Gå til innhold

Hvor mye under takst kan vi by?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eneboligen har ligget ute for salg siden april 2022. Prisantydning er 3,5 mill uten omkostninger. Hvor mye under kan vi by tenker dere? Gammel bolig som er renovert og bygget på tidlig 2000-tallet. Lite ting som blør i følge taksering, små avvik som ikke koster så veldig mye å fikse.

Anonymkode: f5731...b50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har nylig solgt selv, og det startet et par 100 000 under taksten på 2400 000. Så tenker at et par hundretusen er helt innefor. Strengt tatt kan du jo by så lavt du vil - noen ganger kommer selger med motbud, andre ganger blir det avslått - og hvis selger er desperat godtas det kanskje gmen en desperat selger hadde vel kanskje suttet ned prisen allerede om den har ligget så lenge 

Anonymkode: 3a7ae...283

• Liker 3
Skrevet

Hvis de la den ut i april, betyr det at den var for dyr i et "friskt" marked. Prisene har sunket siden sommeren så jeg ville startet under 3 mill. Enebolig til 3,5 betyr jo at den ikke er veldig attraktiv eller sentralt beliggende. Disse boligene synker mer i dårlige tider enn boliger hvor alt stemmer.

Dere byr jo uansett alene, så dere bestemmer hva boligen er verdt for dere. Hvis det er aktuelt å selge innen noen år er alt over 3 for mye etter min mening.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3,1

Anonymkode: 43499...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpe enebolig for 2.7 (2.8 inkl omkostninger) som lå ute til 3.2 i desember i fjor. Så tenker du fint kan starte under 3 nå som markedet er helt annerledes. Vår ble lagt ut 3 måneder før.

Anonymkode: f9d48...9a4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi kjøpte hus i 2019, det lå ute til 4,9 og hadde ligget i 8 mnd.

Vårt første bud var på 4, og vi endte på 4,5 før vi fikk aksept.

Begynn lavt!

Endret av omnitron
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar alle!😄 Glemte å nevne at boligen ligger til på Vestlandet, er 285 kvadratmeter stor. Klassisk hvitmalt hus med 6 soverom, 3 stuer og 2 bad og 1 wc. 

Tenkte også et bud rundt 3-3,1 mill, men kunne vi startet lavere også? Ser for oss at vi må(vil) bruke noen hundre tusen på oppgradering av kjøkken, nytt golv, nye dusjkabinett og baderomsinnredning 

Boligen er opprinnelig over 100 år gammel, men ble totalrenovert tidlig 2000-tallet. Er det en ulempe at noe av trekonstruksjonen kanskje er fra tidlig 1900? Det skremmer meg kanskje litt.. Alt elektrisk, tak, rør, bad, vinduer osv ble byttet i tidsrommet 2002-2005

Skrevet

Dere kan gå så lavt dere vil. Det er uansett opp til selger å akseptere eller komme med motbud.

Utfordringen er at selger er ofte (naturlig nok) følelsesmessig investert i budrunden mens kjøper ofte ikke er det. Eller hvertfall ikke rundt de samme følelsene. Så et "skambud" kan oppfattes negativt og gjerne gjøre at selger setter seg på bakbeina og nekter å selge til dere i det hele tatt (dere vil jo aldri sette like mye pris på boligen som de) eller at de blir lite samarbeidsvillige under overtakelsesprosessen.

Men når det er sagt - en bolig som har ligget ute i 9 måneder og enda ikke blitt solgt har enten store mangler eller er for høyt priset for markedet nå.

Når det gjelder tilstanden generelt så må dere prøve å være objektive. Selv om mye er byttet ut i tidsrommet 2002-2005 så er mye ikke det. Og selv det som ble byttet ut begynner å bli 20-25 år siden og klar for ny runde. Dette må dere ta i betraktning på budet dere gir. Samtidig - hva går andre tilsvarende boliger for i området?

Husk og at det er de som ikke vil være først ute med å legge inn bud. Dersom det har vært flere på visning men ikke lagt inn bud enda, så kan det være at de våkner når dere legger inn det første budet. Men sannsynligvis - etter 9 måneder - er de fleste som har vist interesse før borte nå. Men verdt å høre med megler om det er noen på interesselisten :)

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Takk for svar alle!😄 Glemte å nevne at boligen ligger til på Vestlandet, er 285 kvadratmeter stor. Klassisk hvitmalt hus med 6 soverom, 3 stuer og 2 bad og 1 wc. 

Tenkte også et bud rundt 3-3,1 mill, men kunne vi startet lavere også? Ser for oss at vi må(vil) bruke noen hundre tusen på oppgradering av kjøkken, nytt golv, nye dusjkabinett og baderomsinnredning 

Boligen er opprinnelig over 100 år gammel, men ble totalrenovert tidlig 2000-tallet. Er det en ulempe at noe av trekonstruksjonen kanskje er fra tidlig 1900? Det skremmer meg kanskje litt.. Alt elektrisk, tak, rør, bad, vinduer osv ble byttet i tidsrommet 2002-2005

Vestlandet kan jo være alt fra Odda til Bergen :ler: 

Jeg ville startet på 3 mill. Det er veldig mye under prisantydning, og er frekt nok uten å være for frekt. 

Anonymkode: 757d4...bd1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Start på 2,5. Dere kommer til å ende med motbud fra nåværende eier. Eier vi automatisk senke egne forventninger, og dere vil få en billigere bolig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Snok1 said:

Start på 2,5. Dere kommer til å ende med motbud fra nåværende eier. Eier vi automatisk senke egne forventninger, og dere vil få en billigere bolig. 

Ikke sjangs. Du tenker å by 1 million under takst? Og tror du skal få det? Da forstår du ingenting.

Anonymkode: 39d2b...c0e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sjangs. Du tenker å by 1 million under takst? Og tror du skal få det? Da forstår du ingenting.

Du må lese hva jeg skriver.

Man legger inn et lavt bud for å starte en forhandling med eier. Et lavt bud senker eiers forventning til prisoppnåelse. Dette kalles å skape et ankerfeste i forhandlingsteorien.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Nei. Risikoen for å irritere selger til å ikke ønske å selge til deg, blir relativt stor. Det er greit at prisene har sunket, men de har ikke gått ned SÅ mye. Mye større sjans for at selger vil være velvillig til å komme med et godt motbud hvis det første budet ikke er uanstendig frekt..

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud så billig. Kunne fått 4 sånne hus for mitt rekkehus på Oslo vest. Syk tanke 

Anonymkode: ccbef...fb5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er noe i forhandlinger som heter ankerpunkt. Selgers er 3,5, kjøper må definere sitt. Hvis begge er like gode forhandlere ender man da midt i mellom. Selger har som regel profesjonell bistand av megler så de er viktig å legge sitt anker så lavt at man har noe å gå på.

Den andre muligheten er å bestemme seg for hva huset er verdt for kjøper, legge inn bud på det med fair frist, og gjøre det klart for megler at det er høyeste aktuelle sum. Da må man være klar til å finne noe annet hvis budet blir avslått.

Uansett slutt å høre på "skambud-hylekoret" på KG. I dagens marked er bolig kun verdt det noen er villig til å gi.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Risikoen for å irritere selger til å ikke ønske å selge til deg, blir relativt stor. Det er greit at prisene har sunket, men de har ikke gått ned SÅ mye. Mye større sjans for at selger vil være velvillig til å komme med et godt motbud hvis det første budet ikke er uanstendig frekt..

Jeg har kjøpt hus to ganger på denne måten og aldri opplevd at eier ikke vil ha pengene mine. Noen må sette nytt markedsnivå i nedgangstider også. 
Eier kommer tilbake og gir et motbud (som oftest rett under prisvurdering), og så er forhandlingen i gang.

Dersom huset har ligget i nesten ett år så må megler også realitetsorientere eier.

Det er markedet som bestemmer prisen. Den vil ikke bli 2,5, men den kan bli atskillig lavere enn prisvurdering med litt aggressiv forhandlingsteknikk. 

• Liker 3
Skrevet
spinner skrev (4 minutter siden):

Det er noe i forhandlinger som heter ankerpunkt.

Jo. Educate yourself.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Jeg har kjøpt hus to ganger på denne måten og aldri opplevd at eier ikke vil ha pengene mine. Noen må sette nytt markedsnivå i nedgangstider også. 
Eier kommer tilbake og gir et motbud (som oftest rett under prisvurdering), og så er forhandlingen i gang.

Dersom huset har ligget i nesten ett år så må megler også realitetsorientere eier.

Det er markedet som bestemmer prisen. Den vil ikke bli 2,5, men den kan bli atskillig lavere enn prisvurdering med litt aggressiv forhandlingsteknikk. 

Og jeg har solgt boliger hvor jeg ikke har vært interessert i å gjøre handel fordi kjøper har vært for frekk. Jeg tok heller boligen av markedet en kort tid, satt ned prisen litt, kom øverst på finn, og boligen ble solgt til over prisantydning kort tid etter. Den gangen var det også et tregt marked. 

Spørsmålet er hvor god/dårlig tid selger har, og hva som vil gi tap/gå i null/gevinst. Jeg tenker at når en bolig fortsatt ligger på finn til samme pris etter 9 mnd, uten prisjustering, så har selger enten en dårlig megler, eller selger er urokkelig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg har solgt boliger hvor jeg ikke har vært interessert i å gjøre handel fordi kjøper har vært for frekk. Jeg tok heller boligen av markedet en kort tid, satt ned prisen litt, kom øverst på finn, og boligen ble solgt til over prisantydning kort tid etter. Den gangen var det også et tregt marked. 

Spørsmålet er hvor god/dårlig tid selger har, og hva som vil gi tap/gå i null/gevinst. Jeg tenker at når en bolig fortsatt ligger på finn til samme pris etter 9 mnd, uten prisjustering, så har selger enten en dårlig megler, eller selger er urokkelig. 

Fantastisk hvor mange som har opplevd at boligselgere sier nei til å selge til frekke budgivere. (Og ingen tror på oss som har kjøpt godt under takst/prisantydning. For egen del 1,5 mill under i 2009).

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (8 minutter siden):

Jo. Educate yourself.

??? Trodde egentlig vi var nogenlunde enige  :  )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...