Gå til innhold

Er PMS en psykisk lidelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ingen behandler utenom fastlegen.  For frisk for dps.  Blir avvist av privatpraktiserende pga min bakgrunn i psykiatrien.  Jeg kan ikke se at jeg kommer inn under noe annet behandlingstiltak uten at jeg selv punger ut for en behandler.  Tar gjerne i mot tips her! 

Anonymkode: 1ca21...f67

Lavterskeltilbud i kommunen kan du prøve. 

Anonymkode: 2b2cf...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lavterskeltilbud i kommunen kan du prøve. 

Anonymkode: 2b2cf...a44

Rask psykisk helsehjelp kvalifiserer jeg ikke for. Bydelens tilbud om psykiatrisk sykepleier fikk jeg også avslag på.  Der passet jeg heller ikke inn. 

Eller tenkte du mer i retning av Fontenehuset?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er alltid mer til historien enn det ts informerer om i hi. 

Typisk kg. 

Hvis ts er bipolar så henger det selvfølgelig sammen med denne pmsen. 

Anonymkode: f13d4...482

Eller med andre ord "ting er innviklet" dette var et omtrentlig svar. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap.

Ts 

• Liker 2
Skrevet

Det kalles PMDD, og det er en egen gruppe på Facebook du kan sjekke ut ulike behandlingsmetoder :) 

Gynekolog er første stopp. 

Anonymkode: a0baf...063

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke psykisk sykdom, bare hormoner som tuller med «alt» inkludert følelsene. Har hørt at det ofte blir værre når man nærmer seg overgangsalderen. Trøsten er at det går over. Snittalder for menopause er 52.

Anonymkode: 89559...164

Ikke akkurat noe trøst at det går over ved overgangsalder. Jeg har hatt dette siden midten av 30-årene, skulle jeg gått 15-20 år med sinneutbrudd så sterke at de fører til samlivsbrudd og trøstet meg med at det går over når jeg er i 50-årene?  Glad jeg har fått hjelp hos en gynekolog som tok meg på alvor sånn at jeg faktisk kan leve et noenlunde normalt liv. Ellers hadde det nok blitt en ensom tilværelse. 

Anonymkode: 8d6b8...88b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

PMDD/PMDS er ikke til å kødde med. Dere som tror det er «normalt sur før mensen» aner ikke hva dere snakker om! Dessverre er det lite kunnskap om dette i Norge fremdeles, Sverige er litt lengre fremme. Anbefaler grupper på Facebook eller forum på Reddit. Det er jævlig, men det fins hjelp å få.

Fluoksetin reddet meg. Før var jeg «hemmelig» suicidal halve måneden, før det på magisk vis gikk fullstendig over. Gråt og gråt uten å klare å stoppe. Mistet følelser for både mann og barn. Følte meg ubrukelig og verdiløs. Var så sint, helt ustabil. Var kjempedeprimert uten klar grunn. Nå har jeg fått livet mitt tilbake. Er stabil og fornøyd. Litt kortere lunte og litt mer sentimental enn vanlig før mensen, men nå er jeg på den NORMALE siden av skalaen.

Anonymkode: d1afb...3d6

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er juletider og PMS samtidig= helvete for meg.  Alle følelsene av å være mistilpasset i familieselskap, ikke ha oppnådd det man ønsker, ikke gi fine nok gaver, blir hundre ganger mer forsterket. Jeg føler meg som en ustabil tenåring som vil smelle med dører, selv om jeg er over førti.  Jeg blir bare så utrolig sinna og sykt irritert over alt mulig. 

PMSen styrer mye av livet mitt. Det skulle heller ikke forundre meg om mine følelsesmessige svingninger ( bipolar2 kaller de det) egentlig kan symptomer på den hormonelle syklusen, hva vet jeg. 

Når jeg har det på mitt værste  så tenker jeg ofte selvmord, eller psykatrisk legevakt. Når mensen kommer så er jeg mer i sjakk med følelsene.  Jeg sliter med depresjon men PMSen  kjører sitt eget løp. Jeg vet ikke hvor mye eget tankearbeid, medisiner, trening, kosthold osv hjelper i premenstruell fase. 

Hvilke erfaringer har dere?

Nei pms er ingen psykisk lidelse. Det vet vel «alle»

Anonymkode: 7b57f...c68

Skrevet

Det tok meg nesten 2 tiår før jeg klarte å se sammenhengen med syklusen min, ingen leger eller psykologer/psykiatere klarte å se det. Jeg er en person ene halvdel av måneden og en helt annen den andre delen.. Den ene delen håper jeg på at traileren som kommer kjørende mot meg skifter felt, mens den andre er jeg full av pågangsmot og energi… Det er så tungt å ha det slik.. 

Tar til meg rådet fra en her i tråden om å oppsøke gynekolog og det tror jeg du trådstarter også bør.. 

Anonymkode: 9fb09...593

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

PMDD/PMDS er ikke til å kødde med. Dere som tror det er «normalt sur før mensen» aner ikke hva dere snakker om! Dessverre er det lite kunnskap om dette i Norge fremdeles, Sverige er litt lengre fremme. Anbefaler grupper på Facebook eller forum på Reddit. Det er jævlig, men det fins hjelp å få.

Fluoksetin reddet meg. Før var jeg «hemmelig» suicidal halve måneden, før det på magisk vis gikk fullstendig over. Gråt og gråt uten å klare å stoppe. Mistet følelser for både mann og barn. Følte meg ubrukelig og verdiløs. Var så sint, helt ustabil. Var kjempedeprimert uten klar grunn. Nå har jeg fått livet mitt tilbake. Er stabil og fornøyd. Litt kortere lunte og litt mer sentimental enn vanlig før mensen, men nå er jeg på den NORMALE siden av skalaen.

Anonymkode: d1afb...3d6

Enig. Det er sånn jeg hadde det. Fluoxetin reddet livet og forholdet mitt. 

Skrevet

Dere spiser for mye sukker. Sukker øker problemet.

Anonymkode: 5bf1c...d79

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det tok meg nesten 2 tiår før jeg klarte å se sammenhengen med syklusen min, ingen leger eller psykologer/psykiatere klarte å se det. Jeg er en person ene halvdel av måneden og en helt annen den andre delen.. Den ene delen håper jeg på at traileren som kommer kjørende mot meg skifter felt, mens den andre er jeg full av pågangsmot og energi… Det er så tungt å ha det slik.. 

Tar til meg rådet fra en her i tråden om å oppsøke gynekolog og det tror jeg du trådstarter også bør.. 

Anonymkode: 9fb09...593

Ja, TS bør oppsøke en dyktig kvinnelig gynekolog. Det var også på KG jeg leste om PMS/PMDD og fluoxetin. Alle symptomene jeg hadde før mensen stemte med det som en annen søkte desperat hjelp til. Jeg hadde ikke knyttet mine sinneutbrudd til syklus, men da falt alle brikkene på plass. 

Synes det er fantastisk at det går an å lese og lære av andre sine erfaringer på et forum. Før måtte man bare stole på legen eller leve med all galskapen. Jeg føler virkelig jeg blir gal før mensen. 

• Nyttig 2
Skrevet

Frisk luft og regelmessig fysisk trening demper også symptomene. 

Mentaltrening også. 

Skrevet

Fysisk trening demper også menssmerter. 

Unngå sukker og kunstig søtning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere spiser for mye sukker. Sukker øker problemet.

Hva vet du om hva vi spiser?  Jeg har levd som en asket før mensen, ingen sukker og bare ren og sunn mat. Meg og min samboer har genert et sunt kosthold fordi han må det av helsemessige grunner. I tillegg trener jeg mye. Det er BARE tull at det er sukker som fremprovoserer sånne symptomer. Har også prøvd vanndrivende som gynekologen ville at jeg skulle prøve, det hjalp kun på økt antall dobesøk i løpet av en dag. 

Når uvitende folk gir velmenende råd blir jeg en smule provosert. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vet du om hva vi spiser?  Jeg har levd som en asket før mensen, ingen sukker og bare ren og sunn mat. Meg og min samboer har genert et sunt kosthold fordi han må det av helsemessige grunner. I tillegg trener jeg mye. Det er BARE tull at det er sukker som fremprovoserer sånne symptomer. Har også prøvd vanndrivende som gynekologen ville at jeg skulle prøve, det hjalp kun på økt antall dobesøk i løpet av en dag. 

Når uvitende folk gir velmenende råd blir jeg en smule provosert. 

Vil også føye til at man skal kunne leve et normalt liv. Hvis man ALDRI spise sukker i den perioden, eller gjøre 100 % ditt og 0 % datt så er det vanskelig å få til med et vanlig liv. Man har gjerne barn som vil lage mat eller bake sammen med mammaen sin, spise sammen med familien, man går ut og spiser med jobben, er på reiser både privat og jobb og det er vanskelig å alltid velge supersunne alternativ. Jeg er blitt så gammal at jeg orker ikke å legge opp til et såkalt perfekt liv uten å unne seg det ene eller det andre. All min energi skal ikke gå til å leve uten sukker eller kosthold. 

• Liker 2
Skrevet

Pms er ingen psykisk lidelse. Det er vel heller en fysisk. Kjenner mange som får det ekstra vondt den tiden. Noen blir liggende og syke, noen blir sure og noen blir redusert. Jeg får vondt og kan noen ganger få en følelse av å være svak. Jeg kan bli ekstra sensitiv på lukter og jeg kan få kastet over meg tomhetsfølelse osv. Men ellers fungerer jeg normalt. 

Synes egentlig mange bruker pms som en unnskyldning for mye. 

Det er skapt av naturen og er noe vi har hatt i alle år. Så det er litt utrolig at folk i dag må ta piller eller bruker mensen som unnskyldning for utagering. 

Skrevet
Avstand skrev (10 minutter siden):

Pms er ingen psykisk lidelse. Det er vel heller en fysisk. Kjenner mange som får det ekstra vondt den tiden. Noen blir liggende og syke, noen blir sure og noen blir redusert. Jeg får vondt og kan noen ganger få en følelse av å være svak. Jeg kan bli ekstra sensitiv på lukter og jeg kan få kastet over meg tomhetsfølelse osv. Men ellers fungerer jeg normalt. 

Synes egentlig mange bruker pms som en unnskyldning for mye. 

Det er skapt av naturen og er noe vi har hatt i alle år. Så det er litt utrolig at folk i dag må ta piller eller bruker mensen som unnskyldning for utagering. 

Så du er lege eller gynekolog? Eller kanskje forsker? 

• Nyttig 1
Skrevet
tussi680 skrev (15 timer siden):

Naturlig å være premenstruell, alle kvinnfolk sliter da mer eller mindre med det. Blir sint for ingenting, det er rett før mensen kommer det ts. 

Nei, alle kvinner sliter ikke med dette. Jeg kjenner mange som ikke sliter med det, meg inkludert. Det er selvsagt mange som sliter med det pga hormonoforandringene som skjer i kroppen, men langt fra alle. Noen sliter litt, mens andre har voldsomme symptomer. 

Anonymkode: 4c3e8...075

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, alle kvinner sliter ikke med dette. Jeg kjenner mange som ikke sliter med det, meg inkludert. Det er selvsagt mange som sliter med det pga hormonoforandringene som skjer i kroppen, men langt fra alle. Noen sliter litt, mens andre har voldsomme symptomer. 

Skriver jo at noen sliter mer eller mindre med det....

Skrevet
tussi680 skrev (10 minutter siden):

Skriver jo at noen sliter mer eller mindre med det....

Nei. Ts skrev "alle".

"Naturlig å være premenstruell, alle kvinnfolk sliter da mer eller mindre med det. Blir sint for ingenting, det er rett før mensen kommer det ts. "

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...