Gå til innhold

Begrense matinntaket til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan begrense mat og sukkerinntaket til et barn på 6 år som er litt for opphengt i mat og har problemer med metthetsfølelsen (mistenker vi)? Særlig i julen har det vært et problem, men da har vi klart å holde igjen på mas om at nå er det nok. Siden det er jul. Da spiser hun til gjengjeld gjerne over en halv pekkerkake boks og en halv skål med twist. Nå er derimot julen straks over og vi må begrense litt igjen, men hvordan gjøre dette uten at det gjør vondt verre og eller kan få negative følger som spiseforstyrrelser osv? Hun er per i dag på grensen til litt overvektig. Mye pga vi holder litt igjen.

En annen litt dum ting er at hun legger på seg litt lettere enn snittet. Vi så feks at hun la en del på seg i sommerferien selv om hun ikke spiste mer is og mat enn søskenene og andre barn. Får så vondt av henne når vi stadig sier ‘det holder med en’ selv om hun så gjerne vil ta 2-3 til. Jeg har begynt å si ting som,‘Ikke ta mer må, da kan du få vondt i magen». Særlig sent på kvelden mot leggetid.. Men hun virker egentlig ikke helt overbevist her, for hun får jo sjeldent vondt i magen når hun spiser sier hun. Selv om det har vært litt mye feks i bursdagsselskap.

Har hørt at restriksjoner rundt matinntak hos barn bare kan gjøre ting verre og øke sjansen for overvekt med årene fordi de da lettere bruker mat som trøst eller overdriver inntaket når ‘de endelig kan kjøpe maten og bestemme selv.

Så føler alt blir feil.

Noen som har gode råd og tips rundt dette?

Anonymkode: 77e11...594

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke overvektige barn her, men vi serverer ikke sjokoladepålegg/nugatti, kjeks, godteri/sjokolade, brus eller saft i ukedagene. De får også en liten skål hver med noe få godtebiter i på lørdager. Når det gjelder matinntak skal ikke en 6åring spise like mye som en arbeidskar.

To pølser i lompe, en kjøttkake med potet og grønnsaker, maks to brødskiver pr måltid. Grønnsaker eller frukt til mellommåltid. Vann å drikke. Fysisk aktivitet.

Anonymkode: 268d9...848

• Liker 6
Skrevet

Mat som øker metthetsfølelsen. 

Sukker gir sult. 

Anonymkode: 4da39...a96

• Liker 6
Skrevet

Kunstig søtning gir fedme.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen og tatt noen samtaler med for eksempel en ernæringsfysiolog i tillegg. Lykke til!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kunstig søtning gir fedme.

Vitenskapelige kilder på dette? Eller  en god forklaring selv?  Vi har diabetes i familien og bruker mye kunstig søtning. Ingen overvektige ber. De andre barna er på grensen til undervektige.

Anonymkode: 77e11...594

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke ha pepperkaker, twist, osv. stående fritt fremme. Server en liten porsjon og rydd det bort for resten av dagen. 

Spis små porsjoner mat - også dere foreldre - og vent litt mellom porsjonene. Hvis dere mener hun har spist rikelig, så si dere tror hun er mett. Hun må vente en halv time og se om hun fortsatt er sulten. Så kan hun få en skive rugbrød. 

Anonymkode: c148e...ec5

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker hva som funket for meg. Og for meg hjelper det ikke å ta bort usunn mat fordi da får jeg enda mer sug på det. Så her er skapene ekstra fulle av godteri og snacks som man kan hente når som helst. Slik har det vært i alle år, og det har gjort at denne "desperasjonen" som andre barn har etter søtsaker ikke er noe mitt barn har lenger. 

Godteri i kilovis kan ligge i skapet uten at barnet gidder å hente seg, fordi det selv har kjent etter hva kroppen ønsker, skikkelig mat.

Anonymkode: b095b...92f

• Liker 4
Skrevet

Det er bare å begrense. På sikt må barnet ditt lære å regulere seg selv, uansett hvor vanskelig det kjennes. Og det kan du fint forklare for barnet etter hvert.

Anonymkode: 577ab...e6d

• Liker 3
Skrevet

Har du vært hos legen? Er barnet faktisk sulten eller bare «fysen»? Det finnes sykdommer som fører til konstant sulthets-følelse.

Eneste jeg kan tenke meg er å øke protein/fiber mengden i måltidene, som gir lenger metthetsfølelse. Er ikke noe hyggelig å bli nektet mer mat, men nekt av godteri/is synes jeg er helt rimelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tenker hva som funket for meg. Og for meg hjelper det ikke å ta bort usunn mat fordi da får jeg enda mer sug på det. Så her er skapene ekstra fulle av godteri og snacks som man kan hente når som helst. Slik har det vært i alle år, og det har gjort at denne "desperasjonen" som andre barn har etter søtsaker ikke er noe mitt barn har lenger. 

Godteri i kilovis kan ligge i skapet uten at barnet gidder å hente seg, fordi det selv har kjent etter hva kroppen ønsker, skikkelig mat.

Anonymkode: b095b...92f

Jeg forstår tanken veldig godt. Det funker bra for mange, men det er en del det ikke fungerer for. 6 År er fortsatt ganske ungt synes jeg for «fri tilgang» for en med utfordringer på den fronten.

• Liker 7
Skrevet

Ikke begynn med du får ikke mer enn to brødskiver osv. Det vil skape et problematisk forhold til mat for barnet i det lange løp. Gi heller barnet sunne mer kalorifattige ting. Verste er om barnet faktisk går rundt sulten og ikke får mer enn en viss mengde.

Anonymkode: e694e...8aa

• Liker 4
Skrevet

Matprepping til hele familien. Ja, det går mye tid og planlegging i starten, men dere kommer kjapt inn i rutinene. 

Lag matbokser med navn på.  Frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Kutt gulrøtter i staver og server som eventuelle mellommåltider. 

Lager du likt ut i fra hva mor, far og barn behøver, er det en fin måte å lære porsjonsberegning. 

Anonymkode: 5a81c...349

• Liker 1
Skrevet

Du burde gi henne mat hun kan spise seg mett på uten at hun overspiser. Mest mulig naturlig, minst mulig sukker og hvete. 

Anonymkode: b5170...042

Skrevet

Server kjedeligere mat enn pepperkaker og tvist. Jeg forstår at dere ikke bare spiser dette, men begynn å ikke ha for mye mat. Ikke lag flere kjøttkaker og potet enn akkurat, men ha rikelig med grønnsaker til. Dersom hun er mer sulten kan hun spise grønnsaker. Samme med lasagne, tilbehør til taco etc. sørg for at hun kan spise så mye hun vil, men at det «beste» ikke er tilgjengelig i store mengder. Salat eller grønnsaker. Drikk vann til måltider, ikke melk eller juice. Ingen søtsaker utenom lørdag (heller ikke boller, kjeks, kaker etc.). Jeg ville forsøkt å begrense uten at det blir «du kan ikke få mer fordi du kan bli tjukk», men jeg ville likevel begrenset. Jeg tror også det er viktig å ikke la henne fråtse kun fordi det er høytid. Det er alltid en unnskyldning: jul, vinterferie, påske, 17.mai, langhelg, sommerferie, høstferie, bursdager, overnatting. Merkedager utgjør alt for mange dager i året. Helt unødvendig å spise en halv pose tvist eller en hel pepperkakeboks, uansett hvilken dag det er. Jeg tror det er kjempefint dere er obs på dette nå, hun er ikke tjent med at dere lar henne bli tjukk allerede som barn. 

Anonymkode: 99bd8...e85

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fint at du tek tak i det no, det gjorde ikkje mine foreldre. Og dei drog meg med på slankekurar seint barneskule, stefar drakk cola ubegrensa framfor oss små, og snakka om at eg åt fort og mykje, og la på meg i feriane... Kunne ynskje dei faktisk lærte seg litt om kosthold, fysisk aktivitet osv før eg skjønte det sjølv, for eg hugsa kommentarane sjølv no som 30åring, sjølv om dei aldri var direkte stygge/negative.

Her er mine tips som eg gjer for guten vår (fått mykje god inspo frå Barebrabarnemat, Forskerfrida og Ernæringsmamma på instagram):  1. Vi har ikkje godteri i vekedagane, og begrensar når vi er på besøk (då må også sjølvsagt vi foreldre begrense oss, og sei "nei takk" til kake på ein tysdag, for kvifor skal ein alltid ete kake berre fordi det er tilgjengeleg?). Kos treng ikkje alltid vere usunt eller tilknytta godteri/bakeverk, men kan vere å spele spel, leike, teikne... Vi får kommentara på at vi er strenge fordi vi ikkje gjev guten godteri/kaker i hytt og pine, men heller streng no og lære guten gode matvanar, enn å få ein med vektproblem seinare når eg veit kor dritt det er. Søstra mi har fritt tilgang på godteri i heimen og skapa fulle, der er det fråtsing når foreldra ikkje ser. Heldigvis ikkje overvekt blant borna enda, men dotra har vore kraftig heile vegen(12år), foreldra er overvektige óg. Vi nektar sjølvsagt ikkje alltid, og seier ikkje "nei, det får du ikkje. Det er ikkje sunt" osv. På laurdagar eller "kosedagar" lagar vi like gjerne frukt/grønsaksfat med litt sjokolade(ein liten sjokoladenisse no t.d.), han elskar det! 

2. Ikkje server juice/iste, masse sukker. Kjøp heller då øk.eplejuice/most til helgedagar. Polarbrød er som kveitebollar med fullkorn, masse sukker(her blir ein lurt av reklamen på pakken). Pålegg: Vi har ikkje syltetøy med sukker, då kjøper vi helios 100% fruktmos av og til. Nugatti kjøper vi aldri, i feriar lagar eg heimelaga nøttepålegg. Elles får han alt av pålegg han vil ha, men helst reine produkt: ost og brunost, ikkje smørost og prim osv. Vi har alltid agurk, paprika og litt eple/banan på tallerken ved brødmat. I yoghurt brukar vi øk.yoghurt og gjerne naturell(utan tilsett sukker og smak) havregryn, frø/kjerner, litt nøttemel, og evt litt frukt som topping. 

3. Middagar: Du bestemmer kva som blir servert, barnet bestemmer kor mykje ho et. Ha mykje digg grønsaker, fiberrike alternativ, og lær barnet til at det skal vere litt grønt på tallerken. Ikkje masse saus og slikt tilbehør. 

4. Aktivitet. Få barnet med på aktivitetar i kvardagen, og gå fram med eit godt eksempel. Kjekt å gå turar med foreldre, grille ute i skogen, leike masse ute... Ikkje alle er like aktive på fritidsaktivitetane dei er med på, så ikkje tenk at "så lenge ho er med på fotball, går det bra".

5. Lag heimelaga alternativ. Pepperkake t.d. ein kjøper på butikk har mykje unødvendig sukker og tilsetningsstoff, heimelaga kan du bestemme sjølv og bruke litt betre mjøl enn reint kveitemjøl. Heimelaga syltetøy, pålegg, brød. 

6. Korleis du snakkar om kropp og mat er viktig! Syns sunt/usunt er ord ein burde unngå, og heller snakke om kva maten gjer for kroppen. For å unngå at ho skal få eit negativt kroppsbilete er det viktig å unngå "nei, no har du fått nok. Du får ikkje meir". Då er det mykje betre å setje fram det ho faktisk kan ete, og ikkje setje fram heile boksen med pepperkake feks. Ha heller frukt/grønsaker framme, det mettar meir enn sjokolade/kjeks, og har sjølvsagt betre stoff i seg enn reint godteri. 

Endret av RockyRose
Tilleggsinfo
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Har samme utfordring med min syvåring. Har søkt og lett etter informasjon om utfordringen, men finner ikke noe fra noen som vet. Er lott skeptisk på å ta i mot tips fra folk i en slik tråd, siden de mest sannsynlig bare synser. Vil ha informasjon fra fagfolk. Er veldig redd for å gi henne problemer med mat senere.

Vi har prøvd at det ikke er så strengt med feks pepperkaker, kjeks, godis, for å se om det kanskje ikke er så fristende lenger. Men det er like stort inntak av slik uansett, nesten verre for det ble nok et sug. Så her er det ikke noe slik tilgjengelig for barna.

Vi har god tid ved måltidene, så vi kan snakke mens vi spiser for å sakte ned tempo litt. Hjelper til en viss grad. Prøver at hun ikke alltid får middag først, da er hun gjerne ferdig før vi andre er halvveis. For så å mase om mer.

Hun elsker melk og kan nok drikke en halv kartong og mer til frokost, så der er det maks to glass så drikker vi vann. 

Støtter innlegget med tips om ernæringsmamma og barebrabarnemat.

Problemet med å ta opp denne utfordringen for oss er at vi blir møtt som om vi er helt tilbakestående når det gjelder ernæring. Og da føles det helt umulig å komme dit der vi trenger hjelp, nemlig veiledning på å begrense et barn i matveien uten å gi henne vansker med mat senere. For vi kan ikke la henne bli overvektig. 

Anonymkode: 2425a...f15

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
RockyRose skrev (1 time siden):

6. Korleis du snakkar om kropp og mat er viktig! Syns sunt/usunt er ord ein burde unngå, og heller snakke om kva maten gjer for kroppen. For å unngå at ho skal få eit negativt kroppsbilete er det viktig å unngå "nei, no har du fått nok. Du får ikkje meir". Då er det mykje betre å setje fram det ho faktisk kan ete, og ikkje setje fram heile boksen med pepperkake feks. Ha heller frukt/grønsaker framme, det mettar meir enn sjokolade/kjeks, og har sjølvsagt betre stoff i seg enn reint godteri. 

Er i utgangspunktet enig i dette, men utfordringa er når vi har besøk eller er på besøk. Da er heile pepperkakeskåla tom før andre har fått tatt sin andre pepperkake. Og da er det vanskelig å unngå den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er i utgangspunktet enig i dette, men utfordringa er når vi har besøk eller er på besøk. Da er heile pepperkakeskåla tom før andre har fått tatt sin andre pepperkake. Og da er det vanskelig å unngå den.

Når de har besøk så treng de ikkje setje fram godteri. Treng ikkje ha godteri og kaker framme heile dagane berre fordi det er jul, helg, ferie, besøk... Alle får nok i eigen heim uansett. Og så ofte er de vel ikkje på besøk der det alltid står godteri framme slik at det er det påverka dotra di mest? 😊 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hun må jo få beskjed om at det ikke er grei oppførsel på besøk hos andre? Og da tenker jeg ikke på vekta/ernæringsmessig, men at det er sjukt uhøflig og frekt!

Anonymkode: a5222...403

• Liker 16
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...