AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #21 Skrevet 25. desember 2022 Frk Midnattsol skrev (7 minutter siden): Mange menn er redd for å gjøre en del ting hjemme i redsel for å "gjøre det feil"..... og ja, kjenner meg igjen i det! Som nevnt over her, så er en liste en bra ting, og da snakker jeg en DETALJERT liste. Type: Kjøp gave (polet) til Marit, kjøp gave til Oscar (lekebutikk), Vaske badet inkludert bytte håndduker, sjekk såpe, vask dusjdører, tøm søppelbøtte osv osv. Så kan han stryke av etterhvert som ting blir gjort. Menn liker lister over gjøremål, og de slipper å være redd for å gjøre kjempefeil. Arbeidet blir jo selvfølgelig å skrive denne listen, men tror du kan spare deg en masse irritasjon i etterkant 🙂 Det er helt uaktuelt. Anonymkode: 7f5d3...e81 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #22 Skrevet 25. desember 2022 Det handler ikke om evne, men at de tar seg lov til å sluntre unna, med den konsekvens av fruen i huset tar det likevel! Hadde det virkelig vært så ille som dere skulle ha det til så hadde ingen mann klart å være i arbeid. 1. slutt å ta ansvar for hans oppgaver - de må han stå til ansvar for selv. Når dere gjør arbeidsfordelingen så gjør du ditt og står til ansvar for dine oppgaver. Har dere jamfør den arbeidsfordelingslisten dere har blitt enige om fått i oppgave å kjøpe gave til barna, sine foreldre, handle m.m. - og disse tingene ikke blir gjort så er det han som må forklare det til resten.. Det er ikke ditt ansvar. Anonymkode: f38c0...cdb 9 1
Helene1982 Skrevet 25. desember 2022 #23 Skrevet 25. desember 2022 (endret) Jeg tenker litt på at han ryddet i boden. Jeg kjenner ikke dere, og det er mulig at dette ikke er relevant eller nytt for TS Jeg er ganske systematisk selv, og er ikke alltid klar for at andre løser oppgaver ulikt enn jeg ville gjort selv, men jeg øver på å delegere. Om jeg tror at jeg er den eneste som kan løse oppgaven "riktig" kommer jeg ikke til å få hjelp. For at noen skal ha eierskap til en oppgave, må de også få ansvar og tillit. Om jeg ønsker at noen skal gjøre noe annet enn på punkt og prikke det jeg har bedt dem om, til en tid som passer meg, vil de ikke levere mer enn akkurat det jeg har bedt dem om. Boden. Kan det være at han vil hjelpe til, men vet ikke helt hvordan da du har så innmari kontroll på alt og sett for deg hvordan alle oppgavene skal løses? Endret 25. desember 2022 av Helene1982
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #24 Skrevet 25. desember 2022 Her har vi hver våre ansvarsområder, og i teorien er det fordelt ganske likt. Men det jeg oppdaget i år som jeg ikke har tenkt over før er at det blir ganske skjevt likevel, fordi jeg må hjelpe til med 90% av hans oppgaver (og på en del av det ender jeg med å gjøre halvparten), mens jeg fikser mine helt alene... Anonymkode: 453ee...6e5 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #25 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det handler ikke om evne, men at de tar seg lov til å sluntre unna, med den konsekvens av fruen i huset tar det likevel! Hadde det virkelig vært så ille som dere skulle ha det til så hadde ingen mann klart å være i arbeid. 1. slutt å ta ansvar for hans oppgaver - de må han stå til ansvar for selv. Når dere gjør arbeidsfordelingen så gjør du ditt og står til ansvar for dine oppgaver. Har dere jamfør den arbeidsfordelingslisten dere har blitt enige om fått i oppgave å kjøpe gave til barna, sine foreldre, handle m.m. - og disse tingene ikke blir gjort så er det han som må forklare det til resten.. Det er ikke ditt ansvar. Anonymkode: f38c0...cdb Amen! Det er ingenting i veien for at mannen tar ansvar for julemiddagen. Etter at vi gjorde det, så har stressnivået mitt i fbm julen sunket MYE. Og som jeg siterer her; hvis en mann klarer å ha en jobb, så klarer han fint å lage en julemiddag. Hvis han ikke "får det til" så ødelegger han faktisk med vilje. Jeg forstår så ekstremt godt at særdeles mange kvinner ikke orker å ha sex med mennene sine. De oppfører seg jo som late, evneveike tenåringer, og hvem blir vel kåt av det. Anonymkode: 6b8b7...920 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #26 Skrevet 25. desember 2022 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Jeg tenker litt på at han ryddet i boden. Jeg kjenner ikke dere, og det er mulig at dette ikke er relevant eller nyttog for TS Jeg er ganske systematisk selv, og er ikke alltid klar for at andre løser oppgaver ulikt enn jeg ville gjort selv, men jeg øver på å delegere. Om jeg tror at jeg er den eneste som kan løse oppgaven "riktig" kommer jeg ikke til å få hjelp. For at noen skal ha eierskap til en oppgave, må de også få ansvar og tillit. Om jeg ønsker at noen skal kjøre noe annet enn på punkt og prikke det jeg har bedt dem om, til en tid som passer meg, vil de ikke levere mer enn akkurat det jeg har bedt dem om. Boden. Kan det være at han vil hjelpe til, men vet ikke helt hvordan da du har så innmari kontroll på alt og sett for deg hvordan alle oppgavene skal løses? Han hadde ansvaret for å ordne gaver til de voksne i familien; vin og kort, men han gjorde ikke det engang. Det ble heldigvis pinlig for ham i følge TS og det hadde han godt av. Anonymkode: 6b8b7...920 1
Helene1982 Skrevet 25. desember 2022 #27 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han hadde ansvaret for å ordne gaver til de voksne i familien; vin og kort, men han gjorde ikke det engang. Det ble heldigvis pinlig for ham i følge TS og det hadde han godt av. Anonymkode: 6b8b7...920 Det er det jeg mener. Hvorfor er "oppgaven" så konkret. Tar han ansvar i jobb eller andre sammenhenger? jeg er enig i at han burde fått til å kjøpe gaver til egen familie. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #28 Skrevet 25. desember 2022 Helene1982 skrev (4 minutter siden): Det er det jeg mener. Hvorfor er "oppgaven" så konkret. Tar han ansvar i jobb eller andre sammenhenger? jeg er enig i at han burde fått til å kjøpe gaver til egen familie. Jeg tenker at når man bor en en svime som ikke engang husker å gjøre det de har avtalt, så blir nok oppgavene stadig mer konkrete for å øke sjansen for suksess. Anonymkode: 6b8b7...920 2
Helene1982 Skrevet 25. desember 2022 #29 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at når man bor en en svime som ikke engang husker å gjøre det de har avtalt, så blir nok oppgavene stadig mer konkrete for å øke sjansen for suksess. Anonymkode: 6b8b7...920 Jeg tenker også det, og jeg mener ikke at denne mannen har imponert med innsatsen sin, men jeg tror også på sikt at om målet er en mer lik arbeidsfordelig og at mannen er mer selvstendig når det gjelder oppgaver i hjemmet og planlegging, tror jeg TS burde gi ham mer tillit og ansvar, og så får han heller feile som har gjorde da han ikke hadde kjøpt gaver til sin familie.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #30 Skrevet 25. desember 2022 Synes denne diskusjonen med ansvar, sett mot konkrete oppgaver, er interessant. Vi opplevde mange flere gnisninger tidlig i forholdet. Nøkkelen til at vi nå gjør like mye, og aldri krangler om oppgaver, er nok; 1) ansvar for områder. Som eksempel er "alle gaver" mitt bord. "Rene bad" hans. Før skulle vi for eksempel lage julemiddag sammen, da sviktet timingen, kommunikasjonen var håpløs, og vi gikk i det hele tatt oppå hverandre. Det slo meg da "si fra at han må skrelle og koke poteter" ble nevnt ett eller annet sted her. Det hadde bare vært et stresselement for meg om han kom inn på kjøkkenet for å gjøre 1-2 ting (annet enn å stå ved vask/oppvaskmaskin). 2) jeg måtte akseptere at jeg måtte være "hjernen" på mange områder. Og her må jeg nok skylde litt på meg selv. Jeg er nøye, og tidlig ute. Han er mer avslappet og tenker at ting ordner seg, og at halveis er greit nok. Jeg følte stressnivået mitt sank mange hakk da jeg valgte å akseptere at det er jeg som tar logistikken og tenkingen i stor grad. Anonymkode: c5618...0b6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #31 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at når man bor en en svime som ikke engang husker å gjøre det de har avtalt, så blir nok oppgavene stadig mer konkrete for å øke sjansen for suksess. Anonymkode: 6b8b7...920 Men samtidig blir man jo mer og mer irritert over å gi disse oppgavene. Det burde ikke være nødvendig til et voksent menneske. Til eksen min kunne jeg ikke si «badet trenger å vaskes», jeg måtte si «kan du være så snill å vaske badet» og så måtte jeg inkludere i detalj hva det innebar (vaske golvet, vaske doen både utenpå og nedi, vaske speilene, vaske vasken osv) men uten å virke nedlatende, og til syvende og sist endte det med at jeg uansett måtte vaske over etterpå, siden det var noe jeg hadde glemt å forklare (hvis speilene var «vasket» med grønnsåpe men man ikke kunne se seg selv i de etterpå, så var de ikke rene, for eksempel). Hele greia var slitsom, dum og burde vært helt unødvendig. Anonymkode: a942b...6e7 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #32 Skrevet 25. desember 2022 Etter en slapp start på julaften, begynte mannen å bidra. Tror jeg klarte å få han til å forstå. Spurte han: Jeg vet jo at du ikke liker å stå alene med store gryter og ribbefett, hvorfor tror du jeg gjør det? Etter det var han super på rydding og egentlig ganske fantastisk resten av kvelden. Tror det handlet om at jeg ikke ble sur, for da går han i trassmodus. (Og så fikk han kjeft av ungene, fordi han ikke ville gjøre en oppgave jeg ba han om tidligere på dag. De ga klar beskjed om at nå har mamma jobbet siden 10, men du har vært en lat j..) Men forstår deg veldig godt. Jeg prøver også å være i forkant, men av og til trenger man 4 hender. Anonymkode: c5692...79c 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #33 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men samtidig blir man jo mer og mer irritert over å gi disse oppgavene. Det burde ikke være nødvendig til et voksent menneske. Til eksen min kunne jeg ikke si «badet trenger å vaskes», jeg måtte si «kan du være så snill å vaske badet» og så måtte jeg inkludere i detalj hva det innebar (vaske golvet, vaske doen både utenpå og nedi, vaske speilene, vaske vasken osv) men uten å virke nedlatende, og til syvende og sist endte det med at jeg uansett måtte vaske over etterpå, siden det var noe jeg hadde glemt å forklare (hvis speilene var «vasket» med grønnsåpe men man ikke kunne se seg selv i de etterpå, så var de ikke rene, for eksempel). Hele greia var slitsom, dum og burde vært helt unødvendig. Anonymkode: a942b...6e7 De later som om de er så himla hjelpeløse. Men - de har som regel både klart å ta en bachelor- eller mastergrad og de klarer f eks fint å ha personalansvar eller en stor faglig kompetanse på jobb - men klarer "liksom" ikke å varme surkål eller å bygge opp ei ribbe med litt sammenkrøllet aluminium for å få ei bue? Yeah right... Men det er jo som du skriver. Nå er han jo en EKS. Man orker ikke å være tenåringsmamma for en fyr man også liksom skal klare å ha sex med. Anonymkode: 6b8b7...920 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #34 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det handler ikke om evne, men at de tar seg lov til å sluntre unna, med den konsekvens av fruen i huset tar det likevel! Hadde det virkelig vært så ille som dere skulle ha det til så hadde ingen mann klart å være i arbeid. 1. slutt å ta ansvar for hans oppgaver - de må han stå til ansvar for selv. Når dere gjør arbeidsfordelingen så gjør du ditt og står til ansvar for dine oppgaver. Har dere jamfør den arbeidsfordelingslisten dere har blitt enige om fått i oppgave å kjøpe gave til barna, sine foreldre, handle m.m. - og disse tingene ikke blir gjort så er det han som må forklare det til resten.. Det er ikke ditt ansvar. Anonymkode: f38c0...cdb Enig, og jeg reddet ham ikke inn med krisegaver heller. Likevel er det en forventning fra mottakerne om at dette var min jobb og at jeg burde ha fikset gavene. Selv om han sa han glemte det er det meg de ser på - men det tåler jeg altså. Han ble egentlig ikke flau heller, lo det bort. Helene1982 skrev (49 minutter siden): Jeg tenker litt på at han ryddet i boden. Jeg kjenner ikke dere, og det er mulig at dette ikke er relevant eller nyttog for TS Jeg er ganske systematisk selv, og er ikke alltid klar for at andre løser oppgaver ulikt enn jeg ville gjort selv, men jeg øver på å delegere. Om jeg tror at jeg er den eneste som kan løse oppgaven "riktig" kommer jeg ikke til å få hjelp. For at noen skal ha eierskap til en oppgave, må de også få ansvar og tillit. Om jeg ønsker at noen skal kjøre noe annet enn på punkt og prikke det jeg har bedt dem om, til en tid som passer meg, vil de ikke levere mer enn akkurat det jeg har bedt dem om. Boden. Kan det være at han vil hjelpe til, men vet ikke helt hvordan da du har så innmari kontroll på alt og sett for deg hvordan alle oppgavene skal løses? Jeg er veldig bevisst på å ikke være slik. Han får fullstendig frie tøyler med sitt ansvarsområde, både med husarbeid og barn. Han hadde også en konkret liste over oppgaver som måtte gjøres (av begge) typ skifte sengetøy, vaske bad, vaske trapp osv. Det var bare å plukke fra listen. Jeg har ikke kontroll, var utbrent tidligere i år og har gitt klar beskjed om at hodet mitt ikke fungerer som før, han må overta en del. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Han hadde ansvaret for å ordne gaver til de voksne i familien; vin og kort, men han gjorde ikke det engang. Det ble heldigvis pinlig for ham i følge TS og det hadde han godt av. Anonymkode: 6b8b7...920 Mest pinlig for meg dessverre, men jeg holdt masken. Helene1982 skrev (41 minutter siden): Det er det jeg mener. Hvorfor er "oppgaven" så konkret. Tar han ansvar i jobb eller andre sammenhenger? jeg er enig i at han burde fått til å kjøpe gaver til egen familie. Akkurat de gavene er alltid det samme, derav konkretisering. Helene1982 skrev (31 minutter siden): Jeg tenker også det, og jeg mener ikke at denne mannen har imponert med innsatsen sin, men jeg tror også på sikt at om målet er en mer lik arbeidsfordelig og at mannen er mer selvstendig når det gjelder oppgaver i hjemmet og planlegging, tror jeg TS burde gi ham mer tillit og ansvar, og så får han heller feile som har gjorde da han ikke hadde kjøpt gaver til sin familie. Jeg gir tillit og ansvar. Men han feiler jo stadig. Barnehagen ringer stadig meg fordi barna mangler det ene eller andre, selv om han leverer, foreldresamtaler blir glemt selv om vi har avklart at det er hans tur. Virker som de ler det bort når han glemmer seg, mens det er alvorlig tone når de tar det opp med meg. Har forsøkt det samme hjemme, jeg har kjøkkenet og ene badet, han skal ha vaskerom og andre badet. Til det flyter fullstendig over. Begge har krevende lederstillinger, så han har jo et hode som fungerer utmerket på jobb. Han bare skrur det av hjemme, en luksus jeg ikke kan ha. Anonymkode: 7f5d3...e81 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #35 Skrevet 25. desember 2022 Helene1982 skrev (1 time siden): Jeg tenker litt på at han ryddet i boden. Jeg kjenner ikke dere, og det er mulig at dette ikke er relevant eller nytt for TS Jeg er ganske systematisk selv, og er ikke alltid klar for at andre løser oppgaver ulikt enn jeg ville gjort selv, men jeg øver på å delegere. Om jeg tror at jeg er den eneste som kan løse oppgaven "riktig" kommer jeg ikke til å få hjelp. For at noen skal ha eierskap til en oppgave, må de også få ansvar og tillit. Om jeg ønsker at noen skal gjøre noe annet enn på punkt og prikke det jeg har bedt dem om, til en tid som passer meg, vil de ikke levere mer enn akkurat det jeg har bedt dem om. Boden. Kan det være at han vil hjelpe til, men vet ikke helt hvordan da du har så innmari kontroll på alt og sett for deg hvordan alle oppgavene skal løses? DETTE Anonymkode: 79e77...c06
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #36 Skrevet 25. desember 2022 Jeg har nok vært heldig med mannen min for han har lært. Nå er det ikke lenger et problem å få gjester. Han rydder «sitt» rot og mer om får beskjed. Han handler og lager mat. Jeg gjør resten. Dvs rydder, vasker, dekker bord, ordner med barna. Det som har vært mest utfordrende her er å få han til å forstå forskjellen på daglige oppgaver vs de som må tas med litt lengre intervall. Har Feks ikke noe imot å ta alt av det daglige når han skifter dekk, bygger, rydder i boden etc.. Men alle de andre dagene syns jeg vi kan dele på. Snakker da om en familie med to barnehagebarn, hus og alt som hører med. TS. Kan du gi han ansvar for å handle og lage mat? Selvsagt også planleggingen. Dette gjelder da alle fester dere hoster. Syns iallfall selv at det har vært helt supert her. Jeg bidrar med mat jeg også forsåvidt. Kommer helt an på hva som skal lages etc. Men det at han har ansvaret bidrar til mye fritid til å gjøre alt det andre som skal gjøres 😅 Anonymkode: 353f6...d9b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #37 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har nok vært heldig med mannen min for han har lært. Nå er det ikke lenger et problem å få gjester. Han rydder «sitt» rot og mer om får beskjed. Han handler og lager mat. Jeg gjør resten. Dvs rydder, vasker, dekker bord, ordner med barna. Det som har vært mest utfordrende her er å få han til å forstå forskjellen på daglige oppgaver vs de som må tas med litt lengre intervall. Har Feks ikke noe imot å ta alt av det daglige når han skifter dekk, bygger, rydder i boden etc.. Men alle de andre dagene syns jeg vi kan dele på. Snakker da om en familie med to barnehagebarn, hus og alt som hører med. TS. Kan du gi han ansvar for å handle og lage mat? Selvsagt også planleggingen. Dette gjelder da alle fester dere hoster. Syns iallfall selv at det har vært helt supert her. Jeg bidrar med mat jeg også forsåvidt. Kommer helt an på hva som skal lages etc. Men det at han har ansvaret bidrar til mye fritid til å gjøre alt det andre som skal gjøres 😅 Anonymkode: 353f6...d9b Akkurat mat går ikke, da han har null interesse av det og klarer knapt å koke poteter. Men jeg kan jo forsøke å gi ham ansvaret for alt husarbeid, mens jeg tar handling, mat og borddekking. Godt innspill. Anonymkode: 7f5d3...e81
Helene1982 Skrevet 25. desember 2022 #38 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Enig, og jeg reddet ham ikke inn med krisegaver heller. Likevel er det en forventning fra mottakerne om at dette var min jobb og at jeg burde ha fikset gavene. Selv om han sa han glemte det er det meg de ser på - men det tåler jeg altså. Han ble egentlig ikke flau heller, lo det bort. Jeg er veldig bevisst på å ikke være slik. Han får fullstendig frie tøyler med sitt ansvarsområde, både med husarbeid og barn. Han hadde også en konkret liste over oppgaver som måtte gjøres (av begge) typ skifte sengetøy, vaske bad, vaske trapp osv. Det var bare å plukke fra listen. Jeg har ikke kontroll, var utbrent tidligere i år og har gitt klar beskjed om at hodet mitt ikke fungerer som før, han må overta en del. Mest pinlig for meg dessverre, men jeg holdt masken. Akkurat de gavene er alltid det samme, derav konkretisering. Jeg gir tillit og ansvar. Men han feiler jo stadig. Barnehagen ringer stadig meg fordi barna mangler det ene eller andre, selv om han leverer, foreldresamtaler blir glemt selv om vi har avklart at det er hans tur. Virker som de ler det bort når han glemmer seg, mens det er alvorlig tone når de tar det opp med meg. Har forsøkt det samme hjemme, jeg har kjøkkenet og ene badet, han skal ha vaskerom og andre badet. Til det flyter fullstendig over. Begge har krevende lederstillinger, så han har jo et hode som fungerer utmerket på jobb. Han bare skrur det av hjemme, en luksus jeg ikke kan ha. Anonymkode: 7f5d3...e81 Jeg lurer litt på hvorfor han kommer unna med så mye. Hvorfor det er du som skammer deg over at han ikke har kjøpt gaver til hans egen familie? Er han veldig pen eller sjarmerende – og kan skli gjennom livet på sjarm, eller er han vant til å bli dullet med av foreldrene sine, og kommer fra penger og status? 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #39 Skrevet 25. desember 2022 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Jeg lurer litt på hvorfor han kommer unna med så mye. Hvorfor det er du som skammer deg over at han ikke har kjøpt gaver til hans egen familie? Er han veldig pen eller sjarmerende – og kan skli gjennom livet på sjarm, eller er han vant til å bli dullet med av foreldrene sine, og kommer fra penger og status? Han er en sjarmerende type ja, men ikke noe penger og status som skulle tilsi at han slipper unna med ekstra mye. Kan være miljøet vi vanker i, syns generelt det er lavere forventninger til menn på hjemmebane enn kvinner, som regel fra andre kvinner når jeg tenker meg om. Anonymkode: 7f5d3...e81 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #40 Skrevet 25. desember 2022 Her var det stress i fjor, så i år insisterte jeg på at vi dekket bord og begynte litt den 23. Hadde ei liste liggende på kjøkkenet der jeg skrev opp ting som måtte gjøres når jeg kom på det, og han sjekket lista før han gjorde noe annet. Vi lager langt flere retter enn det som er vanlig norsk julemiddag, så arbeidet tok ca. fra vi sto opp til gjestene kom litt før 17 (pluss noe mens gjestene var der). Høres ut som om dere må ha en lang prat i romjula og skrive ned en liste på forhånd. Anonymkode: 97f45...a4a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå