Gå til innhold

Legger endelig vekk alkoholen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da gjør jeg det. Jeg skal slutte å drikke alkohol. 

Jeg har de siste par årene vanligvis drukket 2-5 ganger i uken. 3-4 halvlitere de kveldene jeg har drukket. Det har ikke vært i sosialt lag, men hjemme for å døyve kjedsomhet eller for å klare å slappe av. Jeg er veldig klar over at jeg er på vei ned en farlig vei, og nå skal jeg ta grep. Min far er alkoholiker, og jeg vil ikke ende opp som han. Jeg vil ikke at hjernen skal skrumpe inn og det kognitive sakte men sikkert bli dårligere. Jeg vil ikke bli gammel i kropp og sinn. Jeg er bare 30, og jeg ønsker å leve et sunt liv full av opplevelser og glede, ikke bli en alkoholiker før jeg blir 35.

Jeg drakk i går kveld. I dag tømte jeg ut de to ølboksene som sto i kjøleskapet, og det føltes utrolig godt. Jeg skal være edru i romjulen. Jeg skal være edru på nyttårsaften. Jeg skal være edru hver dag og hver helg fra nå av. Jeg skal finne andre måter å kose meg på kveldene, andre ting å glede meg til. Jeg skal vie mer tid til hobbier, og jeg skal begynne med klatring og svømming. 

Er det andre her som har lagt vekk alkoholen eller tenker å gjøre det? Hvordan har det gått? Hvordan har livet ditt forandret seg, eller hva håper du alkoholslutten vil føre til?

Noen råd om hva jeg bør være mentalt forberedt på de kommende ukene? 

Anonymkode: 26876...dbf

• Liker 2
  • Hjerte 19
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg drakk veldig mye i et par år, mest alene fordi jeg kjedet meg.

Min bror er alkis, så det kunne jo jeg òg blitt hvis jeg hadde fortsatt.

Jeg fikk bare for meg at det var ikke noe vits i å forsette den veien, så sluttet jeg. Det var litt tøft for jeg hater å kjede meg, men jeg begynte å strikke å se på netflix istedenfor. Da gikk det over😊

Og så møtte jeg mannen min og vi fikk barn, og jeg orker ikke tanken på alkohol engang.

Lykke til❤

Anonymkode: 46703...668

• Liker 5
Skrevet

Ingen erfaring selv annet enn at jeg har foreldre som er alkoholikere så er ekstra oppmerksom på dette. 

Hadde en periode i 20 åra jeg elsket å drikke, men når jeg ble eldre så var det ikke så gøy å feste, samt jeg jobber mye kveld/natt så passet aldri lengre. Så fikk jeg barn og ønsker ikke de skal utsettes for fyll. Må innrømme at om jeg skal drikke så er det for å bli full. Så da er det 1-2 gr i året om vi har barnefri. 

Ønsker deg lykke til, kos deg med brus og gjør noe hyggelig  ❤️

Anonymkode: f4df3...732

Skrevet

Jeg har trappet kraftig ned etter at jeg leste denne artikkelen. https://www.nature.com/articles/s41467-022-28735-5

Associations between alcohol consumption and gray and white matter volumes in the UK Biobank. Så har jeg sluttet å drikke på høytider der ungene deltar. Jeg tar fortatt et glass, men ikke på de dagene som betyr noe, og aldri mer enn to enheter på max tre ganger i uken. Skal ned.

Anonymkode: 9e18b...25c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Har aldri selv hatt alkohol problemer så har ingen råd. Men ønsker deg lykke til :hjerte:

Skrevet

Huffda. Du har jo allerede vært alkoholiker i mange år. Bra du vil prøve og slutte. Håper du har noen som kan hjelpe deg.

Anonymkode: 01479...0c5

• Nyttig 2
Skrevet

Lykke til, du fortjener å ha det godt. 

Et lite tips, dersom du begynner å trene i et sosialt fellesskap et par kvelder i uka vil mulighetene for å drikke alkohol reduseres. Det frister ikke med "noen øl" etter trening, og man vil ikke ødelegge det man bygger opp. 

Anonymkode: 53e2d...94c

• Liker 2
Skrevet

Alkoholiker før fylte 35år her.  34 år, og 30 desember har jeg ett år avholds.

Anonymkode: f7a68...9c3

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huffda. Du har jo allerede vært alkoholiker i mange år. Bra du vil prøve og slutte. Håper du har noen som kan hjelpe deg.

Anonymkode: 01479...0c5

Dette er en tanke jeg prøver å venne meg til. Jeg fungerer godt i samfunnet, jeg anser meg selv som en logisk, fornuftig person som er middels/litt over middels aktiv og spiser sunt. Alle rundt meg ser på meg som en sunn, frisk og fornuftig person. "Alkoholiker" er ikke et ord jeg noen gang har assosiert med meg selv, men dette er vel det som gjør at så mange ikke stopper i tide, men fortsetter med drikkevanen til kampen med å slutte blir nærmest umulig. Man føler ikke nødvendigvis at man har et problem før ting har gått alt for langt. Min far hadde nok ingen planer om å bli alkoholiker, men nå er han over 70 og drikker fortsatt etter å ha mistet hus, kone, venner og fri tilgang til barnebarn.

Jeg føler ikke at jeg er en fungerende alkoholiker, men jeg vet veldig godt at på papiret så er jeg det. Det er en vanskelig kamel å svelge, men svelges må den. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alkoholiker før fylte 35år her.  34 år, og 30 desember har jeg ett år avholds.

Gratulerer! Hva har vært det vanskeligste? Det beste? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har trappet kraftig ned etter at jeg leste denne artikkelen. https://www.nature.com/articles/s41467-022-28735-5

Associations between alcohol consumption and gray and white matter volumes in the UK Biobank. Så har jeg sluttet å drikke på høytider der ungene deltar. Jeg tar fortatt et glass, men ikke på de dagene som betyr noe, og aldri mer enn to enheter på max tre ganger i uken. Skal ned.

Anonymkode: 9e18b...25c

Den har jeg lest, og det var da jeg virkelig begynte å tenke på å slutte helt. "noen øl skader vel ikke, man må jo få lov til å kose seg", er unnskyldningen jeg har gitt meg selv, men studien fikk jeg til å tenke på hvor mange øl jeg faktisk drakk hver uke, og at jeg hadde holdt på sånn i 2 år allerede. Hvor lenge skulle jeg fortsette med det? 2 år til? 4 år til? 10 år?

På et tidspunkt må man si stopp, og da kan man like gjerne stoppe det i dag og ikke om 20 år. 

Lykke til med nedtrappingen! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gratulerer! Hva har vært det vanskeligste? Det beste? 

Det vanskeligste?  Å ikke ta det ene glasset, og diskuterer med meg selv om jeg faktisk har ett problem eller ikke, at joda du kan ta ett glass, si til meg selv Nei Nei Nei, for så å si nå fortjener du ett glass det går bra. 

Det har virkelig vært vanskelig! Det er det enda noen ganger også.

Det beste må være alt. Å ikke ha smerter, å kunne leve en vanlig dag og gjøre vanlige ting, ikke våkne helt fjern og rar før jeg har fått drukket ett glass eller to, ikke sovne black out klokka 16.00, å være tilstedet helt klar mentalt. Det er så mye.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er en tanke jeg prøver å venne meg til. Jeg fungerer godt i samfunnet, jeg anser meg selv som en logisk, fornuftig person som er middels/litt over middels aktiv og spiser sunt. Alle rundt meg ser på meg som en sunn, frisk og fornuftig person. "Alkoholiker" er ikke et ord jeg noen gang har assosiert med meg selv, men dette er vel det som gjør at så mange ikke stopper i tide, men fortsetter med drikkevanen til kampen med å slutte blir nærmest umulig. Man føler ikke nødvendigvis at man har et problem før ting har gått alt for langt. Min far hadde nok ingen planer om å bli alkoholiker, men nå er han over 70 og drikker fortsatt etter å ha mistet hus, kone, venner og fri tilgang til barnebarn.

Jeg føler ikke at jeg er en fungerende alkoholiker, men jeg vet veldig godt at på papiret så er jeg det. Det er en vanskelig kamel å svelge, men svelges må den. 

Som jeg skulle skrevet dette selv. Spiser sundt, trener masse, god jobb, aktiv og velfungerende 

Men drikker alkohol 4-5 dager i uken, aldri så jeg kjenner rus.  Helte ut en halv flaske vin i morrest, og MÅ ta grepet om å slutte å drikke 💪💪

Anonymkode: 74116...5cb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vanskeligste?  Å ikke ta det ene glasset, og diskuterer med meg selv om jeg faktisk har ett problem eller ikke, at joda du kan ta ett glass, si til meg selv Nei Nei Nei, for så å si nå fortjener du ett glass det går bra. 

Det har virkelig vært vanskelig! Det er det enda noen ganger også.

Det beste må være alt. Å ikke ha smerter, å kunne leve en vanlig dag og gjøre vanlige ting, ikke våkne helt fjern og rar før jeg har fått drukket ett glass eller to, ikke sovne black out klokka 16.00, å være tilstedet helt klar mentalt. Det er så mye.

Ikke minst angsten, helt grusomt!

• Hjerte 2
Skrevet

Alkoholiker på 30 år her!👋🏻

I februar har jeg vært edru i tre år!✊🏻

Et godt tips fra meg, som hjalp meg veldig, er å ikke nekte deg selv NOE annet i den perioden du jobber med å bli nykter! Spis godteri og drikk brus flere ganger om dagen, om du må! Tiden kommer når du er klar for å ta tak i kosthold og trening, men ikke gap over alt på en gang! Det viktigste er uten tvil at du klarer å holde deg unna alkohol! 
Og tro du meg; når jeg har klart det, så kan faktisk alle klare det!!

Anonymkode: 70127...cef

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg drakk veldig mye i et par år, mest alene fordi jeg kjedet meg.

Min bror er alkis, så det kunne jo jeg òg blitt hvis jeg hadde fortsatt.

Jeg fikk bare for meg at det var ikke noe vits i å forsette den veien, så sluttet jeg. Det var litt tøft for jeg hater å kjede meg, men jeg begynte å strikke å se på netflix istedenfor. Da gikk det over😊

Og så møtte jeg mannen min og vi fikk barn, og jeg orker ikke tanken på alkohol engang.

Lykke til❤

Anonymkode: 46703...668

Så flott. Fornuften seiret 😊

Strikking og Netflix hørtes ut som en god idé. Jeg har selv tenkt at jeg må ordne meg noen nye rutiner og noe å glede meg til på kvelden. Jeg har adhd, så alkohol gir meg et godt skudd med dopamin. Om jeg skal være suksessfull, så må jeg finne noe annet som gir meg en fin dose dopamin. Til nå har jeg lagt en plan om at jeg skal 1: spise litt mindre på dagen så jeg kan glede meg til en stor og god middag på kvelden. 2: Ta meg ett glass med pepsi til middagen. Pepsi har jeg egentlig sluttet med, men et stort glass om kvelden vil gi meg noe annet å glede meg til gjennom dagen. Det er ikke så veldig sunt, men jeg spiser veldig sunt og er aktiv ellers, så å bytte ut én avhengighet mot en annen i en periode er et nødvendig onde. Pepsi kan jeg slutte med senere når jeg er over det verste.

Jeg har også en arvet symaskin stående, så jeg lurer på om jeg skal prøve å lære meg selv å sy. Mestring gir godt med dopamin og holder hender og hjerne fokusert og opptatt. Det er min plan 😊

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et godt tips fra meg, som hjalp meg veldig, er å ikke nekte deg selv NOE annet i den perioden du jobber med å bli nykter! Spis godteri og drikk brus flere ganger om dagen, om du må! Tiden kommer når du er klar for å ta tak i kosthold og trening, men ikke gap over alt på en gang! Det viktigste er uten tvil at du klarer å holde deg unna alkohol! 

Helt enig! Og ta vitaminer som B vitaminer. Og passe på å få litt mosjon/frisk luft. 

En dag av gangen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg er alkoholiker og slutter å drikke fra og med i morgen.Hvorfor ikke i dag spør du kanskje?Det er fordi jeg har konjakk til ut dagen..Men nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer.Jeg er så sliten av å stadig finne på mulighter,og ikke minst råd til å drikke.jeg har vært alkoholiker i mange år,brukt en formue på drikkingen og nå orker/klarer jeg ikke mer.Jeg er såkalt "velfungerende"dvs,jeg er oppegående,er aldri ruset ute,og drikker kun alene.Til å ha vært alkoholiker i mange år er det egentlig ganske utrolig at jeg aldri har drukket sammen med noen..Min drikking.Min hemmelighet.

Min mor var alkoholiker og jeg sverget for meg selv som barn at "slik"skulle jeg aldri bli.Og nå sitter jeg her som godt voksen og har for første gang tatt et seriøst valg.Jeg tror jeg kunne ha skrevet en bok om både min mors liv,og mitt,men jeg får nøye meg med å strekke ut en hånd til meg selv og forsøke å huske på at vi alle skal dø en dag,alle andre dager skal vi leve.

Anonymkode: cae1a...5b1

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gratulerer! Godt jobba 😀 Det må føles skikkelig deilig. 

Du, jeg har allerede tenkt den tanken, og har bestemt meg for å la meg selv drikke pepsi på kvelden. Jeg har egentlig sluttet med pepsi, men jeg vet at jeg trenger noe å "kose meg med" på kvelden. Noe å se frem til gjennom dagen. Jeg skal også utsette middagen så jeg får et godt dopamin-skudd i den tiden jeg vanligvis tar den første ølen. Takk for tips. Det er godt å høre at jeg var inne på noe ved å la meg selv bringe tilbake pepsi - avhengigheten for en periode 👍

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...