Gå til innhold

Begrense matinntaket til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men akkurat disse problemene, det handler jo om folkeskikk.

Syntes det var rart innledningsvis, hvordan det å spise en halv skål twist eller en halv boks pepperkaker i det hele tatt var en mulighet.

Dette er ting som skal deles.

Fokuser på det, i disse situasjonene. Dette er til alle sammen.

Ungen som innhalerer halve pepperkakeboksen uten tanke på de andre på trening/i selskap vil bli uglesett ja. Ikke pga vekt, men pga egoistisk oppførsel.

Å begrense henne i slike settinger er grunnleggende oppdragelse. Hvor det ikke handler om fokus på matinntak og kalorier i det hele tatt. Men at en skal tenke på andre også, og ikke ta mer enn ‘sin del’.

Å ikke tørre å si noe til ungen sin som holder på å rane en felles kakeboks eller twistskål satt fram til alle - det er totalt misforstått forsiktighet.

Vil ikke få traumer i forhold til mat av å få høre at ‘nå må du tenke på de andre også’. 

Altså - makan!?

Hjelp barnet til å ta en pause, og flytt fokus over på å leke, annen aktivitet.

Men - det er seriøst innafor å si rett ut ‘nei’ til en unge som holder på å ta alt av felles godsaker.

Anonymkode: e9dd5...7e5

Det er meg du siterer og jeg er ikke ts. Og slapp av, jeg begrenser barnet mitt, jeg svarte på et innlegg der det sto at man skulle unngå det - hvor jeg svarte at det er ikke til å unngå for man styrer ikke hva andre serverer. Så vi sier i fra til barnet vårt at det er nok pepperkaker/ godis nå.

Anonymkode: 2425a...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er meg du siterer og jeg er ikke ts. Og slapp av, jeg begrenser barnet mitt, jeg svarte på et innlegg der det sto at man skulle unngå det - hvor jeg svarte at det er ikke til å unngå for man styrer ikke hva andre serverer. Så vi sier i fra til barnet vårt at det er nok pepperkaker/ godis nå.

Om det var mitt tidlegare innlegg du meiner eg skreiv at ein ikkje skal begrense bornet, så har du misforstått innlegget mitt :) Poenget mitt som du utheva tidlegare var å vere forsiktig med korleis ein ordlegg seg for å unngå negativt kroppssyn og haldning til mat. Eg syns absolutt ein skal begrense borna i både matinntak og sukkerinntak, men det fins gode måtar å gjer det på, og mindre heldige måtar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 5.33):

Ikke ha pepperkaker, twist, osv. stående fritt fremme. Server en liten porsjon og rydd det bort for resten av dagen. 

Spis små porsjoner mat - også dere foreldre - og vent litt mellom porsjonene. Hvis dere mener hun har spist rikelig, så si dere tror hun er mett. Hun må vente en halv time og se om hun fortsatt er sulten. Så kan hun få en skive rugbrød. 

Anonymkode: c148e...ec5

Takk for gode råd. Her står kun sjokolade og kaker fremme i selskap. HR begynt å tilby sunn mat (hun selvfølgelig ikke liker så godt) når vi skjønner hun egentlig bare er litt ‘fysen’. Det fungerer og hun slutter fort å mase om at hun er sulten.

AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 5.44):

Jeg tenker hva som funket for meg. Og for meg hjelper det ikke å ta bort usunn mat fordi da får jeg enda mer sug på det. Så her er skapene ekstra fulle av godteri og snacks som man kan hente når som helst. Slik har det vært i alle år, og det har gjort at denne "desperasjonen" som andre barn har etter søtsaker ikke er noe mitt barn har lenger. 

Godteri i kilovis kan ligge i skapet uten at barnet gidder å hente seg, fordi det selv har kjent etter hva kroppen ønsker, skikkelig mat.

Anonymkode: b095b...92f

Jeg er helt lik selv. Og de andre barna. Men samboer og jenta vår er altså motsatt. De må godteriet gjemmes bort for😅 Så dette handler nok tydeligvis  om arv/personlighet.

Anonymkode: 77e11...594

AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (På 29.12.2022 den 10.32):

Fint at du tek tak i det no, det gjorde ikkje mine foreldre. Og dei drog meg med på slankekurar seint barneskule, stefar drakk cola ubegrensa framfor oss små, og snakka om at eg åt fort og mykje, og la på meg i feriane... Kunne ynskje dei faktisk lærte seg litt om kosthold, fysisk aktivitet osv før eg skjønte det sjølv, for eg hugsa kommentarane sjølv no som 30åring, sjølv om dei aldri var direkte stygge/negative.

Her er mine tips som eg gjer for guten vår (fått mykje god inspo frå Barebrabarnemat, Forskerfrida og Ernæringsmamma på instagram):  1. Vi har ikkje godteri i vekedagane, og begrensar når vi er på besøk (då må også sjølvsagt vi foreldre begrense oss, og sei "nei takk" til kake på ein tysdag, for kvifor skal ein alltid ete kake berre fordi det er tilgjengeleg?). Kos treng ikkje alltid vere usunt eller tilknytta godteri/bakeverk, men kan vere å spele spel, leike, teikne... Vi får kommentara på at vi er strenge fordi vi ikkje gjev guten godteri/kaker i hytt og pine, men heller streng no og lære guten gode matvanar, enn å få ein med vektproblem seinare når eg veit kor dritt det er. Søstra mi har fritt tilgang på godteri i heimen og skapa fulle, der er det fråtsing når foreldra ikkje ser. Heldigvis ikkje overvekt blant borna enda, men dotra har vore kraftig heile vegen(12år), foreldra er overvektige óg. Vi nektar sjølvsagt ikkje alltid, og seier ikkje "nei, det får du ikkje. Det er ikkje sunt" osv. På laurdagar eller "kosedagar" lagar vi like gjerne frukt/grønsaksfat med litt sjokolade(ein liten sjokoladenisse no t.d.), han elskar det! 

2. Ikkje server juice/iste, masse sukker. Kjøp heller då øk.eplejuice/most til helgedagar. Polarbrød er som kveitebollar med fullkorn, masse sukker(her blir ein lurt av reklamen på pakken). Pålegg: Vi har ikkje syltetøy med sukker, då kjøper vi helios 100% fruktmos av og til. Nugatti kjøper vi aldri, i feriar lagar eg heimelaga nøttepålegg. Elles får han alt av pålegg han vil ha, men helst reine produkt: ost og brunost, ikkje smørost og prim osv. Vi har alltid agurk, paprika og litt eple/banan på tallerken ved brødmat. I yoghurt brukar vi øk.yoghurt og gjerne naturell(utan tilsett sukker og smak) havregryn, frø/kjerner, litt nøttemel, og evt litt frukt som topping. 

3. Middagar: Du bestemmer kva som blir servert, barnet bestemmer kor mykje ho et. Ha mykje digg grønsaker, fiberrike alternativ, og lær barnet til at det skal vere litt grønt på tallerken. Ikkje masse saus og slikt tilbehør. 

4. Aktivitet. Få barnet med på aktivitetar i kvardagen, og gå fram med eit godt eksempel. Kjekt å gå turar med foreldre, grille ute i skogen, leike masse ute... Ikkje alle er like aktive på fritidsaktivitetane dei er med på, så ikkje tenk at "så lenge ho er med på fotball, går det bra".

5. Lag heimelaga alternativ. Pepperkake t.d. ein kjøper på butikk har mykje unødvendig sukker og tilsetningsstoff, heimelaga kan du bestemme sjølv og bruke litt betre mjøl enn reint kveitemjøl. Heimelaga syltetøy, pålegg, brød. 

6. Korleis du snakkar om kropp og mat er viktig! Syns sunt/usunt er ord ein burde unngå, og heller snakke om kva maten gjer for kroppen. For å unngå at ho skal få eit negativt kroppsbilete er det viktig å unngå "nei, no har du fått nok. Du får ikkje meir". Då er det mykje betre å setje fram det ho faktisk kan ete, og ikkje setje fram heile boksen med pepperkake feks. Ha heller frukt/grønsaker framme, det mettar meir enn sjokolade/kjeks, og har sjølvsagt betre stoff i seg enn reint godteri. 

Takk for nydelige råd❤️ Notert meg hvert eneste☺️❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 11.43):

Er i utgangspunktet enig i dette, men utfordringa er når vi har besøk eller er på besøk. Da er heile pepperkakeskåla tom før andre har fått tatt sin andre pepperkake. Og da er det vanskelig å unngå den.

Her har jeg allerede drillet inn at på besøk tar vi bare maks 3 stk av det som måtte stå fremme og forklarer det greit med ‘at det må være nok til alle’. Det var faktisk et råd fra helsesøster da vi tok opp problemet første gang da hun var 2 1/2 år.  Et annet tips er å heller la henne få bittesmå kakestykker og la henne forsyne seg 2-3 ganger enn 1 kjempestort stykke feks. Da får hun følelsen av å ha spist mer og kjenner lettere metthetsfølelsen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 14.16):

Vi har vært nødt til å regulere ett av våre barn. Han spiste seg syk. Det som har stått fremme på bordet, når vi har hatt gjester er ikke til barn, kun voksne. Barna har fått egne skåler med tilmålt mengde. I selskap så er det jeg som tar på til han og det er jeg som sier at "nå tar vi en pause". Jeg har aldri sagt at han ikke får mer, men jeg har trygt på pauseknappen. Nå leker du en stund og ser om det er plass til noe mer senere. 

Vi kunne aldri ha noe søtsaker i hus når han bodde hjemme. Alt ble slukt med lynets hastighet. Vi hadde en periode hengelås på kjøleskapet om natta for at han skulle få nattero. 

Vi har alltid spist sunn og variert kost. Han måtte tidlig lære at grønnsakene skal ligge på tallerken. Han bestemte selv, hvor mye han skulle spise av det som lå på tallerkenen. Men alle matvaregrupper skulle ligge der. Min sønn var en lagrer. Dvs han spiste minimalt, når det var noe han ikke "likte" og kunne spise enorme mengder, dersom det var noe han likte. Vi regulerte med at du får 3 pølser i brød, 3 pannekaker osv. Skal du ha noe mer må du vente 20 minutter, så kan du ta en brødskive. 

Etter han hadde overnattet hos besteforeldre var et mareritt. Da hadde han overspist og var syk i flere dager. 

Alle tiltak hos oss er gjort i samråd med sykehuset. 

I dag er han en voksen mann, har lært å regulere seg selv, er normalvektig og har et greit forhold til mat, selv om han fremdeles er særspist. 

Anonymkode: 1dff2...0ac

TAKK for at du delte din erfaring❤️

Skrevet

Lage mindre mat, ikke la henne få muligheten til å forsyne seg ut av det ville, men en 6 åring trenger man ikke være så bekymret for? Med mindre det er ekstremt og hun rett og slett fungerer dårligere en hun burde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...