AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #81 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ah ser nå at du ikke er ts, mem bare en som har tatt over tråden hennes. Anonymkode: 696dc...b17 Å svare på spørsmål er neppe å ta over tråden. Anonymkode: f966f...b75
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. januar 2023 #82 Skrevet 3. januar 2023 Jeg er en av dem som elsker jobben min. Jobber med noe jeg er interessert i og utdannet innenfor, men det er nok ikke hovedårsaken til at jeg liker den jobben så godt. Tjener helt middels, så lønna er heller ikke årsaken. Grunnen tror jeg først og fremst er at jeg opplever mestringsfølelse, at jeg får bruke kunnskapen min og evnene mine, løse oppgaver, faglig og personlig vekst etc. Jeg har hatt andre jobber tidligere som har vært gørrkjedelige (f.eks. jobbe i dagligvarebutikk), og det jeg har mislikt mest da har ofte vært at jeg har kjedet meg fordi arbeidsoppgavene har vært enkle og repetitive, og at jeg ikke har opplevd mestringsfølelse fordi det var mye stress og klager fra alle kanter. Det er ikke sånn at noen mennesker liker å jobbe og noen bare ikke liker det. Det handler om å finne den typen jobb som er rett for seg. Og ikke alle er så heldige at de finner det. Men jo mer relevant utdannelse man tar, jo større er sjansen for å få jobbe med noe man liker. Du må finne ut hva det er du IKKE liker i din nåværende og tidligere jobber. Jeg vet f.eks. at jeg misliker å jobbe med mennesker (som i kunder, pasienter etc.) fordi jeg synes det er både krevende og stressende, derfor unngår jeg slike jobber. Mens andre sier de elsker å jobbe med mennesker, så her er det store ulikheter mellom folk. Ikke tenk at du må elske jobben for at det skal kunne fungere. Men dersom du er villig til å jobbe for det (altså ta en utdannelse, bli kjent med deg selv som arbeidstaker og finne ut hva som fungerer for deg), bør det jo være mulig å finne noe du kan trives med.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #83 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det handler nok mer om hva en selv mener passer en. Noen liker jo å jobbe og bidra, andre er ikke så nøye på dette. Det er liksom alle typer folk i den smeltedigelen vi kaller samfunnet. Noen står på for seg selv og andre, noen mest for seg selv og lite for andre. En "gidder" kanskje jobbe, men finner ut at en liker ikke dette så godt og det passer en dårlig. Da vil det bare ha negative følger på sikt for personen. Det hjelper en person da lite at en haug random mennesker rundt om er fornøyd når en selv ikke trives. Anonymkode: f966f...b75 Hadde flere tenkt som deg, så hadde det fått mye større konsekvenser enn at det ikke hjelper en selv at "random" mennesker er fornøyde selv om man selv kanskje ikke liker å jobbe. Du får tat en titt på alt rundt deg; skoler, helsevesen, trygdeordninger, samferdsel, barnehager osv. Ingenting av dette kunne ha blitt tilbudt på måten det nå gjøres dersom mange nok tenker at de ikke gidder å jobbe. Når man har tilgang til slike tjenester på lik linje med andre, så er det faktisk en plikt å jobbe, hvis ikke så får man si fra seg alt og heller finansiere alt selv. Holdninger som presenteres her er med på å undergrave velferdsstaten slik vi kjenner den, og det er ikke sikkert det er så mange år igjen når holdninger som dette brer seg utover. Anonymkode: a19f6...995 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #84 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde flere tenkt som deg, så hadde det fått mye større konsekvenser enn at det ikke hjelper en selv at "random" mennesker er fornøyde selv om man selv kanskje ikke liker å jobbe. Du får tat en titt på alt rundt deg; skoler, helsevesen, trygdeordninger, samferdsel, barnehager osv. Ingenting av dette kunne ha blitt tilbudt på måten det nå gjøres dersom mange nok tenker at de ikke gidder å jobbe. Når man har tilgang til slike tjenester på lik linje med andre, så er det faktisk en plikt å jobbe, hvis ikke så får man si fra seg alt og heller finansiere alt selv. Holdninger som presenteres her er med på å undergrave velferdsstaten slik vi kjenner den, og det er ikke sikkert det er så mange år igjen når holdninger som dette brer seg utover. Anonymkode: a19f6...995 Joda, men det er en etablert sannhet at svært få tenker som meg. Det blir hele tiden snakket om at de aller fleste vil bidra, de vil ha høyere lønn for å finansiere forbruket sitt. Det for blir dette argumentet med at "skulle alle tenke som..." veldig lite verdt. Anonymkode: f966f...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #85 Skrevet 4. januar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Joda, men det er en etablert sannhet at svært få tenker som meg. Det blir hele tiden snakket om at de aller fleste vil bidra, de vil ha høyere lønn for å finansiere forbruket sitt. Det for blir dette argumentet med at "skulle alle tenke som..." veldig lite verdt. Anonymkode: f966f...b75 Jeg synes synd på foreldrene dine som ser hva deres barn har vokst opp til å bli. Anonymkode: 42661...a20 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #86 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes synd på foreldrene dine som ser hva deres barn har vokst opp til å bli. Anonymkode: 42661...a20 De bryr seg fint lite om dette. Anonymkode: f966f...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #87 Skrevet 4. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: De bryr seg fint lite om dette. Anonymkode: f966f...b75 De hadde nok ønsket at deres sønn/datter gjorde noe mer konstruktivt med sin tid enn å trolle på KG. Anonymkode: 42661...a20
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #88 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): De hadde nok ønsket at deres sønn/datter gjorde noe mer konstruktivt med sin tid enn å trolle på KG. Anonymkode: 42661...a20 Neida, jeg kan forsikre deg om at dette er av absolutt 0 betydning. Anonymkode: f966f...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #89 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, men det er en etablert sannhet at svært få tenker som meg. Det blir hele tiden snakket om at de aller fleste vil bidra, de vil ha høyere lønn for å finansiere forbruket sitt. Det for blir dette argumentet med at "skulle alle tenke som..." veldig lite verdt. Anonymkode: f966f...b75 Det er faktisk overraskende mange som tenker slik, og flere har det blitt. Legg til alle de som står utenfor arbeidslivet av andre grunner, så er det ingen hemmelighet at velferdsstaten trolig går sine siste år i møte. Anonymkode: a19f6...995
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #90 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er faktisk overraskende mange som tenker slik, og flere har det blitt. Legg til alle de som står utenfor arbeidslivet av andre grunner, så er det ingen hemmelighet at velferdsstaten trolig går sine siste år i møte. Anonymkode: a19f6...995 Om de tenker slik, har de sikkert egne gode grunner til dette. Jeg har mine, andre har sine. Om velferdsstaten ryker, er det bare en ting i tiden. Alt kommer og går med ulike mellomrom. Anonymkode: f966f...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #92 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 0.17): Netflix ser jeg også. Ellers sykler og svømmer jeg mye, samt annen trening. Går mye i fjellet sommer og høst. Gamer en del. Har band og øver mye på instrumentet. Besøker slekt og venner over hele landet. Er en del på hytta til mine foreldre. Bruker tid på nettet på ting som opptar meg som økomomi og politikk. Ellers liker jeg å tasse rundt i byen på fine dager, treffer alltid noen kjente. Har også en hobby som gir et par tusen i mnd. Reiser en del, er mye billig å finne når en kan hive seg rundt på veldig kort varsel. Anonymkode: f966f...b75 Ja, vi er forskjellige - dette hadde vært et nitrist liv for meg. Jeg liker å jobbe. Finner du en jobb som passer deg, med spennende oppgaver, grei lønn og endel fleksibilitet er det gull. Men selvfølgelig er ikke alle dager like morsomme. Det er de ikke hvis man gamer eller er på hytta til foreldrene sine heller. Anonymkode: 1d449...661
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #93 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Om de tenker slik, har de sikkert egne gode grunner til dette. Jeg har mine, andre har sine. Om velferdsstaten ryker, er det bare en ting i tiden. Alt kommer og går med ulike mellomrom. Anonymkode: f966f...b75 Poenget er at det ikke er bærekraftig, og nei - om velferdsstaten ryker betyr det mer enn at det bare er en ting i tiden, siden da ingen får noe som helst uten å jobbe lenger. Anonymkode: a19f6...995 1
charlotte0 Skrevet 4. januar 2023 #94 Skrevet 4. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 18.35): Det er på mange måter din oppgave å "tekkes andre", jo. I den forstand at du bør yte til fellesskapet i den grad du kan. At det er drepende kjedelig å jobbe er dessverre ikke god nok grunn til at du skal høste goder andre har ervervet i form at trygd (om du mener det er din utvei for ikke å kjede deg her i livet). Du er nødt for å finne din vei her i livet, som alle oss andre. Anonymkode: 0f589...03a Herregud som dere er ute etter å «ta» TS her! 🤣 Hun har da aldri sagt noe om at hun ønsker å leve på andre? Hvorfor skal hun late som hun liker å jobbe bare for å tekkes dere andre? Fakta er vel at de færreste egentlig jobber fullt med glede. Det er noe vi bare må gjøre for å ha penger til å leve, for å kunne kjøpe oss det vi vil og ha et noenlunde liv verdt å leve. Hadde glatt jobbet mindre om det var en mulighet iallefall. Jobb er noe vi gjør fordi vi må, selv om det er i store perioder av livet er dritkjedelig. Tror mange lyver for seg selv for å klare og opprettholde motivasjonen til å fortsette i dette meningsløse, kjedelige hamsterhjulet. Endret 4. januar 2023 av charlotte0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #95 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja, vi er forskjellige - dette hadde vært et nitrist liv for meg. Jeg liker å jobbe. Finner du en jobb som passer deg, med spennende oppgaver, grei lønn og endel fleksibilitet er det gull. Men selvfølgelig er ikke alle dager like morsomme. Det er de ikke hvis man gamer eller er på hytta til foreldrene sine heller. Anonymkode: 1d449...661 Helt riktig, vi er forskjellige. Og godt er det. Anonymkode: f966f...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #96 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Poenget er at det ikke er bærekraftig, og nei - om velferdsstaten ryker betyr det mer enn at det bare er en ting i tiden, siden da ingen får noe som helst uten å jobbe lenger. Anonymkode: a19f6...995 Nei, det kan sikkert bli vanskelig. Men er det slik det blir, så er det jo bare sånn. Jeg regner med den holde noen gode år til. Anonymkode: f966f...b75
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #97 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det kan sikkert bli vanskelig. Men er det slik det blir, så er det jo bare sånn. Jeg regner med den holde noen gode år til. Anonymkode: f966f...b75 Du høres relativt ung ut, så da vil den ikke holde til du blir gammel og pleietrengende. Den pleien eldre får i dag - som ikke alltid er så bra - vil vi ikke klare å være i nærheten av om endel tiår, hvis ikke noe eksepsjonelt skjer (som mange flere barnefødsler, en ny veldig innbringende inntektskilde a la oljen eller teknologiutvikling som innebærer «kloning» av omsorgsarbeidere). Så mitt råd er å spare så du selv kan bekoste litt pleie som eldre. Anonymkode: 1d449...661
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #98 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du høres relativt ung ut, så da vil den ikke holde til du blir gammel og pleietrengende. Den pleien eldre får i dag - som ikke alltid er så bra - vil vi ikke klare å være i nærheten av om endel tiår, hvis ikke noe eksepsjonelt skjer (som mange flere barnefødsler, en ny veldig innbringende inntektskilde a la oljen eller teknologiutvikling som innebærer «kloning» av omsorgsarbeidere). Så mitt råd er å spare så du selv kan bekoste litt pleie som eldre. Anonymkode: 1d449...661 Jada, sparingen er i full gang og jeg har rimelig god kontroll der. Jeg er dog ikke "relativt ung" lengre. Anonymkode: f966f...b75
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå