AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Del Skrevet 1. januar 2023 Aldri sett noe av ham før. Hvilken film er greit å starte med? Orker ikke starte med det mest avanserte, får heller ta det senere når jeg er blitt litt "kjent" med ham. Ser at Nrk har en dokumentar om ham i anledningen 100 år siden hans fødsel for noen år siden, så skal se den når den blir tilgjengelig. Andre tips? Anonymkode: 82a68...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Del Skrevet 1. januar 2023 Fanny og Alexander er et allright sted å starte, spør du meg. Finnes i to versjoner, en kortere film og en lengre TV-versjon. Den inneholder mange kjente Bergman-elementer, men er relativt kommersiell, og folk flest har et forhold til den da den har gått på TV i jula som nærmest et fast innslag over mange år. Den er også et av de nyere verkene hans, men ble lagd før han ble skikkelig gammel. Anonymkode: 9da50...469 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Del Skrevet 2. januar 2023 Støtter Fanny och Alexander. Persona og Vargtimmen er nok de to særeste filmene. Anonymkode: c0a5a...354 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Del Skrevet 3. januar 2023 Takk for tips om Fanny og Alexander! Men vet ikke om jeg orker å starte med den. Har fått låne en stor bunke av filmene hans på DVD, og Fanny og Alexander er kjempelang, fem timer… Føler det er litt voldsomt å starte med, eller er den så god at det ikke gjør noe at den er lang? Hva bør jeg i så fall se etter å ha sett denne? 😊 Anonymkode: 82a68...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Del Skrevet 3. januar 2023 Du finner den korte versjonen av Fanny og Alexander på tv2 play. Så den for noen dager siden, likte den godt men jeg vil gjerne se den andre versjonen også. Anonymkode: 6aabc...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 3. januar 2023 #6 Del Skrevet 3. januar 2023 Den første jeg så for mange herrens år siden da jeg var tenåring var Såsom i en spegel / Through A Glass Darkly (1961), og jeg ble hektet umiddelbart! Den står fremdeles fjellstøtt som en av mine virkelig store favoritter av skandinavisk film Den kan fungere fint som en inngangsport, og likeså tror jeg Det sjunde inseglet / The Seventh Seal (1957) eller komedien Sommarnattens Leende / Smiles of A Summer Night (1955) kan være fine å starte med hvis du vil ha en litt kortere introduksjon før du begir deg ut på Fanny och Alexander (1982). Nattvardsgästarna / Winter Light (1963) er film nummer to i en løs tematisk trilogi bestående av Såsom i en spegel og Tystnaden / The Silence (1963), så den kan godt følge Såsom i en spegel, om du velger å starte med den. Legger også til at Nattvardsgästarna vil være perfekt i en "double bill" med Paul Schaders utsøkte First Reformed (2017), som er inspirert av Bergmanns film i så stor grad at den nesten kan anses som en adaptasjon. God fornøyelse 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvorfor? Skrevet 15. januar 2023 #7 Del Skrevet 15. januar 2023 Anbefaler Høstsonaten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå