ForsiktigOptimist Skrevet 28. desember 2022 #1 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Nokon som har ærfaring eller som har gode råd i denne saken Ekstremt lang historie men skal prøve å fatte meg i korthet Eg og samboer har prøvd nokon år å få barn utan hell. Vi fikk etterhvert henvisning med gynekolog på det lokale sykehuset deretter kikkhulls operasjon med samme omreisande lege. Etter operasjonen fikk jeg vite at alt såg normalt ut, etter mange blodprøve målinger og mange spørsmål om å få ein henvisning til St.Olavs fekk eg til slutt dette. Ved St.Olavs informerte dei om at den andre legen hadde gjort ein feilbehandling, uten min viten hadde han under kikkhullsoperasjonen brent begge egglederane mine og mitt Anti-muller hormon som var før operasjon på 10 hadde no sunke til eit nivå på 1,0 normalt nivå på min alder (40 år) er mellom 1-50. Det kom også fram at operasjonen også vil sansynleg gjere at eg kjem tidlegare enn normalt i overgangsalder. St.Olavs fekk difor hastverk med å få ut så mange egg som mogleg no før nivået sank meir. Vi har no 7 på frys etter 3 uthentingar (1 vanleg uthenting og 1 duostim) og 1 forsøkt innsett. Eg har allereie fått medhold i saken og NPE har bedt meg om å framstille eit krav for erstattning. Det er vanskeleg no å vere objektiv da uansett foreslått pris føles latterlig lite ut som ein kompensasjon ønsket om å få barn. Så no er eg der å skal finne ut kor mykje eg skal be om i pasientskadeerstattning 1. Menerstattning er grei med ein utrekningsmodell ut i frå vurdering av invaliditet etter sakyndig 2. Kostnad for nye forsøk her er eg veldig usikker på kva eg skal be om etter dei 3 endte forsøka som blir dekt av staten. Medisin, behandlingskostnader eventuellt mengde med eggdonasjon? Eller er det adopsjon eg burde basere meg på? Advokaten min meiner vi bør sende inn informasjon den framitidige behandlinga eg kjem til å ha og prisen på denne (men korleis veit eg det?) Bør eg sende inn prisførespurnad til ein privatklinikk og be om estimat (i så fall bør eg gi heile historia?) Bør / kan eg bestille time med St.Olavs å få dei til å komme med anbefalt behandling framover og utrekna ein pris? Og så kjem vel pris på medisiner i tillegg? Hittil på 3 forsøk har vi vel hatt rundt 50 000 i medisinutgifter (som heldigvis har til no blitt dekt av staten, bortsett fra egenandelen) 3. Tapt arbeidsinntekt, Vil det her vere naturlig å ta med samboers tapte arbeidsinntekt også siden han må bli med på alle behandlingene som vedrører hans sæd? Er der noko meir eg burde tenkje på Nokon som har vore i denne situasjonen? Kva ba du om, kva fekk du? Endret 28. desember 2022 av ForsiktigOptimist 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 28. desember 2022 #2 Del Skrevet 28. desember 2022 Fy faen altså, kjenner det brenner inni meg av sinne. Så jævlig. Utrolig leit for dere! I tillegg må du huske på utgifter med tanke på reise og opphold også, om det er aktuelt. Her må du bare satse så får NPE heller justere. Forstår det er vanskelig, fordi dere har jo 7 på frys som tross alt er veldig bra med tanke på alder (På tross av lav amh). Samtidig ber jo NPE dere beregne inn fremtidig behandling, så hva skal man tro og håpe på? Er dere heldige blir det minimale med helseutgifter fremover (fordi dere lykkes med frys), men er dere uheldige så blir jo kostanede gjerne flerfoldige hundretusener for de som fortsetter privat først med ivf og så med eggdonasjon. Smør på, dere må jo belage dere og helgardere for at det ikke skal gå. Vil tro at en kalkulasjon fra en privatklinikk vil hjelpe, slik at du ikke bare har tatt tallene ut fra en hatt. Masse lykke til! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 28. desember 2022 #3 Del Skrevet 28. desember 2022 Synes en del av erstatningen burde være at staten faktisk dekker alle ivf-forsøk, ikle bare 3 10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Del Skrevet 28. desember 2022 Har du ikke en advokat du kan rådføre deg med? Anonymkode: 17040...e30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Del Skrevet 28. desember 2022 Advokat må vel være riktig instans. Anonymkode: be049...7dc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Del Skrevet 28. desember 2022 Så utrolig grusomt! Veldig bra at dere har fått medhold, og at du har en advokat. Det jeg øyeblikkelig tenker er at dere må sørge for å få dekket også egenandelsen - for det er jo ikke sikkert dere måtte hatt en egenandel her om dette ikke hadde skjedd? Advokatutgiftene må også dekkes! Og reise, opphold og tap av inntekt som flere skriver. Håper inderlig det går bra for dere! 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Del Skrevet 28. desember 2022 Henvend deg til pasient- og brukerombudet i fylket ditt. Anonymkode: 4a094...59a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Del Skrevet 28. desember 2022 Her må vel advokaten har en tanke om hva som er rett sum, evt kan denne sjekke med NPE hva som er utbetalt i tilsvarende saker. Sjansen din for å lykkes er dessverre ganske dårlig mtp alder, ønsker dere å adoptere må dere også snarest sette i gang den prossesen fordi den har aldersgrenser, og det tar lang tid fra man begynner til adopsjon faktisk kan finne sted. For øvrig kommer man ikke fortere i overgangsalderen så lenge eggstokkene ikke er fjernet. Anonymkode: a5f58...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForsiktigOptimist Skrevet 28. desember 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 28. desember 2022 Takk noterer på spreng det dokke har nemnt Det er veldig greit å få andre auger på saken som skjønner kva vi ynskjer, kva prosessen går i og kva utgifter som finst og ikkje minst instanser som fins. Pasient- og brukerombudet har eg for eksempel ikkje visst om så takk for det tipset ❤️ Det med å få dekt IVF til det fungerte hadde nå vore den ideelle løysinga (om det er reelt tviler eg på men verdt å forhøyre meg med advokaten) Eg har som sagt advokat men denne saken er svært spesiell for han og der er veldig mange usikre moment som gjer det vanskeleg vite. Som ny bruker er eg ikkje heilt sikker på korleis det er vanleg å svare her og har ikkje funne ut korleis eg svarer direkte på innlegg så beklager at eg svarer med eit nytt innlegg (skal lærer meg det etter kvart) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForsiktigOptimist Skrevet 28. desember 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 28. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Her må vel advokaten har en tanke om hva som er rett sum, evt kan denne sjekke med NPE hva som er utbetalt i tilsvarende saker. Sjansen din for å lykkes er dessverre ganske dårlig mtp alder, ønsker dere å adoptere må dere også snarest sette i gang den prossesen fordi den har aldersgrenser, og det tar lang tid fra man begynner til adopsjon faktisk kan finne sted. For øvrig kommer man ikke fortere i overgangsalderen så lenge eggstokkene ikke er fjernet. Anonymkode: a5f58...de6 Advokaten har hittil vert veldig vag på dette og fant få saker som kunne samanliknast (i følgjen han). Sitat frå rapporten seier bl.a.: Dette reduserer erstatningssøkers mulighet til å oppnå graviditet, spontant og ved assistert befruktning. Skade av eggstokkene kan videre medføre at erstatningssøker kommer tidligere i overgangsalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 28. desember 2022 #11 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Vet ikke om det hjelper noe, men en referanse kan jo være «normal pasient» med kikkhull ifbm barneønske? Jeg fikk god oppfølging på Ullevåls kvinneklinikk. Som deg måtte jeg ha lapraskopi rett før IVF pga endometriose. Jeg fikk da muntlig beskjed om at lapraskopi generelt kunne gi skader, og at det alltid medføre mindre eggreserver når man måtte fjerne cyste. Jeg hadde skade på ene eggleder, men ingen komplikasjoner av inngrepet som de sa noe om iallefall. Og ikke endrede verdier som jeg vet om i så stor grad. Med tanke på at dere hadde forsøkt lenge kan jeg ikke helt tenke meg at man kan forvente å få dekket kostnader som uansett medfølger normal IVFprosedyre. Men jeg ville lagt alt inn ja som du beskriver. Jeg ville også forsøkt meg på å få dekket kostnader til evt eggdonasjon? Snakk med advokat om det. Det er urealistisk å få dekket IVF til det fungerer. Men til referanse så må man regne 100.000 kr ca i det private for 3 forsøk. Glemte det viktigste: Innhente eventuell statistikk på liknende skader ifbm kikkhull på for eksempel kvinneklinikken på Ullevål? Om den er «påregnelig» eller «ekstremt sjeldent og da grunnet feil» er jo vesentlig. Dette aner jeg ingenting om, men jeg hadde personlig ønsket uttalelse fra dyktig og erfaren kirurg på dette. Og de er best på Ullevål såvidt jeg skjønner. Endret 28. desember 2022 av AprilLudgate 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 28. desember 2022 #12 Del Skrevet 28. desember 2022 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Vet ikke om det hjelper noe, men en referanse kan jo være «normal pasient» med kikkhull ifbm barneønske? Jeg fikk god oppfølging på Ullevåls kvinneklinikk. Som deg måtte jeg ha lapraskopi rett før IVF pga endometriose. Jeg fikk da muntlig beskjed om at lapraskopi generelt kunne gi skader, og at det alltid medføre mindre eggreserver når man måtte fjerne cyste. Jeg hadde skade på ene eggleder, men ingen komplikasjoner av inngrepet som de sa noe om iallefall. Og ikke endrede verdier som jeg vet om i så stor grad. Med tanke på at dere hadde forsøkt lenge kan jeg ikke helt tenke meg at man kan forvente å få dekket kostnader som uansett medfølger normal IVFprosedyre. Men jeg ville lagt alt inn ja som du beskriver. Jeg ville også forsøkt meg på å få dekket kostnader til evt eggdonasjon? Snakk med advokat om det. Det er urealistisk å få dekket IVF til det fungerer. Men til referanse så må man regne 100.000 kr ca i det private for 3 forsøk. Glemte det viktigste: Innhente eventuell statistikk på liknende skader ifbm kikkhull på for eksempel kvinneklinikken på Ullevål? Om den er «påregnelig» eller «ekstremt sjeldent og da grunnet feil» er jo vesentlig. Dette aner jeg ingenting om, men jeg hadde personlig ønsket uttalelse fra dyktig og erfaren kirurg på dette. Og de er best på Ullevål såvidt jeg skjønner. Jeg vil si meg uenig i st Ullevål er best. Hvorfor det? Statistisk sett blir flere gravide ved st Olavs. Så vidt meg bekjent er ikke statistikk om hvilken behandling, lap derunder, man trenger for å bli gravid offentlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 28. desember 2022 #13 Del Skrevet 28. desember 2022 Neutral90 skrev (2 timer siden): Jeg vil si meg uenig i st Ullevål er best. Hvorfor det? Statistisk sett blir flere gravide ved st Olavs. Så vidt meg bekjent er ikke statistikk om hvilken behandling, lap derunder, man trenger for å bli gravid offentlig. Tror du misforstod meg. Nevnte ikke om IVFstatistikk, men om kvinneavdelingen og dagkirurgien ifbm diagnostisk/kirurgisk lapraskopi. Den eventuelle statistikken har ingenting med fødselsstatistikk å gjøre, som jeg skrev. Om man vil hente inn fra annet sykehus spiller jo liten rolle, poenget mitt var å velge et sted med et godt utvalg om det er relevant. TS skal jo ikke søke pasienterstatning med bakgrunn i hvem som blir gravide eller ei med IVF. Hun har blitt skadet under diagnostisk lapraskopi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForsiktigOptimist Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 1. februar 2023 Er i vanntru! Og ganske knust! Greier ikkje heilt å ta det innover meg fordi då må eg innsjå realitetene. Erstattning for framtidig medisinsk behandling innvilga 15 000kr Meen erstattning for påført uopprettelig skade 295 000kr 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #15 Del Skrevet 2. februar 2023 ForsiktigOptimist skrev (11 timer siden): Er i vanntru! Og ganske knust! Greier ikkje heilt å ta det innover meg fordi då må eg innsjå realitetene. Erstattning for framtidig medisinsk behandling innvilga 15 000kr Meen erstattning for påført uopprettelig skade 295 000kr Vi bor dessverre ikke i USA. Sykehuset ga min mor feil medisiner, en medisin hun var allergisk mot og som det står i hennes journal at hun ikke skal ha. Dosen var 10-11ganger høyere enn den hun fikk da de fant ut at hun aldri kunne få denne medisinen igjen. Da de fant henne litt etter medisinutdelingen hadde hun 1 åndedrag i minuttet og hun overlevde mirakuløst, med alle komplikasjoner som fulgte den måneden hun fikk leve etter dette... 0kr i erstatning, kunne jo ikke konkludere med at hun døde pga komplikasjoner etter feilmedisineringen. Hadde hun dødd på stedet er gjennomsnittlig erstatningsutbetaling på 300k, ganske likt som det du fikk. https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/4qKLrV/877-pasienter-doede-etter-feilbehandling-paaroerende-har-faatt-erstatning Jeg tror dessverre derfor at det beste er å ikke prøve å få mer i erstatning fordi sjansen for at du bruker masse energi på et håpløst prosjekt er ganske stor. Hadde fokusert på IVF-behandlingen du skal igjennom. Men jeg føler virkelig med deg, det du har blitt utsatt for er et enormt stort svik og fortvilelsen og avmakten man føler kan føles overveldende. 💔 Anonymkode: 9ab4f...420 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Del Skrevet 3. februar 2023 ForsiktigOptimist skrev (På 1.2.2023 den 21.14): Er i vanntru! Og ganske knust! Greier ikkje heilt å ta det innover meg fordi då må eg innsjå realitetene. Erstattning for framtidig medisinsk behandling innvilga 15 000kr Meen erstattning for påført uopprettelig skade 295 000kr Hei, jeg har jobbet med erstatningsrett. I denne saken kan du uten problemer lage et oppsett på anslått fremtidige utgifter til IVF og kreve dette. Det er årsakssammenheng og dermed noe du har krav på å få dekket. hadde også tatt med fremtidige psykologutgifter da det ikke er utenkelig at du vil trenge profesjonell psykisk støtte da ivf er krevende! Anonymkode: 05d72...c3e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #17 Del Skrevet 7. februar 2023 Hei! Jeg har opplevd noe tilsvarende. Da jeg skulle føde (førstegangsfødende) var det sykehussvikt og barnet mitt fikk alvorlig hjerneskade og jeg mistet mulighet til å få flere barn. Jeg fikk innvilget ca 300.000 for tap av livmor. Gode tanker til deg, det er forferdelig vondt ❤️ Anonymkode: 2552c...ff4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #18 Del Skrevet 7. februar 2023 Så nå at du hadde fått det samme. Det føles ikke bra nei 😕 Siden så lite er dekket kan du som den over meg vise til behov for medisinsk behandling. Bytt ev til annen advokat som har erfaring med pasientskade (f.eks firmaet Roander og co eller Ness Lundin) Anonymkode: 2552c...ff4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForsiktigOptimist Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 7. februar 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg har opplevd noe tilsvarende. Da jeg skulle føde (førstegangsfødende) var det sykehussvikt og barnet mitt fikk alvorlig hjerneskade og jeg mistet mulighet til å få flere barn. Jeg fikk innvilget ca 300.000 for tap av livmor. Gode tanker til deg, det er forferdelig vondt ❤️ Anonymkode: 2552c...ff4 Uff så utrulig forferdeleg å lese. Gode tanker til deg også. Det gir om ikkje anna perspektiv om at eg er ikkje åleine i å føle meg lite verdsatt av den store stat. Har møte med advokat på Torsdag så får eg finne ut kva som skjer vidare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForsiktigOptimist Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #20 Del Skrevet 7. februar 2023 On 2/2/2023 at 8:51 AM, AnonymBruker said: Vi bor dessverre ikke i USA. Sykehuset ga min mor feil medisiner, en medisin hun var allergisk mot og som det står i hennes journal at hun ikke skal ha. Dosen var 10-11ganger høyere enn den hun fikk da de fant ut at hun aldri kunne få denne medisinen igjen. Da de fant henne litt etter medisinutdelingen hadde hun 1 åndedrag i minuttet og hun overlevde mirakuløst, med alle komplikasjoner som fulgte den måneden hun fikk leve etter dette... 0kr i erstatning, kunne jo ikke konkludere med at hun døde pga komplikasjoner etter feilmedisineringen. Hadde hun dødd på stedet er gjennomsnittlig erstatningsutbetaling på 300k, ganske likt som det du fikk. https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/4qKLrV/877-pasienter-doede-etter-feilbehandling-paaroerende-har-faatt-erstatning Jeg tror dessverre derfor at det beste er å ikke prøve å få mer i erstatning fordi sjansen for at du bruker masse energi på et håpløst prosjekt er ganske stor. Hadde fokusert på IVF-behandlingen du skal igjennom. Men jeg føler virkelig med deg, det du har blitt utsatt for er et enormt stort svik og fortvilelsen og avmakten man føler kan føles overveldende. 💔 Anonymkode: 9ab4f...420 Ja er litt der som du skriv at eg ikkje veit kor mykje eg orker å kjempe, mot eit system som sikkert skal gjennom så mange saker at eg blir kun eit saksnummer i den store papirmølla der ein ikkje kan/treng å setje seg inn i situasjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå