Gå til innhold

Ville du flyttet til Finnmark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke moms på strøm, og heller ikke el-avgift (og langt billigere strøm uansett pga dårlig overføringskapasitet sørover). Utenom  landsbyene, som Alta og Hammerfest, så er boliger forholdsvis billige. Man får avskrevet 25 000 (30 000 fra neste år) på studielånet hvert år, og enkelte yrker får avskrevet mer. Man har 15 000 mindre i skatt. Og fra 1/8 er det gratis barnehage.

Ulemper kan være at vinteren og mørketiden er lang. Det er uforutsigbart med flyreiser i vinterhalvåret. Det er magert når det kommer til kulturtilbud. Det er ikke mulig å dra på plutselige turer uten at det koster flesk. Man må ha privatbil.

Ville du flyttet?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne gjerne bodd et par år i Finnmark. Men ikke pga de tingene du nevner. De er irrelevant for min del.

Anonymkode: 947be...de9

Skrevet

Nei. Hvis jeg ville det, hadde jeg vel gjort det. 

Anonymkode: 58401...8c8

• Liker 1
Skrevet

Nei.. Kjenner ei som flytta dit, hun legger ut mye bilder.

Og må innrømme at det ser gørr kjedelig ut der...

Anonymkode: 2c639...206

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja! Jeg ville flyttet til Vadsø!

Anonymkode: 93507...0aa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Hvis jeg ville det, hadde jeg vel gjort det. 

Anonymkode: 58401...8c8

Det er forholdsvis nytt med at enkelte yrker for avskrevet mer studielån og at strømprisene er så forskjellige. Gratis barnehage blir helt nytt. Så regjeringen tenker jo at disse tingene skal få folk til å flytte nordover.

Skrevet

Ja hvis jeg fant kjærligheten der 

Anonymkode: 66326...fa3

Gjest Athena Catalina
Skrevet

En av de siste plassene jeg ville flyttet. 

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke det. Mest pga vinteren og fordi det et så langt unna familien min.

• Liker 1
Skrevet

Bodd der i 3 år i forbindelse med jobb, og nei jeg vil aldri bo der igjen. Mørkt hele vinteren, latterlig dyre flybiletter for en tur hjem og man må alltid hengi seg til været. Ofte stengte veier og styr.

Penger var ikke nok til å holde meg der, maten kostet også mer da, og de dyre drivstoffprisene var der før det ble høyt over hele landet. 

Anonymkode: fc521...66c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei!!!

Anonymkode: 39526...9a6

• Liker 1
Skrevet

Ja! Hvis både mannen og jeg fant jobb der :) 

Anonymkode: cfcc1...35d

Skrevet

Nei, men syns generelt vi hører veldig lite fra både nyheter osv derfra. Kunne ikke tenkt meg det. 

Anonymkode: 1ff0f...009

Skrevet

Mat er dyrere, ekstra avgifter på andre ting.

Nei, jeg ville ikke bodd i Finnmark. Men hadde det ikke vært for vintrene hadde jeg gjerne bodd et sted i Nordland jeg har slekt...

Anonymkode: ad233...37c

Skrevet

Kunne aldri i livet flyttet til Finnmark, nei. Dialekten(e) alene hadde kverket meg.

Anonymkode: 9fa3c...792

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Flyttet i 2011 fra Oslo til Finnmark. Ikke angret en dag❤️ Livet her oppe er bare helt fantastisk

Anonymkode: 5ec55...f0d

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja absolutt har lenge vurdert å flytte til Alta da jeg har familie der! Men.. det som stopper meg er mørketiden og at det er så forferdelig dyrt å reise med fly derifra. Ellers hadde jeg gjort det på dagen :)

Anonymkode: 375aa...272

• Liker 1
Skrevet

Men dere som tenker ja/tja: Har fordelene fra staten noe å si?

• Liker 1
Skrevet

Ikke om jeg fikk gratis hus og kjempe lønn. Klimaet er deprimerendes nok lengre ned i landet om jeg ikke skal flytte til noe som er enda verre og mørkere.

• Liker 4
Skrevet
Aristoteles skrev (21 minutter siden):

Men dere som tenker ja/tja: Har fordelene fra staten noe å si?

Ikke for min del. Jeg flyttet i utgangspunktet opp på grunn av naturen og jobbmuligheter. Nå blir jeg på grunn av folkene, tiden som går litt saktere, ungene mine trives, gode naboer, naturen og måten å leve på

Anonymkode: 5ec55...f0d

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...