Gå til innhold

Er PMS en psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er juletider og PMS samtidig= helvete for meg.  Alle følelsene av å være mistilpasset i familieselskap, ikke ha oppnådd det man ønsker, ikke gi fine nok gaver, blir hundre ganger mer forsterket. Jeg føler meg som en ustabil tenåring som vil smelle med dører, selv om jeg er over førti.  Jeg blir bare så utrolig sinna og sykt irritert over alt mulig. 

PMSen styrer mye av livet mitt. Det skulle heller ikke forundre meg om mine følelsesmessige svingninger ( bipolar2 kaller de det) egentlig kan symptomer på den hormonelle syklusen, hva vet jeg. 

Når jeg har det på mitt værste  så tenker jeg ofte selvmord, eller psykatrisk legevakt. Når mensen kommer så er jeg mer i sjakk med følelsene.  Jeg sliter med depresjon men PMSen  kjører sitt eget løp. Jeg vet ikke hvor mye eget tankearbeid, medisiner, trening, kosthold osv hjelper i premenstruell fase. 

Hvilke erfaringer har dere?

Anonymkode: 1ca21...f67

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du har pmdd? Det har jeg. Er et reint helvete

Anonymkode: d6824...842

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville det ikke vært bedre å låse deg ned i kjelleren så familien får ro og fred? 

Anonymkode: f13d4...482

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Trolig ikke noe galt med deg. Bare at du lever med klassiske I-landsproblemer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Damer altså!  Enten har de for mye hormoner, eller så har de for lite. «Gale» blir de uansett om det er pms eller overgangsalder 😂

Sorry, kunne ikke dy meg, men ikke vondt ment. Det er et seriøst problem som det gjerne kunne forskes mer på.

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville det ikke vært bedre å låse deg ned i kjelleren så familien får ro og fred? 

Ville det ikke vert bedre å la våre å svare, når du ikke svarer på noe relevant for tråden? 

MortenMunkholm skrev (Akkurat nå):

Trolig ikke noe galt med deg. Bare at du lever med klassiske I-landsproblemer. 

Du har trolig ikke peiling på denne type problematikk. Du lever bare med en tro på at du personlig er bedre en legevitenskapen….

https://nhi.no/kroppen-var/kropp/premenstruelt-syndrom/?page=1

Det er en diagnose TS, men det er dessverre vanskelig å få hjelp for slikt i helsevesenet, kvinne plager blir litte prioritert. Jeg har hørt at antidepressiva hvor dosen tilpasses syklusen har hjulpet andre i din situasjon, men steg en er å finne en legge som kan hjelpe deg å finne en løsning. Om du også er bipolar har du kanskje en behandler du kan diskutere dette med?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg må ta antidepressiva 10-14 dager før forventet mens ellers blir jeg fullstendig ute av kontroll. Jeg blir aggressiv, voldelig, slår meg selv, ber kjæresten min ryke og reise flere ganger for dagen, har lyst å ta selvmord og hater alle inkludert meg selv.

Synes det er utrolig at det er ikke mer opplyst om PMS med alvorlige psykiske symptomer for det er ødeleggende både for kvinnen og folk rundt henne.

Anonymkode: 8d6b8...88b

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo kanskje det ;)

Ts

Skrevet
Pippi Lotta skrev (22 minutter siden):

Ville det ikke vert bedre å la våre å svare, når du ikke svarer på noe relevant for tråden? 

Du har trolig ikke peiling på denne type problematikk. Du lever bare med en tro på at du personlig er bedre en legevitenskapen….

https://nhi.no/kroppen-var/kropp/premenstruelt-syndrom/?page=1

Det er en diagnose TS, men det er dessverre vanskelig å få hjelp for slikt i helsevesenet, kvinne plager blir litte prioritert. Jeg har hørt at antidepressiva hvor dosen tilpasses syklusen har hjulpet andre i din situasjon, men steg en er å finne en legge som kan hjelpe deg å finne en løsning. Om du også er bipolar har du kanskje en behandler du kan diskutere dette med?

Jeg har ingen behandler utenom fastlegen.  For frisk for dps.  Blir avvist av privatpraktiserende pga min bakgrunn i psykiatrien.  Jeg kan ikke se at jeg kommer inn under noe annet behandlingstiltak uten at jeg selv punger ut for en behandler.  Tar gjerne i mot tips her! 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen behandler utenom fastlegen.  For frisk for dps.  Blir avvist av privatpraktiserende pga min bakgrunn i psykiatrien.  Jeg kan ikke se at jeg kommer inn under noe annet behandlingstiltak uten at jeg selv punger ut for en behandler.  Tar gjerne i mot tips her! 

Hvilken bakgrunn i psykiatrien har du som gjør at du blir avvist av privatpraktiserende?

Anonymkode: 3ec59...a7e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken bakgrunn i psykiatrien har du som gjør at du blir avvist av privatpraktiserende?

ikke annet enn at jeg har hatt behandling i psykiatrien og har hatt en bipolar lidelse. Privatpraktiserende ønsker visst minst mulig ansvar og vil ha  lette tilfeller.  Derfor kan min historikk se voldsom ut i en henvisning.  Jeg er i delvis jobb, i delvise studier. Har venner og familie, men sliter til tider enormt med depresjoner og angst.   Jeg er ingen som ringer ned terapeuten daglig eller kommer til time med selvskadingssår  osv.  Men de vil kanskje avverge seg mot at sånt kan skje? Hva vet jeg

Gruppeterapeuter har avvist meg når de ser henvisningen. Jeg passer da ikke inn med de andre deltakerne de har som er "lettere". Andre terapeuter som nylig har fått avtale har også gitt meg avslag pga kapasitet. Jeg lurer jo på om hva som ligger i "manglende kapasitet" Er det generell kapasitet, eller kapasitet til å ta meg?

Så hvis jeg skal få noen god hjelp så må jeg visst betale. Det kan jeg gjøre hvis jeg vet at jeg får god hjelp et sted. 

• Hjerte 2
Skrevet
Adobyen skrev (42 minutter siden):

Damer altså!  Enten har de for mye hormoner, eller så har de for lite. «Gale» blir de uansett om det er pms eller overgangsalder 😂

Sorry, kunne ikke dy meg, men ikke vondt ment. Det er et seriøst problem som det gjerne kunne forskes mer på.

Yup. Kvinnehelse vet du. Dermed blir det nedprioritert. Kvinnehelse gir mindre penger i kassa.

Anonymkode: 3ab95...fbc

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Naturlig å være premenstruell, alle kvinnfolk sliter da mer eller mindre med det. Blir sint for ingenting, det er rett før mensen kommer det ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er juletider og PMS samtidig= helvete for meg.  Alle følelsene av å være mistilpasset i familieselskap, ikke ha oppnådd det man ønsker, ikke gi fine nok gaver, blir hundre ganger mer forsterket. Jeg føler meg som en ustabil tenåring som vil smelle med dører, selv om jeg er over førti.  Jeg blir bare så utrolig sinna og sykt irritert over alt mulig. 

PMSen styrer mye av livet mitt. Det skulle heller ikke forundre meg om mine følelsesmessige svingninger ( bipolar2 kaller de det) egentlig kan symptomer på den hormonelle syklusen, hva vet jeg. 

Når jeg har det på mitt værste  så tenker jeg ofte selvmord, eller psykatrisk legevakt. Når mensen kommer så er jeg mer i sjakk med følelsene.  Jeg sliter med depresjon men PMSen  kjører sitt eget løp. Jeg vet ikke hvor mye eget tankearbeid, medisiner, trening, kosthold osv hjelper i premenstruell fase. 

Hvilke erfaringer har dere?

Ikke psykisk sykdom, bare hormoner som tuller med «alt» inkludert følelsene. Har hørt at det ofte blir værre når man nærmer seg overgangsalderen. Trøsten er at det går over. Snittalder for menopause er 52.

Anonymkode: 89559...164

• Liker 2
Skrevet

Ikke annet 

tussi680 skrev (5 minutter siden):

Naturlig å være premenstruell, alle kvinnfolk sliter da mer eller mindre med det. Blir sint for ingenting, det er rett før mensen kommer det ts. 

Det tror jeg nok. Men det finnes grader av dette. Om man blir så deppa at man googler på selvmord og får store impulser til selvskading, så er det tegn på symptomene er store. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke annet 

Det tror jeg nok. Men det finnes grader av dette. Om man blir så deppa at man googler på selvmord og får store impulser til selvskading, så er det tegn på symptomene er store. 

Det var ingen som pratet om det da jeg var i den alderen, man kunne få bli så sint man ville, men hadde en viss respekt for folk rundt seg. Sjøl forsvant jeg inn på rommet mitt når jeg kjente jeg eksploderte. Men gikk fort over igrunn. Da mensen kom, kom smertene i stedet. 

• Liker 2
Skrevet
tussi680 skrev (7 minutter siden):

Det var ingen som pratet om det da jeg var i den alderen, man kunne få bli så sint man ville, men hadde en viss respekt for folk rundt seg. Sjøl forsvant jeg inn på rommet mitt når jeg kjente jeg eksploderte. Men gikk fort over igrunn. Da mensen kom, kom smertene i stedet. 

Det er ikke sinnet som er det største problemet. Det er depresjonen som lammer meg totalt.  Jeg er virkelig i psykisk ubalanse når jeg har det sånn. Og det går ikke fort over. 

• Hjerte 5
Skrevet

Det er ikke sinnet som er det største problemet. Det er depresjonen som lammer meg totalt.  Jeg er virkelig i psykisk ubalanse når jeg har det sånn. Og det går ikke fort over. 

Hvordan da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er alltid mer til historien enn det ts informerer om i hi. 

Typisk kg. 

Hvis ts er bipolar så henger det selvfølgelig sammen med denne pmsen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter veldig med dette selv. Blir aldri sint eller noe slikt når jeg har det,bare enormt deprimert og ikke lyst å leve mer.

Tankene er veldig tunge og jeg føler meg ubrukelig til absolutt alt og føler meg i veien for alle.

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...