Gå til innhold

Love Actually spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som stusser på alle de kommentarene angående utseende/vekten til Natalie? Eller ble overvektig/feit ansett så annerledes i 2003?

Anonymkode: e8d5c...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det bare jeg som stusser på alle de kommentarene angående utseende/vekten til Natalie? Eller ble overvektig/feit ansett så annerledes i 2003?

Jeg stusser også på det, hun er på ingen måte overvektig. Vrenger i magen når de snakker om de kraftige lårene hennes og hvor tung hun er

Anonymkode: 186e3...0b1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål ang denne filmen; hva skjedde med hun som har en psykisk utviklingshemmet bror? Og han hun hadde et begynnende forhold med på jobben? Syns det var så trist at det ikke skjedde noe mer mellom dem, håpte det skulle ordne seg for dem også. Men det fikk vi jo egentlig ikke noe svar på? Jeg ser for meg at de fant sammen🥰

Anonymkode: 27d6e...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt det mer som et stikk til sånn samfunnet faktisk er. Folk kaller jo folk som på ingen måte er overvektige for feite, så her tenker jeg Hugh Grant sin rolle bare poengterer det; Hun (og mange andre) er jo ikke feite!

Anonymkode: d3a91...2cc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har også et spørsmål ang denne filmen; hva skjedde med hun som har en psykisk utviklingshemmet bror? Og han hun hadde et begynnende forhold med på jobben? Syns det var så trist at det ikke skjedde noe mer mellom dem, håpte det skulle ordne seg for dem også. Men det fikk vi jo egentlig ikke noe svar på? Jeg ser for meg at de fant sammen🥰

Det ble ikke noe med henne og Karl. Men i den "oppfølgeren" som ble laget av Comic Relief er hun gift med en ny karakter spilt av Patrick Dempsey. Så det gikk vel greit til slutt sånn sett.

Moralen var vel at hun valgte familie over kjærlighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

President Hugh Grant reagerer jo? 

Ja, statsministeren stusset vel over det. Ble vel også poengtert av søsteren at Natalie var helt hans type, så det gjør han vel litt "kiloblind". Men likevel... hun er jo ikke diger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De ble det. I den tiden var hun feit. For de som var normalvektige er kvinner som jeg mener er på kanten til å være alt for tynne. Skinn og bein = normalt, litt former = overvektig/feit. Og ja det ble kommentert på.

Anonymkode: a1ab7...448

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I 2003 var vi gjennomsnittlig slankere enn idag.   Men enig, hun er ikke tjukk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten vår har endret seg M Y E på tjue år. Og det har også synet vårt på hva som er normalvektig og hva som er overvektig. 

Anonymkode: b7f88...ce1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ble ikke noe med henne og Karl. Men i den "oppfølgeren" som ble laget av Comic Relief er hun gift med en ny karakter spilt av Patrick Dempsey. Så det gikk vel greit til slutt sånn sett.

Moralen var vel at hun valgte familie over kjærlighet? 

Jeg har ikke sett den lille oppfølgeren, vet du om det er mulig å se den på nett et sted? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke sett den lille oppfølgeren, vet du om det er mulig å se den på nett et sted? 

Vimeo

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker nittitallet og 2000-tallet som veldig fokusert på "skinny". Det var vel først med Kim K at kurver ble en greie. I 2003 hadde vi en haug meg stjerner som var skinnmagre. Å være trent var ikke en gang en greie, bare tynn. Men om det var så vanlig å si det rett ut til folk at de "var tjukke" er jeg ikke så sikker på. Tror også at hvermannsen skjønte at hollywood og lærer i Tønsberg var to ulike ting. 

Anonymkode: e6e9a...f2a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Devil Wears Prada som kom ut samme tiår ble karakteren til bittelille Anne Hathaway omtalt som for "tjukk" til å ha på seg designerklær, og Emily Blunt sin karakter snakket i detalj om hvordan hun sultet seg før hun skulle til Paris så hun kunne passe inn i de nye kolleksjonene. Ganske mye pro-ana på den tiden i film og tv.

Anonymkode: 3a0be...c07

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I Devil Wears Prada som kom ut samme tiår ble karakteren til bittelille Anne Hathaway omtalt som for "tjukk" til å ha på seg designerklær, og Emily Blunt sin karakter snakket i detalj om hvordan hun sultet seg før hun skulle til Paris så hun kunne passe inn i de nye kolleksjonene. Ganske mye pro-ana på den tiden i film og tv.

Anonymkode: 3a0be...c07

Jeg teker også at det er litt nderlig mye kommenatarer om Natalies vekt. Jeg lurer på om det handler om Monica Lewinsky? Et stikk fra siden? Jeg har heller aldri forstått hvorfor det var en greie at Nathalie Portman ville forstå at bestevennen til mannen hennes var forelsket i henne fordi mange av klippene fra bryllupet deres var av henne. Om han hadde filmet masse annet enn brudeparet, ville det vært rarere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forklaringer eksisterer samtidig:

- I akkurat denne perioden, tidlig 2000-tall så var kroppsidealet ekstremt tynt. Da skulle det ikke så mange kg til for at en kvinnelig karakter i film ble ansett som "stor" når idealet var så avmagret

- På disse 20 årene så har overvekt og fedme i befolkningen eksplodert. Vi har normalisert overvekt som en følge. Dermed reagerer vi på hva de den gang så som "overvektig" når det i våre samtidsøyne blir sett på som "gjennomsnittlig". 

- Det var "lov" å kommentere vekt tidligere. Også i film. Det er ikke lenger lov. 

Anonymkode: 86b8c...dbd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flere forklaringer eksisterer samtidig:

- I akkurat denne perioden, tidlig 2000-tall så var kroppsidealet ekstremt tynt. Da skulle det ikke så mange kg til for at en kvinnelig karakter i film ble ansett som "stor" når idealet var så avmagret

- På disse 20 årene så har overvekt og fedme i befolkningen eksplodert. Vi har normalisert overvekt som en følge. Dermed reagerer vi på hva de den gang så som "overvektig" når det i våre samtidsøyne blir sett på som "gjennomsnittlig". 

- Det var "lov" å kommentere vekt tidligere. Også i film. Det er ikke lenger lov. 

jeg lurer på vorfor hennes vekt var relevant for filmen. jeg er enig i at mange er veldig følsomme også når det gjelder kreative og fiktive bøker/serier/ filmer, men for meg oppleves ikke hennes vekt som relevant for å fortelle historien.

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

jeg lurer på vorfor hennes vekt var relevant for filmen. jeg er enig i at mange er veldig følsomme også når det gjelder kreative og fiktive bøker/serier/ filmer, men for meg oppleves ikke hennes vekt som relevant for å fortelle historien.

Vel, ingen reagerte den gang på dette fokuset. I dag reagerer vi. Det er veldig viktig å kontekstualisere slike ting, og ikke hisse oss så voldsomt opp med et nåtidsblikk. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, ingen reagerte den gang på dette fokuset. I dag reagerer vi. Det er veldig viktig å kontekstualisere slike ting, og ikke hisse oss så voldsomt opp med et nåtidsblikk. 

Det å observere at man tenker annerledes, og kommentere det, er ikke det samme som å hisse seg voldsomt opp. Jeg tenker at hvis det var ok å kommentere det i en film i 2003, er det også ok å stille sppørsmålstegn ved det i 2022. Det må gå begge veier. Om det skal kommenteres, må man også akseptere at det diskuteres uten at man blir beskyldt for å hisse seg opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuespilleren, Martine McCutcheon: "The character is plump, gorgeous and juicy so I had to put on about 10lb for the film"

Hun er mye slankere nå. 

image.thumb.png.bfe1d74ce6a5400707b1ae4c84d3500f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...