Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

om man har nedsatt immunforsvar (noe man har ved graviditet).

Man har ikke nedsatt immunforsvar bare fordi man er gravid. 

Anonymkode: b8bf4...7c1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har ikke nedsatt immunforsvar bare fordi man er gravid. 

Jo, immunforsvaret svekkes under graviditet for at det ikke skal angripe fosteret, som består av 50% fremmede gener. 

Anonymkode: 8ed10...74d

• Liker 5
Skrevet

Bare følg godt med på det. Om du ikke får roet deg, ring ned på nytt og overdriv litt ekstra. Si også at du er gravid og at det er 9 år siden sist. En «gylden» mulighet til å få tatt sprøyta på nytt🙊Legevakten prøver ofte å pushe folk bort for å se hvor alvorlig det egentlig er.

Anonymkode: 1188b...51f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står jo ingenting her om at immunforsvaret ikke svekkes under graviditet? Er jo derfor det blant annet blir anbefalt influensavaksine hos gravide. 

Lege og leder i norsk forening for allmennmedisin, Petter Brelin, forklarer at gravide kan bli veldig syke av influensafordi immunsystemet er nedsatt under graviditeten.

- Gravide kan bli veldig syke av influensa, og i sjeldne tilfeller kan det bli så omfattende at det kan kalles farlig, informerer han.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/influensa-i-graviditeten-2539127

Anonymkode: 8724a...43b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står jo ingenting her om at immunforsvaret ikke svekkes under graviditet? Er jo derfor det blant annet blir anbefalt influensavaksine hos gravide. 

Lege og leder i norsk forening for allmennmedisin, Petter Brelin, forklarer at gravide kan bli veldig syke av influensafordi immunsystemet er nedsatt under graviditeten.

- Gravide kan bli veldig syke av influensa, og i sjeldne tilfeller kan det bli så omfattende at det kan kalles farlig, informerer han.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/influensa-i-graviditeten-2539127

Og det er feil.

Sitat

Selv om det har vært kjent lenge at gravide ofte blir sykere av influensa, har det tidligere vært antatt at det har vært på grunn av det nedsatte immunforsvaret.[...] - Vi forstår nå at alvorlig influensa ved graviditet er en overreaksjon hos immunforsvaret snarere enn et tilfelle av svekket immunforsvar, sier Catherine Blish, én av forfatterne bak studien, i en pressemelding.  https://forskning.no/immunforsvaret-svangerskap/gravide-reagerer-sterkere-pa-influensa/540808

Økt fare for komplikasjoner betyr ikke at det er på grunn av nedsatt immunforsvar. Som den første lenken sa så er aktiviteten i immunsystemet høyt særlig i starten og slutten av graviditeten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det er feil.

Økt fare for komplikasjoner betyr ikke at det er på grunn av nedsatt immunforsvar. Som den første lenken sa så er aktiviteten i immunsystemet høyt særlig i starten og slutten av graviditeten. 

Leser du bare det du vil lese? Det står jo at man har nedsatt immunforsvar, ikke bare det men flere andre plasser. Hva gjør din artikkel til rett og min feil? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Leser du bare det du vil lese? Det står jo at man har nedsatt immunforsvar, ikke bare det men flere andre plasser. Hva gjør din artikkel til rett og min feil? 

Basic kildekritikk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Basic kildekritikk. 

Basic svar når man absolutt må ha rett og overser all annen info om at man kan ha feil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Basic svar når man absolutt må ha rett og overser all annen info om at man kan ha feil. 

Klikk.no < forskningsartikler

"All annen info", den var god. Attpåtil når din kilde sier "mye tyder på", og så får du en studie som direkte sier at dette var noe man trodde før, men som nå viser seg å være feil 😏

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slapp av litt. Jeg har selv tullet med hunden min og holdt et bein i hånda som den skulle få, og det var min feil at den bet meg. Jeg dro beinet unna på spøk, vi gjorde det et par ganger, den hadde allerede hoppet til, og jeg hadde fingeren min på linje med beinet. Har blitt bitt og klort av katten min også. Vi mennesker kan feilberegne uten at det er dyrets skyld. 

Barn skal ikke leke på den måten med hunder uansett. Og hvis det skulle skjedd, så er det fortsatt slik at uhell kan faktisk skje uten at hunden har intensjon om å bite. 

Anonymkode: 9a001...dea

En hund skal ikke bite under lek, under noen omstendigheter. Enten så har du ikke blitt bitt, men blitt skrapet opp av tennene til hunden ved et uhell , eller så har du en hund som ikke har kontroll på bitt/kjeven sin. En hund SKAL til enhver tid ha kontroll på bittet sitt, og BITER ikke under lek 👀 Her ville jeg vært veldig varsom ift babyen og den hunden, om det faktisk er sånn at hunden din ikke har kontroll på sitt eget kjeveparti og kraft. 

Anonymkode: d2ac0...00d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En hund skal ikke bite under lek, under noen omstendigheter. Enten så har du ikke blitt bitt, men blitt skrapet opp av tennene til hunden ved et uhell , eller så har du en hund som ikke har kontroll på bitt/kjeven sin. En hund SKAL til enhver tid ha kontroll på bittet sitt, og BITER ikke under lek 👀 Her ville jeg vært veldig varsom ift babyen og den hunden, om det faktisk er sånn at hunden din ikke har kontroll på sitt eget kjeveparti og kraft. 

Den biter jo leken sin, da den prøver å ta den med munnen. Det var det som var leken. Jeg er absolutt ikke noe redd for at hunden skal skade baby og baby vil heller ikke leke slik med den som jeg gjør

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis hånden min er under et bein, og den tror den tar tak i beinet, fordi jeg var så dust og holdt feil, så den hadde ikke sjans til å vite at jeg var der, så er det ikke hunden sin feil. 

Anonymkode: 9a001...dea

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klikk.no < forskningsartikler

"All annen info", den var god. Attpåtil når din kilde sier "mye tyder på", og så får du en studie som direkte sier at dette var noe man trodde før, men som nå viser seg å være feil 😏

Immunforsvaret reagerer sterkt på celler og vev fra andre individer, men i svangerskapet tolereres et foster som nettopp er en sammenblanding av mor og et fremmed individ; far. 

Grunnen til at mor tolererer fosteret selv om det har fremmed DNA (fra far), er at immunsystemet dempes. Slik demping av immunsystemet er positivt fordi det fører til at mor tolererer fosteret, men samtidig får immunforsvaret en noe redusert evne til å drepe virus mens man er gravid.

https://www.nordnorskdebatt.no/hvorfor-er-det-viktig-at-gravide-vaksinerer-seg/o/5-124-160369

Fra 2022, så rimelig oppdatert.

• Liker 1
Skrevet

Min mor ble nylig bitt i tommelen av sin hund, mens hun pusset tennene hans. Han hogg til på tannbørsten, men han traff tommelen med en hjørnetann. (han har blitt en gammel mann på 12 år, ikke fan av tannpuss lenger)

Hun fikk stivkrampesprøyte og beskjed om å følge med på om det ble betennelse. Det ble det etter en uke og hun fikk da antibiotika. 

Anonymkode: 6f79b...4c5

• Liker 3
Gjest Athena Catalina
Skrevet
Svisle skrev (9 timer siden):

For uhell kan ikke skje liksom???

Hva om det er et barn som blir bitt ved et uhell???

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

og spesielt om man har nedsatt immunforsvar (noe man har ved graviditet). Og at man er mer utsatt for bakterier som gir hjernehinnebetennelse og blodforgiftning, og at dette kommer 12 timer etter bitt. Vet noen noe om dette? Føler meg ganske hysterisk men blir det når jeg er gravid. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En gravid med nedsatt immunforsvar, hvor leser du at trådstarter har det? Man går ikke innunder kategorien nedsatt immunforsvar kun pga graviditet. Ts har allerede vært i kontakt med legevakt to ganger, det holder. 

Anonymkode: 8b2fe...c62

Jeg (og resten av teamet) trener aktivt med reaktive hunder som innimellom går overslagshandlinger. Og med "klippekort" på legevakta så sier det seg selv at vi har litt mer erfaring med hundebitt enn hvermannsen. Selv store, friske menn får antibiotika kur etter bittskader. Sist hendelse jeg overvar, var for ca tre uker siden. Skade i hånd, bitt i tommel. Resept på antibiotika. Vedkommende slapp stivkrampe, da det ikke var lenge siden den ble tatt. 

Skrevet
Troyamin skrev (22 minutter siden):

Jeg (og resten av teamet) trener aktivt med reaktive hunder som innimellom går overslagshandlinger. Og med "klippekort" på legevakta så sier det seg selv at vi har litt mer erfaring med hundebitt enn hvermannsen. Selv store, friske menn får antibiotika kur etter bittskader. Sist hendelse jeg overvar, var for ca tre uker siden. Skade i hånd, bitt i tommel. Resept på antibiotika. Vedkommende slapp stivkrampe, da det ikke var lenge siden den ble tatt. 

Jeg har selv blitt bitt av egne hunder som har bommet på leken to ganger - en gang i tommelen og en gang i puppen (putter ALDRI leke i bh'n igjen...), og ingen av de gangene fikk jeg antibiotika. Norges policy er å kun bruke antibiotika når det faktisk er nødvendig og ikke som forebyggende. 

• Liker 2
Skrevet
Athena Catalina skrev (1 time siden):

Hva om det er et barn som blir bitt ved et uhell???

Seriøst? Skyt alle hunder som lager en skramme i eier under lek.... At du gidder!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Denne hunden er den snilleste hunden i hele verden, og kunne ALDRI bitt noen uansett hvor stygg de hadde vært med den. Hunden prøvde å ta leken og beit derfor hardt, jeg hadde hånden min under og han bommet på leken og hånden. 

Sa ikk denne berømte farmoren til barnet på 1,5 også noe sånt den ene gangen hunden hennes bet?..

Anonymkode: 97cf2...22f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...