Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvor forferdelig en fødsel egentlig er... Nå varierer det selvfølgelig fra person til person, men kan DU forklare hvordan det føltes? Er det mulig å sammenligne dem med noe annet slik at jeg forstår hvor vondt det gjør?

... ellers så lærer jeg det vel på den tøffe måten om noen år ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lyst til å sammenligne det med en drøm.

La oss si du drømmer at du faller ned fra et hus eller slår deg kraftig på annet vis. Det gjør selvsagt svinaktig vondt. Så våkner du og husker ikke smerten.

Samme med når du får baby i armene så gjør det liksom ingenting at det gjorde vondt for litt siden.

Det gjør voldsomt vondt i hele kroppen under åpningsveer, og så intenst vondt nedentil når baby kommer ut, men tåler jeg det så gjør du det :-)

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men for meg føltes det som å bli slitt i to på midten (under åpningsfasen), senere under utpressingen var det ikke like vondt, mer ubehagelig. Kjennes som du skal trykke ut en bowlingkule.

Men selvfølgelig er det det mest fantastiske du noensinne har opplevd, og det meste er glemt når babyen er ute ;)

Skrevet

Er veldig forskjellig fra person til person da.

Jeg merket ikke riene enda jeg hadde cm åpning. :)

Skrevet

:ler: I en medisinsk artikkel om smertelinding ved fødsel som jeg leste da jeg var gravid skrev de mannlige artikkelforfatterne at smertene ved fødsel kunne sammenlignes med smertene ved en "traumatisk amputasjon". :sjarmor:

I løpet av fødselsforløpet klarer man som regel - med eller uten smertelindring - å takle smertene på en eller annen måte. Plutselig så er smertene borte også. :)

Skrevet

Når det gjelder mine egne erfaringer så gikk det helt greit (vondt, men greit) hvis vi ser bort i fra 20 minutter i helvete (meget hurtig åpning på slutten). Pressriene var helt greie og på en helt annen måte.

Jeg hadde derimot senkomplikasjoner på barsel som var langt verre en fødsel. Har også hatt nyrebekkenbetennelse som jeg synes var vondere i smerteintensitet, men poenget med fødsel er at det strekker ut over så mye lenger tid.

Skrevet (endret)

Veldig, veldig, veldig kraftige menssmerter ganger med 100000000000000+++. Jeg fikk aldri pressrier, han ble tatt med vakum, men de riene jeg hadde var grusomme og varte i 42 timer. Smerten satt hovedsakelig i ryggen. Men jeg skulle gjerne hatt flere barn allikevel!

Endret av Pet
Skrevet

Til å begynne med: menssmerter. Etterhvert - ekstreme menssmerter. Synes selve fødselen var mindre vond. Man er mer aktiv og kan jobbe konstruktivt (godt å ha handlingsrom - mulighet til å påvirke foløpet .. he he.... )

Verdt hver eneste sekund med smerte :)

Skrevet

Som kramper i leggen, bare at krampen sitter som et bredt belte rundt hele midja.

Krampene blir etterhvert sterkere (mye sterkere enn vanlig krampe i en legg) og varer lenger, med mindre pause mellom hver "krampe".

Man blir helt "borte" bare i smerten.

Men så kommer man til det punktet at man skal presse barnet ut. Da blir smerten annerledes, og man får endelig "gjøre" noe.

Når ungen er ute, er man bare lykkelig, og smerten er borte og "glemt".

Skrevet

Jeg føler det slik:

Tannverk er definitivt mye mer vondt!

Sy en muskel i hånda er også mye mer ubehagelig.

De siste 15min med åpningsrier, var vonde,- 5-10cm på 15 min..

Selve fødselen, vond, men bedre enn de 15min før.

En fødsel gjør vondt, men min erfaring er at det er andre ting som gjør mer vondt ;)

Skrevet

Det er ikke godt å føde, langt der i fra. Men som de andre sier så takler man smertene, man vet hvorfor det gjør vondt, det er folk som hjelper deg rundt deg og du får noe igjen for smertene. Jeg synes faktisk nyesteinanfall var mye vondere.

Gjest LoisLane
Skrevet

For meg var det menssmerter x 1000. Riene har vært vondere enn å presse.

Skrevet

Dette varierer voldsomt. For min del var det ikke verre enn mensen. Tro det eller ei: Det var tvert om. (Men mensen var et helvete i mange år)

Skrevet

Mange kjenner riene som ett belte rundt magen, men hos meg så kjente jeg det i lårene! :overrasket::ler: og i korsryggen, kjente ingenting i magen.

Men ja, jeg syntest riene og åpningsfasen var desidert det verste, det er fryktelig vanskelig å sammenlikne det med noe... men kanskje... hmm.. nei, bare en intens smerte..! Finner ikke noe å sammenlikne det med egentlig..

Men da pressriene begynte så var det en lettelse!! Da stoppet smertene opp i lårene og i ryggen :grine2: Da kjentest det bare ut som jeg var kraftig nødt på do!! Som når en sitter og skal gjøre mere enn bare å tisse liksom :sjenert::ler:;)

Ååååå, det er så hærlig når en ENDELIG får den lille babyen opp på brystet! :hjerter_rundt::hjerter_rundt:

Nei, uff, jeg blir jo helt babysuk igjen jeg nå! :-D

En glemmer fort de smertene en har hatt, så lenge fødselen forløper normalt og det ikke er noen dramatikk rundt det!

Lykke til!! Du har virkelig noe stort å se frem til! :Nikke:

Skrevet
Jeg føler det slik:

Tannverk er definitivt mye mer vondt!

Sy en muskel i hånda er også mye mer ubehagelig.

De siste 15min med åpningsrier, var vonde,- 5-10cm på 15 min..

Selve fødselen, vond, men bedre enn de 15min før.

En fødsel gjør vondt, men min erfaring er at det er andre ting som gjør mer vondt ;)

Wow!!!

Dette er jeg ikke enig i i det hele tatt, så det er tydelig at vi har forskjellige opplevelser ift smerter. Tannverk er noe av det verste som finnes. Jeg har hatt tannverk som har dunket fra skulderen og halve hodet, så jeg VET hva tannverk er...

Men fødselsveene er det verste jeg har opplevd. Årsaken er kanskje at det tok så utrolig lang tid? Etter et døgn hadde jeg bare 4 cm åpning, og ble liggende på sykehuset i mange timer til. Og det endte med at de måtte hjelpe til med drypp. Smertene er ganske moderate i begynnelsen. Nesten som vanlige magesmerter, men etterhvert blir de mye sterkere. Kramper i ryggen og magen. Og man blir veldig sliten når det har gått lang tid. Min 2. fødsel var ikke det spor bedre. Men så har begge jordmødrene sagt at jeg har hatt langt over gjennomsnittet harde fødsler. Etter min første sa også legen at jeg kunne være glad jeg ikke levde for 100 år siden. Da ville jeg dødd...

Men for meg var også smertene glemt med en gang barnet var ute. (Jeg ødela en sene under 2. fødsel, og måtte gå med krykker i 2 dager, men det gjorde liksom ikke noe... Merkelige greier.)

Skrevet
Jeg bare lurer på hvor forferdelig en fødsel egentlig er... Nå varierer det selvfølgelig fra person til person, men kan DU forklare hvordan det føltes? Er det mulig å sammenligne dem med noe annet slik at jeg forstår hvor vondt det gjør?

En som skulle forklare menn hvordan dette føltes, sa det slik: Ta over leppen din og dra den over ditt hode!

Gjest Kålungen
Skrevet

Der jeg husker er at jeg var overbevist om at verre smerter eksisterer ikke.

Jeg hadde alle smertene i magen, og det føltes som magen revnet, og at jeg var inne i en boble full av smerter.

Men uansett hvor jævli det er, når du først er inne i det takler du det uansett.

Selve utpressinga var en drøm i forhold!

Hadde bare en voldsom trang til å trykke, magesmertene var borte, og det eneste som var vondt da var når hodet sto helt ute i åpningen og presset....det sprengte og svei ja.

Men det er absolutt verdt det, en utrolig opplevelse!

Gjest Betty Boop
Skrevet

Fra det ene ytterpunktet til det andre. Har du opplevd kraftige menssmerter så er du i grunnen godt forberedt allerede. Da barnet skulle ut føltes det mer som å være på vei mot en orgasme. Men enkel fødsel på alle måter da. Tok bare et par timer fra første ri til fødsel. Tror at det også vil påvirke noe hva du forventer. Mitt utgangspunkt var at dette var noe naturlig. Styrte unna de mest dramatiske venninnene i forkant av fødselen. Følte at jeg ikke trengte alle skrekkbildene. Det vil uansett være en helt personlig opplevelse ulik den alle andre har.

Skrevet

Det sies at fødselssmerter kan sammenlignes med smerter fra nyrestein/gallesteinsanfall, men det er jo ikke så mange som har opplevd det kanskje?

På det personlige plan kan jeg med hjertet på hånden si at det ikke var spesielt vondt. Jeg ble sliten, men smerten var ikke verre enn ved mensen, og jeg synes de smertene er et helvete. Kan ikke si annet enn at jeg ble positivt overrasket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...