Gå til innhold

Jeg må lage tre julemiddager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren din får lage maten da, om han mener at dere må lage 3 retter. Vi lager to (pinnekjøtt og ribbe). Ribben i oven, og pinnekjøttet på kokeplaten. Så grilles pinnekjøttet litt mens ribben hviler seg. Tilbehøret er jo omtrent det samme til ribbe og pinnekjøtt. Lutefisk trenger jo en tid i ovnen og i tillegg brukes annet type tilbehør.

Det høres heller ingen sted hjemme at gjester kommer med pynt som vertene må pynte med. Men tenker at det bør være mannen din som tar det opp med moren sin. Blir fort bare drama om du sier noe. Om mannen din ikke vil si nei til moren sin, så får han pynte på julaften før gjestene kommer og ta ned pynten tidlig 1. juledag. Men det er jo helt sykt, har aldri hørt at gjester tar med pynt til vertene, som de krever at vertene må pynte med. Tror ikke svigermor at dere har noe pynt selv, kanskje? 

Angående svigerfar får han ta med seg nøtteknekker og noen nøtter hjemmefra, om det er så viktig for han. Så får han sitte der og knekke nøtter. 

Og så får du bare si til søsteren din at du ikke rekker å lage noe fra listen hennes, så da må hun eventuelt ta med seg det selv. 

Når det er sagt, så hadde jeg ikke blitt lei meg om ingen hadde ville feiret jul hos meg igjen, om gjestene var så kravstore. Så egentlig ville jeg innerst inne servert grandis eller ligende, så hadde jeg sluppet disse gjestene igjen😅 

Anonymkode: c4473...cb2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Assa... 

Hva forventer folk, egentlig? Du sa vel i invitasjonen når dere bestemte dere for å feire hos dere at det ble ribbe eller pinnekjøtt? Om folk ikke liker det, så kan de selv velge å takke nei. Pynten til svigermor? Hva i alle dager? Legger hun seg oppi hvilke gardiner eller duker du bruker i hverdagen og? Nøtter er greit nok, men da skulle du hatt beskjed når de takket ja til invitasjon, og nøtteknekkeren? Ærlig talt, alle nøtteknekkere knekker nøtter, eller så får han ta med sin egen. 

Her må du bare sette ned foten, og ender dere opp alene, så good riddance! Du har ett barn å ta vare på! Og denne tafatte gubben din får virkelig se å sette ned foten overfor egen familie!

Anonymkode: 56bdc...b31

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lang historie kort, vi skal ha mine foreldre, svigers og min søsters familie hos oss på julaften. Alle forventer sin tradisjonelle julemat på julaften og min samboer har konkludert med at hvis ikke vi serverer ribbe, pinnekjøtt og lutefisk ( alt med fullt tilbehør) så er det ingen som vil feire jul hos oss igjen. Den tanken skremmer meg, da det er første julen vi er verter og vi har et lite barn som jo skal føle at vi er inkludert i de kommende årene.

Jeg tenker jeg klarer å lage en av middagene. Resten må jeg få levert fra catering,men tror dere de vil gjennomskue det? At jeg har bestilt? Tenkte fjerne alle spor og legge det i gryter og panner så det ser ut som jeg har laget det. Vil de gjennomskue det?Min svigerfar har også et inderlig ønske om å ha valnøtter med en sånn nøtteknekker tilgjengelig,  det blir visst ikke jul uten det for han. Men jeg har ikke funnet dette, den må være i sånn sølvfarge og litt kraftig fikk jeg beskjed om. Noen som vet hvor de selger noe sånt? Alle jeg har sett er så spinkle og i ulike farger.

Jeg merker at jeg er helt utslitt nå egentlig. Svigermor kom på døren med julepynt og spurte om vi kunne pynte treet med den pynten, eller så fikk ikke hun den gode julefølelsen. Jeg må gjøre det i morgen, skikkelig gammeldags pynt med flagg, røde stoffkuler og sånn glinsende bårder. Føler det er veldig 90's. Burde jeg bare bruke min pynt fra kremmerhuset,  har hun rett til å bli sur.Og senest i kveld ringte min søster med en lang liste på ting de forventet og at jeg måtte ringe tilbake i morgen og si i fra om det jeg ikke kunne ordne, for da måtte hun ta med. 

Er det sånn for dere andre også når dere skal stelle jul til andre? Så mange ønsker og krav at det nesten ikke går i hop? Satt og gråt i kveld av utmattelse etter at alle hadde lagt seg.

Anonymkode: ec6aa...415

De gjestene dine er temmelig egoistiske, og tenker ikke mye på vertsskapet som sliter seg ut og blakker seg på å måtte ta hundre individuelle hensyn. Sånt går bare ikke an! Når dere er vertskap, inviterer dere til jul på deres måte, skal folk ha alle mulige andre retter i tillegg; ja, da får de ta det med selv! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er selvsagt helt urimelig å forvente tre retter.

MEN akkurat pinnekjøtt er jo veldig enkelt. Det står nå bare til kok og gjør ikke noe utav seg før det er ferdig. Både kålrabistappe og ertestuing finnes i ferdige pakker som iallefall jeg synes er helt fine, de er bare å legge i varmt vann. Lutefisk går i mikroen tror jeg. Og da er det stort sett bare ribbesakene igjen, som du jo uansett har tenkt å lage.

Alle disse andre kravene kan vel folk ta seg av selv. "Jeg har hendene fulle med tre middager (eller med middagen)" er et helt greit svar.

Anonymkode: 1e720...6e5

Jeg synes det er egoistisk av gjestene å forvente at vertsskapet skal slite seg ut og blakke seg på å kjøpe inn til og lage tre retter. Er de så sære, får de ta med seg sin egen mat. 

• Liker 2
Skrevet

Server ribbe med tilbehør, medisterkaker,  julepølse, innmatpølse, da er det noe alle spiser på fatet. Ymse tilbehør til dette igjen, så skal du se at alle blir gode og mette. 

Deres hus, deres pynt. Dere skal lage juleminner for den lille, ikke pynte opp med andres pynt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lang historie kort, vi skal ha mine foreldre, svigers og min søsters familie hos oss på julaften. Alle forventer sin tradisjonelle julemat på julaften og min samboer har konkludert med at hvis ikke vi serverer ribbe, pinnekjøtt og lutefisk ( alt med fullt tilbehør) så er det ingen som vil feire jul hos oss igjen. Den tanken skremmer meg, da det er første julen vi er verter og vi har et lite barn som jo skal føle at vi er inkludert i de kommende årene.

Jeg tenker jeg klarer å lage en av middagene. Resten må jeg få levert fra catering,men tror dere de vil gjennomskue det? At jeg har bestilt? Tenkte fjerne alle spor og legge det i gryter og panner så det ser ut som jeg har laget det. Vil de gjennomskue det?Min svigerfar har også et inderlig ønske om å ha valnøtter med en sånn nøtteknekker tilgjengelig,  det blir visst ikke jul uten det for han. Men jeg har ikke funnet dette, den må være i sånn sølvfarge og litt kraftig fikk jeg beskjed om. Noen som vet hvor de selger noe sånt? Alle jeg har sett er så spinkle og i ulike farger.

Jeg merker at jeg er helt utslitt nå egentlig. Svigermor kom på døren med julepynt og spurte om vi kunne pynte treet med den pynten, eller så fikk ikke hun den gode julefølelsen. Jeg må gjøre det i morgen, skikkelig gammeldags pynt med flagg, røde stoffkuler og sånn glinsende bårder. Føler det er veldig 90's. Burde jeg bare bruke min pynt fra kremmerhuset,  har hun rett til å bli sur.Og senest i kveld ringte min søster med en lang liste på ting de forventet og at jeg måtte ringe tilbake i morgen og si i fra om det jeg ikke kunne ordne, for da måtte hun ta med. 

Er det sånn for dere andre også når dere skal stelle jul til andre? Så mange ønsker og krav at det nesten ikke går i hop? Satt og gråt i kveld av utmattelse etter at alle hadde lagt seg.

Du, svigermor kan jo pynte treet selv hvis det er så viktig. Så får hun samtidig sveipe gulvet og lage et middag mellom slagene... så kan svigerfar ta med seg det han trenger selv. Snill du er som bestiller fra catering (generelt så får folk bære takknemlige fir det de får så lenge man tar hensyn til allergier....).

Anonymkode: 74250...86d

Skrevet

Jeg tror på deg, for her er det akkurat likt… her er det gjestene selv som «kommanderer», og jeg sliter med å velge hvem jeg skal skuffe. Har kjøpt inn både pinnekjøtt og ribbe med tilbehør. Har mest sannsynlig lyst å avlyse hele jula. 

jeg har kjøpt alle dessertene ferdige. Jobber kveld idag, og har ikke sjansen til å komme i mål om alt skal lages selv. 

skal tøffe meg opp til neste år, og da skal mannen og jeg bestemme hva VI ønsker. Om folk ikke vil komme så feirer vi aleine. I år er jeg ikke tøff nok til å velge eller stå i mot

Anonymkode: 78285...93a

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal være gjest på julaften i år, noe jeg gleder meg til.

Jeg tar i mot den maten jeg blir servert og jeg er sikker på at at det blir godt, uansett hva det er. Jeg bidrar med den desserten jeg er bedt om å ta med i tillegg til vin. 

Det ville ikke falle meg inn å "kreve" noe som helst av vertskapet, jeg syns det å slippe å stå for serveringen selv er deilig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk. Du har så rett. Det får bare gå som det går, jeg kan ikke la meg tråkke på sånn nei. Blir ribbemiddag da tenker jeg. Kommer til å koste i tusenvis å bestille fra catering. 

Altså… Hadde dette vært i nærheten av sant så hadde det derre cateringgreiene vært bestilt for en stund siden. Lille julaften er alt for seint å vurdere sånt til mange, og hvertfall å avbestille det.. men godt forsøk da. 

Men selv om scenarioet sitt er blåst ut av proporsjoner, så er det nok mange  som føler seg litt truffet. Samfunnet vårt har blitt et "pleasing"samfunn hvor alt skal skreddersys til minste detalj. Langt utover det hvor vi for noen år siden tilrettela litt og alle ga uttrykk for at de var fornøyde. Så man får tenke etter om man vil ta del i skreddersyddsamfunnet eller ta hensysamfunnet og så legge opp livet sitt og julaften etter det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tror på deg, for her er det akkurat likt… her er det gjestene selv som «kommanderer», og jeg sliter med å velge hvem jeg skal skuffe. Har kjøpt inn både pinnekjøtt og ribbe med tilbehør. Har mest sannsynlig lyst å avlyse hele jula. 

jeg har kjøpt alle dessertene ferdige. Jobber kveld idag, og har ikke sjansen til å komme i mål om alt skal lages selv. 

skal tøffe meg opp til neste år, og da skal mannen og jeg bestemme hva VI ønsker. Om folk ikke vil komme så feirer vi aleine. I år er jeg ikke tøff nok til å velge eller stå i mot

Anonymkode: 78285...93a

Håper du klarer å tøffe deg opp til neste år❤️

Anonymkode: c4473...cb2

Skrevet

Dette fikser du enkelt og greit.

Send en melding til gjestene med hva de får servert, ribbe om det er det du er vant til (PS. En gryte med pinnekjøtt er lite merarbeid om du vil være på tilbudssiden, lutefisk er ikke like enkelt). Også sier du at du ikke har ditt og datt, og om det er viktig for julefeiringen så kan gjesten ta det med. Ikke være redd for å delegere arbeid når du skal ha så mange gjester til bords. Jeg banner på at alle gjestene gledelig tar med seg både det ene og det andre, fordi julen handler mye om egne tradisjoner og da vil gjestene stille med noe medbrakt som er viktig for deres feiring, og det uten å bli snurt! Det viktigste er ikke maten, tilbehøret, pynten osv, men at alle gjestene får muligheten til å ha med seg noe av sin tradisjon, men du må ikke stelle i stand alt. Det har jo ene gjesten allerede sagt, at du må gi beskjed om du ikke får fikset det for da fikser hun det. Ta en liten ringerunde i dag, vær ærlig, si at du ønsker at alle skal få en fin feiring men at du ser det blir travelt å lage tre retter og be om hjelp. 

Når det gjelder pynten som svigermor (?) Kom med, klipp av de nederste grenene på juletreet og knytt sammen med et fint bånd, så pynter du den bunten med 90 talls pynten og setter den på bordet. Bruk din egen julepynt på treet ditt.

Anonymkode: 906b6...27e

• Liker 2
Skrevet

Vi har også tre middager - pinnekjøtt, ribbe og vegetar. Her skal alle få det de ønsker til jul. Men, vi gjør det så enkelt som mulig - kjøper ferdige ribbestykker og dropper nøttesteken i år. Har kjøpt inn vegisterkaker og vegisterpølser. 

Nå er jeg selv vegetarianer, så for meg er det viktig å tilrettelegge. Vi hadde nok ikke fått besøk på julaften om jeg insisterte på å kun servere vegetarisk julemat - og samme andre vei. Når jeg har feiret hos andre så har jeg satt pris på at det har blitt servert vegetarisk julemat. Hvis ikke hadde jeg jo ikke kunnet spise noe selv 😅 Det skal sies at jeg da har tilbudt å ordne det selv. 

Det er forresten også en løsning - et år var vi tre familier med ulik julemattradisjon - den ene familien tok med ribbe, den andre pinnekjøtt og vi laget nøttestek og sto for alt av vanlig tilbehør samt medisterkaker og julepølse. Fungerte utmerket. 

Synes det er rart å ikke tilby seg å ta med noe/hjelpe til. 

Dette med pynten hørtes sært ut. Og om noen ønsker noe spesifikt til å knaske på (som disse nøttene) så hadde jeg forventet at de tok det med selv. Som en pose twist. 

Anonymkode: 10bf9...fea

• Liker 1
Skrevet

Man sitter ikke natt til lillejulaften og planlegger menyen når man skal ha minst seks gjester julaften. Du (og samboer!) lager det dere får tak i(!), dere får en travel dag i dag. Det er ingen caterong som leverer på én dags varsel 24.12 heller, selvfølgelig ikke. Og gjestene dine må da ha spurt hva dere skal spise og om de skal ta med noe? 

Dette må være bare tull. Overlat maten til samboer, du kan hjelpe til med borddekking og det han trenger hjelp med. Og med tre forskjellige tradisjoner som krasjer, ville jeg laget and, kalkun eller noe som kan være julemat hos dere. Men har du aldri lagd mat før?

Anonymkode: fa838...8aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Be dem ta med sin egen mat, og det de anser som nødvendig,  eller kutt ned på gjestene. Dere serverer det dere vil, så velger de om de vil komme eller ei. Så enkelt.

Anonymkode: 94c14...b2e

Skrevet

Spør nå om de kan hjelpe deg ts. De kan lage og ha med selv. Svigermor kan henge pynten sin på treet. Svigerfar tar med nøttene sine. Og lutefisk familien tar med tilbehør til den. Deleger.

Skrevet

Vi har to middager 

Anonymkode: 2e971...255

Skrevet

Verten bestemmer!

Jeg har vokst opp med pinnekjøtt, samboer sin familie kalkun. Jeg kan spise begge deler, men har aldri tilberedt kalkun før.

Vi skal være verter i år. Jeg har sagt til samboer at det er ett fett for meg hva vi serverer, det vi ikke serverer i dag blir servert på nyttårsaften.

Men jeg har følgende kriterier! Dersom jeg skal lage middagen blir det pinnekjøtt, om samboer vil lage middagen kan han lage kalkun. Han føler seg ikke stødig på det, så da blir jeg kokken og jeg serverer pinnekjøtt. Alle gjestene liker også det 🙂

Problemet løst!

Jeg hadde aldri servert tre ulike retter. Det er ganske mye arbeid med bare en rett. Må du lage tre retter, får du kreve at to andre kokker stiller opp og hjelper til.

Catering hadde jeg droppet, blir ofte ikke like godt uansett.

Anonymkode: 37d73...a7c

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager to middager med tilbehør. Men her er sønnen min den kresne, så han og faren får gå på butikken og handle det han vil ha, og så vippser jeg etterpå. Da jeg feiret jul med  faren til ungene for første gang, lagde de ribbe til meg. Så jeg ønsker å være inkluderende. Derfor får sønnen min velge, så han blir fornøyd. Men jeg shopper IKKE tilbehør, for det er fort gjort å kjøpe feil. 

Hadde også sagt ok med to retter, men at de får ta med en tredje. Nå er jo det for sent å gjøre noe med det. 

Merkelig med lange lister og ditt og datt. Egen julepynt på treet? Sorry, men 😂😂

Skrevet

Du må ikke, du velger å gjøre det. Om mannen din har bestemt dette, er det han som bør være kokken.

• Liker 1
Skrevet

Det her må jo være troll 

Anonymkode: 43d31...942

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...