AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #21 Skrevet 28. desember 2022 Ditto! I Januar er det slutt. Har aldri drukket mye tidligere, mer den festfyll varianten, men har blitt for mye for ofte, i min mening, under korona og tiden etter. Stressende jobb, økonomiske endringer, mye angst har ført til at alkoholen har blitt en krykke. Jeg kommer ikke til å slutte å drikke, men ikke i den utstrekningen og dysfunksjonelt som de siste 2 årene. Jeg ønsker barn snart og vil være den beste versjonen av meg selv fysisk og psykisk når det skulle måtte skje. Anonymkode: bc134...f84 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #22 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det vanskeligste? Å ikke ta det ene glasset, og diskuterer med meg selv om jeg faktisk har ett problem eller ikke, at joda du kan ta ett glass, si til meg selv Nei Nei Nei, for så å si nå fortjener du ett glass det går bra. Det har virkelig vært vanskelig! Det er det enda noen ganger også. Det beste må være alt. Å ikke ha smerter, å kunne leve en vanlig dag og gjøre vanlige ting, ikke våkne helt fjern og rar før jeg har fått drukket ett glass eller to, ikke sovne black out klokka 16.00, å være tilstedet helt klar mentalt. Det er så mye. Anonymkode: f7a68...9c3 Du sier noe jeg har tenkt selv. Den følelsen om at "nesj, det er jo bare ett glass, et par øl. Man må jo få kose seg litt". Jeg vet jeg vil begynne å klø etter et par øl om 2-3 dager, og da vil den tanken komme. Jeg er forberedt på det, men likevel vil jeg sikkert krangle med meg selv når den kommer. Jeg har planlagt å handle inn alt jeg trenger av mat og annet så jeg ikke har en god grunn til å dra på butikken de neste dagene for å unngå impulskjøp. Grstulerer med edruheten 😊 Anonymkode: 26876...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #23 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): jeg er alkoholiker og slutter å drikke fra og med i morgen.Hvorfor ikke i dag spør du kanskje?Det er fordi jeg har konjakk til ut dagen..Men nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer.Jeg er så sliten av å stadig finne på mulighter,og ikke minst råd til å drikke.jeg har vært alkoholiker i mange år,brukt en formue på drikkingen og nå orker/klarer jeg ikke mer.Jeg er såkalt "velfungerende"dvs,jeg er oppegående,er aldri ruset ute,og drikker kun alene.Til å ha vært alkoholiker i mange år er det egentlig ganske utrolig at jeg aldri har drukket sammen med noen..Min drikking.Min hemmelighet. Min mor var alkoholiker og jeg sverget for meg selv som barn at "slik"skulle jeg aldri bli.Og nå sitter jeg her som godt voksen og har for første gang tatt et seriøst valg.Jeg tror jeg kunne ha skrevet en bok om både min mors liv,og mitt,men jeg får nøye meg med å strekke ut en hånd til meg selv og forsøke å huske på at vi alle skal dø en dag,alle andre dager skal vi leve. Anonymkode: cae1a...5b1 Dette er det vanskelige: man har sett og følt hva alkoholisme har gjort med sine nærmeste, men man går likevel i fella og unnskylder det fordi man er jo velfungerende og "man må jo få kose seg litt". Ønsker deg lykke til! Legg en plan for tiden fremover, finn noe annet å glede deg til på kveldene for å erstatte alkoholen. Her blir det min gamle vice pepsi max og en skikkelig god middag som skal lages på den tiden jeg vanligvis setter meg ned med en øl. Anonymkode: 26876...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #24 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Som jeg skulle skrevet dette selv. Spiser sundt, trener masse, god jobb, aktiv og velfungerende Men drikker alkohol 4-5 dager i uken, aldri så jeg kjenner rus. Helte ut en halv flaske vin i morrest, og MÅ ta grepet om å slutte å drikke 💪💪 Anonymkode: 74116...5cb Ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: 26876...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #25 Skrevet 28. desember 2022 Heier på dere alle! Høres ut som en bra plan å begynne med noe annet. En klok mann sa det til meg en gang. Ikke tenk på at du skal slutte med sukker, tenk på at du skal begynne å drikke sunne smoothier. Jeg har hatt et sukkerproblem, og det kan jo ikke sammenlignes med alkoholisme, men det hjalp jo meg, så dere med Pepsi og strikking er nok smarte. Når det gjelder alkoholisme, så tror jeg ikke at jeg kunne blitt det om jeg fikk betalt. Kroppen min føler seg fort forgiftet og sier klart i fra at denne driten skal du ikke putte inn i meg! Merkelig at vi er så forskjellige. Enig i at TS allerede er alkoholiker, helt klart! Men du klarer dette!! Anonymkode: 156cc...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #26 Skrevet 28. desember 2022 Anbefaler deg å lese «This naked mind». Den gjorde det mye lettere for meg å slutte 😊 Hjalp også å følge ulike podcaster og YouTube-kontoer. Lykke til! Anonymkode: 5ce6b...f26 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #27 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Heier på dere alle! Høres ut som en bra plan å begynne med noe annet. En klok mann sa det til meg en gang. Ikke tenk på at du skal slutte med sukker, tenk på at du skal begynne å drikke sunne smoothier. Jeg har hatt et sukkerproblem, og det kan jo ikke sammenlignes med alkoholisme, men det hjalp jo meg, så dere med Pepsi og strikking er nok smarte. Når det gjelder alkoholisme, så tror jeg ikke at jeg kunne blitt det om jeg fikk betalt. Kroppen min føler seg fort forgiftet og sier klart i fra at denne driten skal du ikke putte inn i meg! Merkelig at vi er så forskjellige. Enig i at TS allerede er alkoholiker, helt klart! Men du klarer dette!! Anonymkode: 156cc...9e3 Sånn tenkte jeg også, men kroppen blir vant til det over en tid, og vipps så ber kroppen om den giften. Enda hodet og tankene skjønner og vet bedre, så... Unner ingen å være alkoholavhengig, det tar ofte laaang tid før man skjønner eller vil innse at man har ett problem, om man i det hele tatt vil innrømme det. Anonymkode: f7a68...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #28 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): jeg er alkoholiker og slutter å drikke fra og med i morgen.Hvorfor ikke i dag spør du kanskje?Det er fordi jeg har konjakk til ut dagen..Men nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer.Jeg er så sliten av å stadig finne på mulighter,og ikke minst råd til å drikke.jeg har vært alkoholiker i mange år,brukt en formue på drikkingen og nå orker/klarer jeg ikke mer.Jeg er såkalt "velfungerende"dvs,jeg er oppegående,er aldri ruset ute,og drikker kun alene.Til å ha vært alkoholiker i mange år er det egentlig ganske utrolig at jeg aldri har drukket sammen med noen..Min drikking.Min hemmelighet. Min mor var alkoholiker og jeg sverget for meg selv som barn at "slik"skulle jeg aldri bli.Og nå sitter jeg her som godt voksen og har for første gang tatt et seriøst valg.Jeg tror jeg kunne ha skrevet en bok om både min mors liv,og mitt,men jeg får nøye meg med å strekke ut en hånd til meg selv og forsøke å huske på at vi alle skal dø en dag,alle andre dager skal vi leve. Anonymkode: cae1a...5b1 Anbefaler at du bannlyser sprit. Det er lettere å telle enheter om man holder seg til øl eller vin. Så kan man lage en nedtrappingsplan og en ide om "aldri mer enn tre for dagen" eller noe slikt. Hvis du er kvinne blir det "aldri mer enn to for dagen". Anbefaler å kaste rutinemessig all sprit som kommer over dørstokken hjemme. Tenk "Hva ville min lestadianer bestemor ha gjort?". Og gjør det selv! Anonymkode: 9e18b...25c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #29 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Anbefaler at du bannlyser sprit. Det er lettere å telle enheter om man holder seg til øl eller vin. Så kan man lage en nedtrappingsplan og en ide om "aldri mer enn tre for dagen" eller noe slikt. Hvis du er kvinne blir det "aldri mer enn to for dagen". Anbefaler å kaste rutinemessig all sprit som kommer over dørstokken hjemme. Tenk "Hva ville min lestadianer bestemor ha gjort?". Og gjør det selv! Anonymkode: 9e18b...25c Er man alkoholiker må man kutte ALT av alkohol.En alkoholiker kan ikke ta EN øl,eller ETT glass vin! Anonymkode: cae1a...5b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #30 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler at du bannlyser sprit. Det er lettere å telle enheter om man holder seg til øl eller vin. Så kan man lage en nedtrappingsplan og en ide om "aldri mer enn tre for dagen" eller noe slikt. Hvis du er kvinne blir det "aldri mer enn to for dagen". Anbefaler å kaste rutinemessig all sprit som kommer over dørstokken hjemme. Tenk "Hva ville min lestadianer bestemor ha gjort?". Og gjør det selv! Anonymkode: 9e18b...25c Sprit har jeg aldri drukket heldigvis. Det har gått i øl og cider. Jeg har disse to årene tenkt akkurat det der: det begynte med 2 øl/cider i helgene, så 3 øl/cider I helgene. Deretter ble det 4 øl/cider i helgene og 3 øl/cider på en tirsdag eller onsdag osv osv. I perioder når jeg tenkte at jeg måtte trappe ned, gikk jeg ned til 2 eller 3 øl/cider tre ganger i uken, men så blødde det over til fire ganger i uken, så fem osv. De siste ukene har jeg kun drukket i helgene (og i starten av romjulen), og nå er det helt slutt. Moderasjon fungerer ikke for meg. Jeg må slutte helt, og gjerne erstatte avhengigheten med en avhengighet for en periode (Pepsi) så jeg har noe godt å glede meg til mot kvelden. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Anonymkode: 26876...dbf 1 1
Purple_Pixiedust Skrevet 28. desember 2022 #31 Skrevet 28. desember 2022 Jeg er ikke alkoholiker, men rusavhengighet har jeg som diagnose. Jeg ruser meg ikke på narkotika lenger, men begynte å drikke bare mer og mer. Eller det gikk i perioder. For tre måneder siden tok jeg antabus. Så sluttet jeg på den for jeg ville feire bursdag. Nå skal jeg starte opp igjen for jeg har drukket to ganger i tillegg til bursdagen. Så jeg klarer jo åpenbart ikke å holde meg unna. Og jeg drikker til jeg besvimer. Dvs 9-10 øl. Jeg er kvinne. Jeg skal ta antabus enten i kveld eller i morgen. Jeg har jo typisk lyst til å ha en siste kveld, og jeg har jo øl i kjøleskapet. Men vet at det er teit og at jeg bør ta pillene i kveld. Lykke til TS. :) 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #32 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heier på dere alle! Høres ut som en bra plan å begynne med noe annet. En klok mann sa det til meg en gang. Ikke tenk på at du skal slutte med sukker, tenk på at du skal begynne å drikke sunne smoothier. Jeg har hatt et sukkerproblem, og det kan jo ikke sammenlignes med alkoholisme, men det hjalp jo meg, så dere med Pepsi og strikking er nok smarte. Når det gjelder alkoholisme, så tror jeg ikke at jeg kunne blitt det om jeg fikk betalt. Kroppen min føler seg fort forgiftet og sier klart i fra at denne driten skal du ikke putte inn i meg! Merkelig at vi er så forskjellige. Enig i at TS allerede er alkoholiker, helt klart! Men du klarer dette!! Anonymkode: 156cc...9e3 Sukkeravhengighet, sexavhengighet, avhengig av spill, shopping eller av rus. Det kan sammenlignes jo. Det er bra du ikke har rusavhengighet, men du må likevel være obs. selv om ditt foretrukne "rusmiddel" er sukker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn tenkte jeg også, men kroppen blir vant til det over en tid, og vipps så ber kroppen om den giften. Enda hodet og tankene skjønner og vet bedre, så... Unner ingen å være alkoholavhengig, det tar ofte laaang tid før man skjønner eller vil innse at man har ett problem, om man i det hele tatt vil innrømme det. Anonymkode: f7a68...9c3 Dette. Anonymkode: b1378...26b 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #33 Skrevet 28. desember 2022 Beundrer dere som klarer å slutte med alkoholen. Jeg har tenkt tanken det siste året men klarer fortsatt ikke gjennomføre det. Bare den siste uken har jeg fått i meg en liter brennevin og ukjent antall øl. Samtidig som jeg er i full jobb. Ingen ville trodd at jeg har et alkoholproblem. Jeg tror det ikke alltid selv engang. Anonymkode: aba62...306 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #34 Skrevet 28. desember 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Alkoholiker på 30 år her!👋🏻 I februar har jeg vært edru i tre år!✊🏻 Et godt tips fra meg, som hjalp meg veldig, er å ikke nekte deg selv NOE annet i den perioden du jobber med å bli nykter! Spis godteri og drikk brus flere ganger om dagen, om du må! Tiden kommer når du er klar for å ta tak i kosthold og trening, men ikke gap over alt på en gang! Det viktigste er uten tvil at du klarer å holde deg unna alkohol! Og tro du meg; når jeg har klart det, så kan faktisk alle klare det!! Anonymkode: 70127...cef Jeg har vært edru i litt over et år og er SÅ enig i dette. Den første måneden spiste jeg så ekstremt mye godteri og usunn mat. Det eneste jeg fokuserte på var å ikke drikke alkohol. Og det funka. Kostholdet kom etter hvert når jeg fikk kontroll på alkoholen og jeg ble etter hvert veldig sunn og gikk ned masse i vekt. Jeg anbefaler å late ned en app som teller hvor mange dager du er edru og hvor du må resette hver gang du drikker. Det hindrer meg fra å tenke "jeg kan jo bare drikke litt", for jeg vet at da må jeg begynne helt på nytt igjen. Jeg bruker appen Sober. Jeg må si at det er helt fantastisk å være edru. Det å slippe all angsten og fyllesyken. Jeg har nettopp tatt lappen, og bare det å vite at jeg aldri trenger å lure på om jeg er edru nok til å kjøre, er helt fantastisk. Man sparer utrolig mye penger, man føler seg mye sunnere i kroppen, har mye mer energi. Jeg får gjort så mye mer i løpet av en dag, huset mitt er mye mer ryddig fordi jeg finner motivasjon til å ha det fint rundt meg. Jeg har aldri lyst til å drikke igjen. Anonymkode: 57d39...380 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #35 Skrevet 1. januar 2023 Ts her. Det ble en edru nyttårsfeiring. Jeg har spist min egen vekt i pepsi og godis, men jeg gikk inn i det nye året helt edru. Det var ikke enkelt; i hele går kjempet jeg mot "det er jo nyttårsaften, man må jo få lov til å kose seg litt", tanken, men jeg holdt meg opptatt og handlet inn masse annet stæsj som ga meg en 'nå skal jeg kose meg' følelse frem til ølsalget stengte. Det var godt å være edru, og nå skal jeg straks ut og gå på ski ☺️ Jeg leste engang en artikkel/forskningsartikkel om at hjernen ikke liker ordet "nei", og at man heller bør fortelle seg selv "senere" når man skal prøve å legge vekk en avhengighet, legge vekk usunn mat og andre ting hjernen har lyst på. "Nei" kan føre til at hjernen bare roper høyere etter avhengigheten, mens "senere" roer ned fordi hjernen tror den kommer til å få det den ønsker, bare ikke akkurat der og da. Man lurer hjernen til å gå inn i ventemodus, og i mellomtiden, før neste bølge kommer, kan man forsterke muren og være enda mer sikker og bestemt når man sier "senere" igjen. Jeg vet ikke om det er noe som kan hjelpe andre som sliter med en avhengighet, men denne taktikken har hjulpet meg masse denne uken. Jeg må bare fortsette å si "senere" til hjernen har glemt at den liker alkohol og avhengigheten svinner hen. Godt nyttår! Anonymkode: 26876...dbf 1 6
Purple_Pixiedust Skrevet 1. januar 2023 #36 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Det ble en edru nyttårsfeiring. Jeg har spist min egen vekt i pepsi og godis, men jeg gikk inn i det nye året helt edru. Det var ikke enkelt; i hele går kjempet jeg mot "det er jo nyttårsaften, man må jo få lov til å kose seg litt", tanken, men jeg holdt meg opptatt og handlet inn masse annet stæsj som ga meg en 'nå skal jeg kose meg' følelse frem til ølsalget stengte. Det var godt å være edru, og nå skal jeg straks ut og gå på ski ☺️ Jeg leste engang en artikkel/forskningsartikkel om at hjernen ikke liker ordet "nei", og at man heller bør fortelle seg selv "senere" når man skal prøve å legge vekk en avhengighet, legge vekk usunn mat og andre ting hjernen har lyst på. "Nei" kan føre til at hjernen bare roper høyere etter avhengigheten, mens "senere" roer ned fordi hjernen tror den kommer til å få det den ønsker, bare ikke akkurat der og da. Man lurer hjernen til å gå inn i ventemodus, og i mellomtiden, før neste bølge kommer, kan man forsterke muren og være enda mer sikker og bestemt når man sier "senere" igjen. Jeg vet ikke om det er noe som kan hjelpe andre som sliter med en avhengighet, men denne taktikken har hjulpet meg masse denne uken. Jeg må bare fortsette å si "senere" til hjernen har glemt at den liker alkohol og avhengigheten svinner hen. Godt nyttår! Anonymkode: 26876...dbf Skikkelig godt jobbet. Jeg synes selv at å tenke at jeg aldri skal ruse meg igjen bare øker suget. Derfor tenker jeg på hvorfor det ikke passer akkurat i dag, i morgen etc. Om jeg blir å ruse meg igjen vet jeg jo dermed ikke, men jeg har holdt meg unna narkotika siden august og gangen før der igjen var i mai. Sprekkene kommer altså mer og mer sjeldent. Alkohol har jeg nå bare noen dager edru fra etter å ha drukket tre dager på rad tidligere denne uken. Jeg skulle egentlig bare drikke på bursdagen min, i godt selskap, men når jeg først ikke tok antabus og kunne drikke igjen så var det plutselig vanskelig å avstå og komme i gang med antabusen igjen. Jeg må innrømme at russuget er sterkt akkurat nå. Men jeg skal legges inn til en planlagt innleggelse i morgen så det passer ikke med sprekk her. 😃 1
Witchy Skrevet 1. januar 2023 #37 Skrevet 1. januar 2023 Så bra at du tar grep, men så må du huske på at om du får tilbake fall å drikker en kveld så har du ikke ødelagt alt for deg selv, du er ikke der du var før du slutta. Og å drite i alt å fortsett med drikkinga, for du klarte deg så langt du traff bare på en bump. God nytt år! 1
Anonymburker Skrevet 1. januar 2023 #38 Skrevet 1. januar 2023 I 2021 var jeg edru i 321 av 365 dager. I 2022 var jeg edru i 311 dager av 365. Målet bør være ny rekord i år. Ja, jeg har holdt telling via en drikkeapp. Før jeg brukte den drakk jeg begge dager i hver helg året rundt, omtrent. Da hadde jeg kanskje kun 250 edru dager i året. Drøyt å drikke alkohol nesten en tredjedel av året! På sikt er målet tilnærmet null alkohol året rundt, men da tror jeg privatlivet mitt må bli drastisk forandret. Er mye alene og ensom, og da føler jeg ofte at alkoholen i alle fall er èn fin ting i livet mitt og en flukt fra virkeligheten. Men jeg er såpass obs på hvordan den ødelegger både fysisk og psykisk helse så jeg klarer fint å begrense bruken. Ingen fare for avhengighet, da jeg blir såpass dårlig både dagen derpå og i dagene etter. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #39 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her. Det ble en edru nyttårsfeiring. Jeg har spist min egen vekt i pepsi og godis, men jeg gikk inn i det nye året helt edru. Det var ikke enkelt; i hele går kjempet jeg mot "det er jo nyttårsaften, man må jo få lov til å kose seg litt", tanken, men jeg holdt meg opptatt og handlet inn masse annet stæsj som ga meg en 'nå skal jeg kose meg' følelse frem til ølsalget stengte. Det var godt å være edru, og nå skal jeg straks ut og gå på ski ☺️ Jeg leste engang en artikkel/forskningsartikkel om at hjernen ikke liker ordet "nei", og at man heller bør fortelle seg selv "senere" når man skal prøve å legge vekk en avhengighet, legge vekk usunn mat og andre ting hjernen har lyst på. "Nei" kan føre til at hjernen bare roper høyere etter avhengigheten, mens "senere" roer ned fordi hjernen tror den kommer til å få det den ønsker, bare ikke akkurat der og da. Man lurer hjernen til å gå inn i ventemodus, og i mellomtiden, før neste bølge kommer, kan man forsterke muren og være enda mer sikker og bestemt når man sier "senere" igjen. Jeg vet ikke om det er noe som kan hjelpe andre som sliter med en avhengighet, men denne taktikken har hjulpet meg masse denne uken. Jeg må bare fortsette å si "senere" til hjernen har glemt at den liker alkohol og avhengigheten svinner hen. Godt nyttår! Anonymkode: 26876...dbf Utrolig bra start TS! Heier på deg:) Anonymkode: f4df3...732
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #40 Skrevet 1. januar 2023 Trenger slike tråder. Mange som sliter med alkohol. Jeg også. En velfungerende en, som sikkert er det verste. For da kan en drøye det ut i evigheten. Men en slipper ikke unna alle problemene assosiert med alkohol. Som angst og dritt. Men det er da man drikker litt. For å få den bort. Så fungerer en videre... Men blir bare 1/4 versjon av deg selv, på det beste. Og hvem vil ikke bli en bedre selv ?.. Yes im an alcoholic, and im working on it. Anonymkode: 2ca76...9fc 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå