AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Del Skrevet 31. desember 2022 Setter du livet på vent når du vet at det er en liten sjanse for at du er gravid? Altså spiser og drikker du som om du skulle vært gravid bare i tilfelle? Anonymkode: 3dd90...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Setter du livet på vent når du vet at det er en liten sjanse for at du er gravid? Altså spiser og drikker du som om du skulle vært gravid bare i tilfelle? Anonymkode: 3dd90...416 Jeg gjorde det første tiden, men etter noen forsøk går det ikke lenger. Selvsagt ble jeg gravid etter jeg begynte å drikke igjen 😅 Men siden vi prøvde aktivt testet jeg meg hver gang før jeg tok meg ett glass. Og det er ikke farlig å drikke heeeelt i starten sa jordmor, altså før man har positiv test, fordi fosteret trekker næring fra sin egen "eggeplomme" frem til den får koblet seg på morkaka. Anonymkode: a0953...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Del Skrevet 31. desember 2022 Jeg droppet alkohol mellom eggløsning og mens, utover 1-2 glass vin, det koster jo virkelig ingenting. Og jeg ville hatt det veldig tungt om jeg visste at jeg hadde utsatt et lite embryo for påvirkningen av alkohol. Utover det levde jeg helt som vanlig, bestilte ferier, kjøpte klær, og alt. Heldigvis, ellers hadde jeg blitt sprø da det tok 4 år fra vi begynte å prøve til vi satt strek for prøverør. Anonymkode: 86ed4...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men siden vi prøvde aktivt testet jeg meg hver gang før jeg tok meg ett glass. Og det er ikke farlig å drikke heeeelt i starten sa jordmor, altså før man har positiv test, fordi fosteret trekker næring fra sin egen "eggeplomme" frem til den får koblet seg på morkaka. Anonymkode: a0953...a40 Det er en myte, så synd at det fortsatt er noen som sier slik. Enhver celle i kroppen blir påvirket av alkohol, og også i denne tidlige celledelingen er embryoet veldig sårbart. Anonymkode: 86ed4...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Del Skrevet 31. desember 2022 Hva anser du som å sette livet på vent? Jeg tenker man lever stort sett som vanlig. Også mens jeg var gravid. At jeg droppet et glass vin her og der ser jeg ikke på som å sette det på vent. Anonymkode: 79ec6...1ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Del Skrevet 31. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg droppet alkohol mellom eggløsning og mens, utover 1-2 glass vin, det koster jo virkelig ingenting. Og jeg ville hatt det veldig tungt om jeg visste at jeg hadde utsatt et lite embryo for påvirkningen av alkohol. Utover det levde jeg helt som vanlig, bestilte ferier, kjøpte klær, og alt. Heldigvis, ellers hadde jeg blitt sprø da det tok 4 år fra vi begynte å prøve til vi satt strek for prøverør. Anonymkode: 86ed4...20d Jeg er veldig glad i vin. Ikke at jeg drikker meg overstadig beruset i tide og utide, men to glass vin til en mange timers middag, det synes jeg er litt traust. Drakk du noe spennende i stedet? Jeg synes helt ærlig at det er litt vanskelig. I min omgangskrets er god mat og drikke en stor del av det som bringer oss sammen. Hvis jeg plutselig kommer og takker nei, eventuelt insisterer på å drikke alkoholfritt, så vil det legges merke til, og det et jeg ikke så veldig interessert i når vi bare er på «la oss droppe prevensjon og se hva som skjer»-stadiet. Anonymkode: 3dd90...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Del Skrevet 31. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva anser du som å sette livet på vent? Jeg tenker man lever stort sett som vanlig. Også mens jeg var gravid. At jeg droppet et glass vin her og der ser jeg ikke på som å sette det på vent. Anonymkode: 79ec6...1ad Ikke spise visse typer ost, ikke drikke alkohol, ikke spekemat, ikke visse typer fisk…for meg er matopplevelser en stor del av livet. Anonymkode: 3dd90...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er veldig glad i vin. Ikke at jeg drikker meg overstadig beruset i tide og utide, men to glass vin til en mange timers middag, det synes jeg er litt traust. Drakk du noe spennende i stedet? Jeg synes helt ærlig at det er litt vanskelig. I min omgangskrets er god mat og drikke en stor del av det som bringer oss sammen. Hvis jeg plutselig kommer og takker nei, eventuelt insisterer på å drikke alkoholfritt, så vil det legges merke til, og det et jeg ikke så veldig interessert i når vi bare er på «la oss droppe prevensjon og se hva som skjer»-stadiet. Anonymkode: 3dd90...416 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke spise visse typer ost, ikke drikke alkohol, ikke spekemat, ikke visse typer fisk…for meg er matopplevelser en stor del av livet. Anonymkode: 3dd90...416 Vi er nok ganske like der. Men, nei, jeg syntes ikke det var vanskelig. Tanken på det beste for barnet jeg ønsket overskygget jo alt dette. Og man er jo uansett klar for å gå i gang med 9 måneders graviditet, deretter spedbarnsperiode, mulig i 2-3 runder. Så eviglange middager med vin og gode matopplevelser er uansett noe som må/vil bli bortprioritert i lange perioder. Men som sagt, jeg valgte bort vin utover to glass. Til slike lange middager kan man nippe veldig sakte, eller litt av hvert glass for så å gi det videre til mannen. Når det gjelder de andre tingene kan du sette deg inn i hvorfor det er på fy-lista; Fisk med mer handler om tungmetaller. Det er mengde, over tid. At du spiser for eksempel tunfisk en gang før positiv test har ingen betydning. Fersk spekemat og pastaurisert ost er lov i mange land, og det har vært diskutert å fjerne dette fra lista i Norge og. Dette handler om Listeria og Toxoplasmose, som kan føre til spontanabort ved infeksjon. Men det finner du ekstremt sjeldent i ferske produkter i Norge, så sannsynligheten for at noe skal skje er forsvinnende liten. Basert på alt dette spiste jeg altså som vanlig. Men en mengde alkohol som påvirker enhver celle i kroppen, også et lite embryo, det så jeg ikke vitsen med i denne perioden. Anonymkode: 86ed4...20d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Del Skrevet 31. desember 2022 Kjenner meg igjen i det du skriver, TS. I starten prøvde jeg å ikke drikke i perioden mellom EL og IKM, men ettersom månedene gikk + en MA ble det bare et ekstra negativt fokus og stress. Som veldig mange andre ble jeg gravid da vi hadde slutta å teste etter EL og levde helt som normalt, dvs drakk og spiste som normalt og planla ferier som normalt. Ikke fordi jeg tror kroppen «slappet mer av», for jeg visste jo ca når EL var og var obs på å ha sex rundt de dagene. Det er selvfølgelig ikke ideelt at jeg tok et par øl med en venninne den uka jeg fikk positiv graviditetstest, men nå er jeg i alle fall 13 uker på vei og alt ser bra ut:) Hvis det hadde vært så skadelig som mange skal ha det til, så hadde det ikke fantes mennesker på jorda. Anonymkode: 77313...d4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 11.02): Setter du livet på vent når du vet at det er en liten sjanse for at du er gravid? Altså spiser og drikker du som om du skulle vært gravid bare i tilfelle? Anonymkode: 3dd90...416 Ja. I 5 år holdt jeg meg unna alkohol I tilfelle jeg skulle være gravid. Anonymkode: 0705b...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Del Skrevet 1. januar 2023 Jeg er ikke voldsomt glad i alkohol, så det kostet meg lite å ikke drikke. Men smakte alkohol i ny og ne frem til positiv test, typisk hvis mannen hadde noe spennende nytt øl. Synes det er verre å avstå fra spekemat og sånt nå etter positiv test. Anonymkode: 6ef6f...5c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 1. januar 2023 #12 Del Skrevet 1. januar 2023 (endret) On 12/31/2022 at 11:10 AM, AnonymBruker said: Det er en myte, så synd at det fortsatt er noen som sier slik. Enhver celle i kroppen blir påvirket av alkohol, og også i denne tidlige celledelingen er embryoet veldig sårbart. Anonymkode: 86ed4...20d Hvis det påvirker hver celle i kroppen bør jo ingen noengang drikke. Siden eggcellene våre er de samme hele livet mener jeg. Ser ikke helt at det skal være en så enorm forskjell på skadene før og etter befruktning? Endret 1. januar 2023 av shakini 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #13 Del Skrevet 1. januar 2023 shakini skrev (35 minutter siden): Hvis det påvirker hver celle i kroppen bør jo ingen noengang drikke. Siden eggcellene våre er de samme hele livet mener jeg. Ser ikke helt at det skal være en så enorm forskjell på skadene før og etter befruktning? Celledelingen til et embryo er en veldig skjør prosess. Men at alkohol ville vært forbudt om det ble funnet opp i dag er jo absolutt et godt poeng... Det er et giftmiddel. Det sagt. Er for glad i vin til å droppe det. Derfor 1-2 glass også som prøver. Men fylla har jeg droppet for lenge siden nettopp på grunn av hva alkohol egentlig gjør med kroppen. Anonymkode: 86ed4...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 2. januar 2023 #14 Del Skrevet 2. januar 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Celledelingen til et embryo er en veldig skjør prosess. Men at alkohol ville vært forbudt om det ble funnet opp i dag er jo absolutt et godt poeng... Det er et giftmiddel. Det sagt. Er for glad i vin til å droppe det. Derfor 1-2 glass også som prøver. Men fylla har jeg droppet for lenge siden nettopp på grunn av hva alkohol egentlig gjør med kroppen. Anonymkode: 86ed4...20d Haha, så du drikker selv, men prøver allikevel å skremme andre kvinner til å la være? Drit i det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Del Skrevet 2. januar 2023 shakini skrev (28 minutter siden): Haha, så du drikker selv, men prøver allikevel å skremme andre kvinner til å la være? Drit i det da. Voksen argumentasjonsteknikk der 😅 Jeg skriver hva jeg valgte, og hvorfor, og at alle får ta sine valg. Det finnes nok de som kritiserer mine 1-2 glass, eller hva jeg spiste etter eggløsning frem til positiv test. Men det står jeg godt i da jeg har satt meg inn i risikoen og avveid den for min del. For meg er det, og vil alltid, være forskjell på å drikke og å "drikke". Det siste ser jeg ikke vitsen med, uansett om det er for egen helses del, eller celledelingen til et embryo. Anonymkode: 86ed4...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 2. januar 2023 #16 Del Skrevet 2. januar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Voksen argumentasjonsteknikk der 😅 Jeg skriver hva jeg valgte, og hvorfor, og at alle får ta sine valg. Det finnes nok de som kritiserer mine 1-2 glass, eller hva jeg spiste etter eggløsning frem til positiv test. Men det står jeg godt i da jeg har satt meg inn i risikoen og avveid den for min del. For meg er det, og vil alltid, være forskjell på å drikke og å "drikke". Det siste ser jeg ikke vitsen med, uansett om det er for egen helses del, eller celledelingen til et embryo. Anonymkode: 86ed4...20d Nei, du skrev jo absolutt ikke at du syntes at folk kunne vurdere det selv. Du var ganske dømmende faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Del Skrevet 2. januar 2023 shakini skrev (1 time siden): Nei, du skrev jo absolutt ikke at du syntes at folk kunne vurdere det selv. Du var ganske dømmende faktisk. AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 12.35): Men som sagt, jeg valgte bort vin utover to glass. Til slike lange middager kan man nippe veldig sakte, eller litt av hvert glass for så å gi det videre til mannen. Når det gjelder de andre tingene kan du sette deg inn i hvorfor det er på fy-lista; ...... Basert på alt dette spiste jeg altså som vanlig. Men en mengde alkohol som påvirker enhver celle i kroppen, også et lite embryo, det så jeg ikke vitsen med i denne perioden. Anonymkode: 86ed4...20d Jeg ga eksempler på individuelle vurderinger man kan gjøre. Og har brukte utelukkende "jeg" i forhold til mine valg. Og har ikke en gang skrevet at andre må gjøre det samme. Anonymkode: 86ed4...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #18 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 11.02): Setter du livet på vent når du vet at det er en liten sjanse for at du er gravid? Altså spiser og drikker du som om du skulle vært gravid bare i tilfelle? Anonymkode: 3dd90...416 Har tenkt endel på dette nå i min første PP. For det som har skjedd nå er jo at etter EL og nå som jeg venter på positiv test eller mens, så har jeg levd som om jeg er gravid. For min del vil det si null alkohol (det går helt fin, drikker sjeldent), og myyye mindre koffein. Elsker redbull 😍 I tillegg tar jeg kreatin som kosttilskudd siden jeg driver med styrketrening. Dette har jeg sluttet med nå, siden det er forsket lite på hos gravide. Samme med pwo før trening, det har jeg kuttet helt. Har tenkt endel på at om det tar lang tid å bli gravid vil det koste mye å «ofre» alt dette over lengre tid. Eks kreatin merkes godt, samme med koffein. Men samtidig vil man jo ikke gjøre noe som kan skade et evt embryo/foster. Usikker hvordan det blir om vi bruker lang tid på å bli gravid. Anonymkode: 3b9c0...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå