Gå til innhold

Begrense matinntaket til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er i utgangspunktet enig i dette, men utfordringa er når vi har besøk eller er på besøk. Da er heile pepperkakeskåla tom før andre har fått tatt sin andre pepperkake. Og da er det vanskelig å unngå den.

Anonymkode: 2425a...f15

Her må du faktisk snakke med datteren din. Ikke fordi hun kan bli tjukk, at det er usunt eller at hun blir mett på tomme kalorier, men at det ikke er ugrei oppførsel. Jeg hadde ment det samme om det så var selleristenger som sto på bordet. Ingen vil ha grådige folk på besøk. 

Anonymkode: 99bd8...e85

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker hva som funket for meg. Og for meg hjelper det ikke å ta bort usunn mat fordi da får jeg enda mer sug på det. Så her er skapene ekstra fulle av godteri og snacks som man kan hente når som helst. Slik har det vært i alle år, og det har gjort at denne "desperasjonen" som andre barn har etter søtsaker ikke er noe mitt barn har lenger. 

Godteri i kilovis kan ligge i skapet uten at barnet gidder å hente seg, fordi det selv har kjent etter hva kroppen ønsker, skikkelig mat.

Anonymkode: b095b...92f

Det funker absolutt ikke for meg. Er det fullt i skapene, overspiser jeg.

Anonymkode: a240f...104

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hørt et tips om å begrunne begrensning av sukker med at man kan få hull i tennene. Ikke snakke om sunt/usunt, og hvertfall ikke kroppens utseende. Hull i tennene er litt mindre ladd. Vondt i magen hørtes også lurt ut. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hun må jo få beskjed om at det ikke er grei oppførsel på besøk hos andre? Og da tenker jeg ikke på vekta/ernæringsmessig, men at det er sjukt uhøflig og frekt!

Anonymkode: a5222...403

Helt enig.

Har en som ikke kunne begrense seg som liten og vi hadde mange runder før vi skulle bort på hvor mye som er akseptabelt å forsyne seg og hvordan man forsyner seg. Brukte ikke vektaspekt, men hvordan man generelt oppfører seg borte. 

Anonymkode: 1bb4c...f73

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er i utgangspunktet enig i dette, men utfordringa er når vi har besøk eller er på besøk. Da er heile pepperkakeskåla tom før andre har fått tatt sin andre pepperkake. Og da er det vanskelig å unngå den.

Da må far eller mor ha som fulltidsjobb å vokte henne rundt kakefatet og si stopp når hun har fått dagens rasjon. Inntil hun får lært hvor mye hun må spise. 

Anonymkode: c148e...ec5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må far eller mor ha som fulltidsjobb å vokte henne rundt kakefatet og si stopp når hun har fått dagens rasjon. Inntil hun får lært hvor mye hun må spise. 

Det er noen ganger en kjedelig jobb som forelder, men jobben vår handler mye om å lære barn om grenser. 

• Liker 6
Skrevet

Det funker absolutt ikke for meg. Er det fullt i skapene, overspiser jeg.

Samme her, og jeg er 42 år. Jeg kan ikke ha godteri i hus. 

Anonymkode: 02207...88d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har vært nødt til å regulere ett av våre barn. Han spiste seg syk. Det som har stått fremme på bordet, når vi har hatt gjester er ikke til barn, kun voksne. Barna har fått egne skåler med tilmålt mengde. I selskap så er det jeg som tar på til han og det er jeg som sier at "nå tar vi en pause". Jeg har aldri sagt at han ikke får mer, men jeg har trygt på pauseknappen. Nå leker du en stund og ser om det er plass til noe mer senere. 

Vi kunne aldri ha noe søtsaker i hus når han bodde hjemme. Alt ble slukt med lynets hastighet. Vi hadde en periode hengelås på kjøleskapet om natta for at han skulle få nattero. 

Vi har alltid spist sunn og variert kost. Han måtte tidlig lære at grønnsakene skal ligge på tallerken. Han bestemte selv, hvor mye han skulle spise av det som lå på tallerkenen. Men alle matvaregrupper skulle ligge der. Min sønn var en lagrer. Dvs han spiste minimalt, når det var noe han ikke "likte" og kunne spise enorme mengder, dersom det var noe han likte. Vi regulerte med at du får 3 pølser i brød, 3 pannekaker osv. Skal du ha noe mer må du vente 20 minutter, så kan du ta en brødskive. 

Etter han hadde overnattet hos besteforeldre var et mareritt. Da hadde han overspist og var syk i flere dager. 

Alle tiltak hos oss er gjort i samråd med sykehuset. 

I dag er han en voksen mann, har lært å regulere seg selv, er normalvektig og har et greit forhold til mat, selv om han fremdeles er særspist. 

Anonymkode: 1dff2...0ac

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
RockyRose skrev (3 timer siden):

Når de har besøk så treng de ikkje setje fram godteri. Treng ikkje ha godteri og kaker framme heile dagane berre fordi det er jul, helg, ferie, besøk... Alle får nok i eigen heim uansett. Og så ofte er de vel ikkje på besøk der det alltid står godteri framme slik at det er det påverka dotra di mest? 😊 

Det er meg du siterer. Vi er en del på besøk, der styrer vi ikke hva som blir servert. Har vi besøk selv prøver vi å servere mest mulig frukt og grønt.
Så er vi på diverse aktiviteter i forbindelse med fritidsaktiviteter, bare nå i desember har vi vært på noe på kveldstid 2-4 kvelder i uka, med den utfordringa at det står fremme bokser med pepperkaker, twist og kakao. Selv om dette er aktiviteter innen idrett. Da må vi bare begrense henne, om ikke går hun å spiser «hele tiden». Det er ikke nødvendigvis typisk for desember, synes det har blitt en uting at det er søtsaker på mange fritidsaktiviteter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hun må jo få beskjed om at det ikke er grei oppførsel på besøk hos andre? Og da tenker jeg ikke på vekta/ernæringsmessig, men at det er sjukt uhøflig og frekt!

Anonymkode: a5222...403

Her må du faktisk snakke med datteren din. Ikke fordi hun kan bli tjukk, at det er usunt eller at hun blir mett på tomme kalorier, men at det ikke er ugrei oppførsel. Jeg hadde ment det samme om det så var selleristenger som sto på bordet. Ingen vil ha grådige folk på besøk. 

Anonymkode: 99bd8...e85

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig.

Har en som ikke kunne begrense seg som liten og vi hadde mange runder før vi skulle bort på hvor mye som er akseptabelt å forsyne seg og hvordan man forsyner seg. Brukte ikke vektaspekt, men hvordan man generelt oppfører seg borte. 

Om dere leser innlegget jeg siterer så står det at man skal unngå å si nå har du fått nok, og lignende. Så svarer jeg at jeg er i utgangspunktet enig, det høres i teorien fint ut, men det fungerer ikke slik i praksis for alle. For med mitt barn må vi si stopp, og det gjør vi og. Både fordi det ikke er bra for henne, men og fordi det er veldig uhøflig. Så hun får ikke forsyne seg som hun vil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er meg du siterer. Vi er en del på besøk, der styrer vi ikke hva som blir servert. Har vi besøk selv prøver vi å servere mest mulig frukt og grønt.
Så er vi på diverse aktiviteter i forbindelse med fritidsaktiviteter, bare nå i desember har vi vært på noe på kveldstid 2-4 kvelder i uka, med den utfordringa at det står fremme bokser med pepperkaker, twist og kakao. Selv om dette er aktiviteter innen idrett. Da må vi bare begrense henne, om ikke går hun å spiser «hele tiden». Det er ikke nødvendigvis typisk for desember, synes det har blitt en uting at det er søtsaker på mange fritidsaktiviteter.

Du kan kun begrense egne barn og ikke forby andre pga ditt bsrn, andre klarer å regulere seg. Bytt perspektiv og bruk alle disse besøkene og aktivitetene som en læringsarena.  Jeg har en som måtte passes som en hauk og en som aldri rører kaker/godis.  Noen barn kommer ikke ferdigregulert. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg er heilt einig i at det er ein uting at det alltid skal vere snop og søtsaker over alt. Men uansett er det i heimen uvanene kjem frå. De må lære ho å begrense seg heime, og då kjem det automatisk når de er ute også. T.d. ser eg guten min på 2 og tremenningen hans på 3 er heilt forskjellige der. Vår kan spør om å få, vi seier "nei, no skal vi snart ete mat" og det er ok. Han masar ikkje meir, og går aldri og berre tek frå det som er framme. Tremenningen spør ikkje og fråtsar i godsaker, og et ingenting av middagen.

Når du har ei som tydeleg har vanskar med å begrense seg, så må du begrense for ho. Et før de skal på fritidsaktivitetane, ta med frukt/anna snacks som ho kan få istadenfor, la ho få litt når de syns det er ok. Men de må jo også gå med eit godt eksempel på at ein ikkje må ha godsaker kvar gong ein blir tilbydd, nei betyr nei, og at det skal vere nok til alle! Viktig at de er på, og ikkje berre tenkjer at så lenge det er framme og alle andre et så må jo di få og. 

• Nyttig 1
Skrevet

Forstår problemet! Her er det likedan.

Har en 3. Klassing som må begrenses.

Til tross for jul, så har vi rydda bort alt av pepperkaker og godteri på boden. Dvs, inne i huset finnes ikke godteri. Det må vi berre. Barnet kan snike i skapet tidlig om morgenen. Her tidligere i jula hadde jeg glemt en pepperkake boks, da hadde barnet funnet denne og gått grundig til verks.

Barnet her er på overvektskalaen, så to dager denne uken har barnet måtte være med å gå på en lang tur. Har ellers fått gått litt på ski, vært på skøytebanen og vært og aket. Vi må pushe litt, fordi at om vi ikke pusher, så vil barnet være inaktiv om barnet fikk velge. Det vil bare forverre vektsituasjonen for barnet.

Vært barn legger lett på seg, i tillegg kan barnet ha god appetitt. Prøver å begrense kveldsmåltidet, med at 3 rugsprø knekkebrød er nok. Ikke alltid barnet er enig, og blir misfornøyd.

Barnet går til vektkontroll hos helsesøster, og helsesøster tipset oss om at det var helt innafor å begrense kveldsmåltidet til barnet, ved å feks si " Vi trenger ikke spise oss mette, det holder med litt mat i magen".

Det er jo veldig vanskelig dilemma. Jeg tror barnet vil innerst inne føle på det litt, at vi begrenser matinntaket. Men jeg tror det blir enda verre for barnet, om barnet får stor overvekt og blir skikkelig tykk. Det tror jeg vil bli mye verre, enn at barnet kjenner på at det ikke får spise alt barnet vil.

Barnet klager noen ganger over at magen er stor, men jeg svarer at jeg synes barnet er fin som det er, og helt perfekt i mine øyner, men at om magen skal bli mindre må man passe litt på matinntak og å være i fysisk aktivitet.

Veldig vanskelig! Man vil jo ikke at vekten skal eskalere, men man vil heller ikke at barnet skal føle seg feil og ha feil kropp.

Anonymkode: 23054...87b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men akkurat disse problemene, det handler jo om folkeskikk.

Syntes det var rart innledningsvis, hvordan det å spise en halv skål twist eller en halv boks pepperkaker i det hele tatt var en mulighet.

Dette er ting som skal deles.

Fokuser på det, i disse situasjonene. Dette er til alle sammen.

Ungen som innhalerer halve pepperkakeboksen uten tanke på de andre på trening/i selskap vil bli uglesett ja. Ikke pga vekt, men pga egoistisk oppførsel.

Å begrense henne i slike settinger er grunnleggende oppdragelse. Hvor det ikke handler om fokus på matinntak og kalorier i det hele tatt. Men at en skal tenke på andre også, og ikke ta mer enn ‘sin del’.

Å ikke tørre å si noe til ungen sin som holder på å rane en felles kakeboks eller twistskål satt fram til alle - det er totalt misforstått forsiktighet.

Vil ikke få traumer i forhold til mat av å få høre at ‘nå må du tenke på de andre også’. 

Altså - makan!?

Hjelp barnet til å ta en pause, og flytt fokus over på å leke, annen aktivitet.

Men - det er seriøst innafor å si rett ut ‘nei’ til en unge som holder på å ta alt av felles godsaker.

Anonymkode: e9dd5...7e5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg porsjonene mengde usunn mat, inkl godis. Ellers dropper ungen her å spise vanlig mat. Hun har normal vekt, men ville gjerne levd på bare søtsaker  hvis hun kunne. Jeg, mammaen syns hun får mer ujevnt humør av for mye sukker. Vil helst droppe det helt, men har små mengder i ferier og helger.  Skylder på Karius og Baktus. Har aldri snakka om vekt til ungen. 

Anonymkode: 8d2df...430

Skrevet

Synes det er merkelig at barna deres bare går og forsyner seg av kjeks og godteri uten å spørre jeg da🤷‍♀️ vi har også mye godt tilgjengelig, men ingen er overvektige. Porsjonerer fornuftig og kan faktisk gi godis/potetskruer/kjeks både fredag, lørdag og søndag. Ungene er aktive og begrenser seg selv. Eldste gidder ikke engang spise godteri hver gang hu  tilbys. 

Skjønner at ikke alle klarer å regulere seg, men da må de lære seg at det ikke er bare å forsyne seg av alt som er utenom måltider.

Anonymkode: 8445e...90d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke overvektige barn her, men vi serverer ikke sjokoladepålegg/nugatti, kjeks, godteri/sjokolade, brus eller saft i ukedagene. De får også en liten skål hver med noe få godtebiter i på lørdager. Når det gjelder matinntak skal ikke en 6åring spise like mye som en arbeidskar.

To pølser i lompe, en kjøttkake med potet og grønnsaker, maks to brødskiver pr måltid. Grønnsaker eller frukt til mellommåltid. Vann å drikke. Fysisk aktivitet.

Anonymkode: 268d9...848

Vi har samme problem som TS. Vi gjør alle disse tingene du skriver her. Problemet med barn som legger lett på seg og er glade i mat er at det ikke hjelper. Når barna blir litt større har man ikke lenger full kontroll over alle situasjoner hvor barnet får tilgang på mat heller. Vårt barn spiser sunt, men han spiser rett og slett så MYE. Han kan spise nesten ubegrensede mengder av mat han liker godt. Og selv om maten er sunn, blir det likevel mange kalorier. 
TS, vårt barn er litt eldre (12). Vi har vært nødt til å begrense mengdene mat han spiser. Det er ikke enkelt, for det kan ikke gjøres på en måte som ikke legges merke til av barnet. Vi sier som sant er at han må lære seg at han må stoppe å spise når magen sier at han er mett, og ikke bare fortsette å spise bare fordi det smaker godt. Hvis man er i bursdag kan man spise ett eller to stykker kake, for eksempel, og ikke fem. Når han smører seg matpakke så må han ha et tynt lag med smør under salamien, ikke et kjempetykt et. Helt vanlige ting, men han er slik at hvis han selv får velge i slike situasjoner, velger han konsekvent feil. Han må lære seg å styre matinntaket sitt. 
Han har også et undervektig søsken med restriktivt matinntak, så balansen er IKKE enkel. 
Men det er ikke lett. Vi ser at det har hjulpet med vårt barn, han har gått ned i vekt. Men jeg håper vi ikke får en smell i tenårene, eller når han flytter hjemmefra. Enten det er at vekta går veldig opp eller ned…

Anonymkode: 06b94...bbf

• Hjerte 2
Skrevet

(Med «smør» på brødskiva mener jeg ikke meierismør, men Vita hjertegod Lett. Bare før noen fyker i taket.)

Anonymkode: 06b94...bbf

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må dere gi beskjed om at det er 1 til hver. 

Anonymkode: 9bc4d...023

Skrevet

Vi har fokus på mat som er bra for oss, uten å ha noe fokus på mat som ikke er bra for oss. «Rød paprika gjør at vi får bedre syn», «egg gjør oss sterke», «tomater har masse vitaminer som gjør at vi ikke skal bli syke» f.eks. 

Anonymkode: 9bc4d...023

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...