Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor mener du at du har rett på å bli finansiert av andre eller staten bare fordi du ikke gidder å jobbe?

jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan du klarer å rettferdiggjøre det i ditt hode.

Anonymkode: 696dc...b17

Det handler nok mer om hva en selv mener passer en. Noen liker jo å jobbe og bidra, andre er ikke så nøye på dette. Det er liksom alle typer folk i den smeltedigelen vi kaller samfunnet. Noen står på for seg selv og andre, noen mest for seg selv og lite for andre.

En "gidder" kanskje jobbe, men finner ut at en liker ikke dette så godt og det passer en dårlig. Da vil det bare ha negative følger på sikt for personen. Det hjelper en person da lite at en haug random mennesker rundt om er fornøyd når en selv ikke trives.

Anonymkode: f966f...b75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada, men dette betyr så mye mer for noen enn for andre. Jobb passer ikke for alle, så enkelt kan det være. Man er mer opptatt av sitt eget forgodtbefinnende enn man er opptatt av hva andre måtte mene om en.

Slik har det forsåvidt alltid vært, folk er veldig ulike på alle måter.

Nei, dette er bare patetisk rasjonalisering for å unnskylde ovenfor deg at du er en snylter. Det handler ikke om å være opptatt av noe eller være forskjellige. Det handler om å ikke være en parasitt i samfunnet.

Anonymkode: 42661...a20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 15.46):

Jeg har forsøkt meg på flere typer jobber. Tatt en vgs utdannelse etter en bachelor utdannelse fordi jeg trodde det var mer riktig for meg. Tror ikke det passer heller. Nå jobber jeg bare for lønna og syns det er skikkelig kjedelig og ork å være på jobb (lønna er forøvrig svært lite og også en grunn til at jeg mistrives). 

Leser så mye her inne at folk aldri ville slutta i jobben, at de trives så godt og aldri ville bytte med noe annet. Vil heller jobbe enn å ikke jobbe etc. 

Hvordan klarer man å mene dette? Jeg jobber innen helse og omsorg, men mer kontorarbeid nå enn tidligere jobber som har vært tett pasientkontakt. 

Hva skal jeg gjøre? Kan det være at noen ikke passer inn i yrkeslivet? Har ingen hobbyer eller interesser som kan peke meg på ny vei heller. Snakka med karriererådgiver også, uten at det hjalp stort. Er så rådvill, men vil ikke gi opp. 

Anonymkode: b78c0...18f

Kjenner følelsen. Jeg pleide å elske jobben min men nå har jeg mistet gnisten. Jeg elsker å ha det travelt, men etter tunge år med covid så synes jeg bare jobben blir tyngre og tyngre. Jeg ser etter andre yrker men finner ingenting som frister 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er bare patetisk rasjonalisering for å unnskylde ovenfor deg at du er en snylter. Det handler ikke om å være opptatt av noe eller være forskjellige. Det handler om å ikke være en parasitt i samfunnet.

For mange er det veldig viktig. Andre tar ikke så tungt på det, men er opptatt av å leve slik de mener er det beste for seg, selv om andre nødvendigvis ikke er enig i dette.

Slik må det nesten være også, alle bør kunne leve livet slik de finner for godt og det tror jeg de aller fleste gjør også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For mange er det veldig viktig. Andre tar ikke så tungt på det, men er opptatt av å leve slik de mener er det beste for seg, selv om andre nødvendigvis ikke er enig i dette.

Slik må det nesten være også, alle bør kunne leve livet slik de finner for godt og det tror jeg de aller fleste gjør også.

Hvordan klarer du å se deg selv i speilet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer du å se deg selv i speilet? 

Det er nok verdens minste problem. Jeg har bare ikke den samme meningen eller følelsen rundt dette som andre har. Jeg lever slik jeg mener er det beste for meg og ikke hva andre mener eller syns jeg burde. De får sørge for seg selv og sine på den måten de finner best og la andre gjøre det samme, men på sin måte.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok verdens minste problem. Jeg har bare ikke den samme meningen eller følelsen rundt dette som andre har. Jeg lever slik jeg mener er det beste for meg og ikke hva andre mener eller syns jeg burde. De får sørge for seg selv og sine på den måten de finner best og la andre gjøre det samme, men på sin måte.

Jeg tror du bare troller. Jeg håper i hvert fall det, for så blåst er det ingen som er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bare troller. Jeg håper i hvert fall det, for så blåst er det ingen som er.

Uansett vil det ha 0 å bety for deg og alle andre i praksis. Det er det som gjør at dette ikke betyr så mye for noen, selv om de har meninger rundt det. Men for den som lever slik, kan det ha veldig mye å bety. Og det er jo det viktigste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det handler nok mer om hva en selv mener passer en. Noen liker jo å jobbe og bidra, andre er ikke så nøye på dette. Det er liksom alle typer folk i den smeltedigelen vi kaller samfunnet. Noen står på for seg selv og andre, noen mest for seg selv og lite for andre.

En "gidder" kanskje jobbe, men finner ut at en liker ikke dette så godt og det passer en dårlig. Da vil det bare ha negative følger på sikt for personen. Det hjelper en person da lite at en haug random mennesker rundt om er fornøyd når en selv ikke trives.

Men hva mener du rettferdiggjør at andre skal finansiere rævva de? Hvorfor føler du at du er så mer berettiget til det kontra alle andre som ikke vil jobbe? 

jeg liker ikke å jobbe jeg heller, men jeg anser ikke meg selv som ett slags overmenneske som fortjener at andre skal finansiere meg. Jeg løser det heller ved å ha ferie flere måneder i året, helt på egen regning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva mener du rettferdiggjør at andre skal finansiere rævva de? Hvorfor føler du at du er så mer berettiget til det kontra alle andre som ikke vil jobbe? 

jeg liker ikke å jobbe jeg heller, men jeg anser ikke meg selv som ett slags overmenneske som fortjener at andre skal finansiere meg. Jeg løser det heller ved å ha ferie flere måneder i året, helt på egen regning.

Det er ikke noe jeg tenker så mye på. Jeg tok et valg om at jeg ikke ville være med på rotteracet lengre. Dette er et valg alle kan ta, om de tilrettelegger for det.

Jeg er heller ikke noe overmenneske, bare et helt vanlig et. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe jeg tenker så mye på. Jeg tok et valg om at jeg ikke ville være med på rotteracet lengre. Dette er et valg alle kan ta, om de tilrettelegger for det.

Jeg er heller ikke noe overmenneske, bare et helt vanlig et. 

Hvis du først skal trolle kan du ikke prøve å legge litt mer innsats i det så det ihvertfall blir en litt interessant diskusjon rundt det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du først skal trolle kan du ikke prøve å legge litt mer innsats i det så det ihvertfall blir en litt interessant diskusjon rundt det?

Hvilken innsats skulle det være? Tråden handler om at en ikke liker å jobbe, jeg har bare delt mitt syn på dette.

Når en gjør dette, vil reaksjonene omtrent utelukkende være som de ble i tråden. Uansett hvordan jeg forklarer mitt syn på trådens tema, vil folk være uenige i det.

Det er dog helt ok for meg, da det ikke betyr noe i praksis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken innsats skulle det være? Tråden handler om at en ikke liker å jobbe, jeg har bare delt mitt syn på dette.

Når en gjør dette, vil reaksjonene omtrent utelukkende være som de ble i tråden. Uansett hvordan jeg forklarer mitt syn på trådens tema, vil folk være uenige i det.

Det er dog helt ok for meg, da det ikke betyr noe i praksis.

Så hvordan har du lagt til rette for det?

Gjest Ms Baxter
Skrevet
Portia Catonis skrev (8 timer siden):

Det høres fryktelig kjedelig ut.

Ikke misforstå, jeg sier det ikke for å rakke ned på deg, men på samme måte som du sier du ikke forstår hvordan noen kan like jobben sin, så forstår ikke jeg hvordan man kan trives med å sulle rundt uten noen som helst faglig input, mestringsfølelse og personlig vekst. Mulig man kan få det igjennom å tasse rundt i byen, men jeg holder fortsatt en knapp på jobben.

Eneste grunnen jeg ser til å slutte i jobben er hvis jeg vant eller arvet masse penger, og kunne bruke det som kapital i eget firma. Jeg ville fortsatt bygget noe, og jeg ville fortsatt jobbet, men jeg hadde jobbet for meg selv fremfor en arbeidsgiver.

Man trenger ikke en jobb for å få mestringsfølelse, de fleste jobber vel på gulvet og er evige slitere… selv følte jeg meg som en slave da jeg var i jobb på sykehjem og ikke noe takknemlighet og ros å få… bare klager og mer krav til hva enn må gjøre etc.

Man kan oppnå mestringsfølelse i hobbyer og studere det man interesserer seg for feks. 

Heldige er de som får jobb og interesser kombinert👌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så hvordan har du lagt til rette for det?

Jeg anser det som irrelevant for trådens tema.

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre/staten som finansierer deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det andre/staten som finansierer deg?

Som sagt er det irrelevant for trådens tema, da dette går over til brukerdebatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 19.58):

Denne standarden er noe folk lett kan velge vekk, men istedet blir de frivillig med i rotteracet.

Spørs om det blir en aktuell problemstilling i fremtiden. Med høyere levekostnader og økte avgifter kan vel de færreste med gjennomsnittslønn gå ned i stilling. Man taper jo også pensjon på det.

Anonymkode: 1b373...08c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skriver jo at du jobber, så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å fremstille det som at du ikke jobber?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som sagt er det irrelevant for trådens tema, da dette går over til brukerdebatt.

Ah ser nå at du ikke er ts, mem bare en som har tatt over tråden hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...