Gå til innhold

Jeg må lage tre julemiddager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort, vi skal ha mine foreldre, svigers og min søsters familie hos oss på julaften. Alle forventer sin tradisjonelle julemat på julaften og min samboer har konkludert med at hvis ikke vi serverer ribbe, pinnekjøtt og lutefisk ( alt med fullt tilbehør) så er det ingen som vil feire jul hos oss igjen. Den tanken skremmer meg, da det er første julen vi er verter og vi har et lite barn som jo skal føle at vi er inkludert i de kommende årene.

Jeg tenker jeg klarer å lage en av middagene. Resten må jeg få levert fra catering,men tror dere de vil gjennomskue det? At jeg har bestilt? Tenkte fjerne alle spor og legge det i gryter og panner så det ser ut som jeg har laget det. Vil de gjennomskue det?Min svigerfar har også et inderlig ønske om å ha valnøtter med en sånn nøtteknekker tilgjengelig,  det blir visst ikke jul uten det for han. Men jeg har ikke funnet dette, den må være i sånn sølvfarge og litt kraftig fikk jeg beskjed om. Noen som vet hvor de selger noe sånt? Alle jeg har sett er så spinkle og i ulike farger.

Jeg merker at jeg er helt utslitt nå egentlig. Svigermor kom på døren med julepynt og spurte om vi kunne pynte treet med den pynten, eller så fikk ikke hun den gode julefølelsen. Jeg må gjøre det i morgen, skikkelig gammeldags pynt med flagg, røde stoffkuler og sånn glinsende bårder. Føler det er veldig 90's. Burde jeg bare bruke min pynt fra kremmerhuset,  har hun rett til å bli sur.Og senest i kveld ringte min søster med en lang liste på ting de forventet og at jeg måtte ringe tilbake i morgen og si i fra om det jeg ikke kunne ordne, for da måtte hun ta med. 

Er det sånn for dere andre også når dere skal stelle jul til andre? Så mange ønsker og krav at det nesten ikke går i hop? Satt og gråt i kveld av utmattelse etter at alle hadde lagt seg.

Anonymkode: ec6aa...415

• Liker 2
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lang historie kort, vi skal ha mine foreldre, svigers og min søsters familie hos oss på julaften. Alle forventer sin tradisjonelle julemat på julaften og min samboer har konkludert med at hvis ikke vi serverer ribbe, pinnekjøtt og lutefisk ( alt med fullt tilbehør) så er det ingen som vil feire jul hos oss igjen. Den tanken skremmer meg, da det er første julen vi er verter og vi har et lite barn som jo skal føle at vi er inkludert i de kommende årene.

Jeg tenker jeg klarer å lage en av middagene. Resten må jeg få levert fra catering,men tror dere de vil gjennomskue det? At jeg har bestilt? Tenkte fjerne alle spor og legge det i gryter og panner så det ser ut som jeg har laget det. Vil de gjennomskue det?Min svigerfar har også et inderlig ønske om å ha valnøtter med en sånn nøtteknekker tilgjengelig,  det blir visst ikke jul uten det for han. Men jeg har ikke funnet dette, den må være i sånn sølvfarge og litt kraftig fikk jeg beskjed om. Noen som vet hvor de selger noe sånt? Alle jeg har sett er så spinkle og i ulike farger.

Jeg merker at jeg er helt utslitt nå egentlig. Svigermor kom på døren med julepynt og spurte om vi kunne pynte treet med den pynten, eller så fikk ikke hun den gode julefølelsen. Jeg må gjøre det i morgen, skikkelig gammeldags pynt med flagg, røde stoffkuler og sånn glinsende bårder. Føler det er veldig 90's. Burde jeg bare bruke min pynt fra kremmerhuset,  har hun rett til å bli sur.Og senest i kveld ringte min søster med en lang liste på ting de forventet og at jeg måtte ringe tilbake i morgen og si i fra om det jeg ikke kunne ordne, for da måtte hun ta med. 

Er det sånn for dere andre også når dere skal stelle jul til andre? Så mange ønsker og krav at det nesten ikke går i hop? Satt og gråt i kveld av utmattelse etter at alle hadde lagt seg.

Verste jeg har hørt. Gjør de det samme når de inviterer alle til jul hos seg?! Lager 3 ulike juleretter for å gjøre alle fornøyde?? Aldri hørt om noen som gjør det før. 

Jeg hadde nektet, men OM det i det hele tatt skulle vært et ørlite snev av aktuelt hadde jeg krevd at alle bidro. Noen tok med kålrabistappen, noen ribben, noen desserten,osv. Alt annet børs umulig ut spør du meg. Det skal tross alt være nok kokeplater og stekeovnsplass.

Samboeren din burde forresten selvfølgelig ha hovedansvaret for matlagingen mtp at det er hans krav.

Anonymkode: 0f377...bc0

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må ingenting!

Om de forventer "sin" julemiddag får de lage den selv, og ta den med i besøket.

Anonymkode: f455d...2c9

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Wtf! Absolutt ikke normalt.

1 middag, ingen krav. 

Anonymkode: 23fdb...7c3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på. 😂

Anonymkode: fa4c0...544

Ikke jeg heller. 

Anonymkode: 0a695...2d6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Oi sann. Du må lære deg å sette ned foten! Ditt hus, din julepynt, din mat. Du bestemmer der. Nå er de ikke hjemme hos seg selv, nå er de på besøk hos deg, og der er det DU som bestemmer. Du pynter juletreet med din egen julepynt, slil alle andre gjør. Og du bestemmer deg for hva du syns er tradisjonelt å spise på julaften, det du har lyst på, og så lager du det.

KUN EN MIDDAG. Med tilbehør som passer til den retten du velger. For eksempel ribbe, med tilbehør.

Kjære vene, for noen folk. Men når mab har sånne rundt seg, sånne som overkjører andre og tråkker deg rett ned, så må du KREVE respekt. Bestem deg for at det er ditt hus, og der er det du som bestemmer hvordan julefeiringen skal være. Alt i fra mat til julepynt. Og husk på at disse folka kommer ikke til å respektere deg noe mer bare fordi du gjør alt de sier. Nei, slike mennesker bare fortsetter å tråkke deg rett ned, helt til du klarer å reise deg opp og stå imot tullet. Ta grep nå! 

Anonymkode: c4923...5d8

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om din samboer setter slike krav får han stelle alt istand

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Det må jo være tull.

Hvis ikke så skap deres egen tradisjon, server Toro tomatsuppe, kokte egg, makaroni og revet ost!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg heller. 

Men når det er sagt laget jeg tre middager i fjor. Pinnekjøtt, svineribbe en stekt kyllingfilet. Null medisister, hverken pølse eller kake. Samme tilbehør til alle. Poteter, kålrabistappe og surkål fra pose. Fett fra pinnekjøtt får holde. Kravstore gjester er no go her. Vi skal være sammen som familie, maten er tilbehør. Nuff Said. 

• Liker 2
Skrevet

Oi sann. Du må lære deg å sette ned foten! Ditt hus, din julepynt, din mat. Du bestemmer der. Nå er de ikke hjemme hos seg selv, nå er de på besøk hos deg, og der er det DU som bestemmer. Du pynter juletreet med din egen julepynt, slil alle andre gjør. Og du bestemmer deg for hva du syns er tradisjonelt å spise på julaften, det du har lyst på, og så lager du det.

KUN EN MIDDAG. Med tilbehør som passer til den retten du velger. For eksempel ribbe, med tilbehør.

Kjære vene, for noen folk. Men når mab har sånne rundt seg, sånne som overkjører andre og tråkker deg rett ned, så må du KREVE respekt. Bestem deg for at det er ditt hus, og der er det du som bestemmer hvordan julefeiringen skal være. Alt i fra mat til julepynt. Og husk på at disse folka kommer ikke til å respektere deg noe mer bare fordi du gjør alt de sier. Nei, slike mennesker bare fortsetter å tråkke deg rett ned, helt til du klarer å reise deg opp og stå imot tullet. Ta grep nå! 

Tusen takk. Du har så rett. Det får bare gå som det går, jeg kan ikke la meg tråkke på sånn nei. Blir ribbemiddag da tenker jeg. Kommer til å koste i tusenvis å bestille fra catering. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på. 😂

Anonymkode: fa4c0...544

Jo det er sant. Er like sjokkert selv og først nå går det opp for meg hvor sykt det er 

• Hjerte 2
Skrevet

Tusen takk. Du har så rett. Det får bare gå som det går, jeg kan ikke la meg tråkke på sånn nei. Blir ribbemiddag da tenker jeg. Kommer til å koste i tusenvis å bestille fra catering. 

Ja og det er bare å drite i at de blir sure. For de har allerede oppført seg så frekt at jeg får fullstendig bakoversveis her. Helt utrolig hvordan noen folk er. Ikke bli ei dørmatte for disse tullingene, vis at du har selvrespekt med en eneste gang. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tips til lutefisk er å lage den i mikroen, kan kun lage 2 porsjoner i slengen men likevel greit å kunne 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette nekter jeg å tro er sant 🙈. Det mest vanlige som gjest er å ta imot det vertskapet serverer . Enes om en rett . Ta de andre rettene senere i julen . Evnt så går pinnekjøtt og ribbe an å ha samtidig . Det med valnøtter og knekkeren er jo bare helt crazy . Hadde bedt folk ta med det «spesielle « de ønsket selv. Brukt min egen julepynt å nektet å bli slave i eget hjem. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg svarte for fort. Selvsagt tull.

Ingen vurderer en jul med tre middager, der to skal bestilles fra catering og maten ikke er på plass i hus dagen før lille juleaften. Ei heller kjøper nøtteknekker på dette tidspunktet og når han kan ta med sin egen han er så avhengig av. Je, je..

Anonymkode: 23fdb...7c3

• Liker 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden):

Tips til lutefisk er å lage den i mikroen, kan kun lage 2 porsjoner i slengen men likevel greit å kunne 

Åja hvor finner jeg fremgangsmåte,  på nettet? Har du link? Kan vel få til den da, hvis man bare kan lage den i mikroen 

Skrevet

Først og fremst: sett grenser! Det er første jul hos dere og med lite barn i hus. Lag deres egne tradisjoner. 

Du kan tilrettelegge for tre middager under forutsetning at alle bidrar med forberedelser og tar med sin rett. Hvis ikke holder du deg til den retten du og partner foretrekker. Og partner må forøvrig ta en prat med sine foreldre. Dette er deres hjem.

Hvis den aktuelle nøtteknekkeren er så himla viktig, så har vel svigerfar den selv. Fiks nøtter, så tar han med sin egen nøtteknekker.

Og svigermors julepynt kan hun bruke på sitt eget juletre hjemme hos seg selv. Eventuelt kan hun få ta med den ene viktigste julekula si hvis det skal til for å sikre julefreden. 

Anonymkode: d844e...405

Skrevet

Det er selvsagt helt urimelig å forvente tre retter.

MEN akkurat pinnekjøtt er jo veldig enkelt. Det står nå bare til kok og gjør ikke noe utav seg før det er ferdig. Både kålrabistappe og ertestuing finnes i ferdige pakker som iallefall jeg synes er helt fine, de er bare å legge i varmt vann. Lutefisk går i mikroen tror jeg. Og da er det stort sett bare ribbesakene igjen, som du jo uansett har tenkt å lage.

Alle disse andre kravene kan vel folk ta seg av selv. "Jeg har hendene fulle med tre middager (eller med middagen)" er et helt greit svar.

Anonymkode: 1e720...6e5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...