Gå til innhold

Barnebursdager

Gjest Ikke innlogget Varja

Anbefalte innlegg

Skrevet
For en tid tilbake, så diskuterte vi barneselskap. Det er flotte gaver og hele klassen på 25 skal inviteres.

Mange foreldre sliter, de har rett og slett ikke råd.

Barneselskap skal gjerne feires ute osv. Pga mange gjester går de over to dager.

Jeg og mange mente at de fikk invitere de de hadde mest kontakt med osv..

www.dagsavisen.no

Dette er jeg ikke enig i! Jeg synes det er viktig at alle 25 får komme i fødselsdagen. At man har det ute eller i to omganger er viktigere enn å ta sjansen på at noen blir holdt utenfor. En bedre løsning kunne være om foreldrene ble enige om at man ikke skulle gi hverandre så dyre gaver eller at selskapet ikke skulle være så dyrt. Bedre å lage et billigere selskap så alle får komme. (Hjemmelaget pizza og brus blir ikke så innmari dyrt selvom det er 25 gjester, og de vil garantert synes det smaker kjempegodt, særlig hvis man har gått en natursti ute først eller noe).

PS. Er selvfølgelig ikke for helikoptertransport! DS.

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet
Dette er jeg ikke enig i! Jeg synes det er viktig at alle 25 får komme i fødselsdagen. At man har det ute eller i to omganger er viktigere enn å ta sjansen på at noen blir holdt utenfor. En bedre løsning kunne være om foreldrene ble enige om at man ikke skulle gi hverandre så dyre gaver eller at selskapet ikke skulle være så dyrt. Bedre å lage et billigere selskap så alle får komme. (Hjemmelaget pizza og brus blir ikke så innmari dyrt selvom det er 25 gjester, og de vil garantert synes det smaker kjempegodt, særlig hvis man har gått en natursti ute først eller noe).

Dette er ikke jeg enig i. Man kan da ikke pålegge noen å be 25 stykker i hver bursdag? Mange som ikke har plass til å bespise 25 stykker - selv om de er små. Hjemmelaget pizza til så mange er da både tungvint og dyrt. Og det er ikke bare pizza og brus i en barnebursdag.

Skrevet
For en tid tilbake, så diskuterte vi barneselskap. Det er flotte gaver og hele klassen på 25 skal inviteres.

Barneselskap skal gjerne feires ute osv. Pga mange gjester går de over to dager.

Er det tilnærmet lik fordeling mellom jenter og gutter i klassen synes jeg man kan invitere til rene jente eller gutte-bursdager.

I klssen til mine barn har vi avtaly at fra femte klasse kan de invitere de de selv ønsker men før det skal ingen "holdes utenfor".

Men dette gjelder rene gutte/jente-bursdager.

Ellers har vi og avtalt at vi gir gaver på max. 70,- ,hvis vi kjøper noe, og 50,- hvis vi gir penger.

klem ceca ;)

Skrevet
Dette er ikke jeg enig i. Man kan da ikke pålegge noen å be 25 stykker i hver bursdag? Mange som ikke har plass til å bespise 25 stykker - selv om de er små. Hjemmelaget pizza til så mange er da både tungvint og dyrt. Og det er ikke bare pizza og brus i en barnebursdag.

Poenget var jo at da kunne man lage bare pizza og brus, slik at alle fikk komme. (Droppe minigave til gjestene, ferdigkjøpt marsipankake, innleid klovn eller hva det nå er som gjør det så dyrt.)

Jeg vil aldri tillate min datter å bare invitere noen av klassekameratene. Tenk på dem som aldri blir bedt!

Skrevet

Om du ikke har plass hjemme; lån gymsalen på skolen, stek pølser eller lag pizza og server brus, og be alle jentene, eller alle guttene. - Barna er sjelden gourmeter, de setter større pris på en grandiosa enn hummer.

Hvis det også blir for dyrt og eller klassen er stor, hvorfor ikke gå sammen med en som har bursdag omtrent samtidig og arranger fellesfest...

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg er uenig. Har to barn som begge har fødselsdag på sommeren. Har vært alenemor i mange år. Det koster å ha fødselsdagsselskap. Uansett hvor enkelt man legger opp. Jeg forsøkte å oppfylle denne type "krav" fra andre foreldre ved å gi dem barneselskap annet hvert år. Mens den andre da ble feiret i mindre selskap i familien. Senere gikk jeg over til å kjøre mitt eget løp og be færre unger, men gi begge barneselskap samme året. Det har også vært år uten barneselskap. Og det har vært år jeg har måttet låne penger for å få det til.

Jeg er ikke av de som er verst stilt i samfunnet. Jeg har hele tiden hatt full, inntektsgivende jobb. Men det koster å være alene om alle utgifter. Jeg har riktignok hørt rykter om hvor fett man har det når man er alenemor, men kjenner personlig ingen som har erfaring med dette. Jada jeg har barnetrygd og barnebidrag, men med en husleie som tar to til tre fjerdedeler av lønna... Og med kravene til aktiviteter for ungene, i tillegg til skoleturer, klassekasse, krav om sportsutstyr til forskjellige aktiviteter i skolens regi... Pengene får ben og gå på.

I tillegg bor jeg i et område der det ser ut til å være vanlig å be hele klassen med på fødselsdagsselskaper som innebærer klatring, gocart, bowling og kinoturer. Jeg har ikke anledning til å gjøre noe slikt. De som har det ... Helt greit, har ingen problemer med det. Men å mene at alle burde gjøre det? Det er simpelten ikke mulig for alle å henge med på alt.

Har samtidig opplevd at de samme foreldrene som mener så mye om slike ting, også har ment at man bør bli enig om at barna ikke skal ha mobil før de er så og så gamle. Fordi det medfører mas fra deres unger om å få mobil. Men maset fra ditt eget barn må da en hver takle selv!? For meg som utearbeidende alenemor var det en nødvendig trygghet og vite at jeg kunne sjekke opp ungene i løpet av dagen. Jeg blir litt oppgitt over de som sitter med fasiten som skal passe alle.

Skrevet

Datteren min feiret bursdagen sin på McDonalds. Hadde ikke fått det så billig hjemme.

Skrevet

Personlig ville jeg heller invitere alle i klassen (evt. alle guttene eller alle jentene, avhengig av barnets kjønn) på kun hjemmebakte boller og kakao med krem (var det billigste jeg fant på) enn å invitere et utvalg på 8 av de ”nærmeste” på pizza og bowling!

Jeg ville rett og slett ikke ha hjerte til å se mitt eget barn bidra til at noen av ble holdt utenfor! (Og ja, det er alltid de samme 1-3 stykker som aldri får komme). Det har vært nok av tråder her før der fortvilte foreldre skriver om barna sine som aldri blir invitert.

Selvfølgelig kan man få lov til å la vær å ha selskap hvis man ikke har råd! Det har jeg full forståelse for!

Og som sagt, jeg er absolutt ikke for ekstragavante barneselskap. Synes det er en uting, nettopp av hensyn til dem (gjelder de fleste av oss antar jeg) som ikke har råd til å henge med på sånt.

Gjest Betty Boop
Skrevet
Selvfølgelig kan man få lov til å la vær å ha selskap hvis man ikke har råd! Det har jeg full forståelse for!

Men man ønsker jo å gjøre dette for barnet sitt. Skal man da være nødt til å ikke holde selskap fordi man ikke har råd til å be 25 alternativt 12 om man ber halve klassen? Eller skal man få å holde selskap med noen få som barnet er mest sammen med og da kanskje holde 20 stk "utenfor".? Er det å være utenfor når du tilhører majoriteten?

Skrevet

Det er mange foreldre som er imot dette,men de blir jo presset til å holde på. Har du to/tre unger selv og skal be hee klassen. Så har alle i klassen gebursdag. Det blir mye penger etterhvert.

Til en 10-14 åring er det ike bare pizza og brus lengre.

Nå er det feiring i badeland,Burger king eller mD. Gaver som ike er som de en gang var. Nå kjøpes det ofte klær i gaver.

vet om mange som er alene med barn som må presse frem penger. Barna er jo invitert.

En har kontakt med 8-9 i klassen og er aldri sammen med de andre,men bedt blir de.

Skrevet

Alle har råd til å lage barnebursdag hvis de bare vil. Vi har veldig lite penger, lever på to studielån 120 000 tilsammen pluss en ekstrainntekt på 70 000 i året. Vi har arangert barnebusdag til sønnen vår på seks de siste tre årene. Sist hadde vi 15 gutter inne i vår lille 70 kvm leilighet. Det er ikke på enkle barneselskaper man blir blakk.

I klassen til sønnen har vi også regelen om at alle gutter/jenter skal inviteres til jente/gutte bursdager. Det er fryktelig viktig for barna med disse bursdagene, og det snakkes veldig mye om det dagene før og etter en bursdag. Å bli holdt utenfor noe sånt er forferdelig for dem det gjelder.

Jeg har hørt om de som har stekt lapper på bål i skogen og servert kakao til. Hatt aking som aktivitet. Veldig billig og veldig vellykket. Det er bare å bruke fantasien. Det er ofte det som koster minst som blir hyggeligst.

• Liker 1
Skrevet

www.dagsavisen.no

Jeg slutter aldri å bli sjokkert over hvordan tilstandene rundt om i landet er. Kommer selv fra landet, og hjemme har vi alltid hatt meget god plass både inne og ute. Mer enn nok plass til 25 barn i en bursdag. Men det hadde aldri komt på tale, hverken for meg da jeg var mindre enn for barna til de jeg kjenner. Tenk å skulle holde styr på alle de barna. Maten er jo grei, bare å f.eks varme pølser og lage en kake eller to. Og aktivisere seg det klarer de fint selv uten at en voksen skal bestemme alt de skal gjøre. Her er det vanlig at den voksne bare holder et oppsyn med hva de holder på med.

De foreldrene som hadde flyttet barneselskapet til McDonalds f.eks. hadde rett og slett blitt sett på som late her. Og til de er komt opp i storskolen så er det stort sett rene gutte- og jenteselskap. Veldig greit da gutter og jenter har forskjellige interesser, og ikke alltid går like godt overens. Om en bare vil invitere de to-tre nærmeste kompisene, så får de det, ingen som føler seg utestengt da.

Jeg er glad jeg alltid skal bo langt vekke fra alt dette presset, her er det lov til å gjøre ting på den letteste måten, og du faller ikke utenfor selv om du ikke gjør det samme som alle andre. (men naiv er jeg ikke, vi vil nok oppleve dette presset her også før eller siden)

Skrevet (endret)
Det er mange foreldre som er imot dette,men de blir jo presset til å holde på. Har du to/tre unger selv og skal be hee klassen. Så har alle i klassen gebursdag. Det blir mye penger etterhvert.

Til en 10-14 åring er det ike bare pizza og brus lengre.

Nå er det feiring i badeland,Burger king eller mD. Gaver som ike er som de en gang var. Nå kjøpes det ofte klær i gaver.

vet om mange som er alene med barn som må presse frem penger. Barna er jo invitert.

En har kontakt med 8-9 i klassen og er aldri sammen med de andre,men bedt blir de.

Synes det er dårlig gjort at jeg stadig blir sitert i denne tråden som et påskudd til å klage over hvor dyrt alting er og at det er forferdelig å kreve at foreldrene skal ha utgiften med å invitere 12 (gutter eller jenter) eller 25 barn (hele klassen).

Hele poenget mitt var jo at jeg slett IKKE liker kjøpepress og press på at man skal på bowling og kino osv. Hvis du Gjest og alle de andre som klager mener at dere må dra til Badeland med barna for at det skal være bursdag, så skjønner jeg jo at det blir dyrt for dere. Det hadde ikke jeg hatt råd til heller. Derfor kommer jeg heller til å lage et par kaker selv + servere hjemmelaget pizza (eventuelt pølser i brød) og brus. Hvis jeg i tillegg lager en natursti de kan gå ute + er med og leker "gjett hvem jeg er" leken og noen andre leker et par timer, så tror jeg alle blir fornøyd.

Hvis årsaken er at det er masse jobb å lage hjemmelaget pizza, eller masse styr å ha 14 småjenter på besøk, så si heller det istedenfor å skylde på økonomien!

Endret av Varja
  • Liker 1
Gjest Gjest_klompen_*
Skrevet

Ikke vanlig barneselskap man blir blakk på, skriver en. nei,men det er mange som ikke kan utsette økonomien for et barneselskap heller.

Jeg husker godt det året jeg måtte avlyse det som var av barneselskap. Det var ikke en kr til det. Jeg manglet penger hver mnd til faste utgifter.

Nå leser jeg i en avis i dag at sosialklienter har 25 kr dagen å feire jul med. De får ikke mere pga det er ul. Mange av de er foreldre. Hva med selskap / juleball i dette.

Det er tross alt 136.000 som går på sosialstønad.

Så har du uføre/trygdede. Mange foreldre der.

Skal mine store barn på noe, så blir de kjørt,men de må ha med seg varmt tøy i en pose. Hos oss går det nattbuss hjem på sen kveld/natt.

Ikke om jeg svømte i penger, så fikk mine barn være med på galskap. Der tusenlapper sitter så løst.

Er kansje noe om at foreldre kjøper seg ut på en måte? Barna blir kansje mer hyggeligere/medgjørlig av å spre tusenlapper?

Ang bursdager på Mc Donalds, Ja her blir også det sett på som latskap. Et nitrist lokale hvor de serverer mat som enkelte unger er innom flere ganger i uken med andre unger/foreldre. Virker som om folk ike gidder å ha bursdager hjemme lengre. Ser bort ifra d esom har liten plass.

Som min sønn sa da vi diskuterte dette: Ville være trist å minnes barndommens bursdager på Mc Donalds.

Noen foreldre har begynt å legge dagene til Badeland her. Der får de også servering. Når andre unger ber til dag, så spør ungene, blir det badeland?

Når en vet hva det koster å komme inn pr. barn +mat og drikke, så er det ikke rart enkelte foreldre steiler.

Nå har nabogutten på 10 år skreket seg til hund til jul. Kostet bare 10.000. Foreldre oppfyller alle barnas ønsker.

At dette kan være sundt for barna? Nei.

Skrevet
Ang bursdager på Mc Donalds, Ja her blir også det sett på som latskap. Et nitrist lokale hvor de serverer mat som enkelte unger er innom flere ganger i uken med andre unger/foreldre. Virker som om folk ike gidder å ha bursdager hjemme lengre. Ser bort ifra d esom har liten plass.

Datteren min VILLE ha det på McDonalds. Da vi bygger på huset og i dag har liten nok plass som det er, syns jeg det var genialt.

Skrevet
Synes det er dårlig gjort at jeg stadig blir sitert i denne tråden som et påskudd til å klage over hvor dyrt alting er og at det er forferdelig å kreve at foreldrene skal ha utgiften med å invitere 12 (gutter eller jenter) eller 25 barn (hele klassen).

Hele poenget mitt var jo at jeg slett IKKE liker kjøpepress og press på at man skal på bowling og kino osv. Hvis du Gjest og alle de andre som klager mener at dere må dra til Badeland med barna for at det skal være bursdag, så skjønner jeg jo at det blir dyrt for dere. Det hadde ikke jeg hatt råd til heller. Derfor kommer jeg heller til å lage et par kaker selv + servere hjemmelaget pizza (eventuelt pølser i brød) og brus. Hvis jeg i tillegg lager en natursti de kan gå ute + er med og leker "gjett hvem jeg er" leken og noen andre leker et par timer, så tror jeg alle blir fornøyd.

Hvis årsaken er at det er masse jobb å lage hjemmelaget pizza, eller masse styr å ha 14 småjenter på besøk, så si heller det istedenfor å skylde på økonomien!

Det er vel andre bursdager enn småjenter. tar du 12-14 åringer med på natursti og gjett hvem jeg er?

Om du velger å svare, så må du finne deg i å bli sitert.

Gjest Kålungen
Skrevet

I klassen til guttungen ber gttene alle guttene, og jentene alle jentene. I tillegg ber de enkelte som de leker med fra parallellklassene.

Skrevet
Nå har nabogutten på 10 år skreket seg til hund til jul. Kostet bare 10.000. Foreldre oppfyller alle barnas ønsker.

At dette kan være sundt for barna? Nei.

Blir barna bortskjemte hvis en familie anskaffer seg hund? Jeg tør vedde på at tiåringen hadde blitt akkurat like fornøyd med en gratis blandingshund, det var vel kanskje noen andre som tok valget om at det måtte være en (dyr) rasehund? Dessuten er en hund til hele familien.

Men jeg har problemer med å forstå at noen ikke har råd til å arrangere barnebursdag, for hvor dyrt er det egentlig med litt mat? (Jeg har vært student uten lån og hatt ekstremt lite penger i lengre tid, så det er ikke det at jeg ikke skjønner hva ting koster...)

Skrevet

Hva en barnebursdag koster kommer helt ann på fantasien. Det går ann å gjøre det billig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...