AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Del Skrevet 27. desember 2022 Hva er egentlig kulturell kapital og hva tenker du skal til for at en person skal ha det? Anonymkode: 7f36e...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Del Skrevet 27. desember 2022 Kulturell kapital er det å ha kunnskap om kulturelle uttrykksformer. Slik kunnskap er en verdifull sosial ressurs som for eksempel viser seg gjennom en evne til å avgi smaksdommer, hvem som har «god» og hvem som har «dårlig» smak, og dermed hvem som skal inkluderes og ekskluderes i sosial omgang. Begrepet stammer fra den franske sosiologen Pierre Bourdieu, som blant annet benyttet det i boken La Distinction. Critique sociale du jugement (1977; på norsk: Distinksjonen, 1995). https://snl.no/kulturell_kapital Anonymkode: 1464a...ac0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 27. desember 2022 #3 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Jeg ser på det som noe mennesker med skjørt ego trenger å nevne for å hevde seg, føle seg viktig, smarte, flinke. De liker å dra frem at de liker teater, bøker, intellektuelle filmer, intellektuelle samtaler, har utdanning osv, men ofte klarer de ikke ha kompliserte og interessante tanker om det de leser. De er mer som papegøyer. De klarer ikke gjenkjenne gode tanker i mennesker, de går etter mennesker med "riktig" bakgrunn istedet. Hadde 2 personer komt med en mening, hadde de antatt at den med riktig bakgrunn og riktige interesser ville hatt en bedre og nyansert mening. De klarer ikke se verdien i logikken i selve meningen. For enkelte er det viktig å føle at egen bakgrunn og utdanning er viktig, det definerer verdien deres. Og selv om det er fint å ha interesser for bøker, fag, filosofi osv, så er det problematisk når man legger hele ens identitet og verdi i det. At man ikke ser andre verdier i andre mennesker. At man ikke ser at andre mennesker har andre egenskaper og kvaliteter man selv ikke har. At man velger prioritere et statusbasert verdensbilde der man setter seg selv høyt i hiarkiet. Endret 27. desember 2022 av vilkåret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Del Skrevet 27. desember 2022 vilkåret skrev (2 minutter siden): Jeg ser på det som noe mennesker med skjørt ego trenger å nevne for å hevde seg, føle seg viktig, smarte, flinke. De liker å dra frem at de liker teater, bøker, intellektuelle filmer, intellektuelle samtaler, har utdanning osv, men ofte klarer de ikke ha kompliserte og interessante tanker om det de leser. De er mer som papegøyer. De klarer ikke gjenkjenne gode tanker i mennesker, de går etter mennesker med "riktig" bakgrunn istedet. Hadde 2 personer komt med en mening, hadde de antatt at den med riktig bakgrunn og riktige interesser ville hatt en bedre og nyansert mening. De klarer ikke se verdien i logikken i selve meningen. For enkelte er det viktig å føle at egen bakgrunn og utdanning er viktig, det definerer verdien deres. Og selv om det er fint å ha interesser for bøker, fag, filosofi osv, så er det problematisk når man legger hele ens identitet og verdi i det. At man ikke ser andre verdier i andre mennesker. At man ikke ser at andre mennsker har andre egenskaper og kvaliteter man selv ikke har. At man velger prioritere et statusbasert verdensbilde der man setter seg selv høyt i hiarkiet. Dette var et merkelig svar. Kulturell kapital er som AB #2 skriver, kunnskap om kultur og kulturelle verdier. Ofte er dette nedarvet (kulturinteresserte foreldre tar med seg barna sine i teater o.l., dermed blir barna kulturinteresserte og fører dette videre). Slik kunnskap kan være nyttig av flere grunner. Man vil kunne forstå og bruke flere aktuelle referanser, man vil ofte ha større forståelse for sosiale normer og utviklingen av disse, og ikke minst - som jeg tror er det som plager vilkåret over her - man kan fremstå mer utdannet og følgelig mer intellektuell. Personer med kulturell kapital vil svært sjelden bruke begrepet selv, det er ikke noe man går rundt og snakker om at man har. Anonymkode: 4a5fc...efe 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Del Skrevet 27. desember 2022 Kulturell kapital handler om å mestre de kulturelle kodene som har status i samfunnet. Ofte får vi de kulturelle kodene fra foreldrene våre og er ikke nødvendigvis bevisste på dem, selv om de former smaken vår, hva vi liker og synes er fint. Dette kan komme til uttrykk i tingene vi omgir oss med, måter vi snakker på, hvordan vi kler oss, og hvordan vi oppfører oss. Disse kodene uttrykker og definerer hvem vi er, og hvilke grupper vi tilhører. Og kulturell kapital er i stadig endring. Det er de som har mest makt og status i samfunnet, eliten, som definerer den gode smaken, og dette blir brukt for å legitimere makten de har. Lavere sosiale klassers kultur blir definert som lavkultur, og elitens kultur blir den som verdsettes som høykultur. Et viktig poeng med å ha kulturell kapital er å beherske kulturelle koder som gjør at du skiller deg fra dem med lavere status. Dette gjør at du kan være rik og likevel oppleve at du ikke får innpass hos overklassen, dersom du ikke har kulturell kapital. F eks begrepet "nyrik russer", hvor man da er kjent for å kle seg dyrt men outrert eller vulgært (f eks rosa pelskåpe til en halv million kroner), å kjøre dyre men blodharry biler (kanskje med digre, illa flammer på sidene, enorme felger med diamanter på) osv. Anonymkode: bbf03...088 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 27. desember 2022 #6 Del Skrevet 27. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette var et merkelig svar. Kulturell kapital er som AB #2 skriver, kunnskap om kultur og kulturelle verdier. Ofte er dette nedarvet (kulturinteresserte foreldre tar med seg barna sine i teater o.l., dermed blir barna kulturinteresserte og fører dette videre). Slik kunnskap kan være nyttig av flere grunner. Man vil kunne forstå og bruke flere aktuelle referanser, man vil ofte ha større forståelse for sosiale normer og utviklingen av disse, og ikke minst - som jeg tror er det som plager vilkåret over her - man kan fremstå mer utdannet og følgelig mer intellektuell. Personer med kulturell kapital vil svært sjelden bruke begrepet selv, det er ikke noe man går rundt og snakker om at man har. Anonymkode: 4a5fc...efe Kanskje du forstår innlegget bedre om du leser min første setning en gang til? Det var ganske tilfeldig å anta at det som plager meg er at enkelte kan fremstå mer dannet og mer intellektuelt? Hvor tar du det fra? Det burde være ganske tydelig at det som plager meg er mennesker som gir seg selv høyere verdi basert på ganske overfladisk grunnlag. Jeg skriver det ganske rett ut i siste avsnitt...... Dette plager meg også med mennesker som skal legge så mye vekt på kulturell kapital- de har ofte dårlig forståelse for det de leser og hører om. Du klarer ikke forstå innlegget mitt, for eks. De lever rett og slett ikke opp til den standarden de tror kulturell kapital gir dem. Det er ikke uvanlig at mekanikeren i den sosiale sirkelen kommer med like gjennomtenkte tanker som de selv, men de ser det ikke! De klarer ikke forstå det. Det er dunning kruger tatt rett ut av boka. De har bare ikke det ekstra som de tror de har pga kulturell kapital. De tror de gir dem bedre forståelsesevne, bedre resonneringsevner, men så bare forstår de ikke det som skrives eller sies... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Del Skrevet 27. desember 2022 vilkåret skrev (16 minutter siden): Kanskje du forstår innlegget bedre om du leser min første setning en gang til? Det var ganske tilfeldig å anta at det som plager meg er at enkelte kan fremstå mer dannet og mer intellektuelt? Hvor tar du det fra? Det burde være ganske tydelig at det som plager meg er mennesker som gir seg selv høyere verdi basert på ganske overfladisk grunnlag. Jeg skriver det ganske rett ut i siste avsnitt...... Dette plager meg også med mennesker som skal legge så mye vekt på kulturell kapital- de har ofte dårlig forståelse for det de leser og hører om. Du klarer ikke forstå innlegget mitt, for eks. De lever rett og slett ikke opp til den standarden de tror kulturell kapital gir dem. Det er ikke uvanlig at mekanikeren i den sosiale sirkelen kommer med like gjennomtenkte tanker som de selv, men de ser det ikke! De klarer ikke forstå det. Det er dunning kruger tatt rett ut av boka. De har bare ikke det ekstra som de tror de har pga kulturell kapital. De tror de gir dem bedre forståelsesevne, bedre resonneringsevner, men så bare forstår de ikke det som skrives eller sies... Jeg tror ikke du og jeg får noe ut av å diskutere videre. Du skriver det samme her som i ditt forrige innlegg, og jeg tolker deg likt, så vi har nok bare for ulike syn på ting. Anonymkode: 4a5fc...efe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 27. desember 2022 #8 Del Skrevet 27. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke du og jeg får noe ut av å diskutere videre. Du skriver det samme her som i ditt forrige innlegg, og jeg tolker deg likt, så vi har nok bare for ulike syn på ting. Anonymkode: 4a5fc...efe Ja, jeg gjentar meg selv fordi du ikke forstod hva jeg skrev i forrige innlegg og du svarte ikke på det jeg tok opp. Men som jeg skrev i første innlegg, så er ego og fasade alfa og omega for de som liker å snakke om hvor viktig kulturell kapital er, så det er ikke rart at du forsøker å late som om vi "ikke får noe ut av diskusjonen", istedetfor å innrømme at du ikke forstod det jeg skrev. Å innrømme feil eller mangel er noe som vil svekke ens egen tro på egen verdi. For ens egen verdi ligger i å være et bedre intellektuelt menneske enn majoriteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 27. desember 2022 #9 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Tenker foreldre med kulturell kapital ikke lar tenåringer slippe unna med å ikke pynte seg på julaften, evt. Bruke julegenser 🤣🤣🤣 siden det er nedarvet vil nok ikke disse ungdommene en gang tenke tanken på å protestere, de vet hva som er forventet. Endret 27. desember 2022 av Snabeltann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå