Gå til innhold

Jeg forstår meg ikke på elbil lading.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting er når jeg lader hjemme, er det kaldt slik som det er nå, går det tregere enn sommers dag. 

Nå om vinteren kan jeg ikke kjøre like langt som på sommeren. Dette greier jeg å forstå.

I dag i kulden måtte jeg lade på en hurtiglader. Det var bare en sånn super lader som var ledig, 250w? Vi var 2 biler som ladet. 
Da jeg plugget i, ladet det kjempe raskt. Så stoppet det nesten opp, eller gikk drit tregt. Da hadde også den andre bilen kjørt. Min bil kan ikke ta i mot 250w. Det sto på laderen da jeg bestemte meg for å dra pga treghet at lade effekten var 13.6 Var ikke det veldig lite på en sånn super lader?

Vel, jeg bestemte meg etter 17 minutter å dra hjem, hadde fått mer enn nok til det, det viste seg det var i knappeste laget, men det holdt. Den siste biten av turen, sugde ut strøm. Kanskje var det litt kaldere, men ikke SÅ mye. 

Var det feil på laderen? Er det bilen min som hR feil, eller er dette vanlig?

Anonymkode: 4f70e...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen din kan ikke ta i mot i nærheten av maks kapasitet på superladerne, og i tillegg er det vinter. 13.6w var ikke voldsomt mye, men kan fort stemme. På vinteren unngår jeg så langt det går å bruke hurtigladere. Lader hjemme og på jobb.

Anonymkode: f3ec0...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med elbil må man tenke litt annerledes enn med fossilbil.

I det daglige lader de aller fleste hjemme om natten, og har mer enn nok strøm til daglig kjøring (svært få som har behov for 400+ km daglig). Man utnytter billige perioder med strøm om natten (+ strømstøtte), og det spiller ingen rolle om effekten bare er 7 kW.

Langkjøring krever litt mer planlegging: 

* Man bør så langt som mulig begynne med fullt batteri. Med f.eks. Tesla kan du legge inn antatt starttidspunkt slik at bilen kan varme batteriet til ideell temperatur før avreise.

* Batteritemperatur betyr veldig mye. Det er helt håpløst å kjøre en kald bil rett på superlader. Om man er på langtur bør man derfor alltid lade med det samme man kommer frem til en lader. Noen biler (som Tesla) varmer opp batteriet slik at det har ideell temperatur for superlading. Selv med denne funksjonen, må du om vinteren likevel fort kjøre mer enn 2 timer før batteriet er varmt nok.

* Ladehastigheten er avhengig av hvor fullt batteriet er. Om man lader med 80% på batteriet, går det mye saktere enn om man har 20%. Man bør derfor planlegge ladestopp ut fra det. Det betyr også at om man skal kjøre 8 timer at det kan lønne seg med to korte ladestopp heller enn et langt.

Dette kan høres komplisert ut, men med planleggingsverktøy som f.eks.  A better routeplanner, så går det helt fint. Min erfaring er at det går omtrent like lang tid å kjøre en lang strekning med elbil som med fossilbil, fordi vi uansett ville stoppet hver 4-5 time. Bruker man 10-15 minutter på å lade da, så er det null stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en kommentar her i går kveld,  og ser den ikke ble sent.  Ville takke for svar. Så ser jeg det er kommet er til 😊

Det så jo bare så rart ut, Det gikk super sakt de første prosentene fra 25-35%, og skam tregt fra 35-45%, sånn ca i alle fall. Det har jeg vanskelig med å skjønne, for det er først etter 80, det skal bli tregt. De bilene heg har erfaring med blir i alle fall treg etter 50.Lading skal visst koste mer etter 50% også.

Jeg gjør alle disse tingene som skrevet i innlegg 2, og er bra tilpasset. Det funker bare ikke sånn om vinteren. Bilen bruker MYE strøm, og det gjelder alle! Har ei venninne med en relativt ny Tesla, hun har jo et stort batteri, mye enn meg i alle fall. Hun kjørte til sammen ca 150 km over et par dager, og det var tomt sa hun. 

Kjøretiden eller lengden er jo halvert, og mer enn det. Jeg tenkte jo at jeg fint skulle komme meg hjem med 45%, men som sagt det holdt hardt. Det er jo greit nok det, men det jeg ikke forstår er at ladetiden skal være så fryktelig lang. Hun skulle kun lade på sånn gratis Tesla lading, hun hadde fått med da bilen var ny. 

Er det stor forskjell på -4 og -8 grader? Er det enda mer forskjell om man er utsatt for -15? 

Det var disse 13,6 kw jeg reagerte mest på. Det er jo mindre enn en type 2 lader med 22 kw. 

Anonymkode: 4f70e...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mardrøm skriver, temperatur påvirker kjemien i batterier i stor grad og begrenser ladehastighet, regenerering og effektuttak. I tillegg så bruker biler mer energi på vinteren med økt rullemotstand med bløte eller snødekte veier og oppvarming av kupeen. 

Jeg passerte 1000wh/km i forbruk den første kilometeren med køkjøring hjem fra jobb da det var -15 grader for noen uker siden. På samme streknkng bruker jeg kankje 180wh/km om sommeren. Men når kupeen er varmet opp vil forbruket pr kilometer normalisere seg. Det er de første kilometerene som er dyrest, dersom din veninne kjører mange korte turer i kulda og har 24 grader i kupeen så er det ikke utenkelig at hun bare får 1/4 av rekkevidden som på sommeren.

Anonymkode: 6e240...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 9.33):

Jeg skrev en kommentar her i går kveld,  og ser den ikke ble sent.  Ville takke for svar. Så ser jeg det er kommet er til 😊

Det så jo bare så rart ut, Det gikk super sakt de første prosentene fra 25-35%, og skam tregt fra 35-45%, sånn ca i alle fall. Det har jeg vanskelig med å skjønne, for det er først etter 80, det skal bli tregt. De bilene heg har erfaring med blir i alle fall treg etter 50.Lading skal visst koste mer etter 50% også.

Jeg gjør alle disse tingene som skrevet i innlegg 2, og er bra tilpasset. Det funker bare ikke sånn om vinteren. Bilen bruker MYE strøm, og det gjelder alle! Har ei venninne med en relativt ny Tesla, hun har jo et stort batteri, mye enn meg i alle fall. Hun kjørte til sammen ca 150 km over et par dager, og det var tomt sa hun. 

Kjøretiden eller lengden er jo halvert, og mer enn det. Jeg tenkte jo at jeg fint skulle komme meg hjem med 45%, men som sagt det holdt hardt. Det er jo greit nok det, men det jeg ikke forstår er at ladetiden skal være så fryktelig lang. Hun skulle kun lade på sånn gratis Tesla lading, hun hadde fått med da bilen var ny. 

Er det stor forskjell på -4 og -8 grader? Er det enda mer forskjell om man er utsatt for -15? 

Det var disse 13,6 kw jeg reagerte mest på. Det er jo mindre enn en type 2 lader med 22 kw. 

Anonymkode: 4f70e...876

Kulden ute betyr ingenting, det er batteriets temperatur som har betydning. Om du parkerer inne i varm garasje kan du kjøre rett på hurtiglader og få full hastighet selv om det er -30 grader ute. 

Batteriet kan varmes opp på 3 måter:

- Batterivarmer. Ikke alle biler har dette, men bl.a Tesla har det. Navigerer man til en av Teslas superchargere aktiveres varmen i passe tid i forveien. 
- Kjøring. Når du kjøres går noen få prosent av energien tapt underveis, mye av dette varmer opp batteriet. Har du kjørt et par timer er som regel batteriet varmt nok til å lade raskt. 
- Lading. Under lading utvikles også varme. Jo raskere lading, jo mer varme. Derfor vil ofte ladehastigheten øke underveis om man startet med lite strøm på batteriet og kaldt batteri. 

Det viktigste er å passe på når man hurtiglader. Skal man kjøre et sted og overnatte men ikke kan lade på natten bør man hurtiglade før man legger seg, ikke på morgenen når batteriet har blitt kaldt igjen. Bil som har stått lenge i kulda + kort kjøretur før hurtiglading = treg ladehastighet. 

Kjørelengde blir lavere på vinteren ja, men forskjellen er ikke så stor på langkjøring. Da varmes batteriet og kupeen opp en gang, og så trenger man bare å vedlikeholde varmen. Kjørelengde blir sjelden mer enn 30% kortere enn sommerstid på langkjøring. Har man derimot mange småturer, der batteri og kupe rekker å kjøles ned mellom turene, vil man tape mye mer kjørelengde. Men i det tilfellet spiller det neppe så stor rolle, siden det er på langkjøring det er mest kritisk med lang kjørelengde. Kjører man småturer i nærområdet kan man jo bare saktelade hver natt og starte hver dag med fullt batteri. 

Ladehastigheten på DC hurtiglader og AC saktelader begrenses på akkurat samme måte. Får man bare 13kW på en hurtiglader vil man ikke kunne få mer enn 13kW på en saktelader heller. 

Hva slags bil er det snakk om? Min erfaring er at Nissan Leaf er en av de bilene som lider aller mest under kulda. Mens nyere Teslaer klarer seg ganske så bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...