Gå til innhold

30 prosent av de med long covid, hadde aldri hatt covid, viser dansk studie

Sannhetsøkende

Anbefalte innlegg

https://forskning.no/covid-epidemier/30-prosent-av-de-med-long-covid-hadde-aldri-hatt-covid-viser-dansk-studie/2127790

Ettervirkninger av covid-19 har blitt et stort forskningsfelt.

For mange sliter lenge etter virusinfeksjonen - det som kalles senfølger eller long covid.

Men det finnes i dag ingen tester som slår fast om du har long covid. Derfor er forskerne avhengige av det folk selv forteller om senfølger.

Forskere har sjekket om en gruppe dansker som mente de hadde long covid, faktisk hadde hatt covid.

Vaksinen stopper ikke «long covid» 

https://www.aftenposten.no/norge/i/69qoJe/vaksinene-stopper-ikke-long-covid-ifoelge-ny-studie

Og så mange som har vært så bastante på at vaksina er veien sannheten og livet. Uvaksinerte blir ikke sykere heller.

Vaksinene beskytter knapt mot senvirkninger, sier norsk studie. Forsker mener du ikke bør føle deg trygg, dersom du unnslapp «long covid» ved første smitte. 

Vaksiner beskytter veldig dårlig mot long covid. Det er egentlig veldig overraskende. Det er litt beskyttelse, men det er triste greier. 

Det sier lege og forsker Arne Søraas ved Oslo universitetssykehus. Han leder Koronastudien ved sykehuset. Forskere derfra publiserte nylig en ny forskningsartikkel. «Long covid» er begrepet som brukes om langvarige virkninger av koronasmitte

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedda-78 skrev (14 timer siden):

Hva er det vi skal diskutere i denne tråden?

Hlsen long-covid-pasient.

At ikke alle hadde hatt covid allikavel. Leste du i det hele tatt?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (2 timer siden):

At ikke alle hadde hatt covid allikavel. Leste du i det hele tatt?

Det er jo ikke noe å diskutere eller ha enn mening om, det er et faktum.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hedda-78 said:

Det er jo ikke noe å diskutere eller ha enn mening om, det er et faktum.

Hvorfor er ikke dette verdt å diskutere, da? Vi har jo lenge blitt proppet fulle om hvor farlig covid er i forbindelse med risikoen for long covid, og det blir jo mildt sagt veldig spesielt å definere noe som "long covid" hvis vedkommende ikke engang har hatt covid. Dette kan jo tyde på at long covid blir overdiagnostisert, og at kanskje en del "long covid" kan komme av noe annet. Hvis det er tilfelle burde det jo være i alles interesse å finne ut omfanget av feildiagnostisering, slik at de som har fått diagnosen på feil grunnlag kan få den rette hjelpen de trenger.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneH1980 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er ikke dette verdt å diskutere, da? Vi har jo lenge blitt proppet fulle om hvor farlig covid er i forbindelse med risikoen for long covid, og det blir jo mildt sagt veldig spesielt å definere noe som "long covid" hvis vedkommende ikke engang har hatt covid. Dette kan jo tyde på at long covid blir overdiagnostisert, og at kanskje en del "long covid" kan komme av noe annet. Hvis det er tilfelle burde det jo være i alles interesse å finne ut omfanget av feildiagnostisering, slik at de som har fått diagnosen på feil grunnlag kan få den rette hjelpen de trenger.

Jeg sier ikke at temaet ikke er interessant, jeg sier at det ikke er mulig å diskutere et faktum. Omfanget av feildiagnostisering er tydeligvis 30 %, det står jo.

Jeg har hørt/forstått det slik at dersom en person er vaksinert, så er det ikke mulig å teste i ettertid om han faktisk har hatt covid også. (Altså etter at han har blitt frisk fra koronaen igjen). Hvis det stemmer, er det jo litt vanskelig å vite om plagene kan være long covid eller ikke.

Feildiagnostisering kan jo også skje selv om personen har hatt covid også. F.eks skyldes ikke all tungpust long covid selv om symptomene startet akkurat da han hadde covid.

Feildiagnostisering skjer innimellom, også før korona. Det er ikke noe nytt eller noe spesielt med akkurat long covid. Leger må ta valg basert på den informasjonen de har tilgjengelig, og innimellom tar de feil.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja, jeg er skuffet over denne artikkelen. "30% av de som har long covid" er svært misvisende. Det burde stått "30% av de som selv mener at de har long covid".

Det er dessuten en svært spesiell måte å velge ut respondenter på. Medlemmer i en fb-gruppe. De kunne like gjerne ha spurt folk i hypokonder-foreningen om de føler seg friske, og deretter konkludert med at 100% av befolkningen er alvorlig syke.

Denne studien blir ikke tatt seiøst av fagfolk, står det. Og det forstår jeg.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneH1980 skrev (19 timer siden):

Men folk kan jo ha hatt covid selv om de ikke dannet antistoffer (ikke alle gjør det), så noen av dem kan ha hatt covid likevel. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en usedvanlig useriøs "studie".

Og utrolig skuffende av forskning.no å skape en så spekulativ overskrift av det.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man aldri har hatt covid, så har man heller ikke long covid.

Jeg kjenner noen få som ikke har hatt covid som de vet om, jeg kjenner ingen med long covid.

Dere som kan alt mulig, hvor mange har sldri hatt covid? Finnes det tall på slikt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

Om man aldri har hatt covid, så har man heller ikke long covid.

Jeg kjenner noen få som ikke har hatt covid som de vet om, jeg kjenner ingen med long covid.

Dere som kan alt mulig, hvor mange har sldri hatt covid? Finnes det tall på slikt? 

Er det egentlig noen som vet alt? Mange testet seg ikke heller og veldig mange testet positivt uten å merke noe til det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antistofftestene fungerer vel bare i ca 6 mnd. Så hvordan disse forskerne kan være så sikre på at disse aldri har hatt covid forstår ikke jeg.

Når det er sagt - postvirale plager er ikke noe som har veldig høy status i helsevesenet - så at det kan feile en del noe som puttes i postviralboksene uten at det hører hjemme der overrasker meg ikke. Men det endrer ikke at denne undersøkelsen er fullstendig meningsløs ift å si noe om omfanget av plager etter covid.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, og for vaksinedebatt, brukerdebatt og bruk av bilder/tekst uten lenker. Tråden stenges. Lomvi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...