TurkisVase Skrevet 23. desember 2022 #1 Del Skrevet 23. desember 2022 Formen er ganske bra, feberen ga seg for 4 dager siden men kjenner fortsatt litt irritasjon i halsen, og hoster litt. Noen av de jeg skulle feire julaften med mente jeg burde teste meg først, derfor gjorde jeg det. Men når de nå får høre jeg er positiv, mener de jeg kan komme likevel. Antagelig fordi de synes synd på meg og ikke vil jeg skal sitte alene på julaften. Nå har det aldri vært noe krav eller anbefaling om at man skal ha en negativ test før man omgås andre etter covid-sykdom, men jeg føler det blir feil å gå i juleselskap vel vitende om at jeg fortsatt er positiv. Foreldrene mine er tidlig i 70-årene. Ønsker ikke å smitte noen. Hva ville dere gjort? Hvor lenge har dere opplevd å teste positivt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 23. desember 2022 #2 Del Skrevet 23. desember 2022 Test er pos lenge etter du er smittsom. Skjønner ikke hvorfor en tester videre etter en pos test🤔 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurkisVase Skrevet 23. desember 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 23. desember 2022 zemer skrev (10 minutter siden): Test er pos lenge etter du er smittsom. Skjønner ikke hvorfor en tester videre etter en pos test🤔 Slik jeg forstår det er man smittsom så lenge man har en positiv hurtigtest, selv om man er mest smittsom de første dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 23. desember 2022 #4 Del Skrevet 23. desember 2022 TurkisVase skrev (2 timer siden): Slik jeg forstår det er man smittsom så lenge man har en positiv hurtigtest, selv om man er mest smittsom de første dagene. Den kan være pos lenge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
splstud Skrevet 23. desember 2022 #5 Del Skrevet 23. desember 2022 Man skal kun teste seg en gang, og de sier man er smittsom i 4 dager, etter det trenger man ikke være i karantene lenger, dette er reglene vi følger for pasientene på sykehjemmet jeg jobber på, er ikke krav til karantene i sammfunnet lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 23. desember 2022 #6 Del Skrevet 23. desember 2022 splstud skrev (1 time siden): Man skal kun teste seg en gang, og de sier man er smittsom i 4 dager, etter det trenger man ikke være i karantene lenger, dette er reglene vi følger for pasientene på sykehjemmet jeg jobber på, er ikke krav til karantene i sammfunnet lenger. Man er nok smittsom litt lenger enn fire dager. Men om alle holder seg hjemme fire dager vil det begrense smittespredningen mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 23. desember 2022 #7 Del Skrevet 23. desember 2022 I Januar sa de på Coronakontoret at testen kunne være positiv i mange uker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 23. desember 2022 #8 Del Skrevet 23. desember 2022 Er så glad jeg ikke er med på denne syke covid-19 culten som tester seg hvis man er syk. Jeg er hjemme dersom jeg er syk (trenger ikke å teste meg for det). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 23. desember 2022 #9 Del Skrevet 23. desember 2022 Her blander folk. PCR test kan være positiv i ukesvis fordi denne plukker opp nedbrutte viruspartikkler. Hurtigtest plukker opp aktive hele virus og gir derfor en bedre indikasjon på smittsomhet. En stor japansk studie på smittsomhet ved omikron viste at man var mest smittsom dag 3-6 og ingen hadde dyrkbare virus etter 10 dager. 10 dager er også den lendgen som brukes i de landene som fortsatt driver med karantene ved påvist covid. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html Så personlig tenker jeg 10-11 dager etter positiv hurtigtest bør være relativt trygt, men en liten risiko for å smitte videre vil det være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 23. desember 2022 #10 Del Skrevet 23. desember 2022 splstud skrev (3 timer siden): Man skal kun teste seg en gang, og de sier man er smittsom i 4 dager, etter det trenger man ikke være i karantene lenger, dette er reglene vi følger for pasientene på sykehjemmet jeg jobber på, er ikke krav til karantene i sammfunnet lenger. Er ikke krav om å teste i det heletatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 23. desember 2022 #11 Del Skrevet 23. desember 2022 Tunique skrev (1 time siden): Er så glad jeg ikke er med på denne syke covid-19 culten som tester seg hvis man er syk. Jeg er hjemme dersom jeg er syk (trenger ikke å teste meg for det). Så enig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 23. desember 2022 #12 Del Skrevet 23. desember 2022 splstud skrev (3 timer siden): Man skal kun teste seg en gang, og de sier man er smittsom i 4 dager, etter det trenger man ikke være i karantene lenger, dette er reglene vi følger for pasientene på sykehjemmet jeg jobber på, er ikke krav til karantene i sammfunnet lenger. Dag 4 er du mest smittsom i følge studier på smittsomhet ved omikron så denne regelen er helt merkelig. De fleste landene som ennå driver med karantene ved smitte holder på 10 dager. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drama_Queen Skrevet 23. desember 2022 #13 Del Skrevet 23. desember 2022 Men hvorfor tester du?? Er jo ikke krav om det. Så lenge man er feberfri og kun har restsymptomer så kan en fint ferdes blant folk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2022 #14 Del Skrevet 23. desember 2022 @TurkisVase Helt ærlig - hva hadde du gjort hvis covid-testen var negativ og du hadde akkurat de samme symptomene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 24. desember 2022 #15 Del Skrevet 24. desember 2022 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. - Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
splstud Skrevet 24. desember 2022 #16 Del Skrevet 24. desember 2022 zemer skrev (15 timer siden): Er ikke krav om å teste i det heletatt. Vi har krav om det i helsevesenet for å forhindre sykdomsspredning, men jeg ser ikke helt logikken selv, for vi ansatte må fremdeles på jobb om vi har påvist corona😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 24. desember 2022 #17 Del Skrevet 24. desember 2022 splstud skrev (25 minutter siden): Vi har krav om det i helsevesenet for å forhindre sykdomsspredning, men jeg ser ikke helt logikken selv, for vi ansatte må fremdeles på jobb om vi har påvist corona😅 Jeg jobber på ett sykehus og vi har ikke krav. Eneste nå er munnbind hvis du har symptomer. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 24. desember 2022 #18 Del Skrevet 24. desember 2022 Drama_Queen skrev (10 timer siden): Men hvorfor tester du?? Er jo ikke krav om det. Så lenge man er feberfri og kun har restsymptomer så kan en fint ferdes blant folk. Virker som det er fritt frem bare det ikke heter covid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg