Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #21 Skrevet 14. desember 2005 For meg var riene overkommelige (fikk lystgass), mens selve utpressingen var rene helvete. Fikk panikk alle tre gangene jeg fødte og utpressingen begynte.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #22 Skrevet 14. desember 2005 En fødsel er ikke nødvendigvis så vond, men det er ikke "politisk" korrekt og solidarisk å snakke om noe annet enn en ghanske så forferdelig fødsel. En fødsel er anstrengende dog, men helt fantastisk. Jeg fødte for snart 3 år siden, og det var en fantastisk opplevelse! Jeg stolte fullt og helt på kroppen min, trolig fordi jeg hadde en flott svangerskap der kroppen min viste at den hadde full kontroll for å si det slik. Eks. er jeg helt sjokoman, men første halvdel av svangerskapet smakte sjokolade bittert, slik at jeg kuttet det ut. Jeg hadde ikke sukker i urinen tross endel sukkerinntak ol. Under fødselen viste kroppen meg nok en gang at dette hadde den taket på, og jeg liksom bare var der - og lyttet til den. Jeg er til vanlig verken noen helsefrik eller opptatt av naturlig livsstil el. De vanlige veene var ubehagelige, takvise smerter i mage/rygg. Men heldigvis med pauser mellom. Pressveene var uvanlige, det følte som om jeg skulle presse ut avføring, dog uten at det var meg som presset - hvis du skjønner. Å få barnet lagt til seg føltes rart i begynnelsen, nesten som om det var en "alien". Iallefall følte jeg at det var separat fra meg. Men når man får summet seg litt etter den anstrengelsen en fødsel er, så var det nydelig. Det værste med å føde for meg var absolutt å ligge på rom med 5 voksne og 5 barn etter å ha vært våken i flere døgn. Samt å oppleve at barnet flere uker ikke greide å amme. Jeg ønsker deg lykke til når den tid kommer!
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #23 Skrevet 14. desember 2005 Nå er det 1 år siden, og jeg husker faktisk nesten ikke. Husker så klart at det gjorde fryktelig vondt, og at jeg tenkte i ettertid at det blir lenge til neste gang. Men jeg husker ikke hvordan smertene kjentes. Men man holder jo ut fordi man vet jo at det ikke er evigvarende. Nå skal jeg ha en baby til, og jeg gruer meg ikke til fødselen.
Nala Skrevet 14. desember 2005 #24 Skrevet 14. desember 2005 Å føde er ondt som fy, men det er FANTASTISK! Faktisk er jeg nesten litt misunnelig på venninna mi som snart skal få lov til å føde. Skulle gjerne gjort det for henne, jeg, for selv har hun ikke så veldig lyst at det gjør noe. Under min første fødsel satt smertene i lårene. Riene gikk som sverd nedover lårene, og det var så ondt så jeg trodde jeg skulle stryke med (ja, man blir gjerne litt drama queen når det står på ). Men det hele var over på litt over fem timer, og da tenkte jeg at "pyttsann, var det ikke verre enn det" Andre fødselen var litt annerledes i og med at smertene satt mer over magen, ikke i lårene. Men det var overkommelig. Og like fantastisk. Pressriene var ekle, men samtidig føltes det helt vanvittig befriende å endelig skulle kunne ta i selv. Endelig skulle ungen UT! Jeg skulle gjerne født igjen. Men jeg vil helst slippe å gå gravid i ni måneder først. Hmmm, kan bli vanskelig
Elle Melle Skrevet 14. desember 2005 #25 Skrevet 14. desember 2005 Som kramper i leggen, bare at krampen sitter som et bredt belte rundt hele midja. Krampene blir etterhvert sterkere (mye sterkere enn vanlig krampe i en legg) og varer lenger, med mindre pause mellom hver "krampe". Man blir helt "borte" bare i smerten. Men så kommer man til det punktet at man skal presse barnet ut. Da blir smerten annerledes, og man får endelig "gjøre" noe. Når ungen er ute, er man bare lykkelig, og smerten er borte og "glemt". ← Helt enig, bortsett fra at jeg syntes det var utrolig ekkelt med pressrier, det var som å "bæsje en sofa" og jeg begynte å bli ganske sliten og skuffet over at det ikke kjentes så bra som alle vil ha det til. Jeg glemte ikke alt med en gang, men fort nok likevel. Forskjellen på en fødsel og andre smerter tror jeg likevel er ganske stor. Man har ikke vondt fordi det skjer noe farlig, og det gjør det lettere å overgi seg til smerten og holde ut. Jeg ble også totalt susete og borte vekk i min egen verden, og hadde ikke særlig tidsoppfattelse eller tilstedeværelse i det hele tatt. Endorfiner og adrenalin er flotte greier som virket godt hos meg i alle fall. Jeg holdt på å sovne mellom hver ri en periode, og kvapp like mye hver gang det var vondt igjen.
Gjest marthepia Skrevet 15. desember 2005 #26 Skrevet 15. desember 2005 Jeg kan ikke komme på noe jeg kan sammenligne det med. Har aldri kjent en slik smerte før..
Lilith Skrevet 15. desember 2005 #27 Skrevet 15. desember 2005 Venninna mi beskrev det som å skulle 'drite en ananas'. Ouch ...
la Flaca Skrevet 15. desember 2005 #28 Skrevet 15. desember 2005 Det varierer sikkert veldig hvordan fødselssmerter oppleves - fra person til person og fra fødsel til fødsel. Dessuten er man tydeligvis sånn innrettet at det er vanskelig å huske/ beskrive smerten i ettertid. Jeg husker at det var veldig vondt, men at det hjalp veldig å bli massert på ryggen av mannen for eksempel. (i åpningsfasen) Det er litt rart at noe så banalt som massasje kan hjelpe når man skal presse en unge ned gjennom underlivet - så det er en merkelig form for smerte. Under selve fødselen husker jeg at det kjentes ut som om det brant mellom beina når hodet sto i åpningen... Men det som er så greit er at vi fantasitiske kvinnfolk tydeligvis er designet for å takle den slags smerte, og greier å holde motet oppe over utrolig lang tid. Syns jeg ser den mannen som hadde taklet det like bra som oss. *fnyser*
momo Skrevet 15. desember 2005 #29 Skrevet 15. desember 2005 Smertene på veene mine var så jævlige at jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle sammenligne det med. Hadde veer uten noe pause mellom og de var så jævlige at jeg gikk inn og ut av bevisshet av smertene. Til og med jordmoren sa at jeg hadde hatt en jævlig fødsel. Men jeg vil føde igjen, for det er verdt det, for og få et barn.
hecuba Skrevet 15. desember 2005 #30 Skrevet 15. desember 2005 Mange kjenner riene som ett belte rundt magen, men hos meg så kjente jeg det i lårene! og i korsryggen, kjente ingenting i magen. Men ja, jeg syntest riene og åpningsfasen var desidert det verste, det er fryktelig vanskelig å sammenlikne det med noe... men kanskje... hmm.. nei, bare en intens smerte..! Finner ikke noe å sammenlikne det med egentlig.. Men da pressriene begynte så var det en lettelse!! Da stoppet smertene opp i lårene og i ryggen :grine2: Da kjentest det bare ut som jeg var kraftig nødt på do!! Som når en sitter og skal gjøre mere enn bare å tisse liksom Ååååå, det er så hærlig når en ENDELIG får den lille babyen opp på brystet! Nei, uff, jeg blir jo helt babysuk igjen jeg nå! :-D En glemmer fort de smertene en har hatt, så lenge fødselen forløper normalt og det ikke er noen dramatikk rundt det! Lykke til!! Du har virkelig noe stort å se frem til! ← Falt skikkelig for alt med dette innlegget.. Helt herlig! Nei, har vel ikke noe bedre svar. Men veene kan vel sammenliknes med veldige menssmerter ettersom begge deler er kramper i underlivet?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. desember 2005 #31 Skrevet 15. desember 2005 Ble lei meg av svaret over, jeg. For det var sånn alle sa det skulle bli, men det ble det ikke. Jeg husker godt hvor jævlig det var, og jeg kjente ingen lettelse da det var over og jeg fikk jenta mi på brystet, bare skrekk. Og så ble det enda verre da de skulle sy... Det verste sånn i ettertid er skyldfølelsen over at jeg ikke ble overlykkelig med en gang jeg fikk barnet på brystet. Hun er jo det mest fantastiske i verden, og jeg var helt ute og syklet...
Gjest marika Skrevet 15. desember 2005 #32 Skrevet 15. desember 2005 Jeg glemmer aldri at jeg satt høygravid på et venterom og leste i et blad at det var ingen smerte som var så sterk som fødselssmerten,hvis den var verre var den dødelig. Og jeg tror jammen at det må være rett. 40 timer i helvete, men så kom barnet, og da var jeg som i himmelen. Og fødsel nr to gikk litt bedre.
Gjest gjest1 Skrevet 16. desember 2005 #34 Skrevet 16. desember 2005 Jeg bare lurer på hvor forferdelig en fødsel egentlig er... Nå varierer det selvfølgelig fra person til person, men kan DU forklare hvordan det føltes? Er det mulig å sammenligne dem med noe annet slik at jeg forstår hvor vondt det gjør? ... ellers så lærer jeg det vel på den tøffe måten om noen år ← Åpningsfasen og riene er som veldig sterke menssmerter. Når ungen kommer, med mindre du rekker å få bedøvelse i tide, er som å drite en fotball. Ikke at jeg har prøvd akkurat det, men det var den assosiasjonen jeg fikk da Liten kom til verden, fordi hun kom så fort at jeg ikke rakk å få bedøvelse. De to andre kjente jeg bare veene, altså disse supersterke menssmertene, men ikke at ungen presset seg frem. Så reis inn tidsnok, så slipper du mye smerte. Det er mitt råd.
Gjest gjest1 Skrevet 16. desember 2005 #35 Skrevet 16. desember 2005 Nå er det 1 år siden, og jeg husker faktisk nesten ikke. Husker så klart at det gjorde fryktelig vondt, og at jeg tenkte i ettertid at det blir lenge til neste gang. ← Og der har du hatt en helt annen opplevelse enn jeg hadde første gangen. Fordi jeg fikk så god bedøvelse (ikke sånn i ryggen) så kjente jeg kun veene, og da lille vennen var ute, tenkte jeg: Jøss, dette var da ikke ille, la meg få den neste med en gang så er vi ferdige med det. Da nummer to meldte sin ankomst tre og et halvt år senere, og veene satte igang hjemme tenkte jeg: Ånei, ikke nå, jeg orker ikke... jeg angrer!! Kom tidsnok til å få bedøvelse den gangen også.... Da Liten kom, rakk jeg ikke få annet enn K-vitamin før hun var i gang. DA var det vondt
Salamandra Skrevet 16. desember 2005 #36 Skrevet 16. desember 2005 Har hatt to intense og igangsatte styrtfødsler, og åpningsveene under mine fødsler har kjent ut som om noen står og dundrer en tømmerstokk med full styrke i livmorhalsen min.. så og si uavbrutt. Utdrivingsfasen var som å bli kilt på ryggen i forhold (selv om det å presse en unge ut av en såpass liten åpning ikke kan karakteriseres som spesielt komfortabelt)
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #37 Skrevet 16. desember 2005 Jeg fikk drypp fordi riene ikke kom etter at vannet hadde gått. Det var bare 30 sekunder opphold mellom hver ri som varte i ca 1 min og dette pågikk i 4 timer som varte og varte... Jordmora var en dust. Hun sa at dette kom til å ta tid etter tre timer. Jeg fikk epidural men det virket ikke på meg. Så fikk jeg petidin og klarte slappe av i de 30 sekunders lange pausene... Det var vondt. Jeg merket ikke forskjell på riene og pressriene og kjente ikke smerten da jordmora klippet meg nedentil med saks fordi jeg allerede hadde begeret fullt av smerter... Jeg har aldri presset ut en fotball, så jeg vet ikke hvordan det ville vært, men det verste var riene FØR pressriene. Det kjentes som om jeg ble slitt i to på midten. Etterpå gjorde det kjempevondt da jeg ble sydd, men det var bare sviing og en bagatell i forhold... Å fortelle om en smerte, er umulig. Men du kan tenke deg når du ikke kjenner at du blir klippet nedentil med saks...
Holly Hobbie Skrevet 16. desember 2005 #38 Skrevet 16. desember 2005 Flere som blir fristet til aa foede barn naa??
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #40 Skrevet 16. desember 2005 Det sies at fødselssmerter kan sammenlignes med smerter fra nyrestein/gallesteinsanfall, men det er jo ikke så mange som har opplevd det kanskje? På det personlige plan kan jeg med hjertet på hånden si at det ikke var spesielt vondt. Jeg ble sliten, men smerten var ikke verre enn ved mensen, og jeg synes de smertene er et helvete. Kan ikke si annet enn at jeg ble positivt overrasket. ← Gallestein er mye, mye verre enn en fødsel syns jeg og jeg hadde begge deler uten smertestillende. For meg kjentes det ut som veldig sterke mensensmerter, så vondt at man blir kvalm, og pressveene var virkelig en velsignelse. Når hodet skal ut svir det litt, men syns ikke det var så ille heller. Betty Boop: på vei til en orgasme? Hva slags fødsler er det du har hatt da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå