GP950mAh Skrevet 28. desember 2022 #21 Del Skrevet 28. desember 2022 Selvsagt skrev (1 time siden): Tyskland er nok veldig sosialstisk i dag Hvor i all verden har du det fra? Tyskland er en sosial markedsøkonomi. Om Tyskland var sosialistisk ville de fortsatt hatt piggtrådgjerder og vakter som skyter på egen befolkning og ikke vært den økonomiske motoren i EU og europa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 29. desember 2022 Forfatter #22 Del Skrevet 29. desember 2022 15 hours ago, GP950mAh said: Hvor i all verden har du det fra? Tyskland er en sosial markedsøkonomi. Om Tyskland var sosialistisk ville de fortsatt hatt piggtrådgjerder og vakter som skyter på egen befolkning og ikke vært den økonomiske motoren i EU og europa. Ja, heldigvis har de fortsatt markedsøkonomi, men for meg er sosialdemokratene SPD langt på venstresiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 29. desember 2022 Forfatter #23 Del Skrevet 29. desember 2022 Både i Tyskland og andre europeiske land får kapitalismen skylda for mye, kapitalismen er etter min mening løsningen, ikke problemet. Kommentator Owen Jones i britiske The Guardian: "Nesten 80 prosent av unge briter skylder på kapitalismen for krisen i boligmarkedet. Og to tredeler sier at de ønsker å leve i et sosialistisk styrt samfunn, ifølge en undersøkelse fra tenketanken Institute for Economic Affairs (IEA)." Mer skatt til de rike (aftenbladet.no) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 29. desember 2022 #24 Del Skrevet 29. desember 2022 Selvsagt skrev (3 timer siden): Ja, heldigvis har de fortsatt markedsøkonomi, men for meg er sosialdemokratene SPD langt på venstresiden. Det er da knapt noen forskjell på SPD og CDU, og har egentlig aldri vært store forskjellen. Dessuten er jo påstanden din helt idiotisk gitt realitetene. Jeg merker du stort sett bare kopierer ting du har funnet på nettet, uten å komme med noen egne argumenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 29. desember 2022 Forfatter #25 Del Skrevet 29. desember 2022 2 hours ago, PeeWee said: Det er da knapt noen forskjell på SPD og CDU, og har egentlig aldri vært store forskjellen. Dessuten er jo påstanden din helt idiotisk gitt realitetene. Jeg merker du stort sett bare kopierer ting du har funnet på nettet, uten å komme med noen egne argumenter? Det må du gjerne mene, men da synes jeg du bør lese åpningsinnlegget litt nøyere. Linker/kilder er der for å bygge opp om nettopp egne argumenter og påstander. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 29. desember 2022 #26 Del Skrevet 29. desember 2022 Selvsagt skrev (15 minutter siden): Det må du gjerne mene, men da synes jeg du bør lese åpningsinnlegget litt nøyere. Linker/kilder er der for å bygge opp om nettopp egne argumenter og påstander. Nå var det ikke hele åpningsinnlegget jeg kommenterte, men andre steder bruker du kilder som er så partiske at de i prinsippet er helt ubrukelige. Forøvrig er man ganske hjernedød for å hevde at SPD er langt ute på venstresiden så lenge man ikke er blant dem som kun ser på Liberalistene som "høyresiden", og tilogmed da finnes det jo veldig mye langt til venstre for SPD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 30. desember 2022 #27 Del Skrevet 30. desember 2022 Selvsagt skrev (På 28.12.2022 den 18.06): Det er få kvinner som klarer å få en plass i styrerommet. I alle fall taler fakta (statistikken) sitt klare språk: "Kun én av ti styreledere i næringslivet er kvinner": https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2022/03/i-likestillingslandet-norge-er-kun-en-av-ti-styreledere-i-naringslivet-kvinner/ "Av de 200 største selskapene i Norge, hadde bare 14 prosent kvinnelige toppledere": https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/likestilling-mellom-kjoennene Rart det der, for den norske loven er jo lik for både kvinner og menn … Kan det være noe med interesse og en fiendtlig innstilling mot alt som er privatisert? Det er en kjent sak at de røde partiene, på venstresiden, ikke ønsker privatisering og ofte fører en næringsfiendtlig politikk. Når kun èn av 10 styreledere i næringslivet er kvinner, så er det fordi det er flere menn enn kvinner som er bedriftseiere. I privateide selskaper er det vanlig at eier er styreleder.Først når bedriftene er store, og med mange eiere, snakker vi om profesjonelle styreledere. Nyutdannede advokater/jurister er ofte ute etter styreverv når de etter studiet vender tilbake til hjembyen. Det er en kjensgjerning at menn velger menn, og helst menn med samme bakgrunn og faglig bakgrunn. Sånn blir norske styrer en gjeng med kloninger. De har gjerne vokst opp sammen, kjøper dress i samme butikken, har studert sammen og kjenner hverandre fra Gutteklubben Grei. Norske bedrifter er rett og slett ikke flinke til å utnytte de samlede ressursene som begge kjønn står for. Hva er hensikten med et styre hvor alle tenker likt?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 1. januar 2023 Forfatter #28 Del Skrevet 1. januar 2023 On 12/30/2022 at 9:56 PM, Amossa said: Når kun èn av 10 styreledere i næringslivet er kvinner, så er det fordi det er flere menn enn kvinner som er bedriftseiere. I privateide selskaper er det vanlig at eier er styreleder.Først når bedriftene er store, og med mange eiere, snakker vi om profesjonelle styreledere. Nyutdannede advokater/jurister er ofte ute etter styreverv når de etter studiet vender tilbake til hjembyen. Det er en kjensgjerning at menn velger menn, og helst menn med samme bakgrunn og faglig bakgrunn. Sånn blir norske styrer en gjeng med kloninger. De har gjerne vokst opp sammen, kjøper dress i samme butikken, har studert sammen og kjenner hverandre fra Gutteklubben Grei. Norske bedrifter er rett og slett ikke flinke til å utnytte de samlede ressursene som begge kjønn står for. Hva er hensikten med et styre hvor alle tenker likt?? Loven er lik for menn og kvinner, så det burde ikke være noe i veien for at like mange kvinner som menn starter opp bedrifter. Da er det heller ingen grunn for gutteklubben grei. (Jeg tror de fleste ønsker dyktige folk i styre og ledelsen – uavhengig av om det er mann eller kvinne. Tror bare dessverre at det er veldig få aktuelle kvinner å velge blant). Jeg tror det har noe med at flertallet av kvinner stemmer på næringsfiendtlige partier og generelt har et negativt syn på kapitalisme og private bedrifter ... Det er i alle fall lite oppmuntring fra SV og rødt om å starte egne bedrifter og kjøpe aksjer på Oslo Børs. (Nå bør man forøvrig være forsiktig med det, etter at SV var med og fikk økt skatten til 38% på en eventuell fortjeneste. Da er det kanskje bedre å investere i egen bolig, større bolig eller utleie - der er det bare 22% skatt). Flere som undrer på hvorfor det er slik: «At kvinner som gründer virksomhet er underrepresentert betyr at kvinner i mindre grad er tilstede i næringslivet hvor det tas beslutninger som er viktige for folks liv og hverdag. Selv om Norge er et av verdens mest likestilte land, er det altså likevel noe som stopper kvinnene. Hva som skal til for at flere kvinner tar gründerspranget, har Marianne undret over flere ganger. 8 av 10 bedriftseiere er menn. Girl of North spør om kvinner er tøffe nok? (folkeinvest.no) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 1. januar 2023 #29 Del Skrevet 1. januar 2023 Selvsagt skrev (20 timer siden): Loven er lik for menn og kvinner, så det burde ikke være noe i veien for at like mange kvinner som menn starter opp bedrifter. Da er det heller ingen grunn for gutteklubben grei. (Jeg tror de fleste ønsker dyktige folk i styre og ledelsen – uavhengig av om det er mann eller kvinne. Tror bare dessverre at det er veldig få aktuelle kvinner å velge blant). Jeg tror det har noe med at flertallet av kvinner stemmer på næringsfiendtlige partier og generelt har et negativt syn på kapitalisme og private bedrifter ... Det er i alle fall lite oppmuntring fra SV og rødt om å starte egne bedrifter og kjøpe aksjer på Oslo Børs. (Nå bør man forøvrig være forsiktig med det, etter at SV var med og fikk økt skatten til 38% på en eventuell fortjeneste. Da er det kanskje bedre å investere i egen bolig, større bolig eller utleie - der er det bare 22% skatt). Flere som undrer på hvorfor det er slik: «At kvinner som gründer virksomhet er underrepresentert betyr at kvinner i mindre grad er tilstede i næringslivet hvor det tas beslutninger som er viktige for folks liv og hverdag. Selv om Norge er et av verdens mest likestilte land, er det altså likevel noe som stopper kvinnene. Hva som skal til for at flere kvinner tar gründerspranget, har Marianne undret over flere ganger. 8 av 10 bedriftseiere er menn. Girl of North spør om kvinner er tøffe nok? (folkeinvest.no) Juridisk er mye tilrettelagt for likestilling, men det har vist seg å ta lang tid å endre folks tankesett om kjønnenes egenskaper. Selv i 2023 er det mange som mener at kvinner er mer omsorgsfulle enn menn. At flere kvinner enn menn stemmer Rødt, SV og Arbeiderpartiet, skal da bekrefte dette "mykere" menneskesynet. Har da menn et "hardere" menneskesyn når flere av dem stemmer Høyre og FrP? Og, viktigst, gjør dette menn mer egnet som styreledere og - medlemmer? Når kvinner ikke velger grynderveien er det tre grunner. Hun har få kvinnelige forbilder, mangler selvtillit OG prioriterer barn og familie. Hun er redd for å ta risikoen. Menn tenker motsatt - de har forbilder, selvtillit og prioriterer IKKE familien. Derfor villig til å ta risiko. Jeg stemmer Rødt (tidligere SV) og sitter som hhv. styreleder og styremedlem i to større private bedrifter. Har aldri spurt eierne om hvorfor nettopp jeg ble spurt, men er helt sikker på at de ikke vektla mitt politiske standpunkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #30 Del Skrevet 6. januar 2023 On 1/1/2023 at 11:08 PM, Amossa said: Juridisk er mye tilrettelagt for likestilling, men det har vist seg å ta lang tid å endre folks tankesett om kjønnenes egenskaper. Selv i 2023 er det mange som mener at kvinner er mer omsorgsfulle enn menn. At flere kvinner enn menn stemmer Rødt, SV og Arbeiderpartiet, skal da bekrefte dette "mykere" menneskesynet. Har da menn et "hardere" menneskesyn når flere av dem stemmer Høyre og FrP? Og, viktigst, gjør dette menn mer egnet som styreledere og - medlemmer? Når kvinner ikke velger grynderveien er det tre grunner. Hun har få kvinnelige forbilder, mangler selvtillit OG prioriterer barn og familie. Hun er redd for å ta risikoen. Menn tenker motsatt - de har forbilder, selvtillit og prioriterer IKKE familien. Derfor villig til å ta risiko. Jeg stemmer Rødt (tidligere SV) og sitter som hhv. styreleder og styremedlem i to større private bedrifter. Har aldri spurt eierne om hvorfor nettopp jeg ble spurt, men er helt sikker på at de ikke vektla mitt politiske standpunkt. Jeg tror folk til høyre har både omsorg og empati for andre. Det å kunne ta tøffe avgjørelser tror jeg ikke er det viktigste, da tror jeg medmenneskelighet og omsorg er mer verdsatt. Jeg tror mange styre ønsker, ikke bare høy, men ulik kompetanse inn. Å sitte i styre handler om å se mulighetene og gjøre de riktige prioriteringene for at det skal gå bra for både bedriften, eierne og de ansatte. Mulig flere kvinner enn menn prioriterer familien, det kan jeg lite om. Jeg tror ikke det er mange fra hverken Rødt eller SV som sitter i styret til private bedrifter. Men at det finnes betviler jeg ikke og jeg betviler heller ikke at de kan gjøre en god jobb. Dessverre tror jeg at politikken til disse partiene er helt ødeleggende for de fleste private selskaper. Gratis SFO og barnehage høres sikkert forlokkende ut. Dessverre så tror jeg hverken Rødt eller SV fører noe godt med seg, om man ikke er glad å stå i kø eller ønsker at Norge beholder jumboplass her: https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801 Hvis Høyre og FRP er så ille, hva med i det minste å vurdere for eksempel Venstre? I alle fall noen som ønsker å skape verdier og ser at private er helt nødvendig for å skape rikdom og berge miljøet, med ny teknologi og innovasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #31 Del Skrevet 17. januar 2023 Stadig flere rike velger å forlate skuta - og som jeg har linket til over er det ikke nødvendigvis bare de superrike som vil forlate skuta. Nå ser jeg Gjelsten flytter over 16 milliarder til Sveits: https://www.dn.no/marked/gjelsten-holding/bjorn-rune-gjelsten/bjorn-rune-gjelsten-flytter-milliardverdier-til-datteren-i-sveits/2-1-1387679 (sitat: Jeg var tvunget til å ta ansvar, og har valgt å flytte deler av eierskapet ut, og å redusere behovet for å «tappe» selskapet for store utbytter for å betale skatt, sier han.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 25. februar 2023 Forfatter #32 Del Skrevet 25. februar 2023 Til tross for økning i utbytteskatten to år på rad er det ikke nok - fagforbundet vil øke utbytteskatten enda mer. Jeg tipper de aldri får nok - ikke før den er 100% og alt av næringsliv og private jobber er borte. Men lønnsøkning forventer de, for bedrifter som stadig skal tappes for verdier og samtidig skal konkurrere mot utenlandske bedrifter ... kvinnelig leder i både fagforbund og LO ... Skjønner seg ikke på næringsliv eller verdiskapning ... egner seg ikke for næringslivet... https://www.msn.com/nb-no/nyheter/others/los-største-forbund-krever-økt-skatt-–-vedum-holder-igjen/ar-AA17Udxa?li=BBr5A5g https://e24.no/naeringsliv/i/8QaLzd/lo-lederen-naa-skal-vi-ta-de-rike 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 27. februar 2023 Forfatter #33 Del Skrevet 27. februar 2023 Liv og lære er ikke alltid like lett: - https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hun-gjorde-jo-som-rokke/77157332 -Hadia Tajik uten gyldig billett: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K5g05/hadia-tajik-snek-paa-t-banen-slapp-gebyr - Skattefri bolig er jo kjekt: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/28lPql/tajik-fikk-850010-500-i-leieinntekter-i-maaneden-mens-hun-hadde-gratis-pendlerbolig "Han sier det mange mener: «Hele skattedebatten fra venstresiden er forenklet og fordummende».": https://www.finansavisen.no/leder/2021/08/27/7727490/lynkurs-i-skattepolitikk (Hun ble ikke finansminister, men dessverre ble ikke erstatningen noe å juble for. En liten trøst er det at det sikkert alltid kunne blitt verre https://civita.no/okonomi/skatt-og-avgifter/formuesskatt/hadia-tajik-glemmer-formuesskatten/ - med de røde kan det alltid bli verre...) https://www.dn.no/politikk/politikk/trygve-slagsvold-vedum/anne-beathe-tvinnereim/finansminister-vedum-og-utviklingsminister-tvinnereim-brukte-biltjeneste-i-strid-med-reglene/2-1-1409743 Næringsliv som gir inntekter svekkes og de rike flytter ut. Fastlands Norge hadde 333 milliarder i minus, på handelsbalansen i fjor. Det er i mange tilfeller blitt mer lukrativt å produsere varer utenfor Norge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #34 Del Skrevet 19. mars 2023 I min verden er rikdom bra og fattigdom det motsatte. I SV sin verden skal man ikke ha rikdom (jeg har i alle fall aldri hørt de si noe bra om rikdom). Denne dama, Bergstø, https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEJgJA/bergstoe-mener-arbeidslinja-er-fattigdomsfelle får meg til å tenke på Røde Khmer, der alle som var kapitalister skulle drepes og penger ble forbudt: https://en.wikipedia.org/wiki/Cambodian_genocide Og finansministeren begynner å få panikk? Prøver å bagatellisere alle milliardene som nå forlater Norge - folk som har bidratt og skapt tusenvis av arbeidsplasser: https://www.dn.no/innlegg/skatt/sveits/grunnrenteskatt/vedum-har-rett-det-er-kjedelig-a-bo-i-sveits/2-1-1413470 Dessverre få som tror kapitalisme er en god måte å fordele rikdom på. Media er overflatiske og man finner sjelden gode forklaringer der. Som regel er det en og annen artikkel i Finansavisen eller på sosiale medier, eller f.eks. Linkedin: https://mc.linkedin.com/posts/kjell-erik-eilertsen-254b3823_formuesskatt-i-kombinasjon-med-utbytteskatt-activity-7017139363201323008-NJwG 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 19. mars 2023 #35 Del Skrevet 19. mars 2023 Styreverv er for å forvalte aksjeeiernes interesser. Tenker at når kvinner investerer på linje med menn, så kommer andel kvinner i styrer også til å økes. I mindre selskaper er det vanlig at styremedlemmer velges blant aksjonærene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 19. mars 2023 Forfatter #36 Del Skrevet 19. mars 2023 16 minutter siden, Illuminatum said: Styreverv er for å forvalte aksjeeiernes interesser. Tenker at når kvinner investerer på linje med menn, så kommer andel kvinner i styrer også til å økes. I mindre selskaper er det vanlig at styremedlemmer velges blant aksjonærene. Ja, styret har plikt til å ivareta eiernes interesser. I det ligger det også å ivareta bedriften (bla. likviditet) og de ansatte (dårlige arbeidsvilkår m.m. fører ofte til høy gjennomtrekk av ansatte og dårligere motivasjon som igjen går utover bedriften og til slutt eierne). Flere kvinnelige investorer vil være bra for hele samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 20. mars 2023 #37 Del Skrevet 20. mars 2023 (endret) Er det noen som ikke vet å investere så er det høyresiden. Fikk Norge AS til å tape mange milliarder på investeringer i USA, vurderte å selge oljerettighetene til utlendinger og skaper store økonomiske forskjeller selv om de vet det gjør så et stort antall av befolkningen blir desperate og heller vil ha mer rettferdighet enn å øke Norge AS sin pengebinge. Høyresiden er også glade i å rive sykehus så vi mangler plass og på kommunalt nivå selger de unna tomter som kommunen så leier dyrere tilbake. Mistenker at mye skyldes korrupsjon. Norge er et lite land og veldig mange politikere har tette bånd til næringslivsfolk med over millionen i inntekt.... Så har vi velgerne som ikke vet bedre, blir blindt fanget i en ideologisk tanke som de føler gir dem meningen med livet og tror på retorikken om flere arbeidsplasser og færre på nav. De følger ikke grunnleggende forskningsmetoder og kan ikke vise til at det faktisk skjer. Dette her er et resultat av høyrepolitikk. Norge har hatt økonomisk vekst, men vanlige folk som ikke hadde flaks med når de kjøpte bolig, måtte ta lang utdanning for å få jobb og ikke har arvet har fått det verre. Da er det ikke rart at mange gir blanke i videre vekst før viktigere ting er ordnet opp i. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/rl9v8m/norge-er-det-minst-lykkelige-landet-i-norden-finland-topper-listen Endret 20. mars 2023 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 20. mars 2023 #38 Del Skrevet 20. mars 2023 Selvsagt skrev (18 timer siden): Dessverre få som tror kapitalisme er en god måte å fordele rikdom på. Er det noen tegn på at den faktisk er det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 20. mars 2023 #39 Del Skrevet 20. mars 2023 PeeWee skrev (8 timer siden): Er det noen tegn på at den faktisk er det da? At det er det eneste som fyngerer er jo en ganske god pekepinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 20. mars 2023 #40 Del Skrevet 20. mars 2023 Kokeplate skrev (1 time siden): At det er det eneste som fyngerer er jo en ganske god pekepinn. Så hvorfor har man ikke skikkelig kapitalisme noe sted da? Merk at når han skrev "kapitalisme som fordeler velstand" høres det ut som om han mener helt ren kapitalisme, som aldri har vart lenge noe sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå