AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Jeg lekte med hunden min, og ble bitt i hånden. Bittet gikk litt dypt og det blødde endel. Jeg ringer legevakten som sier at jeg kan kontakte fastlege imorgen, men leser at ved hundebitt i hender/ansikt eller fot skal man ha antibiotika med engang og spesielt om man har nedsatt immunforsvar (noe man har ved graviditet). Og at man er mer utsatt for bakterier som gir hjernehinnebetennelse og blodforgiftning, og at dette kommer 12 timer etter bitt. Vet noen noe om dette? Føler meg ganske hysterisk men blir det når jeg er gravid. Anonymkode: 8724a...43b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Jeg ville ring tilbake til legevakten og tatt opp dette du skriver her. De kan ha noen beroligende ord til deg. Anonymkode: adfcc...c57 4 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Få hunden avlivet, den skal ikke bite til blods under lek.
Svisle Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg lekte med hunden min, og ble bitt i hånden. Bittet gikk litt dypt og det blødde endel. Jeg ringer legevakten som sier at jeg kan kontakte fastlege imorgen, men leser at ved hundebitt i hender/ansikt eller fot skal man ha antibiotika med engang og spesielt om man har nedsatt immunforsvar (noe man har ved graviditet). Og at man er mer utsatt for bakterier som gir hjernehinnebetennelse og blodforgiftning, og at dette kommer 12 timer etter bitt. Vet noen noe om dette? Føler meg ganske hysterisk men blir det når jeg er gravid. Anonymkode: 8724a...43b Ved bitt er det først og fremst stivkrampe som er viktig. Har du tatt i løpet av de 10 siste årene så bør det normalt holde med å rense såret. Endret 26. desember 2022 av Svisle 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Athena Catalina skrev (2 minutter siden): Få hunden avlivet, den skal ikke bite til blods under lek. Denne hunden er den snilleste hunden i hele verden, og kunne ALDRI bitt noen uansett hvor stygg de hadde vært med den. Hunden prøvde å ta leken og beit derfor hardt, jeg hadde hånden min under og han bommet på leken og hånden. Anonymkode: 8724a...43b 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Svisle skrev (Akkurat nå): Ved bitt er der først og fremst stivkrampe som er viktig. Har du tatt i løpet av de 10 siste årene så bør det normalt holde med å rense såret. Ja jeg fikk den for 9 år siden. Har ikke pyrisept men renset med mye vann og såpe Anonymkode: 8724a...43b 1
Svisle Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Athena Catalina skrev (3 minutter siden): Få hunden avlivet, den skal ikke bite til blods under lek. For uhell kan ikke skje liksom??? 19
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Jeg ble dårlig etter et ganske oferfladisk og lite hundebitt. Måtte ha ny stivkrampesprøyte og behandling. Få sjekka opp dette 🙏🏼 Dra til privat legevakt om du har mulighet sånn at du slipper lang ventetid. Anonymkode: c496b...76d
Svisle Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg fikk den for 9 år siden. Har ikke pyrisept men renset med mye vann og såpe Anonymkode: 8724a...43b Hold det mest mulig tørt og la det få luft. Trenger du antibiotika vil du merke det fort i løpet av ett par dager. Det går som regel helt fint - det gjør bare noe så inn i hampen vondt! Endret 26. desember 2022 av Svisle 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Denne hunden er den snilleste hunden i hele verden, og kunne ALDRI bitt noen uansett hvor stygg de hadde vært med den. Hunden prøvde å ta leken og beit derfor hardt, jeg hadde hånden min under og han bommet på leken og hånden. Anonymkode: 8724a...43b Hva skjer hvis barnet ditt tar en leke ved et uhell? Anonymkode: 5ac44...5ed 6 2
Troyamin Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Ikke lukk såret med bandasje, plaster e.l. Du bør ta stivkrampe på nytt, siden det er 9 år siden sist og du skal ha antibiotika. Hilsen ei med erfaring med hundebitt. 2 1 1
Svisle Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 Har du antiseptisk salve i hus så bruk det. Litt info om hva man gjør ved dyrebitt: https://nhi.no/forstehjelp/bitt-og-stikk/dyrebitt-forstehjelp/
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 Troyamin skrev (5 minutter siden): Ikke lukk såret med bandasje, plaster e.l. Du bør ta stivkrampe på nytt, siden det er 9 år siden sist og du skal ha antibiotika. Hilsen ei med erfaring med hundebitt. Men kan det vente til imorgen hos fastlegen? Ringte legevakt på nytt og de sier det samme, og at jeg ikke trenger antibiotika. Føler jeg ikke kan krangle med de 😔 Anonymkode: 8724a...43b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 Svisle skrev (9 minutter siden): Hold det mest mulig tørt og la det få luft. Trenger du antibiotika vil du merke det fort i løpet av ett par dager. Det går som regel helt fint - det gjør bare noe så inn i hampen vondt! Tusen takk for beroligende svar. Jeg skal følge godt med og rense godt Anonymkode: 8724a...43b 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ble dårlig etter et ganske oferfladisk og lite hundebitt. Måtte ha ny stivkrampesprøyte og behandling. Få sjekka opp dette 🙏🏼 Dra til privat legevakt om du har mulighet sånn at du slipper lang ventetid. Anonymkode: c496b...76d Jeg tror ikke vi har privat legevakt her dessverre, og de gir meg bare samme svar på at jeg kan vente til imorgen Anonymkode: 8724a...43b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Jeg ble selv bitt når jeg var gravid i 6 måned det gikk helt fint selvom jeg og måtte vente til dagen etter til og gå til legen, både meg og barnet er helt friske idag. Anonymkode: fef61...e26 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 Troyamin skrev (12 minutter siden): Ikke lukk såret med bandasje, plaster e.l. Du bør ta stivkrampe på nytt, siden det er 9 år siden sist og du skal ha antibiotika. Hilsen ei med erfaring med hundebitt. Gi deg, det er virkelig ingen grunn til å gi antibiotika unødvendig. Anonymkode: 8b2fe...c62 6
Troyamin Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gi deg, det er virkelig ingen grunn til å gi antibiotika unødvendig. Anonymkode: 8b2fe...c62 Det er forskjell på ei som er gravid med nedsatt immunforsvar. Da er tommelfingerregel at det skal tas en antibiotika kur. Vi som har normalt immunforsvar trenger ikke dette. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men kan det vente til imorgen hos fastlegen? Ringte legevakt på nytt og de sier det samme, og at jeg ikke trenger antibiotika. Føler jeg ikke kan krangle med de 😔 Anonymkode: 8724a...43b Har du nevnt nedsatt graviditet og nedsatt immunforsvar? Hvis de fortsatt ikke vil gi, følg rådene om rens, hold såret tørt og ikke pakk det inn. Så tar du kontakt med fastlegen i morgen.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 Troyamin skrev (30 minutter siden): Det er forskjell på ei som er gravid med nedsatt immunforsvar. Da er tommelfingerregel at det skal tas en antibiotika kur. Vi som har normalt immunforsvar trenger ikke dette. Har du nevnt nedsatt graviditet og nedsatt immunforsvar? Hvis de fortsatt ikke vil gi, følg rådene om rens, hold såret tørt og ikke pakk det inn. Så tar du kontakt med fastlegen i morgen. En gravid med nedsatt immunforsvar, hvor leser du at trådstarter har det? Man går ikke innunder kategorien nedsatt immunforsvar kun pga graviditet. Ts har allerede vært i kontakt med legevakt to ganger, det holder. Anonymkode: 8b2fe...c62 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #20 Skrevet 26. desember 2022 Athena Catalina skrev (1 time siden): Få hunden avlivet, den skal ikke bite til blods under lek. Slapp av litt. Jeg har selv tullet med hunden min og holdt et bein i hånda som den skulle få, og det var min feil at den bet meg. Jeg dro beinet unna på spøk, vi gjorde det et par ganger, den hadde allerede hoppet til, og jeg hadde fingeren min på linje med beinet. Har blitt bitt og klort av katten min også. Vi mennesker kan feilberegne uten at det er dyrets skyld. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer hvis barnet ditt tar en leke ved et uhell? Anonymkode: 5ac44...5ed Barn skal ikke leke på den måten med hunder uansett. Og hvis det skulle skjedd, så er det fortsatt slik at uhell kan faktisk skje uten at hunden har intensjon om å bite. Anonymkode: 9a001...dea 7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå