Gå til innhold

hvor går grensen

Anbefalte innlegg

Gjest Forundret mor
Skrevet (endret)

For en tid tilbake, så diskuterte vi barneselskap. Det er flotte gaver og hele klassen på 25 skal inviteres.

Mange foreldre sliter, de har rett og slett ikke råd.

Barneselskap skal gjerne feires ute osv. Pga mange gjester går de over to dager.

Jeg og mange mente at de fikk invitere de de hadde mest kontakt med osv..

Nå leser jeg dagsavisen og får sjokk. Hvor går grensen for sine håpefulle?

Lager vi noen egoister av barna+ Hva med den dagen de skal klare seg selv? Da pengene ikke kommer fra mors/fars konto?

Hva med de foreldre som ikke kan stille opp.

www.dagsavisen.no

Endret av Trille
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herre gud er det mulig...??

Det har ikke vært aktuelt om arvingen kom å spurte om noe slikt eller noe i nærheten. Får da sannelig være måte på å "vise status/penger" og for å ikke snakke om kor fulstendig bortkastet det er.

------ Blæ :kvalm:

jeg blir dårlig av slike holdninger-----

Snakk om å gi barn manglende kunnskap om hvor mye de egentig må arbeide for å kunne overleve og forsørge seg selv.

Skal like å se flestparten av disse ungdommene som får en slik tur, overleve på egen inntekt/velfødende uten pappas/mammas pengebok.

Dem skal virkelig få seg en overaskelse.

Skrevet

Herregud, nå ble jeg helt uvel. Mine barn kommer aldri til å bli sponset med limo og helikopter til juleballet. basta. ikke 2 kjoler og oppsetting av hår heller. basta.

Gjest forundret mor
Skrevet

Er det ingen vettuge i skolesystemet som kan fortelle disse foreldrene livet om den virkelige verden?

Disse foreldrene trenger virkelig hjelp.

Ei må også ha kjole til ballet og en til dagen etterpå.

Lurer på hvordan konfirmasjonen var til disse ungene? Hva gjør de på 20-årsdagen?

ikke rart at det er mange unge som faller utenfor. Disse foreldrene kan vi takke det for.

Hos oss blir de kjørt på juleballet i en 10 års-gammel bil eller de tar bussen. Finstasen har de i en remapose.

jeg tipper vi får en debatt i media om dette i nærmeste fremtid-

Skrevet

jeg tipper vi får en debatt i media om dette i nærmeste fremtid-

La oss være med å på skape den!

Dette er galskap!

Skrevet

:riste:

Lurer på hvordan disse foreldrene ville forsvart denne pengebruken på direkte tiltale??? Har de sånne overskudd kunne de heller gitt mere ( hvis de i det hele tatt gir...;)) til veldedighet! :riste:

Og hva blir det av disse barna etterhvert? :overrasket:

Skrevet

Jeg er faktisk ikke udelt enig med dere som kritiserer pengebruken ved skoleball.

Jeg er enig i at det er unødvendig med to kjoler for jentene og det er selvfølgelig ingen fornuft i helikoptertransport, men er det egentlig så galt om ungdommene bestiller en limousine for å ankomme "standsmessig"? Som regel, ihvertfall her hvor vi bor, går flere sammen om bil - og de bruker den jo bare til ballet. Etter ballet blir de hentet av foreldre.

Ofte er skoleballet den første "voksenfesten" disse ungene skal på og det syns jeg er helt greit å markere, men innen rimelighetens grense.

Gjest LoisLane
Skrevet

Av og til blir jeg flau over å bo i Norge.

Har ikke sans for at de skal ankomme i limo heller. Hvis ingen gjorde det, var det ikke noe tema. Står de andre og sjekker hva slags bil klassekameratene ankommer i?

Skrevet

Mine barn hadde aldri fått hverken limo eller helikopter.Og kun en kjole, men kan hende hun kunne ha fått satt opp håret hos frisøren.

Dette minner mer om foreldre/barn som skal vise at de har penger.

Rene galskapen!!

klem ceca ;)

Skrevet

Hmmm.... om noen år har jeg selv jenter som skal avgårde til juleball. Helikopter er ikke aktuelt, men jeg ser ikke bort ifra at jeg kommer til å "snoke" litt blant venner og kjente for å sørge for transport. Man kjenner alltids noen som har en fet bil.... Eventuelt gå sammen med flere og leie en limmo.

Og kjole? To kjoler er litt for mye av det gode, men en virkelig flott en, det skal det nok bli.Kommer nok til å sy selv, uten at det gjør at det blir så mye billigere enn å kjøpe. Til mitt eget juleball en gang for leeenge siden sydde min mor en drøm av en ballkjole, i silke og fløyel. Hmm, det var kjolen sin, det....

Er enig med Brunhilde over her:

Det er den første "voksen"-festen, og jeg synes ikke det er hårreisende at man legger endel i det, selv om helikopter er for drøyt for meg.......

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg har jobbet med barn/ungdom i det området artikkelen dreier seg om, og kan ikke si jeg er overrasket...

Skrevet

På skolen hvor 10-klassingen min går - har de nedlagt forbud mot Limousiner etc. Men jeg synes det er hyggelig at ungdommen pynter seg - selv om man jo som foreldre er nødt til å prøve å lære ungene et visst magemål når det gjelder pengebruk.

Har ikke inntrykk av at det har tatt helt av når det gjelder kjoler for jentene heller (de får mye fint på H&M) - og gutta har gjerne konfirmasjonsdressen.

Når det gjelder barnesekslap - synes jeg det er viktig å prøve å be alle i klassen/alle guttene etc. når de er små. Men jeg ser ikke vitsen med de store voldsomme greiene - og det har heller ikke vært noe tema hos oss. Vi har lagt opp til aktivitetsbursdager - med ballspill/rebusløp ute osv. og servert enten hamburgere/pizza eller pølser + gele og kake.

Sånn har det vært hos de aller fleste av barnas venner. Når de ble større - har det gjerne vært "film-bursdag" - med leiefilm og pizza - barna har ikke så veldig høye krav - det er vi som foreldre som legger lista høyt.

Skrevet

Beklager, men nå må jeg nesten le.. Kommer det virkelig som et sjokk på dere at ungdom bruker tusenvis av kroner på transport (og andre ting) til juleballet?

Sånn har det da vært i evigheter! Faktisk helt siden jeg hadde juleball, for 10 år siden, har det vært snakk om å leie helikopter o.l, for å få mest mulig oppmerksomhet fra andre når man ankommer juleballet!

At disse ideene har eksistert lenge betyr jo ikke at de er mer riktige, men kommer virkelig dette som et sjokk på dere? :overrasket:

Gjest LoisLane
Skrevet
Beklager, men nå må jeg nesten le.. Kommer det virkelig som et sjokk på dere at ungdom bruker tusenvis av kroner på transport (og andre ting) til juleballet?

Du må gjerne le av meg, men jeg er i alle fall overrasket over at man bruker tusenvis av kroner på transport til juleballet.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Sånn har det da vært i evigheter! Faktisk helt siden jeg hadde juleball, for 10 år siden, har det vært snakk om å leie helikopter o.l, for å få mest mulig oppmerksomhet fra andre når man ankommer juleballet!

At disse ideene har eksistert lenge betyr jo ikke at de er mer riktige, men kommer virkelig dette som et sjokk på dere?  :overrasket:

Delvis enig. At rike foreldre betaler helikopter synes jeg går for langt. Jeg synes også personlig at å komme på ball i limousin er å ta av, men det er jo relativt vanlig. Da jeg gikk ut av ungdomsskolen var det noen i parallellklassen som kom i limousin. Det var en vennegjeng som hadde spleiset på at en limousin skulle kjøre dem et par kvartaler - det var ingen foreldre som betalte, og det var snakk om i underkant av en 1000-lapp per person. Hvis de ønsket å bruke pengene på dette, så værsågod.

På en annen side er det selvsagt synd hvis man ikke har råd til å invitere klassen på bursdagsbesøk - men som noen har antydet her, kan man stadig klare å ha en artig fest selv om man lager enkel mat hjemme. Det skal jo ikke være pengene, men opplevelsen det står på.

Skrevet

Det er egentlig to saker her:

Juleball

Jeg synes det er uhørt at foreldrene betaler for at barna skal ankomme i helikopter! Hvorfor i all verden skal de det? Selv om de "kommer inn i de voksnes rekker", så er det da ytterst få voksne som reiser med helikopter på fest! To kjoler er også unødvendig. Jeg synes synd på de barna som vokser opp og ikke ser at dette er feil. Hadde mine barn bedt om det hadde de fått bli med og gitt pengene til et godt formål i steden!

Barnebursdag

Jeg jobber som lærer på 2. trinn. Hos oss har vi en regel om at hvis du skal dele ut invitasjon på skolen skal du be enten alle jentene eller alle gutten. (Evt. alle sammen) Dette fordi vi på skolen ikke vil bidra til at noen holdes utenfor. Vi er 15 jenter i klassen, og jeg tror at de aller fleste klarer å få til en fest med 15 barn.

En av elevene i fjor tok med seg invitasjon til alle bortsett fra én gutt! Hva slags holdninger er det foreldrene ønsker å gi sønnen sin? Det er utrolig trist å se på barn som ikke blir bedt i kameratens bursdag. Selv om ikke invitasjonene deles ut på skolen får de det med seg.

Gjest forundret mor
Skrevet

Det er vel ikke helt normalt at unger bruker helikopter da........En skrev at det var i underkant av tusenlappen for hver. erregud...det er en ukes matbudsjett her i huset.

Det gjenspeiler vel at alt går så det suser for tiden? Ser jo foreldre som kjøper flatskjerm til ungene som de skal ha på rommet. Dette er julegaver. Ungene får bukser til 2000 kr. stykket.

Klart om foreldre har råd til det gjør det. De kan sikkert ikke tenke på de som ikke har råd.

Men jeg undrer meg hva dette gjør med ungdommen?

Tror de foreldre som sponser dette juleballet er like slepphendte ellers i året også.

jeg har lært ungene nøkternhet.Tror de har lært av det. Ser det på måten de behandler penger i det daglige.

Skrevet

Da jeg gikk i niende var det mange limousiner... Vi ankom i vikingbil ;)

i 1. gym fikk vi faren til en kamerat til å kjøre oss, han hadde ne fin bil :)

ellers; ikke overrasket, det er sånn det er

Skrevet

Huffamei jei er glad vi ikke bor der i strøket! Da hadde vi gått konk!! :overrasket:

Skrevet
Ofte er skoleballet den første "voksenfesten" disse ungene skal på og det syns jeg er helt greit å markere, men innen rimelighetens grense.

Men lærer vi ikke da barna at det er slik det er å være voksen? Jeg kjenner ikke mange voksne her som ankommer noe som helst i limousin, og de har ikke spesielt dårlig råd, helt vanlige inntekter og huslån. Jeg skal lære min datter at man må jobbe for å tjene penger, og man må jobbe lenge for å få mye penger. Det er ikke noe man kan forvente å bare få.

Av og til blir jeg flau over å bo i Norge.

Har ikke sans for at de skal ankomme i limo heller. Hvis ingen gjorde det, var det ikke noe tema. Står de andre og sjekker hva slags bil klassekameratene ankommer i?

Dette er ikke noe særnorsk fenomen, det er vel heller adoptert fra USA. Synes det blir merkelig å si man er flau av å bo i Norge med bakgrunn i den artikkelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...