Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av tøttaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle som blir så veldig glad for sånne personlige hjemmelagede gaver som tegninger eller fotografier du har laget/tatt. Jeg ønsker meg hvertfall ikke hjemmestrikkede ting som klør, bilder som jeg ikke har plass til eller bakverk jeg ikke har godt av å spise.  Jeg bruker å gi penger til barna til jul og bursdager for de får rett og slett altfor mye ting, leker og klær. Da er det bedre at de kan kjøpe seg noe de virkelig ønsker seg, trenger eller de kan spare. Skriver jo et koselig kort. Jeg synes du er litt trangsynt når du tror at dine gaver er så mye bedre enn de du får. Din far mente sikkert at den fiskegaven var midt i blinken. Han tenkte vel at du trengte fiskeutstyr siden du ikke har det. Tror folk prøver så godt de kan med disse gavene, men det er ikke så lett å finne den perfekte gaven til de som har alt de trenger og ønsker seg allerede.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Da vet du hvordan de har det når de får ræl de ikke trenger. 

Av det du har listet opp i HI er det virkelig det siste jeg trenger og ønsker å ha i huset, med mindre det er noe hjemmelaget fra barna eller noe jeg konkret ønsker meg. 

Anonymkode: d7911...722

• Liker 6
Skrevet

Alle er ikke gavemennesker.

Det er flott at slike som du finner stor personlig glede i å planlegge, lage, skrive kort, og alt det der. Men gjør det for din egen del. For mange som mottar slikt, meg selv inkludert, ser bare på gaver som en nødvendig onde som vi følger opp fordi det er normen. 

Selv hater jeg alle gaver som ikke kan spises eller drikkes, men jeg liker ikke hjemmelagede ting da jeg er sær på kvaltiet, og vi spiser heller ikke ting med sukker. Dette går ikke inn hos folk. Så dessverre er det mye som går rett i søpla, eller gis videre, så snart julaften er overstått. 

Anonymkode: 9dc1a...c94

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Er du sikker på at du er så talentfull som du tror? 😅 aner ikke hva familien din tenker, men ville heller hatt en bok om fiske MED byttelapp, enn fotografier, tegninger, strikking og bakst. 
det er jo ikke en fasit her, men tror penger til barn og kjøpegaver er mer vanlig enn tegninger fra voksne ja. Hyggelig med omtanke, men mange tenker også praktisk. Fotografier, tegninger og strikk som … skal henge på utstilling i deres stuer til glede for deg eller stues bort? 🤷‍♀️

Anonymkode: 467ed...358

• Liker 6
Skrevet
tøttaa skrev (4 timer siden):

Jeg bare hater å måtte godta at folk gjør som de gjør når jeg skulle ønske at ting var annerledes. 

Du. I denne setningen her var du ærlig, det skal du ha:)

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje de ikke vet hva du ønsker deg. Jeg har en slektning som er veldig kreativ, men det er ikke nødvendigvis slik at det som betyr noe for henne betyr noe for meg. Og jeg synes det er veldig vanskelig å finne på noe å gi til henne fordi hun er så kreativ, og det er ikke jeg. Ikke engang i å pønske ut julegaveinnkjøp. Enig i det med penger. Jeg ville ha syntes det var kjipt å «bare» få penger. Særlig når de går rett inn på kontoen, og dermed i realiteten kan gå til strøm og mat i stedet for 🎁

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg kunne vært søsteren din, ts 😅 I høst ga jeg bort en søppelsekk med ubrukt hjemmestrikk. Søsteren min er gla i å strikke. Hun strikker pent og alltid i riktig størrelse. Men jeg er så varm av meg, og bruker t-skjorte og ankelsokker året rundt. Hadde jeg brukt tykk hjemmestrikket ull, hadde jeg uansett ikke rukket å slitt ut i det tempoet hun strikker. Hun syns også veggene mine er tomme. Jeg liker minimalistisk. Har to bilder i kullstift hun har lagd i trappa, men de fargerike bildene i Marianne Aulie-stil står i kjellerboden. Trist, da de ble lagd personlig til meg, men jeg syns bildene blir masete og rotete. Til jul ønsket jeg meg hårbørste, vin, kjøkkensaks og penger til ny kjøkkenmaskin. Det var for upersonlig og stusselig fikk jeg beskjed om, så hun ville ikke gi meg noe av det. Jeg fikk tre par ullsokker, en heklet duk, samt en dyr konfekt. Ullsokkene kommer til å bli gitt bort til noen som trenger dem, duken blir lagt i en skuff og konfekten var god den, men kostet mer enn hårbørste og saks til sammen. 
Ungene hennes ønsket seg gaver som alle kostet over 1000kr til jul. De fikk 400kr i en konvolutt, så kan de spare og kjøpe seg det de ønsker seg. Søsteren min ønsket seg ikkeno til jul: «jeg har alt, dere finner nok på no» var svaret hennes. Et veldedig formål fikk pengegave i hennes navn. Skuffelsen var tydelig i fjeset hennes da hun åpnet gaven. 
Skjønner du poenget, ts? Kjempe hyggelig at du får glede av å lage å gi, men har du lyttet til mottakeren, og har forventningene helt på stell??

Anonymkode: f993b...b2a

• Liker 9
Skrevet

Høres ut som gleden med å gi bort egenlagede ting er noe høyere enn mottakerens glede med å få de.

Men ja, du må godta at ikke alle har like stor glede i disse gavene. Selv om du hater at ikke alle er som deg…

Anonymkode: 3628f...045

• Liker 7
Skrevet

Jeg setter pris på strikkegaver som er skikkelige, dvs i skikkelig garn (ikke polyester og acryl), pent utført og i mønstre/farger som faktisk passer sammen med annet jeg bruker. Men hjemmelagde matgaver, bilder, tegninger o.l. vil jeg helst slippe å få, med mindre det er Tuva 4 år som har tegnet til tante så går det rett i boden/fretex/regifthaugen. Dessverre er det mange som har niks og nada innsikt i hvor lite pene ting de selv lager og gir til andre.

Anonymkode: 091a5...2e6

• Liker 3
Skrevet
tøydokka skrev (8 timer siden):

Det er ikke alle som blir så veldig glad for sånne personlige hjemmelagede gaver som tegninger eller fotografier du har laget/tatt. Jeg ønsker meg hvertfall ikke hjemmestrikkede ting som klør, bilder som jeg ikke har plass til eller bakverk jeg ikke har godt av å spise.  Jeg bruker å gi penger til barna til jul og bursdager for de får rett og slett altfor mye ting, leker og klær. Da er det bedre at de kan kjøpe seg noe de virkelig ønsker seg, trenger eller de kan spare. Skriver jo et koselig kort. Jeg synes du er litt trangsynt når du tror at dine gaver er så mye bedre enn de du får. Din far mente sikkert at den fiskegaven var midt i blinken. Han tenkte vel at du trengte fiskeutstyr siden du ikke har det. Tror folk prøver så godt de kan med disse gavene, men det er ikke så lett å finne den perfekte gaven til de som har alt de trenger og ønsker seg allerede.

Forståelig. Men dette er min familie og jeg vet at de blir glad for det jeg gir, ellers hadde jeg ikke gitt det. Hvis de ønsker seg penger så får de det feks, med kort til. Da har jeg uttrykt meg feil, for det føler jeg ikke. Men jeg føler at jeg putter mer omtanke bak det jeg gir, og det føler jeg ikke at jeg får tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da vet du hvordan de har det når de får ræl de ikke trenger. 

Av det du har listet opp i HI er det virkelig det siste jeg trenger og ønsker å ha i huset, med mindre det er noe hjemmelaget fra barna eller noe jeg konkret ønsker meg. 

Det var jo poenget som jeg prøvde å få frem men tydeligvis ikke fikk til - jeg prøver så godt jeg kan å ikke gi dem ræl, men ting de trenger eller ønsker seg. Jeg ville jo ikke gitt hjemmelaget om mottakeren ikke ble glad av det. Om det ikke er hjemmelaget, så er det noe personlig. Eller noe de har sagt de trenger eller ønsker seg.

Skrevet

Alle er ikke gavemennesker.

Det er flott at slike som du finner stor personlig glede i å planlegge, lage, skrive kort, og alt det der. Men gjør det for din egen del. For mange som mottar slikt, meg selv inkludert, ser bare på gaver som en nødvendig onde som vi følger opp fordi det er normen. 

Selv hater jeg alle gaver som ikke kan spises eller drikkes, men jeg liker ikke hjemmelagede ting da jeg er sær på kvaltiet, og vi spiser heller ikke ting med sukker. Dette går ikke inn hos folk. Så dessverre er det mye som går rett i søpla, eller gis videre, så snart julaften er overstått. 

Anonymkode: 9dc1a...c94

Neida og det skjønner jeg. Men jeg vet feks at noen i nær familie aldri gir meg gaver, men er flink til å gi til sine venner. Jeg synes det er sårende. Men hvis noen ga deg gaver som du ville satt pris på, som viser at de kjenner/skjønner deg som menneske, ville ikke det føles bra? 

Skrevet
tøttaa skrev (2 minutter siden):

Det var jo poenget som jeg prøvde å få frem men tydeligvis ikke fikk til - jeg prøver så godt jeg kan å ikke gi dem ræl, men ting de trenger eller ønsker seg. Jeg ville jo ikke gitt hjemmelaget om mottakeren ikke ble glad av det. Om det ikke er hjemmelaget, så er det noe personlig. Eller noe de har sagt de trenger eller ønsker seg.

Ting du ramser opp i hi er ræl. Hvis folk ikke ønsker seg noe, syns jeg du bare kan droppe å gi gave. Om de blir skuffet, da får de ønske seg noe konkret neste gang. 

Det kan jo også være at de ikke vil såre deg siden du legger mye i gavene du gir og later som om de blir glade for det. 

Da du fikk fiskeutstyr av faren din, ønsket du deg noe i gave da? 

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du er så talentfull som du tror? 😅 aner ikke hva familien din tenker, men ville heller hatt en bok om fiske MED byttelapp, enn fotografier, tegninger, strikking og bakst. 
det er jo ikke en fasit her, men tror penger til barn og kjøpegaver er mer vanlig enn tegninger fra voksne ja. Hyggelig med omtanke, men mange tenker også praktisk. Fotografier, tegninger og strikk som … skal henge på utstilling i deres stuer til glede for deg eller stues bort? 🤷‍♀️

Anonymkode: 467ed...358

Haha, jeg tror virkelig ikke jeg er så mye mer talentfull enn andre 😂 Vi er alle flinke til forskjellige ting. Det føles også litt rart at innlegget mitt blir tolket som om jeg sitter og tegner gaver til alle jeg kjenner, enten de liker det eller ei. Men nei, poenget mitt var - jeg prøver å gjøre alle gaver personlige. Noen blir glade for bilder jeg har tatt av ungene, noen for bakst, noen for strikkede luer, mens andre ønsker seg penger eller en genser de ikke har tatt seg råd til å kjøpe selv. Det jeg mener er at jeg bruker mye krefter på å gjøre folk glad, men jeg føler ikke at jeg får samme innsatsen tilbake. 

Skrevet
MyMichelle skrev (3 timer siden):

Kanskje de ikke vet hva du ønsker deg. Jeg har en slektning som er veldig kreativ, men det er ikke nødvendigvis slik at det som betyr noe for henne betyr noe for meg. Og jeg synes det er veldig vanskelig å finne på noe å gi til henne fordi hun er så kreativ, og det er ikke jeg. Ikke engang i å pønske ut julegaveinnkjøp. Enig i det med penger. Jeg ville ha syntes det var kjipt å «bare» få penger. Særlig når de går rett inn på kontoen, og dermed i realiteten kan gå til strøm og mat i stedet for 🎁

Ofte så spør de ikke.. Nei det skjønner jeg at du føler. Men personlig så ønsker jeg meg ikke nødvendigvis kreativt gaver tilbake. Men personlige, i form av at det føles som om gaven er til meg personlig ikke ikke bare noe som har blitt kjøpt for å bli ferdig med det. Det føles ikke noe hyggelig, og er heller ikke miljøvennlig hvis det havner i søpla.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg kunne vært søsteren din, ts 😅 I høst ga jeg bort en søppelsekk med ubrukt hjemmestrikk. Søsteren min er gla i å strikke. Hun strikker pent og alltid i riktig størrelse. Men jeg er så varm av meg, og bruker t-skjorte og ankelsokker året rundt. Hadde jeg brukt tykk hjemmestrikket ull, hadde jeg uansett ikke rukket å slitt ut i det tempoet hun strikker. Hun syns også veggene mine er tomme. Jeg liker minimalistisk. Har to bilder i kullstift hun har lagd i trappa, men de fargerike bildene i Marianne Aulie-stil står i kjellerboden. Trist, da de ble lagd personlig til meg, men jeg syns bildene blir masete og rotete. Til jul ønsket jeg meg hårbørste, vin, kjøkkensaks og penger til ny kjøkkenmaskin. Det var for upersonlig og stusselig fikk jeg beskjed om, så hun ville ikke gi meg noe av det. Jeg fikk tre par ullsokker, en heklet duk, samt en dyr konfekt. Ullsokkene kommer til å bli gitt bort til noen som trenger dem, duken blir lagt i en skuff og konfekten var god den, men kostet mer enn hårbørste og saks til sammen. 
Ungene hennes ønsket seg gaver som alle kostet over 1000kr til jul. De fikk 400kr i en konvolutt, så kan de spare og kjøpe seg det de ønsker seg. Søsteren min ønsket seg ikkeno til jul: «jeg har alt, dere finner nok på no» var svaret hennes. Et veldedig formål fikk pengegave i hennes navn. Skuffelsen var tydelig i fjeset hennes da hun åpnet gaven. 
Skjønner du poenget, ts? Kjempe hyggelig at du får glede av å lage å gi, men har du lyttet til mottakeren, og har forventningene helt på stell??

Anonymkode: f993b...b2a

Haha, så mye strikker jeg heldigvis ikke 😂 men jeg har strikket litt når noen i familien har ønsket seg ting i ull. Men søsteren din ser jo ut til å gi gaver basert på hva hun ønsker og mener, det er egentlig motsatt av hva jeg prøver å gjøre. Og egentlig akkurat hva familien min gjør. Hadde det ikke vært hyggeligere da om hun ga noe som du ville ha, utifra dine behov?

Skrevet

Hm, jeg er litt som deg. Men nå skal jeg slutte. Glemmer hvert år at jeg har tanter som ikke gir oss gaver og som har sagt de ikke vil ha gaver, allikevel har jeg gitt... på tide å respektere at de ikke vil ha faktisk. Så i år var siste året, så skal jeg bare gi til de som vil ha. Jeg må bare innse at ikke alle er interesserte, og at det er helt ok. Det vil jo faktisk spare meg tid og penger og det hele, så får jeg heller bruke tiden på å lage/kjøpe til de som vil ha :) 

men, jeg har aldri forventet noe fra noen andre uansett. Så ja, jeg synes det er mye å forvente av deg at andre skal være like glad i dette som du er :) For alle er bare ikke det... enkelt og greit. La folk gi det de vil, og du kan også gi det du vil til de du vil, men bare akseptere om du ser det du laget på loppemarked neste år. Du kan ikke bestemme over slikt. Liker du å gi, så gi. Men ikke forvent at andre skal gjøre det samme.

Anonymkode: 70654...794

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som gleden med å gi bort egenlagede ting er noe høyere enn mottakerens glede med å få de.

Men ja, du må godta at ikke alle har like stor glede i disse gavene. Selv om du hater at ikke alle er som deg…

Anonymkode: 3628f...045

Og det baserer du på? Jeg skjønner at du ikke kan ta mitt ord for gitt her på et anonymt forum, men se for deg at jeg gir ting som folk faktisk blir glad for og har ønsket seg - men de gjør ikke det samme tilbake. Er det ok? Jeg hater ikke at ikke alle er som meg. Jeg hater at nære relasjoner ikke orker å legge omtanke i gaver når det først skal gis. Først og fremst gjelder dette for mine barn akkurat nå 

Skrevet

For noen er julegaver bare stress. Det kan være krevende med førjulstiden, alle forberedelser til jul, juleavslutninger, mas og jag hele desember. Da blir det å finne julegaver et ekstra stressmoment, og giverglede forsvinner. Ikke skyld på familien din for det, det er samfunnet som er sånn.

Til neste jul/bursdag kan du være litt i forkjøpet, si hva du ønsker deg. Da får du nemlig det. 

Anonymkode: 14102...624

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...