AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Del Skrevet 28. desember 2022 Er det blitt trendy å bruke tjukk L når man snakker? Har hørt en del ungdom bruke det. Anonymkode: 86b03...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 28. desember 2022 #2 Del Skrevet 28. desember 2022 Du mener tynn l? Høres helt idiotisk ut (med mindre man snakker dialekt hvor det er vanlig) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Del Skrevet 29. desember 2022 minister-mio skrev (4 timer siden): Du mener tynn l? Høres helt idiotisk ut (med mindre man snakker dialekt hvor det er vanlig) Ok. Kanskje det… Anonymkode: 86b03...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Del Skrevet 29. desember 2022 Da er det tynn l da. Er det trendy å bruke? Anonymkode: 86b03...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Del Skrevet 29. desember 2022 https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en-/ Anonymkode: e27a5...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 30. desember 2022 #6 Del Skrevet 30. desember 2022 At det skulle bli trendy og høres ut som man kommer fra Halden hadde jeg aldri trodd, men her er vi nå. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 4. mars 2023 #7 Del Skrevet 4. mars 2023 Er nok en trend blant ungdommen. Og nei, det høres ikke kult ut! Men vil tro de syns det er kult og ikke liker om noen voksne kommer og retter på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Del Skrevet 4. mars 2023 Tviler på at det er en trend. Kommer nok bare til å spre seg, og som vanlig hater folk språklig utvikling. Anonymkode: 4b0b6...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 4. mars 2023 #9 Del Skrevet 4. mars 2023 Har hatt den i alle år. Kommer ikke fra Halden. Har ingen slekt fra den kanten. Aner ikke hvorfor jeg har den L’en som er mest fremtredende i ordet «ball» som jeg unngår som pesten for det høres absolutt verst ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Del Skrevet 4. mars 2023 Kan ikke noe for det, men har tjukk L. Det er en del av dialekten der jeg kommer fra. Har fått høre at jeg hørtes primitiv ut hele livet, og at de litt enkle prater sånn. Men ja. Nå er det kult. Merkelig. Anonymkode: 182e2...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Del Skrevet 4. mars 2023 Tynn L, det er TYNN L. Tykk L er sånn gammal oskoodialekt og inn mot vestfold/telemark særlig. Som i hæLj (helg) og æLv (elv). Anonymkode: c1382...9a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Del Skrevet 4. mars 2023 Vil ikke akkurat kalle det "trendy", men det er et dialektfenomen som brer seg utover Østfold, ja. Husker et språkprogram på NRK for mange år siden hvor de beskrev dette fenomenet blant Oslo-barn. Nå har disse barna blitt tenåringer, og da er det naturlig at disse har denne tjukke l'en. Anonymkode: 4ed9d...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #13 Del Skrevet 4. mars 2023 Når de brer seg utenfor Østfold så høres det bare rart ut er min mening. Anonymkode: 86b03...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #14 Del Skrevet 4. mars 2023 Ufattlig festlig når unge fra Oslos vestkant har begynt å snakke med Østfold L til foreldrenes store ergrelse. Selv snakker jeg dialekt fra dalstroka innafor og syntes det var trist da folk fra Oslos østkant begynte med «kirken» i stedet for «kjærka», så jeg koser meg over denne nye utviklingen med Østfold L. Østfold dialekten er forresten veldig varm og fin, synes jeg. Anonymkode: 3314b...dbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 4. mars 2023 #15 Del Skrevet 4. mars 2023 (endret) 49 minutter siden, AnonymBruker said: Østfold dialekten er forresten veldig varm og fin, synes jeg. Anonymkode: 3314b...dbf Veldig enig. Vet jeg vitset med Halden over her men det er utrolig vanskelig å bli grinete på en med Østfold dialekt. Generelt undervurdert fylke og det tror jeg har noe med at østfoldinger ikke er svære i kjeften eller veldig oppmerksomhetssøkende. Hyggelige byer har de også. Endret 4. mars 2023 av Tomas77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå