Gå til innhold

Jul og arbeidsfordeling i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Atter en jul, og atter frustrasjon. Hvordan har det gått hos dere andre? 

Jeg har planlagt og handlet inn julegaver, skrevet kort, vasket hus og laget mat. Vi var 16 stk her på julaften, og det var mye å gjøre i forkant. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ikke stresse, ikke mase, og forsøke å holde en grei tone. Mannen fikk beskjed i god tid om å ordne gaver til de voksne på sin side (typ kort og vin), og at jeg trengte at vi delte på arbeidet i forkant på grunn av travel jobb og eksamen 20.des, mens han hadde ferie siste uken før jul. 

Bidraget hans var handling etter en handleliste, henting av mat som jeg bestilte. På selve julaften ryddet han i boden(!). Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal le eller gråte. Er dette normalt? Han er strålende fornøyd og mener vi ordnet en flott julaften uten at det ble stress og mas. Mens jeg er fullstendig utslitt.

Anonymkode: 7f5d3...e81

• Liker 3
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og de julegavene klarte han selvsagt ikke å ordne, så det ble litt pinlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Bruk romjulen til en heftig oppvask. 

The audacity å tro at eget bidrag førte til enngod jul når man ryddet i boden på julaften….. 

Anonymkode: 43ff5...4b5

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

😅😅 Her laget mannen julemiddag! Dvs jeg handlet, skrelte poteter, laget ferdig medisterkaker, laget stuffing og saus og dessert +++ Men han satt maten i ovnen og passet på den underveis. Så flink 😍😍 😆😆

Anonymkode: 8f164...e3e

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig og han høres udugelig ut, siden han ikke klarte å handle gaver en gang. Er fint å dele på oppgaver, men når han ikke engang klarer å gjennomføre de... Håper det var så pinlig for han at han ikke glemmer det igjen, og skjerper seg. 

Her gjør vi det meste sammen av forberedelser. På selve julaften pleier jeg å ordne siste ting, mens han lager grøt og middag. Jeg tar oppvask og borddekking. Iår har jeg lagt rett ut med influensa, så han har ordnet siste gaver og gavelevering alene, ordnet huset og ordnet alt med maten. Tror han fikk hjelp til oppvasken av min mor og andre gjester. (Liten familie, og vi er eneste som har plass og kan ordne jul, vi var 8stk igår). 

Anonymkode: 5a468...64c

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

På selve julaften ryddet han i boden(!). Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal le eller gråte. Er dette normalt? Han er strålende fornøyd og mener vi ordnet en flott julaften uten at det ble stress og mas.

Jeg tror mannen din er en luring.

https://www.wikihow.com/Weaponized-Incompetence

Endret av Nymerïa
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen må hele tiden ha helt konkrete oppgaver, som skrell poteter (NÅ), ta juletreet inn fra kjelleren (NÅ)... Det eneste han styrer helt selv er gaver til meg, og han finner jo litt på lokalbutikken 😊

Anonymkode: ac18d...997

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mannen må hele tiden ha helt konkrete oppgaver, som skrell poteter (NÅ), ta juletreet inn fra kjelleren (NÅ)... Det eneste han styrer helt selv er gaver til meg, og han finner jo litt på lokalbutikken 😊

Anonymkode: ac18d...997

Ja men det er dette jeg sa at jeg ikke orket. Har ikke kapasitet til å tenke for en annen, vi har også barnehagebarn og det holder å være mor for dem.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har egentlig delt oppgaver.

Gaver fikser jeg alt av, han hadde bare rotet det til.  Jeg planlegger all mat, og bestiller alt. Jeg står for all matlaging. Jeg passer på alt av klær, blomster og pynt. Jeg er nok også "hjernen", og den som har kontroll på alt. Men det er oppgaver jeg liker. 

Utover det gjør han "alt", han er et arbeidsjern, og setter seg aldri på sofaen om noe kan gjøres. Han har vasket ned huset, han tar alt av opprydding og oppvask, han har tatt alle handleturer og hentet/levert alle postpakker og slikt, han står fast ved oppvaskkummen/maskinen til alt er rent etter hvert måltid. Følger opp alt kattene trenger. Måker og henter ved. 

I det hele tatt går jula "av seg selv" da begge vet hva som må gjøres, og at det er vårt ansvar. 

Anonymkode: c5618...0b6

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Skriv liste! Lang liste, fordelt på litt tidsaspekt. Fordel oppgaver. 

Anonymkode: 1c1db...4c9

Skrevet

Slutter ikke forundre meg over at kvinner orker å være sammen med mannebarn. Skal man arrangere jul for 16 stk så sier det seg selv at begge må bidra. Det med gaver er bare flaut. Voksne menn som må ha kona til å handle julegaver for de.. noe har sviktet et sted i oppdragelsen av mannen om det skjer. 

Mitt tips er å kreve endring og kreve endring NÅ. Regner med han ikke er så flink til å bidra ellers når han er så udugelig på julaften, så her må du bare ta en skikkelig oppvask.

Anonymkode: 77ac0...ec9

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutter ikke forundre meg over at kvinner orker å være sammen med mannebarn. Skal man arrangere jul for 16 stk så sier det seg selv at begge må bidra. Det med gaver er bare flaut. Voksne menn som må ha kona til å handle julegaver for de.. noe har sviktet et sted i oppdragelsen av mannen om det skjer. 

Mitt tips er å kreve endring og kreve endring NÅ. Regner med han ikke er så flink til å bidra ellers når han er så udugelig på julaften, så her må du bare ta en skikkelig oppvask.

Anonymkode: 77ac0...ec9

Jeg ser ikke hvorfor du må være nedlatende her. Hvorfor er det feil arbeidsdeling om begge trives godt med det? 

Jeg liker slikt, koser meg med å planlegge, følger med på hva nevøer og nieser liker. Mannen har aldri likt det. Jeg tok derfor over oppgaven tidlig i forholdet, og med 15 år uten noen "trening" på å kjøpe gaver så er det ikke rart om han ville vært fortapt om han plutselig måtte fikse til hele sin side. 

På samme måte hadde jeg knapt visst hvor jeg skulle starte om jeg skulle vasket ned badet, da det er en oppgave jeg ikke har tatt del i på 10+ år. 

(ser selvfølgelig TS ikke føler det slik, så siste del av innlegget er jeg helt enig i) 

• Liker 1
Skrevet

Her bare går det av seg selv. Han virkelig hater julegaveshopping så det bare tok jeg en helg, ryggen min orker ikke vasking så plutselig var han i gang med det. Julemiddagen i går endte han og min pappa opp med å lage, de hadde det veldig hyggelig. 

Sånn er det stort sett hos oss og jeg innbiller meg det henger sammen med et gjensidig ønske om å gjøre livet enklere for partneren. 

Anonymkode: cc916...6c4

• Liker 3
Skrevet

Her i huset hadde vi klar arbeidsfordeling fra begynnelsen av desember. Jeg har tatt meg av de fleste forberedelsene før jul (jeg har hatt mer tid til dét enn ham), mens han skulle stå for maten selve julaften. Det med maten klarte han svært bra, samt at han hadde ordnet julegaver til meg fra ham og ungene (alle andre gaver har jeg ordnet). Vi holdt hver vår del av ansvarsfordelingen, og derfor har vi en harmonisk og fin jul nå. Har helt klart lært av tidligere år, for å si det sånn.

Anonymkode: cde7a...047

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Skriv liste! Lang liste, fordelt på litt tidsaspekt. Fordel oppgaver. 

Anonymkode: 1c1db...4c9

Hadde en delt liste, men ikke fordelt på hvem som skulle gjøre hva. Jeg trodde han forstod hva jeg mente da jeg sa vi måtte fordele alt dette året og lagde en lang liste over alle oppgaver.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor du må være nedlatende her. Hvorfor er det feil arbeidsdeling om begge trives godt med det? 

Jeg liker slikt, koser meg med å planlegge, følger med på hva nevøer og nieser liker. Mannen har aldri likt det. Jeg tok derfor over oppgaven tidlig i forholdet, og med 15 år uten noen "trening" på å kjøpe gaver så er det ikke rart om han ville vært fortapt om han plutselig måtte fikse til hele sin side. 

På samme måte hadde jeg knapt visst hvor jeg skulle starte om jeg skulle vasket ned badet, da det er en oppgave jeg ikke har tatt del i på 10+ år. 

(ser selvfølgelig TS ikke føler det slik, så siste del av innlegget er jeg helt enig i) 

Jeg tok gavene til barna på hans side, så han trengte bare å handle inn vin og skrive kort til de voksne. Og hadde som sagt fri hele uken til å fikse det.

Ser det må bli en alvorsprat igjen. Noen som har lykkes med å få til en bedre fordeling etter hvert? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde en delt liste, men ikke fordelt på hvem som skulle gjøre hva. Jeg trodde han forstod hva jeg mente da jeg sa vi måtte fordele alt dette året og lagde en lang liste over alle oppgaver.

Jeg tok gavene til barna på hans side, så han trengte bare å handle inn vin og skrive kort til de voksne. Og hadde som sagt fri hele uken til å fikse det.

Ser det må bli en alvorsprat igjen. Noen som har lykkes med å få til en bedre fordeling etter hvert? 

Enig. Det er helsløvt. Innlegget du siterer var bare et svar jeg mener var litt ufint mot oss som har en arbeidsdeling begge er fornøyd med :)

Poltur er en av hans oppgaver (som gaver er mine). Om jeg nevner; "Jeg tenker vi kjøper vin til alle voksene i familien i år? Ca 400 kroner per par?", så noterer han det umiddelbart på telefonen, og det blir gjort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du svarte ikke på hva han bidrar med av oppgaver i hjemmet ellers i året? 

Anonymkode: 82f16...897

• Liker 1
Skrevet

Mange menn er redd for å gjøre en del ting hjemme i redsel for å "gjøre det feil"..... og ja, kjenner meg igjen i det!

Som nevnt over her, så er en liste en bra ting, og da snakker jeg en DETALJERT liste. Type: Kjøp gave (polet) til Marit, kjøp gave til Oscar (lekebutikk), Vaske badet inkludert bytte håndduker, sjekk såpe, vask dusjdører, tøm søppelbøtte osv osv. Så kan han stryke av etterhvert som ting blir gjort. Menn liker lister over gjøremål, og de slipper å være redd for å gjøre kjempefeil. Arbeidet blir jo selvfølgelig å skrive denne listen, men tror du kan spare deg en masse irritasjon i etterkant 🙂 

Skrevet
Frk Midnattsol skrev (6 minutter siden):

Mange menn er redd for å gjøre en del ting hjemme i redsel for å "gjøre det feil"..... og ja, kjenner meg igjen i det!

Som nevnt over her, så er en liste en bra ting, og da snakker jeg en DETALJERT liste. Type: Kjøp gave (polet) til Marit, kjøp gave til Oscar (lekebutikk), Vaske badet inkludert bytte håndduker, sjekk såpe, vask dusjdører, tøm søppelbøtte osv osv. Så kan han stryke av etterhvert som ting blir gjort. Menn liker lister over gjøremål, og de slipper å være redd for å gjøre kjempefeil. Arbeidet blir jo selvfølgelig å skrive denne listen, men tror du kan spare deg en masse irritasjon i etterkant 🙂 

Jeg tror du blander menn med barn. 

Anonymkode: 43ff5...4b5

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarte ikke på hva han bidrar med av oppgaver i hjemmet ellers i året? 

Anonymkode: 82f16...897

Han jobber rett ved bhg så han henter og leverer nesten hver dag, tar sin del av klesvask og støvsuging. Som regel han som bestiller time til dekkskift og service på bilene. Rydder når han får beskjed om det. 

Har forsøkt å la han overta en del av organiseringen av hverdagen uten at jeg skal blande meg, med lite hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...