mulig vegger mot naboer? Jeg har bla gjort sistnevnte. Jeg liker heller ikke bråkete naboer. Men her må dere ta litt ansvar folkens! Eller lære dere å leve godt til tross for bråk. 

Anonymkode: 06a5b...5ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Aldri forstått meg på folk som søker og ønsker å bo i blokk/bygg med naboer. Jeg leide i høyblokk, mareritt. Jeg eier nå i et borettslag, i lavblokk med "bare" 4 etasjer og 10 enheter. Det er 9 for mange for min smak og jeg hater det som pesten. Er redd jeg aldri vil komme meg inn på eneboligmarkedet. 

Vurderer å ofre livet i byen og flytte litt utenfor byen neste gang. Går å venter på at leiligheten skal gå opp i verdi, noe som vil ta år 😭

Så jeg forstår deg og hvorfor du angrer. Naboer er den verste sorten mennesker som finnes. Det spiller ingen rolle om de bråker eller ikke. Bare det å se, høre og lukte dem (matlukt er provoserende irriterende!) er ille nok i seg selv. 😅

Anonymkode: 86ff2...1eb

Hos meg er det det at de alltid sitter utenfor mine vinduer og skravler, de er stille på nettene. Jeg føler jeg ikke får privatliv.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig!  Det strider helt i mot min natur å bo tett i tett med fremmede mennesker! Uansett om de er ok. Teller ned årene til ungene forlater redet, da skal jeg ha enebolig på landet. Eller i hvert fall langt nok unna naboer til å se, høre eller lukte de 😂

Anonymkode: 12e20...6ff

Jeg venter til prisene stiger, så vurderer å selge igjen her og lete etter hus. Problemet er bare at husene er så dyre her jeg bor.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stakkars deg, mine bråker ikke så fælt men føler likevel jeg ikke får privatliv. Man møter de i gangene, ved heisen osv..

takinova skrev (5 timer siden):

Hovedproblemet med leilighet for egen del er parkering. Som oftest bare en parkeringsplass og veldig vanskelig med gjesteparkering når man har besøk.

Ja dette også! Ikke kan man ha flere biler heller, hørt fra andre naboer som sier det.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Forstår at ikke alle har de samme forutsetningene, men har var det mye klagete folk. Hvis det er så viktig for deg å bo uten folk rundt deg, hvorfor har du ikke flyttet på landet, tatt en jobb hvor du tjener såpass bra at du kan kjøpe enebolig eller i det minste vært opptatt av at der du flytter er det nokså god lydisolering og det er færrest  mulig vegger mot naboer? Jeg har bla gjort sistnevnte. Jeg liker heller ikke bråkete naboer. Men her må dere ta litt ansvar folkens! Eller lære dere å leve godt til tross for bråk. 

De er ikke bråkete! Men jeg føler likevel jeg ikke får privatliv. Jeg trodde jeg ville dette, men har funnet ut ved å selge og kjøpe to borettslagleiligheter , at det ikke er folkene generelt, men bostilen jeg ikke klarer. Og nå angrer jeg på valget jeg tok da jeg solgte mitt hus. Jeg angrer :( Og nå kommer jeg  meg dessverre ikke inn på markedet til eneboliger lengre. Ikke kanjeg ta ny jobb heller, da jeg sliter med helsen og ikke klarer mer enn det jeg gjør dessverre.

Anonymkode: 52800...84a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde jeg ville dette, men har funnet ut ved å selge og kjøpe to borettslagleiligheter , at det ikke er folkene generelt, men bostilen jeg ikke klarer.

Dette var veldig godt sagt. Tror også det ikke dreier seg om naboer, men at man bare ikke selv passer til denne boformen.

Men når du snakker om borettslag, mener du da også selveier i blokk/sameie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (13 minutter siden):

Dette var veldig godt sagt. Tror også det ikke dreier seg om naboer, men at man bare ikke selv passer til denne boformen.

Men når du snakker om borettslag, mener du da også selveier i blokk/sameie?

Borettslag har ofte mindre gjennomtrekk av beboere fordi reglene er strenge ved utleie, som regel er det mer rolig der enn i en selveier. Har bodd i begge deler, også i rekkehus, var heldigvis rolige naboer. 

Har hus nå og synes det er mye ansvar. Angrer på at jeg solgte leiligheten selv om å ha hage har sine fordeler. Hvis man er singel og lite handy ville jeg valgt leilighet igjen. Men noen steder kan det være mye bråk, rus og psykiatri, eller mange bråkete barnefamilier. Det har jeg bare opplevd de gangene jeg har leid, ikke når jeg har kjøpt. 

Anonymkode: 4cc8d...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke handy, og er ufør og klarer ikke vedlikehold. Koster masse å leie folk til alt. Valgte å kjøpe leilighet, men angrer veldig pga naboen. Det er ikke snakk om normal støy; her er nytt og godt isolert. Det er psykiatrisk tilfelle her. Har hatt kontakt med advokat, vergen h*ns mm. Kommer ikke noen vei. Blir mer syk av søvnmangel, og ommøbleringer for å finne en plass å sove på 40 m2. Godt mulig jeg syter jævligt, men må ut med minst en mill mer nå for å kjøpe noe annet. Så naboer kan fucke opp både helse og økonomi. Som allerede er skakkkjørt😡Misunner de som bor i hus, evt enderekkehus.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i rekkehusleilighet, med nabo over. det er litt bråk fra henne, men det er bare en person og hun er masse borte.  Nå skal hun selge og det er kjempe lytt, så gruer meg veldig. 🥲 Bor på enden, og hører bare henne. 

Jeg elsker å bo her i forhold til i leilighet da, fordi stedet jeg hadde før var det så mange som blandet seg sånn, stod i vinduet å kikket. Her ser ingen inn, gjerne og hekk rundt hele uteplassen min. 

Anonymkode: bc306...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har simpelthen ikke råd til enebolig, og bor derfor i blokk. Det hadde vært MYE bedre for helsen min å bo i enebolig, men da måtte jeg ha flyttet så langt unna at jeg ville mistrivdes med beliggenheten. 

Det er en del lyder jeg kunne klart meg foruten, men samtidig så slipper jeg alt styret med vedlikehold av tak, kledning, drenering, hage, rør, og alt som følger med et hus. 

Kompromisset er jo rekkehus, og finner du deg en enderekke med god intern beliggenhet, så kan du bo mye mer stille enn om du bor i et leilighetsbygg. Er det et sameie/borettslag, så slipper du en del av det utvendige ansvaret, du kan få hage/fint uteområde, og bo mer fredelig. 

Anonymkode: 36bf2...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Eva-Lena skrev (16 timer siden):

Takk for at du deler dette. Jeg har vurdert i flere år å selge huset litt og flytte til leilighet. Jeg bare gruer meg til evt naboer som bråker til alle døgnets timer. 

Er ikke sånn overalt men man kan jo være uheldig. Jeg hører ikke naboene mine. Var noen år det var småunger her, det hørtes. Men nå er det stille og rolig her igjen.

Anonymkode: 0c91f...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke handy, og er ufør og klarer ikke vedlikehold. Koster masse å leie folk til alt. Valgte å kjøpe leilighet, men angrer veldig pga naboen. Det er ikke snakk om normal støy; her er nytt og godt isolert. Det er psykiatrisk tilfelle her. Har hatt kontakt med advokat, vergen h*ns mm. Kommer ikke noen vei. Blir mer syk av søvnmangel, og ommøbleringer for å finne en plass å sove på 40 m2. Godt mulig jeg syter jævligt, men må ut med minst en mill mer nå for å kjøpe noe annet. Så naboer kan fucke opp både helse og økonomi. Som allerede er skakkkjørt😡Misunner de som bor i hus, evt enderekkehus.

Har du vurdert å bruke sov i ro i ørene om natten ? Om det er stille inne her hos oss, så er det endel bråk ute med trafikk og fly. Og det var jo en del bråk da de reiv to bygninger og bygde flere leiligheter og tomannsboliger. Her er det trafikk både foran og bak rekkehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du vurdert å bruke sov i ro i ørene om natten ? Om det er stille inne her hos oss, så er det endel bråk ute med trafikk og fly. Og det var jo en del bråk da de reiv to bygninger og bygde flere leiligheter og tomannsboliger. Her er det trafikk både foran og bak rekkehuset.

Nå er ikke jeg TS, men det er ikke særlig ok å måtte bruke ørepropper for å få hvile i sitt eget hjem. Det er for det første ubehagelig over tid, og det tar bare vekk litt lyd (sov i ro tar ikke mekaniske lyder). Jeg hører naboene godt når de dundrer opp trappene og slenge i dører selv med ørepropper. 

Anonymkode: 36bf2...1df

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjau87 skrev (17 timer siden):

Jeg bor i ett borettslag og har bodd her i 3 år, aldri hørt noe av naboene og vi har leilighet midt i blokken🙈 Så er nok forskjellig fra borettslag til borettslag 🙂

Men de hører sikkert deg😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...